ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
image description

Με αργούς ρυθμούς και με μειωμένη σεζόν ανακάμπτει ο οδικός τουρισμός

 

Σέρβοι και Ρουμάνοι καλύπτουν το κενό των Ρώσων

Η απουσία της Ρωσικής αγοράς ειδικότερα για την Βόρεια Ελλάδα όπου η έκθεση είναι μεγάλη, προβλημάτιζε ήδη από την αρχή της χρονιάς επιχειρηματίες και φορείς του τουρισμού. Παρότι η εκκίνηση ήταν διστακτική, αυτή την περίοδο η τουριστική δραστηριότητα έχει επιστρέψει δυναμικά, με άλλες αγορές των Βαλκανίων να καλύπτουν το κενό. «Σέρβοι και Ρουμάνοι έχουν κατά κύριο λόγο αναπληρώσει το κενό, ωστόσο αυτό συνέβη από τον Ιούλιο κι έπειτα και κανείς δεν γνωρίζει για πόσο θα συνεχιστεί» ανέφεραν επιχειρηματίες του τουρισμού στο insider.gr εκφράζοντας έντονες αμφιβολίες για την επιμήκυνση της σεζόν από τον Σεπτέμβριο και μετά, στην περίπτωση του οδικού τουρισμού.

Το γεγονός ότι οι αγορές των Βαλκανίων έχουν καλύψει το κενό Ρώσων και Ουκρανών τουριστών επεσήμανε πρόσφατα και ο υπουργός τουρισμού, κ. Βασίλης Κικίλιας. Αναφερθείς στην τουριστική ανάπτυξη που συντελείται φέτος επεσήμανε ότι σε περιοχές της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας, Ρώσοι και Ουκρανοί τουρίστες έχουν αντικατασταθεί από άλλους ταξιδιώτες των Βαλκανίων, χάρη στην στοχευμένη στρατηγική και στις σχετικές συμφωνίες με μεγάλους tour operators και πολιτικούς παράγοντες της περιοχής που σύναψε το υπουργείο.

Ώθηση βέβαια στην περίπτωση της Κεντρικής Μακεδονίας δίνει και η ανάπτυξη της κρουαζιέρας η οποία μόνο στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης καταγράφει αύξηση της τάξης του 280%, όπως επεσήμανε ο υπουργός. «Χαιρόμαστε πολύ που το βλέπουμε αυτό» ανέφερε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ωστόσο ότι «το απόλυτο come back αυτή την περίοδο γίνεται στην Αθήνα και στην Αττική όπου από την Ακρόπολη περνούν καθημερινά 16.000 τουρίστες».

Σύμφωνα με φορείς του κλάδου και διεθνή μέσα η χώρα μας πράγματι αποτελεί φέτος τον νούμερο 1 προορισμό για Σέρβους και Ρουμάνους επισκέπτες που ταξιδεύουν οδικώς. Μένει να φανεί ωστόσο αν αυτό θα είναι αρκετό για να καλύψει το χαμένο έδαφος που δημιούργησαν οι έκρυθμες γεωπολιτικές και οικονομικές συνθήκες.

Σε κάθε περίπτωση πάντως ακόμα και στις αρχές Ιουλίου, παράγοντες της τουριστικής αγοράς εξέφραζαν φόβους για μια σεζόν συρρικνωμένη στις 90 ημέρες από 110-120 ημέρες που ήταν τα προηγούμενα χρόνια στην περίπτωση του εισερχόμενου οδικού τουρισμού, εξαιτίας και των πληθωριστικών πιέσεων που αυξάνουν αισθητά το κόστος διαβίωσης. «Ο εισερχόμενος οδικός τουρισμός ανεβάζει ταχύτητα και θα μπορούσε να καλύψει το 80% των αριθμών του 2019, στηρίζοντας κατά κύριο λόγο περιοχές όπως η Χαλκιδική, η Θάσος, η Πιερία ή και κάποια νησιά του Ιονίου όπως η Λευκάδα. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ωστόσο ότι η σεζόν στην περίπτωση του οδικού τουρισμού άργησε να ξεκινήσει φέτος καθώς επίσης και το γεγονός ότι η μέση δαπάνη των τουριστών από τις χώρες αναπλήρωσης δεν κινείται στα ίδια επίπεδα με αυτή των Ρώσων τουριστών» τόνιζαν.

Να υπενθυμίσουμε ότι οι πρώτοι τουρίστες έφτασαν μαζικά οδικώς στην Ελλάδα μετά τις 10 Ιουνίου, και ήταν κατά κύριο λόγο Ρουμάνοι, Σέρβοι και Βούλγαροι. Την ίδια στιγμή η πολεμική σύρραξη έχει επηρεάσει και την αγορά της Πολωνίας μέρος της οποίας ταξίδευε οδικώς προς την χώρα μας τα τελευταία χρόνια, συνεισφέροντας στην αύξηση των τουριστικών εσόδων. Μάλιστα η απουσία της Πολωνικής αγοράς γίνεται αισθητή και στις αεροπορικές αφίξεις.

Τι δείχνουν οι αριθμοί

Όσο για την σταδιακή ανάκαμψη του οδικού τουρισμού αλλά και την καθυστερημένη έναρξη ενδεικτικά είναι και τα πρώιμα στοιχεία των αρμόδιων φορέων. Σύμφωνα με το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), τον Μάιο, όπου η τουριστική δραστηριότητα σε δημοφιλή νησιά κινήθηκε ανά περιπτώσεις καλύτερα κι από το 2019, οι οδικές αφίξεις έφτασαν τις 569 χιλ. όντας μειωμένες κατά -16,3%/-111 χιλ. σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, τον ίδιο μήνα η ταξιδιωτική κίνηση μέσω αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 818,1% ενώ αυτή μέσω οδικών συνοριακών σταθμών κατά 431,1% σε σχέση με το Μάιο του 2021, οπότε και ίσχυαν περιοριστικά μέτρα. Σε επίπεδα πενταμήνου (Ιανουαρίου-Μαΐου) το ίδιο ποσοστό διαμορφώθηκε στο συν 797,9% στην περίπτωση των αεροπορικών αφίξεων και στο συν 258,1% στην περίπτωση των οδικών.

Αντίστοιχα βάσει των στοιχείων του ΙΝΣΕΤΕ, την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου 2022 καταγράφηκαν 1,5 εκατ. διεθνείς οδικές αφίξεις, έναντι 2,7 εκατ. της περιόδου Ιανουαρίου-Μαΐου 2019, παρουσιάζοντας μείωση κατά -45,7%/-1,2 εκατ. οδικές αφίξεις.

Υπενθυμίζεται ότι το 2021 καταγράφηκαν 4 εκατ. διεθνείς οδικές αφίξεις, έναντι 12,3 εκατ. το 2019, παρουσιάζοντας μεγάλη μείωση κατά -67,9%. Αν δε το παραπάνω συνδυαστεί με το γεγονός ότι οι διεθνείς οδικές αφίξεις το 2019, έτος-ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό αντιστοιχούσαν περίπου στο 1/3 των συνολικών αφίξεων, το στοίχημα του οδικού τουρισμού δυσχεραίνει την επίλυση της τουριστικής εξίσωσης.

Διαβάστε επίσης

image descriptionΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Το ΙΝΣΕΤΕ, στο πλαίσιο ευρύτερης συνεργασίας του με τον Δήμο Αθηναίων, συλλέγει big data για την Ελλάδα, την Αθήνα και ανταγωνιστικούς προορισμούς (Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία), πο...

image descriptionΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Ξεκινά τη Δευτέρα 22 Αυγούστου 2022, η ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων για την εισαγωγή στα δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) Τουρισμού, για το ακαδημαϊκό έτος 2022-2...

image descriptionΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

  Επενδυτικό οργασμό φέρνει στην χώρα μας η άνοδος του τουρισμού που σύμφωνα με τα έως τώρα στοιχεία αλλά και τις προβλέψεις από πάσα κατεύθυνση αναμένεται να καταγράψει ρεκόρ ξεπε...

image descriptionΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Μία ακόμα σημαντική διεθνή διάκριση απέσπασε η Ελλάδα και μάλιστα στην ιδιαίτερα απαιτητική τουριστική αγορά των ΗΠΑ.   Συγκεκριμένα, για τρίτη συνεχόμενη χρονιά αναδείχθηκε ως  Αγ...

image descriptionΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

   "Φέτος ο τουρισμός φανέρωσε ότι αποτελεί όντως τη «βαριά βιομηχανία» της Ελλάδας και μπορεί όχι απλώς να ενισχύει την εθνική οικονομία αλλά και να της προσφέρει σημαντική στήριξ...

image descriptionΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Ατελείωτες ουρές, καθυστερήσεις, ακυρώσεις πτήσεων και ταλαιπωρία: Αυτή είναι η εικόνα που επικρατεί στα περισσότερα αεροδρόμια της βόρειας και της δυτικής Ευρώπης Ατελείωτες ουρές...