Το σύνολο των θεμάτων που απασχολούν την κρουαζιέρα τέθηκαν υπόψη του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστου Στυλιανίδη από τα μέλη του ΔΣ της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) με επικεφαλής τον πρόεδρο κάπτεν Γιώργο Κουμπενά, σε συνάντηση που είχαν την περασμένη εβδομάδα.
Η κρίση στη Μέση Ανατολή που επηρεάζει την κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο, το έκτατο τέλος ανά επιβάτη ύψους 20 ευρώ σε Σαντορίνη και Μύκονο, το θέμα της ρύθμισης της κίνησης των κρουαζιερόπλοιων από πλευράς τοπικών Αρχών που διαχειρίζονται τους λιμένες και τα θέματα που σχετίζονται με τις διαδικασίες ελέγχου των πλοίων στους λιμένες, όπως αυτά που πρόκειται να εφαρμοστούν σύντομα για τους Non Schengen επιβάτες το γνωστό, τέθηκαν μεταξύ άλλων στο τραπέζι της συζήτησης.
Για το θέμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή και κατά πόσο επηρεάζει την κρουαζιέρα ο Γιώργος Κουμπενάς ανέφερε:
«Η κρίση στην Μέση Ανατολή και τα προβλήματα που δημιουργούνται στην κίνηση των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα και τις περιοχές της εμπόλεμης ζώνης, κατάσταση που τα αναγκάζει να κατευθύνονται προς άλλους προορισμούς, όπως το Ντουμπάι, τη Δυτική Αφρική, την Μεσόγειο, τη Βόρεια Θάλασσα και τη Βαλτική». Ειδικά για τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα που είναι αγαπημένος προορισμός για τις εταιρείες κρουαζιέρας τα πλοία θα πρέπει να κάνουν το περίπλου της Αφρικής αυξάνοντας μέχρι και 20 ημέρες τη διάρκεια του ταξιδιού ενός κρουαζιερόπλοιου και μαζί τα λειτουργικά κόστη».
1. Η περίπτωση επιβολής τέλους 20 € στους επιβάτες που αποβιβάζονται κυρίως στους λιμένες Μυκόνου και Σαντορίνης. Οι εκπρόσωποι της Ενώσεως ανέφεραν ότι, αυτό θεωρείται μία αντίδραση των μέτρων που εξαγγέλθησαν για την καταπολέμηση του υπερτουρισμού, σε δημοφιλείς προορισμούς. Τονίστηκε δε ότι, αυτή η απόφαση δεν έχει καμία σχέση με την καταπολέμηση του υπερτουρισμού, ειδικά από την κρουαζιέρα, τη στιγμή που οι επιβάτες που μεταφέρονται με τα κρουαζιερόπλοια στους ως άνω προορισμούς, είναι στην πραγματικότητα κλάσμα του συνόλου των επιβατών που καταφτάνουν με τα άλλα μεταφορικά μέσα.
Εξέφρασαν δε τη δυσαρέσκεια για το γεγονός ότι, για την λήψη μίας τέτοιας απόφασης, θα έπρεπε να προηγηθεί διαβούλευση με τους χρήστες, όπως συνηθίζεται σε τέτοιες περιπτώσεις, για να ακουστούν οι απόψεις των, τόσο για το ύψος του επιβαλλόμενου τέλους, όσο και για τον χρόνο εφαρμογής του, που δεν επιτρέπεται να είναι άμεσος.
2. Το θέμα της ρύθμισης της κίνησης των κρουαζιερόπλοιων από πλευράς τοπικών Αρχών που διαχειρίζονται τους λιμένες (Οργανισμούς Λιμένων, Λιμενικά Ταμεία), επισημαίνοντας την ανάγκη εφαρμογής χωρίς άλλη καθυστέρηση του γνωστού berth allocation system.
3. Η ανάγκη εξυπηρέτησης, των μικρών, αλλά πολλών σε αριθμό, σκαφών στην Κέρκυρα που κινούνται προς Αλβανία, σε άλλο χώρο από αυτόν των εγκαταστάσεων των κρουαζιεροπλοίων διεθνών πλόων, που παραμένουν σήμερα, ώστε να υπάρξει αποσυμφόρηση στην λιμενολεκάνη, όσο και στο Passenger’s Terminal, που γίνονται οι έλεγχοι των επιβατών και εφαρμόζονται τα μέτρα ασφαλείας security σύμφωνα με το Δ.Σ. ISPS.
4. Η επιτάχυνση δημοσιεύσεως νομικών πράξεων με τις οποίες επέρχονται ρυθμίσεις εκσυγχρονισμού Νομοθεσίας, σε θέματα που αφορούν την εξυπηρέτηση των κρουαζιεροπλοίων και των μεταφερομένων με αυτά εκατομμυρίων επιβατών.
5. Διάφορα άλλα θέματα που σχετίζονται με τις διαδικασίες ελέγχου των πλοίων στους λιμένες, όπως αυτά που πρόκειται να εφαρμοστούν σύντομα για τους Non Schengen επιβάτες το γνωστό entry / exit system.
6. Η αναβάθμιση της υποδομής των λιμένων της χώρας, προκειμένου για την ασφαλή και άνετη εξυπηρέτηση των κρουαζιερόπλοιων.
7. Η ανάγκη συμπλήρωσης της οικείας Νομοθεσίας περί κυκλικών περιηγητικών πλόων, σύμφωνα με τις απαιτήσεις που δημιουργούνται από την εξέλιξη του κλάδου της κρουαζιέρας, προκειμένου για την καλύτερη εξυπηρέτηση της τουριστικής ναυτιλίας.
8. Τα οφέλη πολλά και ποικίλα για την τοπική κοινωνία της ευρύτερης περιοχής των 65 και πλέον προορισμών στην Επικράτεια, αλλά και γενικότερα την Εθνική μας Οικονομία. Καλύτερη διαφήμιση της χώρας μας γενικά, για τον πολιτισμό, τα αρχαιολογικά μέρη, καθώς και τα άλλα ενδιαφέροντα με στόχο την αύξηση του τουριστικού ρεύματος κάθε χρόνο, με χαρακτηρισμό της Χώρας ως ιδανικό προορισμό για τον θαλάσσιο τουρισμό με τα πολλά οφέλη όπως:
· Η προώθηση Ελληνικών προϊόντων των τόπων επισκέψεως.
· Η ανάπτυξη τοπικών κοινωνιών και επενδύσεων γενικότερα.
· Η στήριξη του εμπορίου από προμήθειες υλικών, τροφίμων, καυσίμων κλπ. ως επίσης επισκευές, συντηρήσεις, ανακαινίσεις πλοίων κλπ.
· Τα αυξημένα οφέλη από την ανάπτυξη του homeporting (υπηρεσίες, αεροδρόμια, ξενοδοχεία),
· Η αύξηση των συναλλαγματικών αποθεμάτων στη Χώρα μας,
· Τα λιμενικά τέλη, τα τέλη επιβατών καθώς και αυτά για την εφαρμογή των απαιτήσεων του ΔΚ ISPS για την ασφάλεια (security),
· Οι δαπάνες για την παραλαβή στερεών και υγρών αποβλήτων και καταλοίπων,
· Οι δαπάνες στα μέσα μεταφορών,
· Οι δαπάνες προσωπικού των τουριστικών γραφείων.
· Τα πολλή σοβαρά οφέλη από την απασχόληση εργατικού δυναμικού στις ναυπηγοεπισκευαστικές βάσεις του Πειραιά και των άλλων μονάδων στην ευρύτερη περιοχή, αλλά και μακρύτερα, όπως στην Χαλκίδα και τη Σύρο, που προσφέρει ο κλάδος, με τις αναγκαίες εργασίες επισκευών και συντηρήσεων των πλοίων.
Στο σημείο αυτό αναφέρεται ότι δεν έχει δοθεί η δέουσα προσοχή και το ενδιαφέρον των αρμοδίων Φορέων για την ανάπτυξη των μονάδων αυτών στον βαθμό που θα έπρεπε.
«Η συζήτηση έγινε σε πολύ καλό κλίμα, όπου επιβεβαιώθηκε η αναγκαία συνεργασία της ΕΕΚΦΝ με την πολιτική ηγεσία, κατ’ αρχάς του Υπουργείου Ναυτιλίας, καθώς και με όλους τους αρμόδιους παράγοντες της Κεντρικής Διοίκησης, ακόμα και με τις αρμόδιες Υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας, που ενεργούν ελέγχους στους λιμένες προσεγγίσεως των κρουαζιερόπλοιων» επισημαίνει η Ένωση.