ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ποιοι χρηματοδοτούν τους Έλληνες πλοιοκτήτες

Το κενό που αφήνουν πίσω τους οι ευρωπαϊκές τράπεζες που αποχωρούν από τη ναυτιλία επιδιώκουν να καλύψουν χρηματοπιστωτικά ιδρύματα στην Ασία, τα οποία «αφιερώνουν» ένα σημαντικό τμήμα της στρατηγικής τους στους Έλληνες πλοιοκτήτες.

 


Η τελευταία ετήσια έρευνα της Petrofin Research, η οποία εστιάζει στην τραπεζική χρηματοδότηση προς την ελληνόκτητη ναυτιλία, αποκαλύπτει ότι συνολικά 50 τράπεζες δανειοδότησαν τους εγχώριους πλοιοκτήτες το 2022, έναντι 56 το 2021. Κατά το εξεταζόμενο διάστημα, το μερίδιο των ευρωπαϊκών τραπεζών στη χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας υποχώρησε στο 72,89%, από 74,33% το 2021 και 81,04% το 2016. «Συνεχίστηκε η μετατόπιση από τις ευρωπαϊκές τράπεζες σε δανειοδότες κυρίως στην Άπω Ανατολή, καθώς από το δεύτερο μισό του 2022 κι έπειτα αυξήθηκε η δανειοδοτική διάθεση κινεζικών και ιαπωνικών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων» επισημαίνεται στην έρευνα της Petrofin, επικεφαλής της οποίας είναι ο Θεόδωρος (Ted) Πετρόπουλος.

Οι τραπεζικές χρηματοδοτήσεις ιδρυμάτων στην Άπω Ανατολή προς την ελληνόκτητη ναυτιλία «σκαρφάλωσαν» στα 8,58 δισ. δολάρια το 2022, από 7,92 δισ. δολάρια το 2021. Αντίστοιχα, οι ευρωπαϊκές μειώθηκαν στα 37,83 δισ. δολάρια από 39 δισ. δολάρια. Συνολικά, σε παγκόσμιο επίπεδο, σημαντική ανάπτυξη σημείωσαν μόνο οι τράπεζες στην Άπω Ανατολή. «Οι τραπεζικοί δανειοδότες στην Άπω Ανατολή και οι οίκοι leasing συνεχίζουν να στοχεύουν επιθετικά τους Έλληνες πλοιοκτήτες και να παρέχουν βελτιωμένους όρους» αναφέρεται στην ανάλυση.

 

Μειωμένος ο τραπεζικός δανεισμός
Τα συνολικά τραπεζικά δάνεια (αναληφθέντα και αναληφθέντα, αλλά μη εκταμιευμένα) προς την ελληνική ναυτιλία ανήλθαν το 2022 σε 51,9 δισ. δολ., έναντι 52,58 δισ. δολ. το 2021 (-1,3%) και 49,79 δισ. δολ. το 2020. Πρόκειται για μία τάση που αποδίδεται, μεταξύ άλλων, και στις αναδυόμενες εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης. Σύμφωνα με την έρευνα, οι πηγές εναλλακτικής χρηματοδότησης και οι οίκοι leasing αντιστοιχούν πλέον (στοιχεία έως το τέλος 2022) στο 65% της συνολικής χρηματοδότησης προς τους Έλληνες πλοιοκτήτες.

Οι διεθνείς τράπεζες χωρίς ελληνική παρουσία αύξησαν το χαρτοφυλάκιό τους κατά 5,66% σε ετήσια βάση. «Τα πλεονεκτήματα της τοπικής παρουσίας έχουν μειωθεί με την πάροδο των ετών, υπό το πρίσμα των αποδοτικών τηλεπικοινωνιών, την ώρα που το κόστος φυσικής παρουσίας βρίσκεται υπό αυξανόμενη εξέταση» υπογραμμίζει η Petrofin.

Στον αντίποδα, το χαρτοφυλάκιο των διεθνών τραπεζών με ελληνική παρουσία μειώθηκε το 2022 κατά 17,51% σε ετήσια βάση. Κορυφαίος χρηματοδότης της ελληνόκτητης ναυτιλίας παραμένει η ελβετική τράπεζα Credit Suisse. Το μερίδιό της στα τραπεζικά δάνεια προς τους εγχώριους πλοιοκτήτες ανήλθε στο τέλος του 2022 στο 10,6%, με χρηματοδοτήσεις ύψους 5,5 δισ. δολαρίων. Βέβαια, το χαρτοφυλάκιό της μειώθηκε 1,79% σε ετήσια βάση μετά από μία περαιτέρω υποχώρηση 12,5% το 2021, ενώ το μέλλον παραμένει «θολό», μετά τη συγχώνευση με τη UBS. Ενίσχυση δανειοδοτήσεων Σημαντική ανάπτυξη σημείωσε η Citi, η οποία ενίσχυσε κατά 28,73% σε ετήσια βάση τις δανειοδοτήσεις της ελληνικής ναυτιλίας που έφτασαν τα 3,45 δισ. δολάρια και η ING με χρηματοδοτήσεις ύψους 2,98 δισ. δολαρίων (+29,7% σε ετήσια βάση). Από τις top-25 τράπεζες – χρηματοδότες της ελληνικής ναυτιλίας, οι 16 μείωσαν τις δανειοδοτήσεις, ενώ οι 9 τις αύξησαν.

«Οι συνθήκες της ναυτιλιακής χρηματοδότησης ήταν θετικές στο ξεκίνημα του 2022, απόρροια των καλών αγορών. Ωστόσο, καθώς προχωρούσαν οι μήνες, οι παγκόσμιες χρηματοοικονομικές συνθήκες επιδεινώθηκαν, με τον αντίκτυπο των υψηλών τιμών ενέργειας, του πληθωρισμού και της αύξησης των επιτοκίων να επιβαρύνουν σημαντικά την ανάπτυξη, τη ναυτιλιακή ζήτηση και τη διάθεση των Ελλήνων πλοιοκτητών για νέες αγορές» υπογραμμίζει η Petrofin. Με το βλέμμα στα επόμενα χρόνια, η ανάλυση εκτιμά ότι, ελλείψει νέων γεωπολιτικών γεγονότων και κυρώσεων, αναμένεται ότι οι ναυτιλιακές αγορές θα βελτιωθούν από το δεύτερο μισό του τρέχοντος έτους και ιδιαίτερα την περίοδο 2024-2025, κάτι που θα επηρεάσει θετικά τις επενδυτικές αποφάσεις των «Greeks» και τη χρηματοδότηση. [SID: 19100965]

 

Πηγή: Ναυτεμπορική 

Διαβάστε επίσης

Νέα μελέτη του νηογνώμονα DNV: Η πλειονότητα των ναυτικών χρειάζεται εκπαίδευση στις νέες τεχνολογίεςΝαυτιλία

Ένα εντυπωσιακό ποσοστό 81% των ναυτικών εξέφρασε την ανάγκη για μερική ή πλήρη εκπαίδευση για να χειριστεί αποτελεσματικά τις προηγμένες τεχνολογίες που αναμένεται να αναπτυχθούν ...

Βασίλης Κορκίδης: Δύσκολη εξίσωση η απανθρακοποίηση στις συνδυασμένες μεταφορέςΝαυτιλία

Η απανθρακοποίηση των μεταφορών βρίσκεται στο επίκεντρο του ευρύτερου στόχου της Ε.Ε. για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, όπως ορίζεται στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία....

 Δέσμευση της ελληνικής ναυτιλίας για μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματοςΝαυτιλία

Με ανάρτησή της για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών επισημαίνει τη δέσμευσή της στην παγκόσμια προσπάθεια για μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος ...

Κυψέλες καυσίμου υδρογόνου για θαλάσσια σκάφη – Από την VINSSEN της Νότιας Κορέας στην έκθεση Nor-Shipping 2023Ναυτιλία

Η VINSSEN, εταιρεία που εξειδικεύεται στην παραγωγή κυψελών καυσίμου υδρογόνου για θαλάσσια σκάφη, ανακοίνωσε τη συμμετοχή της στη διεθνή έκθεση Nor-Shipping 2023, η οποία θα διεξα...

O Πάνος Λασκαρίδης δωρίζει τον «Περσέα», ένα ακόμα πλοίο στο Πολεμικό ΝαυτικόΝαυτιλία

«Όποιος έχει πολλά, ας δώσει πολλά. Όποιος έχει λίγα, ας δώσει ό,τι μπορεί. Το σπουδαίο είναι να στηρίζουμε την πατρίδα ο καθένας από το δικό του μετερίζι» συνηθίζει να λέει ο εφοπ...

Νέα ψηφιακά εργαλεία από το υπουργείο Ναυτιλίας για την εξυπηρέτηση πολιτών και ναυτικώνΝαυτιλία

Στη δημιουργία τριών νέων ψηφιακών εργαλείων, που αφορούν την καταγραφή λιμενικών υποδομών στα νησιά, αλλά και την καλύτερη εξυπηρέτηση ναυτικών και πολιτών χωρίς φυσική παρουσία θ...