ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Έρευνα: Οι αναταράξεις στις πτήσεις αυξάνονται καθώς ο πλανήτης θερμαίνεται

Επιστήμονες στο Πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ στο Ηνωμένο Βασίλειο μελέτησαν τις αναταράξεις που προκαλούνται συχνά κατά τη διάρκεια αεροπορικών πτήσεων, τις οποίες είναι πιο δύσκολο να αποφύγουν οι πιλότοι. Διαπίστωσαν ότι οι σοβαρές αναταράξεις είχαν αυξηθεί κατά 55% μεταξύ 1979 και 2020 σε μια τυπικά πολυσύχναστη διαδρομή στο Βόρειο Ατλαντικό. Απέδωσαν την αύξηση στις αλλαγές της ταχύτητας του ανέμου σε μεγάλα υψόμετρα λόγω του θερμότερου αέρα εξαιτίας των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

«Μετά από μια δεκαετία ερευνών που δείχνουν ότι η κλιματική αλλαγή θα αυξήσει τις αναταράξεις στο μέλλον, έχουμε τώρα στοιχεία που υποδηλώνουν ότι η αύξηση έχει ήδη αρχίσει», δήλωσε ο καθηγητής Πολ Γουίλιαμς, ατμοσφαιρικός επιστήμονας στο Πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ, ο οποίος συνυπογράφει τη μελέτη.

«Θα πρέπει να επενδύσουμε σε βελτιωμένα συστήματα πρόβλεψης και ανίχνευσης αναταράξεων, για να αποτρέψουμε την αύξηση της τραχύτητας του αέρα που θα μεταφραστεί σε πιο ανώμαλες πτήσεις τις επόμενες δεκαετίες», σημείωσε.

Οι πτήσεις στις ΗΠΑ και τον Βόρειο Ατλαντικό σημείωσαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις. Η Ευρώπη, η Μέση Ανατολή και ο Νότιος Ατλαντικός επίσης κατέγραψαν σημαντική αύξηση των αναταράξεων.

Ο Γουίλιαμς δήλωσε ότι οι αυξημένες αναταράξεις οφείλονται σε μεγαλύτερη διάτμηση του ανέμου – ή διαφορές στην ταχύτητα του ανέμου – στον αεροχείμαρρο Jet Stream, ένα ισχυρό σύστημα ανέμων που πνέει από τα δυτικά προς τα ανατολικά, περίπου οκτώ έως 11 χιλιόμετρα πάνω από την επιφάνεια της Γης. Υπάρχει σε μεγάλο βαθμό λόγω της διαφοράς στη θερμοκρασία μεταξύ του ισημερινού και των πόλων του πλανήτη.

Οι δορυφόροι δεν μπορούν να «δουν» τις αναταράξεις, μπορούν όμως να «δουν» τη δομή και το σχήμα του ρεύματος, επιτρέποντας την ανάλυσή του. Το ραντάρ μπορεί να εντοπίσει αναταράξεις από καταιγίδες, αλλά οι αναταράξεις σε κενό αέρος είναι σχεδόν αόρατες και δύσκολα ανιχνεύονται.

Οι αναταράξεις δεν είναι μόνο δυσάρεστες, αλλά μπορούν και να προκαλέσουν τραυματισμούς στους επιβάτες της πτήσης. Οι σοβαρές αναταράξεις είναι πολύ σπάνιες, αλλά οι αναταράξεις σε κενό αέρος μπορεί να εμφανιστούν ξαφνικά, όταν οι επιβάτες δεν φορούν τη ζώνη τους.

«Κανείς δεν πρέπει να σταματήσει να πετάει επειδή φοβάται τις αναταράξεις, αλλά είναι λογικό να φοράτε τη ζώνη ασφαλείας σας συνέχεια, εκτός αν χρειαστεί να μετακινηθείτε», δήλωσε ο καθηγητής. «Αυτό αποτελεί σχεδόν εγγύηση ότι θα είστε ασφαλείς ακόμη και στις χειρότερες αναταράξεις», σημείωσε.

Υπάρχουν επίσης οικονομικές συνέπειες. Η αεροπορική βιομηχανία χάνει μεταξύ 150 εκατ. και 500 εκατ. δολάρια μόνο στις ΗΠΑ ετησίως λόγω των επιπτώσεων των αναταράξεων, συμπεριλαμβανομένης της φθοράς των αεροσκαφών, δήλωσαν οι ερευνητές. Έχουν επίσης περιβαλλοντικό κόστος, καθώς οι πιλότοι καίνε καύσιμα αποφεύγοντάς τες.

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό«Geophysical Research Letters».

ΠΗΓΗ: BBC

Διαβάστε επίσης

Ευρωπαϊκή Ένωση: Αναγκαία η μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου το 2040 κατά 95% σε σχέση με το 1990Περιβάλλον

Η Επιστημονική Επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Κλιματική Αλλαγή προτείνει τη μείωση των καθαρών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά 90%-95% το 2040 σε σχέσ...

Ευρώπη: 195.000 οι νεκροί από ακραία καιρικά φαινόμενα τα τελευταία 40 χρόνιαΠεριβάλλον

Ακραία μετεωρολογικά φαινόμενα, όπως οι καύσωνες και οι πλημμύρες, στοίχισαν τη ζωή σε περίπου 195.000 ανθρώπους και προκάλεσαν ζημίες ύψους σχεδόν 560 δισεκατομμυρίων ευρώ από το ...

Αυτοκίνητο έρευνα: Με την εφαρμογή του Euro7 οι εκπομπές του διοξειδίου του αζώτου θα μειωθούν κατά 50%Περιβάλλον

Αν εγκριθούν και εφαρμοστούν τα πρότυπα του Euro7, η ρύπανση του διοξειδίου του αζώτου (NO2) από τις οδικές μεταφορές θα μειωθεί κατά περίπου 50% έως το 2035. Αυτό θα έχει ως αποτέ...

Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στην Ελλάδα: Οι περιοχές που κινδυνεύουν από «καταβύθιση»Περιβάλλον

Διαπιστώνουμε πως τριπλασιάστηκαν τα ακραία και σφοδρά καιρικά φαινόμενα στη  Θεσσαλονίκη , σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια και οι συνέπειες τους εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής,...

Greenpeace: Η Παγκόσμια Συνθήκη για τα Πλαστικά πρέπει να μειώνει την παραγωγή πλαστικού, αλλιώς θα αποτύχειΠεριβάλλον

Ολοκληρώθηκε την Παρασκευή, 2 Ιουνίου, το βράδυ, στο Παρίσι, η δεύτερη συνάντηση της Διακυβερνητικής Επιτροπής Διαπραγματεύσεων της Περιβαλλοντικής Συνέλευσης του ΟΗΕ για την πλαστ...

Θαλάσσια ρύπανση από πλαστικά, το παράδειγμα της «ΕΝΑΛΕΙΑ» και τα πιο συχνά λάθη στην ανακύκλωσηΠεριβάλλον

Συνολικά 430 εκατομμύρια τόνοι πλαστικού παράγονται παγκοσμίως κάθε χρόνο, τα 2/3 των οποίων είναι προϊόντα μικρής διάρκειας που σύντομα μετατρέπονται σε απόβλητα. Τα εγκαταλελειμμ...

Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος: "Μείωση πλαστικής ρύπανσης κατά 80% έως το 2040 αν ενεργήσουμε τώρα"Περιβάλλον

Κάθε μέρα, το ισοδύναμο περισσότερων από 2.000 απορριμματοφόρων γεμάτων πλαστικό απορρίπτεται στους ωκεανούς, τα ποτάμια και τις λίμνες   Η φετινή Π αγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος  ε...

Τον κώδωνα του κινδύνου για ερημοποίηση των δασών της Μεσογείου κρούει πολυετής έρευνα στα Τενάγη ΦιλίππωνΠεριβάλλον

Η περιοχή Τενάγη Φιλίππων, στην ανατολική Μακεδονία, αποτελεί ένα από τα ελάχιστα σημεία αναφοράς για την κλιματική αλλαγή σε παγκόσμιο επίπεδο, δίνοντας πληροφορίες για τις αλλαγέ...

WWF: Από ποια φίδια κινδυνεύουμε στην Ελλάδα – Πώς να αντιδράσουμε αν δούμε ή μας δαγκώσει φίδιΠεριβάλλον

Με αφορμή το περιστατικό με την άτυχη γυναίκα στη Θεσσαλονίκη, που δαγκώθηκε από οχιά όταν κλήθηκε να την απομακρύνει από σχολείο, το WWF Ελλάς έδωσε στη δημοσιότητα πληροφορίες γι...