ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

'Αγκυρα ρίχνουν τα πλοία

Δεμένα στα λιμάνια όλης της χώρας θα παραμείνουν τα πλοία σήμερα,Τετάρτη, καθώς οι ναυτικοί προχωρούν σε 24ωρη απεργία, αντιδρώντας στο νέο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας «ανασυγκρότηση και άλλες διατάξεις». Η συζήτηση του πολυνομοσχεδίου συνεχίζεται στη Βουλή επί των άρθρων, ενώ την Πέμπτη στο κοινοβούλιο ολοκληρώθηκε η ακρόαση των φορέων από το χώρο της ναυτιλίας. Οι αντιδράσεις για το πολυνομοσχέδιο κλιμακώνονται, καθώς εικοσιτετράωρη απεργία αποφάσισαν και οι πολιτικοί υπάλληλοι του υπουργείου Ναυτιλίας, ενώ στάση εργασίας, από τις 12 το μεσημέρι έως τις 5 το απόγευμα, θα πραγματοποιήσουν οι υπάλληλοι των λιμανιών. Την απόσυρση του νομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας, έστω και την τελευταία στιγμή, ζήτησαν τη Δευτέρα εκπρόσωποι συνδικαλιστικών φορέων, από τα ναυτεργατικά σωματεία, τους λιμενεργάτες, τους υπαλλήλους του ΟΛΠ, του ΝΑΤ, του υπουργείου Ναυτιλίας, αλλά και της πλοηγικής υπηρεσίας, οι οποίοι πραγματοποίησαν κοινή σύσκεψη στα γραφεία της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας. Απόσυρση του νομοσχεδίου ζητά η ΠΝΟ «Το νέο σχέδιο νόμου, καταργεί εκ βάθρων το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, που αφορά μεταξύ άλλων, τις οργανικές συνθέσεις των πλοίων και τη δεκάμηνη απασχόληση στην ακτοπλοΐα και στα ποντοπόρα φορτηγά, κατεδαφίζει τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας για τα κατώτερα πληρώματα και δίνει τη δυνατότητα σύναψης ατομικών μεταξύ του πλοιοκτήτη και του Έλληνα ναυτικού», τονίζει σε ανακοίνωση της η ΠΝΟ και προσθέτει: «Με τις Επιτροπές Επίταξης του πολυνομοσχεδίου επιχειρείται “από την πίσω πόρτα” ευθεία καταστρατήγηση του δικαιώματος απεργίας», αφού η ειδική Διοικητική Επιτροπή Ναυτικών Επιτάξεων που δημιουργείται «αποτελεί όργανο του υπουργείου Ναυτιλίας». «Eίμαστε υπέρ της άρσης του νομοσχεδίου πέρα για πέρα και αυτό το συζητήσαμε και το έχουμε επαναλάβει και στο υπουργείο και παντού» δήλωσε ο γ.γ της ΠΝΟ Γιάννης Χαλάς ο οποίος μίλησε ενώπιον της Επιτροπής στη Βουλή για το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου: Για την ποντοπόρο Ναυτιλία σημείωσε πως «κατά τη γνώμη μας επέρχεται ευθεία κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, διότι η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία υπογράφει σύμβαση για όλο το πλήρωμα και δεν μπορεί να ξεχωρίζει το κατώτερο πλήρωμα από το ανώτερο πλήρωμα. Αυτό, όπως είναι, λέει ότι όταν δεν υπάρχει σύμβαση, προχωρούν στις ατομικές συμβάσεις, όμως θεωρούμε ότι ξεκάθαρα καταργούνται οι συλλογικές συμβάσεις με ό,τι αυτό συνεπάγεται». Για την ανεργία των ναυτικών επεσήμανε ότι με βάση τα στοιχεία που υπάρχουν «οι εν ενεργεία έλληνες ναυτικοί αυτή τη στιγμή δεν είναι παραπάνω από 16.000 με 17.000. Εξ αυτών, οι 12.000 είναι άνεργοι αυτή τη στιγμή που μιλάμε. Ένας μεγάλος αριθμός από αυτούς, όχι μονάχα φυτοζωεί, δεν ζει, καθώς συντηρούνται με τα εκκλησιαστικά συσσίτια και με τη βοήθεια του Θεού». Για το θέμα της 10μηνης απασχόλησης ο κ. Χαλάς επανέλαβε την άποψη ότι καταργείται και συμπλήρωσε «προηγουμένως ήταν ξεκάθαρο ότι το πλοίο μπορεί για δυο μήνες να κάνει την ετήσια επιθεώρηση. Επομένως, 10 μήνες μένανε για να κάνει ταξίδια. Έδινε το δικαίωμα όμως, για ένα μήνα μετά εάν έχει το ιδιαίτερο να το κάνει. Αλλά, το πλήρωμα θα έμενε μέσα, το πλοίο θα ήταν στελεχωμένο. Εδώ τώρα, του δίνει 45 ημέρες, χωρίς να στελεχώνει το πλοίο με το πλήρωμα του. Αυτό θα πει κατευθείαν κατεβαίνουμε στους 8,5». Τι λέει το Υπουργείο Ναυτιλίας Ο υπουργός Ναυτιλίας Κ. Μουσουρούλης -αφού κάλεσε τις πολιτικές δυνάμεις να κατανοήσουν ότι το διεθνές περιβάλλον έχει αλλάξει και ο ανταγωνισμός έχει ενταθεί- ανέφερε ότι αν η χώρα αρνηθεί να προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα και επιμείνει στους δημόσιους όρους, σε λίγο δεν θα είναι σε θέση ούτε να συντηρήσει τις υπάρχουσες (παραπάνω από 850) υποδομές. «Τα καινούργια λιμάνια στη Λιβύη, την Κύπρο και το Ισραήλ αποσπούν έργο από τα ελληνικά, κάθε μέρα που περνάει» είπε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας ότι το υπουργείο στοχεύει στην ενίσχυση της συνεργασίας του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα με βάση τις διεθνείς πρακτικές. Κατά την επεξεργασία του νομοσχεδίου στην Επιτροπή και ψήφισή του επί της αρχής, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου αναφέρθηκε και στην ακτοπλοΐα, για να επισημάνει ότι κεντρικός πυρήνας των ρυθμίσεων που προωθούνται είναι να προσαρμοστεί η κατάσταση των δρομολογίων στη διαμορφούμενη ζήτηση, ειδικά τη χειμερινή περίοδο. Απαντώντας δε, σε ερωτήσεις των βουλευτών, διευκρίνισε ότι δεν καταργείται η υποχρεωτική δεκάμηνη δρομολόγηση πλοίων και υπογράμμισε: «Είναι σαφές ότι πρέπει να δοθεί η δυνατότητα επιλογής πλοίου, όπως επίσης και ότι σε εποχές αύξησης της ζήτησης θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα ενός επιπλέον πλοίου». Αφού ανέφερε ότι η ακτοπλοΐα στην ουσία είναι ένα θαλάσσιο ΚΤΕΛ -κι έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται, «όχι με την λογική της ποντοπόρου Ναυτιλίας»- τόνισε πως υπάρχουν ακτοπλοϊκές συνδέσεις χωρίς καμία απολύτως λογική. Απαντώντας σε επιμέρους ζητήματα που έθεσαν οι βουλευτές, αναφορικά με τον ισχυρισμό περί φορολογικών απαλλαγών σε συγκεκριμένες επιχειρήσεις ο κ. Μουσουρούλης είπε ότι «αυτό που κάνει το νομοθέτημα είναι η επιτάχυνση και απλούστευση των διαδικασιών, τίποτε άλλο». Για τις συνθέσεις των πληρωμάτων ανέφερε ότι λόγω τεχνολογικών εξελίξεων ακυρώθηκαν ορισμένες ειδικότητες, ενώ δεν γίνεται να ακολουθείται ακόμη η νομοθεσία του 1974. Τέλος, αποσαφήνισε ότι δεν επιβαρύνεται το ΝΑΤ, καθώς το υφιστάμενο καθεστώς παραμένει αναλλοίωτο. ΣΥΡΙΖΑ: Νομοσχέδιο για τα συμφέροντα των εφοπλιστών Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Νικόλαος Συρμαλένιος, είπε ότι το νομοσχέδιο εξυπηρετεί τα συμφέροντα των εφοπλιστών και των ακτοπλόων και πλήττει το ναυτικό επάγγελμα, καθώς και ότι «ανοίγει τον δρόμο προς την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών, στοχεύοντας στην ικανοποίηση ιδιωτικών συμφερόντων». Εξειδικεύοντας σε ρυθμίσεις του, ανέφερε πως καταφέρεται πλήγμα στο ναυτικό επάγγελμα με το μητρώο ενεργών ναυτικών, ενώ πλήττεται και το ΝΑΤ. Οι εισηγητές του ΠΑΣΟΚ και της ΔΗΜΑΡ, αφού τάχθηκαν υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου, επισημαίνοντας πως είναι στη σωστή κατεύθυνση, ο μεν Κώστας Τριαντάφυλλος (ΠΑΣΟΚ) ζήτησε από τον υπουργό να γίνει ό,τι πρέπει ώστε να μην επιβαρυνθεί το ΝΑΤ, η δε Μαρία Ρεπούση (ΔΗΜΑΡ) εξέφρασε επιφυλάξεις στην ομαδοποίηση των λιμένων, επισημαίνοντας ότι «θα έπρεπε να περιφρουρήσουμε την αξιοποίηση των λιμανιών». Από τους Ανεξάρτητους Έλληνες, η Τσαμπίκα Ιατρίδη είπε «όχι» επί της αρχής, υποστηρίζοντας ότι είναι υπαρκτός ο κίνδυνος ο νομοθέτης να γκρεμίσει τελικώς αυτά που θέλει να διορθώσει. «Είναι ένα αντιδραστικό αντιλαϊκό, κατασταλτικό νομοσχέδιο κι επικίνδυνο για την άμυνα της χώρας και την ασφάλεια στη θάλασσα», ανέφερε η Διαμάντω Μανωλάκου (ΚΚΕ) ζητώντας την απόσυρσή του. Πιο «τολμηρές» μεταρρυθμίσεις ζητούν οι ακτοπλόοι Επιφυλάξεις στο νομοσχέδιο για την επανασύσταση του υπουργείου Ναυτιλίας εξέφρασαν οι φορείς της ακτοπλοΐας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, καλώντας την κυβέρνηση να προχωρήσει σε πιο τολμηρές μεταρρυθμίσεις. «Λυπούμαστε γιατί στο νομοσχέδιο δεν επιχειρούνται οι θαρραλέες αλλαγές, τις οποίες είχαμε προτείνει», ανέφερε κατά τη διαδικασία της ακρόασης των αρμόδιων φορέων ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Μιχαήλ Σακέλλης. Ο πρόεδρος των ακτοπλόων χαρακτήρισε, μάλιστα, ανεπαρκή την πρόβλεψη του νομοσχεδίου που μειώνει κατά 50% τη σύνδεση των επιβατηγών πλοίων κατά τη χειμερινή περίοδο. «Θεωρούμε αυτή τη ρύθμιση ανεπαρκή, διότι η χειμερινή περίοδος περιορίζεται στους 5 μήνες, αντί για τους 8 μήνες που είναι για εμάς η πραγματική χειμερινή περίοδος» εξήγησε ο κ. Σακέλλης. Υποστήριξε, μάλιστα, ότι η μείωση της σύνθεσης των πληρωμάτων δεν φτάνει πραγματικά στο 50% τη χειμερινή περίοδο, όπως προβλέπει το νομοσχέδιο. Ο κ. Σακέλλης κάλεσε την κυβέρνηση να στηρίξει την ακτοπλοΐα, επισημαίνοντας ότι ο μεγάλος κίνδυνος για τη ναυτική εργασία είναι να ακινητοποιηθούν τα πλοία, λόγω της αδυναμίας να προσφέρουν πλέον τις υπηρεσίες τους. «Τα τρία τελευταία χρόνια, οι ζημιές θα ξεπεράσουν τα 850 εκατ. ευρώ, ενώ η κίνηση πέφτει συνεχώς και, δυστυχώς, και τη φετινή περίοδο αντιμετωπίζουμε προβλήματα μείωσης της κίνησης, η οποία ξεπερνά το 20% τη χειμερινή περίοδο», εξήγησε. Ξεκαθάρισε δε ότι, υπό τις συγκεκριμένες συνθήκες, η ακτοπλοΐα «δεν είναι δυνατόν να αντέξει οποιαδήποτε επιβολή δημόσιας υπηρεσίας». Την ικανοποίησή του για την επαναφορά του οργανογράμματος του υπουργείου Ναυτιλίας εξέφρασε, εν τω μεταξύ, ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης. «Είμαι ευτυχής, γιατί αυτό το νομοσχέδιο επαναφέρει τη ναυτιλία εκεί όπου ανήκει», σημείωσε. Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), Γιώργος Ανωμερίτης, τάχθηκε υπέρ της αλλαγής του λιμενικού συστήματος, αλλά προειδοποίησε ότι δεν πρέπει να περάσουμε «από ένα κρατικό μονοπώλιο σε ένα ιδιωτικό μονοπώλιο». «Το να πωλείται όλο το πακέτο μετοχών από το κράτος σε έναν ιδιώτη δεν οδηγεί πουθενά, θα μπλέξουμε», προειδοποίησε ο κ. Ανωμερίτης και σημείωσε ότι παντού στην Ευρώπη οι παραχωρήσεις εκμετάλλευσης αφορούν πολλούς παρόχους. Σε διαφορετικό μήκος κύματος, ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) ισχυρίστηκε ότι, με το νομοσχέδιο, καταργείται η δεκάμηνη υποχρεωτική απασχόληση και ουσιαστικά μειώνεται σε 8,5 μήνες. Σημείωσε, μάλιστα, ότι δίνεται και η δυνατότητα στον υπουργό Ναυτιλίας να προβεί σε περαιτέρω μειώσεις. Κατήγγειλε δε ότι, με το νομοσχέδιο, επέρχεται «ευθεία κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας» στην ποντοπόρο ναυτιλία.

Διαβάστε επίσης

«ΠΑΣΤΡΙΚΑΚΕΙΑ 2013»: Αργυρά Μετάλλια χάρισαν στο ναυτικό όμιλο οι αδελφές ΚαλαντζήΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

>Η Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, ο Ναυτικός Όμιλος Ελλάδος και ο Ιστιοπλοϊκός Όμιλος Πειραιώς τίμησαν και φέτος τον τριτοετή Ναυτικό Δόκιμο Ιωάννη Παστρικάκη πραγματοποιώντας τον ιστιοπλ...

Παραλίες φιλικές προς τα ΑΜΕΑ ΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Πιο φιλικές θα γίνουν για τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα οι παραλίες «Βοτσαλάκια» και Καψάλι Κυθήρων. Οι συγκεκριμένες παραλίες επιλέχθηκαν, μεταξύ άλλων, από την Περιφέρεια Αττ...