ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ο Κινέζος πρέσβης Xiao Junzheng: Θαλάσσια συνεργασία Κίνας και Ελλάδας με δεσμό τον ωκεανό

Ο Κινέζος πρέσβης ανφέρθηκε στη φιλία και στις προοπτικές ναυτιλιακής συνεργασίας των δύο χωρών 

 

Τη βούληση για περαιτέρω εμβάθυνση της θαλάσσιας συνεργασίας μεταξύ της Ελλάδας και της Κίνας, εξέφρασε ο πρεσβευτής της Κίνας στη χώρα μας, Xiao Junzheng, με αφορμή την 9η Διάσκεψη "Οur Ocean Conference" που θα πραγματοποιηθεί την επόμενη εβδομάδα στην Αθήνα. Όπως κατέστησε σαφές o Κινέζος πρέσβης, η θαλάσσια συνεργασία αποτελεί σημαντικό δεσμό για τη σύσφιξη των σχέσεων Κίνας-Ελλάδας.

 

Επίσης, υπογράμμισε πως τόσο η Κίνα όσο και η Ελλάδα έχουν υπογράψει τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS) και έχουν εκλεγεί πολλές φορές ως μέλη της κατηγορίας Α του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ). Σημείωσε πως η Κίνα είναι προσηλωμένη στη διαφύλαξη της θαλάσσιας ειρήνης, στη σταθερή διατήρηση της θαλάσσιας τάξης που βασίζεται στο Διεθνές Δίκαιο και στην πλήρη συμμετοχή στη διαμόρφωση και εφαρμογή των θαλάσσιων κανόνων στο πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών. Επισήμανε ακόμη πως η Κίνα ήταν από τους πρώτους που υπέγραψαν και επικύρωσαν τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS)και ότι ως συμβαλλόμενο μέρος της Σύμβασης, η Κίνα αποδίδει μεγάλη σημασία στη Σύμβαση και την εφαρμόζει, όπως αναφέρεται σε σχετική ενημέρωση της κινεζικής πρεσβείας.

 

Μιλώντας για τις διμερείς σχέσεις, εξέφρασε την εδραία πεποίθησή του ότι η Κίνα και η Ελλάδα μπορούν να εμβαθύνουν περαιτέρω τη διμερή συνεργασία με δεσμό τον ωκεανό. Σε αυτό το πλαίσιο, δήλωσε πως η Κίνα είναι πρόθυμη να ενισχύσει τη στρατηγική ευθυγράμμιση με την Ελλάδα, εστιάζοντας στην ανάπτυξη της θαλάσσιας οικονομίας, στην ενίσχυση του επιπέδου της θαλάσσιας τεχνολογικής καινοτομίας, στη βελτίωση της παγκόσμιας θαλάσσιας διακυβέρνησης και στην προστασία του θαλάσσιου οικολογικού περιβάλλοντος. Εξίσου, σημείωσε πως η Κίνα είναι πρόθυμη να ενισχύσει τις συζητήσεις με την Ελλάδα σχετικά με τη συνεργασία στον τομέα της θαλάσσιας τεχνολογίας και της πράσινης ναυτιλίας.

 

Επίσης, ανέδειξε πως η Ελλάδα είναι κορυφαία ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο και η Κίνα μια σημαντική χώρα ναυπηγικής κατασκευής και εισαγωγής και εξαγωγής εμπορευματικών φορτίων. Υπό το πρίσμα αυτό, έδωσε έμφαση στις δυνατότητες συνεργασίας μεταξύ της Κίνας και της Ελλάδας στη ναυτιλία και στην πράσινη ναυπηγική βιομηχανία. "Οι ανταλλαγές και η συνεργασία στον τομέα της ναυτιλίας μεταξύ της Κίνας και της Ελλάδας βαθαίνουν" επισήμανε αναφερόμενος στην αγορά πλοίων από Έλληνες εφοπλιστές και παράλληλα στη μεταφορά από τον ελληνικό στόλο "πάνω από το ήμισυ της ενέργειας και του πετρελαίου που εισάγει η Κίνα". Επιπλέον, επισήμανε πως περισσότερες από 80 κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν δηλώσει συμμετοχή να λάβουν φέτος μέρος στην κορυφαία διεθνή έκθεση "Ποσειδώνια".

 

Ειδική αναφορά έκανε ο Κινέζος πρέσβης στη σημασία του λιμανιού του Πειραιά ως περιφερειακού κόμβου logistics, αλλά και στην επένδυση της COSCO. Μάλιστα, ξεχώρισε την επένδυση στο λιμάνι του Πειραιά ως το κορυφαίο σημείο της διμερούς ναυτιλιακής συνεργασίας, υπογραμμίζοντας ότι αποτελεί επιτυχημένο παράδειγμα αμοιβαίας συμπληρωματικότητας, ισχυρής συνεργασίας και αμοιβαίου οφέλους, με τα επιτεύγματα αυτής της συνεργασίας να ωφελούν όλο και περισσότερο τους πολίτες και των δύο χωρών. Σημείωσε πως ο Πειραιάς έχει αναδειχθεί σε κορυφαίο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο, το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι κρουαζιέρας στην Ευρώπη και το μεγαλύτερο λιμάνι πορθμείων στην Ευρώπη.

 

Ταυτόχρονα, σημείωσε πως "η COSCO κατέβαλε συνολικά περισσότερο από ένα δισ. ευρώ στο ελληνικό δημόσιο για τέλη παραχώρησης και φόρους, αύξησε τα μερίσματα των εισηγμένων εταιρειών κατά 12 φορές, δημιούργησε άμεσα στην Ελλάδα 4.300 θέσεις εργασίας, έμμεσα 12.000 και ενίσχυσε το ελληνικό ΑΕΠ κατά 1,56%". Υπογράμμισε ακόμη πως με κοινές προσπάθειες, ο ΟΛΠ ενίσχυσε σημαντικά το ρόλο της Ελλάδας ως πύλης που συνδέει τη στεριά και τη θάλασσα και επικοινωνεί μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.

 

Εν συνεχεία, αναφέρθηκε στην Ανατολική Μεσόγειο, τονίζοντας πως η Κίνα, ως μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, έχει δεσμευτεί για τη διατήρηση της ειρήνης και ελπίζει ότι η Ελλάδα και η Τουρκία μπορούν να επιλύσουν τις διαφορές τους μέσω διαλόγου και διαπραγματεύσεων. "Η Κίνα βλέπει με ικανοποίηση τις πρόσφατες βελτιώσεις στις διμερείς σχέσεις μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας μέσω του διαλόγου και πάντα το υποστήριζε αυτό" προσέθεσε.

 

Τέλος, υπογράμμισε τη σημασία της πραγματοποίησης του 9ου διεθνούς συνεδρίου "Our Ocean" στην Ελλάδα, από τις 16 έως τις 17 Απριλίου. Είναι ένα μεγάλο γεγονός για τις παγκόσμιες θαλάσσιες υποθέσεις για την ανταλλαγή γνώσεων και τη συνεργασία μεταξύ τους. Το Our Ocean 2024 θα επικεντρωθεί σε θέματα όπως ο πράσινος μετασχηματισμός των ωκεανών, το οικολογικό περιβάλλον και η βιώσιμη ανάπτυξη. Η κινεζική κυβέρνηση εκτιμά ιδιαίτερα την Ελλάδα ως χώρα υποδοχής αυτού του συνεδρίου και θα στείλει αντιπροσωπεία για να συμμετάσχει με επικεφαλής τον Sun Shuxian, αναπληρωτή υπουργό Φυσικών Πόρων και διευθυντή της Κρατικής Διοίκησης Ωκεανών". Επίσης, γνωστοποίησε πως κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, η Κίνα θα διοργανώσει μια παράλληλη εκδήλωση για την προώθηση των γαλάζιων συμπράξεων και την ανάληψη δράσης για έναν υγιή ωκεανό.

 

Διαβάστε ολόκληρη την ομιλία του Πρέσβη Xiao στη Συνέντευξη Τύπου για τη Ναυτιλία



Το θέμα της σημερινής ενημέρωσης είναι ο «Ωκεανός», που χρησιμεύει ως βιότοπος για ανθρώπους από όλες τις χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας και της Ελλάδας, και ως φυσική πλατφόρμα για την ανταλλαγή και την αμοιβαία γνώση διαφορετικών πολιτισμών. Αποτελεί επίσης κορυφαίο σημείο της αμοιβαία επωφελούς συνεργασίας μεταξύ Κίνας και Ελλάδας.

 

Από τις 16 έως τις 17 Απριλίου, η Ελλάδα θα φιλοξενήσει το 9ο συνέδριο «Our Ocean», μια μεγάλη εκδήλωση για τις παγκόσμιες θαλάσσιες υποθέσεις για την ανταλλαγή γνώσεων και τη συνεργασία μεταξύ τους. Το Ocean 2024 θα επικεντρωθεί σε θέματα όπως ο πράσινος μετασχηματισμός των ωκεανών, το οικολογικό περιβάλλον και η αειφόρος ανάπτυξη. Η κινεζική κυβέρνηση εκτιμά ιδιαίτερα την Ελλάδα ως χώρα που φιλοξενεί αυτό το συνέδριο και θα στείλει αντιπροσωπεία για να παραστεί στο Our Ocean 2024 με επικεφαλής τον Sun Shuxian, Αναπληρωτή Υπουργό του Υπουργείου Φυσικών Πόρων και Διευθυντή της Κρατικής Διοίκησης Ωκεανών. Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, η Κίνα θα πραγματοποιήσει επίσης μια παράλληλη εκδήλωση με θέμα "Καλλιέργεια Γαλάζιων Πολιτών, Προώθηση Μπλε Συνεργασιών και Ανάληψη Δράσης για έναν Υγιή Ωκεανό" και σας καλωσορίζουμε ειλικρινά να παρευρεθείτε και να αναφέρετε.

 

 

Στη συνέχεια, θα συνοψίσω τέσσερα θέματα:


• τη συντονισμένη ανάπτυξη της θαλάσσιας οικονομίας της Κίνας και τη θαλάσσια τεχνολογική καινοτομία,
• τη σταθερή υπεράσπιση της Κίνας των θαλάσσιων δικαιωμάτων και συμφερόντων της,
• τα επιτεύγματα της ναυτιλιακής συνεργασίας Κίνας-Ελλάδας και
• τις προοπτικές της ναυτιλιακής συνεργασίας Κίνας-Ελλάδας.
Τέλος, είμαι πρόθυμος να απαντήσω σε μερικές ερωτήσεις.

 

Ι. Συντονισμένη Ανάπτυξη της Θαλάσσιας Οικονομίας της Κίνας και της Θαλάσσιας Τεχνολογικής Καινοτομίας


Ως μεγάλη θαλάσσια χώρα, η Κίνα αποδίδει μεγάλη σημασία στην προστασία και τη βιώσιμη χρήση των ωκεανών και των θαλάσσιων πόρων, αναδεικνύοντας την οικοδόμηση της Κίνας σε θαλάσσια δύναμη στο επίπεδο της εθνικής στρατηγικής. Η ανάπτυξη της θαλάσσιας οικονομίας και η θαλάσσια τεχνολογική καινοτομία αποτελούν σημαντικό στοιχείο αυτής της στρατηγικής.

 

1. Υψηλής ποιότητας ανάπτυξη της θαλάσσιας οικονομίας.


Από το 2012 έως το 2022, η συνολική αξία παραγωγής της θαλάσσιας οικονομίας της Κίνας αυξήθηκε από 5 τρισεκατομμύρια γιουάν σε 9,5 τρισεκατομμύρια γιουάν, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 9% του κινεζικού ΑΕΠ. Διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στη διασφάλιση της οικονομικής σταθερότητας και ασφάλειας. Στην Κίνα, ο μετασχηματισμός και η αναβάθμιση των παραδοσιακών ναυτιλιακών βιομηχανιών έχουν επιταχυνθεί, με την παραγωγή ναυτιλιακών προϊόντων της Κίνας να κατατάσσεται πρώτη στον κόσμο εδώ και πολλά χρόνια, και ο όγκος της ναυτιλίας της να υπερβαίνει το ένα τρίτο παγκοσμίως. Το υπεράκτιο πετρέλαιο και φυσικό αέριο έχουν γίνει σημαντικοί μοχλοί ανάπτυξης για τον εθνικό ενεργειακό τομέα. Ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης της προστιθέμενης αξίας των αναδυόμενων ναυτιλιακών βιομηχανιών υπερβαίνει το 10% και η συνολική ικανότητα της Κίνας για την κατασκευή θαλάσσιου μηχανικού εξοπλισμού έχει μπει στην πρώτη γραμμή του κόσμου. Η κλίμακα των έργων αφαλάτωσης θαλασσινού νερού έχει ξεπεράσει τους 2 εκατομμύρια τόνους ημερησίως, παρέχοντας σημαντικές εγγυήσεις για την ασφάλεια των υδάτινων πόρων σε παράκτιες πόλεις και νησιά.



2. Καινοτομίες στη θαλάσσια τεχνολογική καινοτομία.


Επιτεύχθηκαν καινοτομίες στη θαλάσσια εξερεύνηση και στις επιχειρησιακές τεχνολογίες που αντιπροσωπεύονται από υποβρύχια όπως τα "Jiaolong" και "Striver", με σημαντική αύξηση του ρυθμού κατασκευής στη χώρα των βασικών εξαρτημάτων. Η Κίνα έχει επιτύχει καινοτομίες στην υπεράκτια εξερεύνηση και εξόρυξη πετρελαίου και φυσικού αερίου, με καινοτομίες στην εξερεύνηση σε βάθη 3.000 μέτρων και επιτυχημένη δοκιμαστική παραγωγή εύφλεκτου πάγου στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας από την υπερ-βαθιά ημι-βυθισμένη πλατφόρμα διπλού βυθού «Blue Whale 1 ". Η πρώτη στον κόσμο πλατφόρμα υδατοκαλλιέργειας ημι-βυθιζόμενης ενέργειας κυμάτων "Penghu" και ο πλήρως υποβρύχιος εξοπλισμός υδατοκαλλιέργειας βαθέων υδάτων "Deep Blue 1" παραδόθηκαν και ήδη τέθηκαν σε χρήση.

 

Ως απάντηση σε ερωτήσεις που ετέθησαν από έλληνες φίλους, θα ήθελα να αναφέρω τρία ακόμη παραδείγματα:

 

Το πρώτο είναι το Marine Ranching. Το 2013, η κινεζική κυβέρνηση πρότεινε την ανάπτυξη της «θαλάσσιας κτηνοτροφίας» ως απάντηση στις ανάγκες μετασχηματισμού της θαλάσσιας αλιείας και οικολογικής κατασκευής. Την τελευταία δεκαετία, η Κίνα βελτιστοποιεί συνεχώς τη διάταξη της πράσινης υδατοκαλλιέργειας στις παράκτιες περιοχές, έχτισε δυναμικά έναν «μπλε σιτοβολώνα» και ανέπτυξε βιώσιμη υπεράκτια αλιεία. Υπολογίζεται ότι κάθε 10.000 εκτάρια θαλάσσιας καλλιέργειας μπορεί να απορροφήσει περίπου 230.000 τόνους άνθρακα από την ατμόσφαιρα και τον ωκεανό κάθε χρόνο, που ισοδυναμεί με αναδάσωση 10.000 εκταρίων. Από τον Ιούλιο του 2023, η Κίνα έχει κατασκευάσει περισσότερα από 300 θαλάσσιους χώρους καλλιέργειας, αποφέροντας οικονομικά οφέλη άνω των 10 δισεκατομμυρίων γιουάν ετησίως, με ετήσιο όγκο δέσμευσης άνθρακα 190.000 τόνων, μειώνοντας το άζωτο κατά 16.844 τόνους, τον φώσφορο κατά 1.684 τόνους και με μέσο ετήσιο οικολογικό όφελος 60,4 δισεκατομμυρίων γιουάν.



Το δεύτερο είναι η υπεράκτια αιολική ενέργεια. Η υπεράκτια αιολική ενέργεια αποτελεί σημαντική υποστήριξη για τον τρέχοντα ενεργειακό μετασχηματισμό της Κίνας και βασική δύναμη για την ανάπτυξη της θαλάσσιας οικονομίας στις παράκτιες επαρχίες. Μέχρι το τέλος του περασμένου έτους, η σωρευτική δυναμικότητα υπεράκτιας αιολικής ενέργειας συνδεδεμένη στο δίκτυο της Κίνας έφτασε τα 36,5 εκατομμύρια κιλοβάτ, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το ήμισυ του παγκόσμιου συνόλου, καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση στον κόσμο. Η αλυσίδα της βιομηχανίας αιολικής ενέργειας και η αλυσίδα εφοδιασμού της Κίνας είναι σχετικά ολοκληρωμένες και έχουν διεθνή ανταγωνιστικότητα. Η τεχνολογία αιολικής ενέργειας της Κίνας πρωτοπορεί παγκοσμίως, με διεθνή προηγμένα επίπεδα σε μεγάλη χωρητικότητα, μακριά πτερύγια και ψηλούς πύργους. Το μεγάλο φάσμα προϊόντων αιολικής ενέργειας της Κίνας μπορεί να καλύψει τις αναπτυξιακές ανάγκες διαφόρων περιβαλλοντικών κλιμάτων παγκοσμίως.


Το τρίτο είναι το έργο Ocean forecast "Chip". Τέθηκε σε λειτουργία μια νέα γενιά συστήματος αριθμητικής πρόβλεψης ωκεανών με εντελώς ανεξάρτητα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας. Η ακρίβεια και η επικαιρότητα των αναφορών προειδοποίησης καταστροφών για καταιγίδες, τσουνάμι, κύματα και άλλους κινδύνους έχουν φτάσει σε προηγμένο επίπεδο παγκοσμίως.

 

II. Η αταλάντευτη υπεράσπιση των θαλάσσιων δικαιωμάτων και συμφερόντων της Κίνας στο ζήτημα της Θάλασσας της Νότιας Κίνας.

 

Η Κίνα ήταν πάντα δεσμευμένη στη διαφύλαξη της θαλάσσιας ειρήνης και ηρεμίας, τηρώντας σταθερά τη θαλάσσια τάξη που βασίζεται στο διεθνές δίκαιο και συμμετέχοντας πλήρως στη διαμόρφωση και εφαρμογή θαλάσσιων κανόνων στο πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών. Η Κίνα ήταν ένας από τους πρώτους που υπέγραψαν και επικύρωσαν τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS). Ως συμβαλλόμενο μέρος της Σύμβασης, η Κίνα αποδίδει μεγάλη σημασία στη Σύμβαση και την εφαρμόζει ένθερμα.


Η Κίνα έχει μεγάλη ιστορική και νομική βάση για την εδαφική της κυριαρχία και τα θαλάσσια δικαιώματα και συμφέροντά της στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Η Κίνα ήταν η πρώτη που ανακάλυψε, ονομάτισε και ανέπτυξε τα νησιά και τα σχετικά ύδατα της Θάλασσας της Νότιας Κίνας και ήταν επίσης η πρώτη που άσκησε την κυριαρχία και τη δικαιοδοσία πάνω τους συνεχώς, ειρηνικά και αποτελεσματικά. Η Κίνα τηρούσε πάντα τη συνολική κατάσταση της διατήρησης της ειρήνης και της σταθερότητας στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας και επέμενε πάντα στην επίλυση των διαφορών εδαφικής κυριαρχίας και θαλάσσιων δικαιωμάτων με τις γειτονικές χώρες μέσω διαπραγματεύσεων και διαβουλεύσεων. Συμπεριλαμβανομένου του πρόσφατου περιστατικού στον ύφαλο Ren'ai, η Κίνα δεν ξεκίνησε ποτέ διαφωνίες στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, αλλά θα λάβει τα απαραίτητα μέτρα για να υπερασπιστεί σθεναρά την εδαφική κυριαρχία και τα θαλάσσια δικαιώματα και συμφέροντά της. Ταυτόχρονα, η Κίνα παραμένει προσηλωμένη στον διάλογο και τη διαβούλευση για την αντιμετώπιση των διαφορών και τη διαχείριση καταστάσεων.



Η Θάλασσα της Νότιας Κίνας είναι αυτή τη στιγμή μια από τις ασφαλέστερες και πιο ελεύθερες περιοχές ναυσιπλοΐας στον κόσμο. Στα δυόμισι χρόνια εργασίας μου στην Ελλάδα, δεν έχω ακούσει ποτέ κανέναν Έλληνα εφοπλιστή να μου παραπονιέται ότι συναντά εμπόδια όταν τα πλοία τους περνούν από τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Η Κίνα θα συνεχίσει να εργάζεται με τις χώρες της ASEAN για την ολοκληρωμένη και αποτελεσματική εφαρμογή της Διακήρυξης για τη Συμπεριφορά των Μερών στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας (DOC) και θα προωθήσει ενεργά τις διαβουλεύσεις για τον Κώδικα Δεοντολογίας στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας (COC), διατηρώντας από κοινού την ειρήνη και σταθερότητα στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας.



Η Κίνα και η Ελλάδα πάντα καταλάβαιναν και υποστήριζαν η μία την άλλη σε θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος. Στο ζήτημα της Ανατολικής Μεσογείου, ως μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, η Κίνα ήταν πάντα δεσμευμένη στη διατήρηση της ειρήνης και ελπίζει ότι Ελλάδα και Τουρκία μπορούν να επιλύσουν τις διαφορές τους μέσω διαλόγου και διαπραγματεύσεων. Η Κίνα χαίρεται να βλέπει τις πρόσφατες βελτιώσεις στις διμερείς σχέσεις μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας μέσω του διαλόγου, πράγμα που πάντα υποστήριζε. Ελπίζουμε ότι η Ελλάδα θα υποστηρίξει ομοίως τις προσπάθειες της Κίνας να επιλύσει τις διαφορές μέσω διαπραγματεύσεων για το ζήτημα της Θάλασσας της Νότιας Κίνας.

 

III. Επιτεύγματα Ναυτιλιακής Συνεργασίας Κίνας-Ελλάδας


Η Κίνα και η Ελλάδα είναι αρχαία θαλάσσια έθνη που γειτνιάζουν με τη θάλασσα, και οι δύο με μακρά ιστορία θαλάσσιου πολιτισμού. Η Κίνα είναι μια σημαντική ναυπηγική χώρα και χώρα εισαγωγής και εξαγωγής φορτίων, ενώ η Ελλάδα είναι η κορυφαία ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο. Οι δύο χώρες μας έχουν υψηλό βαθμό συμπληρωματικότητας στις θαλάσσιες μεταφορές, τη ναυπηγική, τις λιμενικές δραστηριότητες και άλλους τομείς, καθιστώντας τη θαλάσσια συνεργασία σημαντικό δεσμό στη σύσφιξη των σχέσεων Κίνας-Ελλάδας.



Τα θεμέλια της θαλάσσιας συνεργασίας Κίνας-Ελλάδας είναι στέρεα. Ήδη από το 1973 οι δύο χώρες μας υπέγραψαν τη Ναυτιλιακή Συμφωνία Κίνας-Ελλάδας. Το 2014 υπογράψαμε Μνημόνιο Κατανόησης για τη Ναυτιλιακή Συνεργασία. Το 2015 πραγματοποιήσαμε από κοινού μια σειρά από δραστηριότητες για το Έτος Ναυτιλιακής Συνεργασίας Κίνας-Ελλάδας. Το πρώτο και το δεύτερο Φόρουμ Ναυτιλιακής Συνεργασίας Κίνας-Ελλάδας πραγματοποιήθηκαν αντίστοιχα στην Αθήνα και το Πεκίνο το 2014 και το 2016. Τόσο η Κίνα όσο και η Ελλάδα έχουν υπογράψει τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS) και έχουν εκλεγεί πολλές φορές ως μέλη της Κατηγορίας Α’ του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO). Έχουμε από καιρό επικοινωνήσει και συνεργαστεί για τη διαμόρφωση και την εφαρμογή θαλάσσιων κανόνων και μηχανισμών διακυβέρνησης στο πλαίσιο διεθνών οργανισμών όπως τα Ηνωμένα Έθνη.



Σε επίπεδο πραγματιστικής συνεργασίας, ο ΟΛΠ ξεχωρίζει ως κορυφαίο σημείο της διμερούς θαλάσσιας συνεργασίας. Έχει γίνει το εμβληματικό έργο της συνεργασίας Κίνας-Ελλάδας στην από κοινού κατασκευή του BRI. Ταυτόχρονα, είναι επίσης ένα επιτυχημένο παράδειγμα αμοιβαίας συμπληρωματικότητας, ισχυρής συνεργασίας και αμοιβαίου οφέλους, με τα επιτεύγματα αυτής της συνεργασίας να ωφελούν όλο και περισσότερο τους λαούς και των δύο χωρών. Από την ανάληψη της λειτουργίας του ΟΛΠ, η COSCO έχει επιτύχει εξαιρετικές οικονομικές επιδόσεις, καθιστώντας την το κορυφαίο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο, το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι κρουαζιέρας στην Ευρώπη και το μεγαλύτερο λιμάνι φέρι μποτ στην Ευρώπη.


Το 2023, ο ΟΛΠ διαχειρίστηκε συνολική διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων 5,1 εκατομμυρίων TEU, με διακίνηση roll-on/roll-off (Ro-Ro) 320.000 οχημάτων. Το λιμάνι έχει φιλοξενήσει 7.610 επισκέψεις κρουαζιερόπλοιων και έχει εξυπηρετήσει 1,48 εκατομμύρια επιβάτες. Η επιχείρηση πορθμείων έχει εξυπηρετήσει συνολικά 16,15 εκατομμύρια επιβάτες και έχει μεταφέρει 2,88 εκατομμύρια οχήματα. Με τη συνεχή επέκταση και ενίσχυση των εργασιών σε διάφορους κλάδους, τα έσοδα και τα συνολικά κέρδη της εταιρείας σημείωσαν επίσης εξαιρετικά αποτελέσματα, σημειώνοντας ιστορικά ρεκόρ συνολικών κερδών για τρία συνεχόμενα έτη. Ταυτόχρονα, η COSCO έχει πληρώσει σωρευτικά πάνω από ένα δισεκατομμύριο ευρώ στο ελληνικό δημόσιο για παραχωρήσεις και φόρους, αύξησε τα μερίσματα εισηγμένων εταιρειών κατά 12 φορές, δημιούργησε άμεσα 4.300 θέσεις εργασίας, έμμεσα δημιούργησε 12.000 θέσεις εργασίας για την Ελλάδα και αύξησε το ΑΕΠ της Ελλάδας κατά 1,56 ποσοστιαίες μονάδες. Με τις κοινές προσπάθειες και των δύο πλευρών, ο ΟΛΠ έχει ενισχύσει σημαντικά το καθεστώς της Ελλάδας ως πύλης που συνδέει ξηρά και θάλασσα και επικοινωνεί μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.



Οι ανταλλαγές και η συνεργασία στον κλάδο της ναυτιλίας μεταξύ Κίνας και Ελλάδας βαθαίνουν. Σύμφωνα με ελλιπή στατιστικά στοιχεία, από το 2000, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν αγοράσει ή παραγγείλει περισσότερα από 1.500 πλοία από κινεζικές ναυπηγικές εταιρείες, συνολικής αξίας που ξεπερνά τα 70 δισ. δολάρια. Μόλις πέρυσι, οι Έλληνες πλοιοκτήτες παρήγγειλαν 162 νέα πλοία από την Κίνα, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 61% των συνολικών παραγγελιών νέων πλοίων για το έτος. Παράλληλα, πάνω από το ήμισυ της ενέργειας και του πετρελαίου που εισάγει η Κίνα μεταφέρεται από ελληνικούς στόλους. Ήδη από το 1986, η China Classification Society (CCS) ξεκίνησε τις εργασίες επιθεώρησης και πιστοποίησης πλοίων στην Ελλάδα. Το 1999, η CCS ίδρυσε γραφείο στην Αθήνα και συμμετείχε για πρώτη φορά στην Ελληνική Διεθνή Ναυτιλιακή Έκθεση, αποτελώντας σταδιακά ένα παράθυρο για τους Έλληνες πλοιοκτήτες να κατανοήσουν την Κίνα και τη ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας. Την ίδια περίοδο, αρκετές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες άνοιξαν γραφεία στη Σαγκάη, στο Χονγκ Κονγκ και σε άλλα μέρη στην Κίνα, ενώ οι ανταλλαγές και οι συνεργασίες στον ναυτιλιακό κλάδο μεταξύ των δύο χωρών μας γίνονται όλο και πιο συχνές. Τον περασμένο Απρίλιο, ελληνικά ιδρύματα όπως η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών Οικονομικών δημιούργησαν γραφεία στη Σαγκάη και σε άλλα μέρη.

 

Μπορεί να ειπωθεί ότι η φιλία μεταξύ Κίνας και Ελλάδας ξεκίνησε με τη θάλασσα και ξεπερνά τη θάλασσα. Στις πρώτες μέρες της ίδρυσης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έσπασαν τον αποκλεισμό και παρέδωσαν τα απαραίτητα εφόδια στην Κίνα. Στα τέλη του 20ου αιώνα και στις αρχές του 21ου αιώνα, η Ελλάδα βοήθησε την κινεζική κυβέρνηση τέσσερις φορές στην ασφαλή εκκένωση Κινέζων πολιτών από περιοχές συγκρούσεων ή αναταραχών. Για δεκαετίες, η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία έχει δεσμευτεί να προωθήσει την ανάπτυξη των σχέσεων Κίνας-Ελλάδας και να εμβαθύνει τη φιλία μεταξύ ανθρώπων. Χρηματοδότησε το Πανεπιστήμιο του Πεκίνου για την ίδρυση του πρώτου Κέντρου Ελληνικών Σπουδών της Κίνας, που δώρισε γενναιόδωρα κατά τη διάρκεια του σεισμού Wenchuan και έχτισε πολλά Δημοτικά Σχολεία Hope. Ομοίως, όταν η Ελλάδα αντιμετώπισε κρίσεις χρέους και τον αντίκτυπο της πανδημίας του COVID-19, η Κίνα στάθηκε σταθερά σταθερά στο πλευρό της Ελλάδας και παρείχε στήριξη στο μέγιστο των δυνατοτήτων της. Με μάρτυρες της ιστορίας, η Κίνα και η Ελλάδα έχουν γράψει από κοινού ιστορίες αμοιβαίας βοήθειας και κοινές δυσκολίες, αντανακλώντας μια βαθιά φιλία μεταξύ των δύο πλευρών μας.

 

IV. Προοπτικές Ναυτιλιακής Συνεργασίας Κίνας-Ελλάδας


Πριν από λίγο καιρό είχα το προνόμιο να ανταλλάξω απόψεις με τον κ. Βώκο, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Διεθνούς Ναυτιλιακής Έκθεσης Posidonia στην Ελλάδα. Με ενημέρωσε με χαρά ότι περισσότερες από 80 κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν εγγραφεί για να συμμετάσχουν στην έκθεση φέτος. Τα εκθέματα καλύπτουν ένα ευρύτερο φάσμα τομέων, όπως εξοπλισμός πλοίων, χρηματοδότηση πλοίων και ναυτιλιακές υπηρεσίες. Είναι πολύ αισιόδοξος για τις προοπτικές της θαλάσσιας συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών μας και συμφωνώ απόλυτα μαζί του.



Πιστεύω ακράδαντα ότι η Κίνα και η Ελλάδα μπορούν να εμβαθύνουν περαιτέρω τη διμερή συνεργασία με τον ωκεανό ως δεσμό. Η Κίνα είναι πρόθυμη να ενισχύσει τη στρατηγική ευθυγράμμιση με την Ελλάδα, εστιάζοντας στην ανάπτυξη της θαλάσσιας οικονομίας, στην ενίσχυση του επιπέδου της θαλάσσιας τεχνολογικής καινοτομίας, στη βελτίωση της παγκόσμιας θαλάσσιας διακυβέρνησης και στην προστασία του θαλάσσιου οικολογικού περιβάλλοντος. Η Κίνα είναι πρόθυμη να ενισχύσει τις συζητήσεις με την Ελλάδα για τη συνεργασία στη θαλάσσια τεχνολογία, την πράσινη ναυτιλία, την πρόληψη και τον μετριασμό καταστροφών κ.λπ. Επιπλέον, θα αξιοποιήσουμε περαιτέρω τις κορυφαίες και ακτινοβολούμενες επιδράσεις του ΟΛΠ, θα ενσωματώσουμε καλύτερα τον ΟΛΠ με τον Σιδηρόδρομο Ουγγαρίας-Σερβίας και θα διερευνήσουμε τη δημιουργία ζώνης οικονομικής και εμπορικής συνεργασίας που θα βασίζεται στον ΟΛΠ για να τον αναπτύξουμε σε περιφερειακό κόμβο εφοδιαστικής. Θα ενισχύσουμε επίσης τον ρόλο των διεθνών ναυτιλιακών εκθέσεων και των ομαδικών επισκέψεων για την προώθηση της συνεργασίας στη ναυτιλιακή βιομηχανία μεταξύ Κίνας και Ελλάδας και σταδιακά θα επεκταθούμε σε ολόκληρη την αλυσίδα του κλάδου, συμπεριλαμβανομένων της κατασκευής, του σχεδιασμού, του μάρκετινγκ, των μεταφορών, της αποθήκευσης logistics, της χρηματοδότησης, της ασφάλισης κ.λπ. ..

 

Πριν από λίγο καιρό, πέντε κινεζικά υπουργεία εξέδωσαν από κοινού το «Σχέδιο Δράσης για την Πράσινη Ανάπτυξη της Ναυπηγικής Βιομηχανίας (2024-2030)», προτείνοντας μέχρι το 2025, το διεθνές μερίδιο αγοράς του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), της μεθανόλης και άλλων πράσινων τα πλοία θα ξεπεράσουν το 50%. Ως εκ τούτου, η ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας εστιάζει στον πράσινο μετασχηματισμό και με χαμηλές εκπομπές άνθρακα. Εκτός από τη χρήση LNG ως καύσιμο, τα πλοία που κινούνται με πράσινα καύσιμα όπως η μεθανόλη, το υδρογόνο και η αμμωνία βρίσκονται επίσης υπό περαιτέρω ανάπτυξη. Πιστεύεται ότι υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες συνεργασίας μεταξύ Κίνας και Ελλάδας στην πράσινη ναυπηγική βιομηχανία, συμπεριλαμβανομένης της πράσινης μετασκευής των υπαρχόντων σκαφών.

 

Παρατήρησα ότι η Ελλάδα ανακοίνωσε μια αναθεωρημένη έκδοση του «Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα» στα τέλη του περασμένου έτους, θέτοντας στόχο να αυξήσει την εγκατεστημένη ισχύ ανανεώσιμων πηγών ενέργειας της Ελλάδας στα 23,5 γιγαβάτ μέχρι το 2030, συμπεριλαμβανομένων 9,5 γιγαβάτ αιολικής ενέργειας (συμπεριλαμβανομένου 1,9 γιγαβάτ. της υπεράκτιας αιολικής ενέργειας). Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, η Κίνα έχει κάποια εμπειρία και τεχνολογία στην υπεράκτια ανάπτυξη αιολικής ενέργειας. Στο μέλλον, οι δύο χώρες μπορούν να ενισχύσουν την τεχνολογική σύνδεση και τη ζήτηση για να επιτύχουν συμπληρωματικά πλεονεκτήματα.



Οι λαοί που ζουν δίπλα στη θάλασσα κατανοούν καλύτερα την έμπνευση του ωκεανού. Όπως η θάλασσα έχει παλίρροιες, έτσι και η οικονομική ανάπτυξη μιας χώρας έχει σκαμπανεβάσματα. Η οικοδόμηση ενός σύγχρονου θαλάσσιου πολιτισμού απαιτεί επίσης να έχουμε το θάρρος να καβαλήσουμε τα κύματα. Πιστεύω ακράδαντα ότι με τη συνεχή φιλική συνεργασία και ολοκλήρωση των δύο αρχαίων πολιτισμών της Κίνας και της Ελλάδας, η θαλάσσια συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών θα εγκαινιάσει μια νέα και όμορφη εποχή. Η Κίνα θα υποστηρίζει πάντα την ιδέα μιας θαλάσσιας κοινότητας κοινού μέλλοντος και θα συνεργάζεται χέρι-χέρι με τη διεθνή κοινότητα, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, για να οικοδομήσουμε μια γαλάζια, ευημερούσα και όμορφη θάλασσα που θα μοιράζονται όλες οι χώρες.

Πηγή: portnet.gr
 
 

Διαβάστε επίσης

Μελίνα Τραυλού - Οικονομικό Φόρουμ Δελφών: Θωρακίστε τη σταθερά που ενώνει τον πλανήτη, τη ΝαυτιλίαΝαυτιλία

Στο σημαντικό ρόλο της  ναυτιλίας των Ελλήνων σε διεθνές επίπεδο, που αναδεικνύει  τη δύναμη της ανθρωποκεντρικής δημιουργίας και ηγεσίας, αναφέρθηκε η Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων ...

Απεργία ΓΣΕΕ – ΠΝΟ: Δεμένα τα πλοία στα λιμάνια την Τετάρτη 17 ΑπριλίουΝαυτιλία

Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, ομόφωνα αποφάσισε τη συμμετοχή της στην 24ωρη πανελλαδική απεργία που προκήρυξε η Διοίκηση της ΓΣΕΕ για τις 17/4/2024 ημέρα Τετάρτη...

Φορτηγό πλοίο προσάραξε στα βόρεια της Ψερίμου – Μεταφέρει 6.800 αμνοερίφιαΕλλάδα

Φορτηγό πλοίο με σημαία Τανζανίας και 15 αλλοδαπούς μέλη πληρώματος και έναν επιβάτη (όλοι υπήκοοι Συρίας) προσάραξε στη θαλάσσια περιοχή βόρεια της Ψερίμου, χωρίς να έχει αναφερθε...

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Έως τις 25 Απριλίου οι αιτήσεις για το πρόγραμμα υποτροφιών μεταπτυχιακού επιπέδουΝαυτιλία

  Την έναρξη υποβολής αιτήσεων για το ετήσιο πρόγραμμα υποτροφιών μεταπτυχιακών σπουδών που αφορά το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025 ανακοίνωσε η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ).      Το ...

ΟΛΠ Α.Ε.: Οικονομικά αποτελέσματα έτους 2023 - Σε νέα υψηλά έσοδα και κέρδη - Αύξηση στο μέρισμα κατά 29%Ναυτιλία

29 Μαρτίου 2024. Η ΟΛΠ Α.Ε. ανακοινώνει τα οικονομικά αποτελέσματα για τη χρήση του έτους 2023, σύμφωνα με τα οποία τα συνολικά έσοδα της χρήσης ανήλθαν σε € 219,8 εκατ ., σε σχέση...

Σημαντικό βήμα συνεργασίας στη Ναυτιλία: Πρώτη φορά συμμετείχε Διοικητής του ΝΑΤ  σε συνεδρίαση του Δ.Σ του Ναυτικού Επιμελητηρίου της ΕλλάδοςΝαυτιλία

Πρώτη φορά στη μακρόχρονη πορεία των δύο ιστορικών φορέων της Ελληνικής Ναυτιλίας  προσκλήθηκε και συμμετείχε Διοικητής του ΝΑΤ σε συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ναυτικο...

Ναυπηγεία Ελευσίνας: Η μεγαλύτερη πλωτή δεξαμενή της χώρας τέθηκε σε πλήρη λειτουργία μετά από 13 χρόνιαΝαυτιλία

Μετά από 13 χρόνια η δεξαμενή Νο 3 (AFRAMAX), η μεγαλύτερη πλωτή δεξαμενή της χώρας, τέθηκε σε πλήρη λειτουργία ξανά σήμερα, Πέμπτη (28/3)   Σημειώνεται ότι η δεξαμενή Νο3, μετονομ...