ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η ακτοπλοΐα μπροστά σε μεγάλες προκλήσεις

Του Αντώνη Τσιμπλάκη στην Ναυτεμπορική 

 

Η ανάπτυξη των ελληνικών νησιών στηρίζεται αποκλειστικά στην ακτοπλοΐα. H ακτοπλοΐα συνδέει 115 κατοικήσιμα νησιά στα οποία ζει το 14,6% του πληθυσμού της χώρας.

Από αυτά τα νησιά μόνο τα 25 διαθέτουν αεροδρόμιο, οι ενδομεταφορές εξυπηρετούνται μόνο διά θαλάσσης, ενώ το 85% των εμπορευματικών αναγκών των νησιών και το σύνολο της τροφοδοσίας τους καλύπτονται με τα ακτοπλοϊκά πλοία. Το τρέχον καλοκαίρι του 2022, 100 ακτοπλοϊκά πλοία από 28 εταιρείες συνολικά εξυπηρετούν καθημερινά 115 νησιά της χώρας μας, είτε συνδέοντάς τα με την ενδοχώρα είτε μεταξύ τους.

Σύμφωνα με την ετήσια μελέτη της XRTC Business Consultants, ο κρίσιμος για τη νησιωτικότητα της χώρας κλάδος αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις με πρώτη την αναγκαία πλέον σταδιακή ανανέωση του στόλου και το πέρασμα στη νέα πράσινη και υψηλής τεχνολογίας εποχή. Στην έρευνα της η XRTC προχωρά σε ανάλυση του περιβάλλοντος της αγοράς με την καταγραφή των δυνάμεων και των αδυναμιών της όπως και των ευκαιριών και απειλών της.

«Αναμφισβήτητα υπάρχουν παγιωμένα χαρακτηριστικά της αγοράς τα οποία επαναλαμβάνουμε στις ετήσιες αναλύσεις μας, ενώ υπάρχουν και άλλα χαρακτηριστικά που εισέρχονται στον παρακάτω πίνακα ανάλογα με τις τρέχουσες εξελίξεις», σημειώνει χαρακτηριστικά η XRTC

Δυνάμεις

Όπως επισημαίνει ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Γιώργος Ξηραδάκης, τα δυνατά σημεία της αγοράς είναι:

  • Αναπόσπαστος κρίκος συνοχής του ελληνικού κράτους και της Ε.Ε.
  • Κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης μεταφορικού έργου μετά την ελληνική οικονομική κρίση και τον περιορισμό των επιπτώσεων της πανδημίας 
  • Η ελληνική τουριστική αγορά σε πλήρη ανάκαμψη
  • Συγκέντρωση χρηματοδοτικού και επενδυτικού ενδιαφέροντος
  • Αλματώδης ανάπτυξη της νησιωτικής οικονομίας μέσω νέων επενδύσεων

Στον αντίποδα στα αδύνατα σημεία έχουμε:

  • Απειλητική γήρανση του στόλου
  • Έλλειψη αξιόλογων επενδυτικών σχημάτων που θα οδηγήσουν την αγορά στον νέο κύκλο επενδύσεων
  • Παραμονή με υψηλά επίπεδα συμμετοχής τραπεζικών ομίλων στην αγορά αποτρέπουν την είσοδο νέων επενδυτών
  • Αδιαφάνεια οικονομικών στοιχείων της αγοράς
  • Παντελής έλλειψη βάθους χρηματιστηριακής αγοράς
  • Καθυστέρηση εφαρμογής διαχειριστικού μοντέλου με προσαρμογή σε πρότυπα ESG
  • Αδύναμη χρηματοοικονομική θέση της πλειονότητας των εταιρειών
  • Υψηλό κόστος δανεισμού

Τα συν και τα πλην

Παράλληλα, η ελληνική ακτοπλοΐα έχει να αντιμετωπίσει μια σειρά από συνθήκες που μπορούν να εξελιχθούν σε ευκαιρίες ή και απειλές. Όπως επισημαίνει η XRTC, ως ευκαιρίες μπορούν να χαρακτηριστούν η αναγκαιότητα ανανέωσης και εκσυγχρονισμού του στόλου, η αξιοποίηση περιβαλλοντικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα χρηματοδοτικά προγράμματα της Ε.Ε. για την πράσινη ανάπτυξη που προσφέρουν νέα επενδυτικά εργαλεία χαμηλού κόστους.

Επίσης, ευκαιρία αποτελεί και το ότι οι ελληνικές τράπεζες οδηγούνται προς αποχώρηση από τις μετοχικές σχέσεις με την ακτοπλοϊκή αγορά, καλώντας νέους επενδυτές, όπως και η ένταξη του κλάδου σε αειφόρες εφοδιαστικές αλυσίδες και η υποχρέωση προσαρμογής των ελληνικών εταιρειών.

Ευκαιρία αποτελεί και η προσαρμογή της ναυπηγικής βιομηχανίας της Ελλάδας και της Ευρώπης με σκοπό τη συμμετοχή στην ανανέωση του στόλου, όπως και ο οργασμός επενδύσεων στη λιμενική βιομηχανία και η συνέχιση της ιδιωτικοποίησης των λιμένων, αλλά και η ανάπτυξη περιβάλλοντος νέων τεχνολογιών. Στον αντίποδα, απειλές χαρακτηρίζονται από την XRTC η συνέχιση του αβέβαιου οικονομικού περιβάλλοντος λόγω κόστους ενέργειας, πληθωρισμού, πανδημίας και κρίσης της εφοδιαστικής αλυσίδας, οι γεωπολιτικές επιπτώσεις από τον πόλεμο της Ρωσίας με την Ουκρανία, αλλά και ο παρατεταμένος κίνδυνος χρεοκοπίας μεμονωμένων εταιρειών.

Σύμφωνα με την XRTC, τα επίπεδα συγκέντρωσης της αγοράς παραμένουν ισχυρά και αποφέρουν απειλές ολιγοπωλιακών και μονοπωλιακών επιπτώσεων, ενώ είναι δύσκολη έως αδύνατη η πρόσβαση των ακτοπλοϊκών εταιρειών στην τραπεζική αγορά εκτός των εταιρειών που έχουν μετόχους τις ίδιες τις τράπεζες. Τέλος, σημειώνει ότι παραμένει ο κίνδυνος επιθετικών εξαγορών.

Eπιτακτική ανάγκη η ανανέωση του στόλου

Στον σχολιασμό της η XRTC επισημαίνει ότι ενώ έχουν τεθεί οι προθεσμίες για την επίτευξη της μείωσης των αέριων ρύπων, εντούτοις τεχνολογικά δεν έχουν ακόμα επιτευχθεί οι βιώσιμες λύσεις για την αντικατάστασή τους από ανανεώσιμες πηγές, όπως ο ηλεκτρισμός, τα βιοκαύσιμα, η αμμωνία, το υδρογόνο, η μεθανόλη κ.ά.

Σήμερα καμία ακτοπλοϊκή εταιρεία δεν έχει σχέδια για ναυπήγηση πλοίων, εκτός του ομίλου Attica που ολοκλήρωσε την κατασκευή τριών υπερσύγχρονων πλοίων τύπου Aero Catamaran, τα οποία δρομολογήθηκαν στις γραμμές του Αργοσαρωνικού, σηματοδοτώντας το τέλος εποχής των ιπτάμενων δελφινιών, που επί 40 χρόνια εξυπηρετούσαν τις συγκοινωνιακές ανάγκες των νησιών.

Δεδομένου ότι το 50% των ελληνικών ακτοπλοϊκών πλοίων, που είναι σήμερα δρομολογημένα, το 2035 θα είναι ηλικίας άνω των 40 ετών, η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος, αναφέρει χαρακτηριστικά η εταιρεία συμβούλων.

Μονόδρομος οι ναυπηγήσεις

Με την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα μεταχειρισμένα πλοία που να πληρούν τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, η μόνη λύση είναι η κατασκευή νέων. Τα προβλήματα είναι ποικίλα, με σημαντικότερα το τι είδους καύσιμο θα χρησιμοποιούν τα νέα αυτά πλοία και πώς θα χρηματοδοτηθούν. Η απροθυμία των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν την ακτοπλοϊκή αγορά καθώς και τα δυσχερή οικονομικά αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών αποτελούν τροχοπέδη στην ανανέωση του στόλου.

Η χρηματοδότηση των επενδύσεων για ανανέωση του στόλου με πλοία χαμηλών και μηδενικών εκπομπών πρέπει να γίνει με τη μορφή επιδοτήσεων για το πράσινο κομμάτι της επένδυσης, με την πρόσβαση σε διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, του ΕΣΠΑ και του Νέου Αναπτυξιακού Νόμου και τη σύσταση ενός ειδικού ταμείου στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας ΡύπωνEmission Trading System (ETS), προκειμένου να επανεπενδύονται τα έσοδα από το ETS κατευθείαν στον κλάδο.

 

 

Πηγή: Έντυπη Ναυτεμπορική 

Διαβάστε επίσης

Flying Cat 6: Γύρισε στον Πειραιά λόγω εμπλοκής αντικειμένου στην προπέλα τουΑκτοπλοΐα

Στο λιμάνι του Πειραιά επιστρέφει το επιβατηγό-υδροπτέρυγο Flying Cat 6 με 61 επιβάτες, λόγω εμπλοκής αντικειμένου στην προπέλα του. Το πλοίο επρόκειτο να εκτελέσει δρομολόγιο προς...

Έρχονται νέα αεροσκάφη θαλάσσιας επιτήρησης για το Λιμενικό Σώμα – Ελληνικής Ακτοφυλακής (φωτογραφίες)Ακτοπλοΐα

Τα αεροσκάφη θα αφιχθούν για πτητικές δοκιμές (demo flights) αποκλειστικά και μόνο για το Λιμενικό  Σώμα. Από την Δευτέρα 7/11/2022 έως και την 09/11/2022 θα εκτελεστούν πτητικές δ...

Απαγορευτικό απόπλου από Πειραιά και Ραφήνα - Κανονικά για Αργοσαρωνικό Ακτοπλοΐα

Σε ισχύ το απαγορευτικό απόπλου από τα λιμάνια του Πειραιά, της Ραφήνας και του Λαυρίου, εξαιτίας των ισχυρών ανέμων που πνέουν σε πολλές θαλάσσιες περιοχές. Σύμφωνα με την ΕΜΥ οι ...

ATTICA GROUP: Μακροπρόθεσμη αναχρηματοδότηση δανεισμού ΟΜΙΛΟΥ ATTICA ύψους 210 εκ. ευρώ Ακτοπλοΐα

Η «ATTICA ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ» ενημερώνει το επενδυτικό κοινό ότι ο Όμιλος Attica σύναψε διμερείς συμβάσεις δανεισμού, διάρκειας πέντε έως επτά ετών, με τρία ελληνικά πιστω...

Αύξηση 91,9% σημείωσε η συνολική διακίνηση επιβατών στους ελληνικούς λιμένεςΑκτοπλοΐα

Αύξηση 91,9% σημείωσε η συνολική διακίνηση επιβατών στους ελληνικούς λιμένες το α' τρίμηνο εφέτος σε σύγκριση με το α' τρίμηνο του 2021, ενώ κατά την αντίστοιχη σύγκριση του α' τρι...

Οι ακτοπλόοι ζητούν αναβολή της συζήτησης για τον Κανονισμό Αρχών και Λειτουργίας Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών ΣυγκοινωνιώνΑκτοπλοΐα

Σάββας Αθανασίου/mononews.gr   Την προσεχή Δευτέρα, 29.8.2022 έχει συγκληθεί συνεδρίαση του  Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) , κατά την οποία έχει εισαχθεί ως θέμα ημερησ...

Εκπτώσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια των αναπληρωτών εκπαιδευτικώνΑκτοπλοΐα

Με κοινή πρωτοβουλία Γ. Πλακιωτάκη - Ζ. Μακρή Τα υπουργεία Ναυτιλίας και Παιδείας, ανέλαβαν για μία ακόμη φορά πρωτοβουλία για την  παροχή έκπτωσης από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, σ...