ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Έρευνα ΕΞΑ-ΑΑ: Ασφαλής προορισμός η Αθήνα το 2020 για τους τουρίστες- Δραματικές οι επιδόσεις των ξενοδοχείων της πρωτεύουσας

Το 43% των τουριστών, που ήρθαν το 2020 στην Αθήνα, επέλεξαν την ελληνική πρωτεύουσα γιατί την θεώρησαν ασφαλή προορισμό. Τόσο οι Έλληνες όσο και οι αλλοδαποί επισκέπτες, εξάλλου, δήλωσαν ότι ένοιωσαν πολύ ασφαλείς στο ξενοδοχείο διαμονής τους.

Το συμπέρασμα αυτό αναδεικνύεται από την 16η ετήσια έρευνα «Περί Ικανοποίησης Ξενοδοχείων και Απόδοσης Ξενοδοχείων Αττικής 2019», τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάσθηκαν σήμερα διαδικτυακά, μέσω του Tornos News, στο πλαίσιο της 50ής Ετήσιας Τακτικής Γενικής Συνέλευσης Μελών της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών - Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑ-ΑΑ).

Η έρευνα της ΕΞΑ-ΑΑ και GBR Consulting διενεργήθηκε στα εν λειτουργία ξενοδοχεία- μέλη της ΕΞΑ-ΑΑ από τον Αύγουστο έως και τον Οκτώβριο 2020. Στην παρουσίαση μετείχαν η πρόεδρος της Ένωσης κυρία  Λαμπρινή Καρανάσιου Ζούλοβιτς, ο γενικός γραμματέας της Ένωσης κ. Ευγένιος Βασιλικός, ο κ. Στέφαν Μέρκενχοφ  της GBR Consulting, που ήταν υπεύθυνος της έρευνας και ο εκδότης του Tornos News κ. Γιάννης Γιαννακάκης, που ήταν ο συντονιστής της εκδήλωσης. Χαιρετισμό απηύθυνε ο Γενικός Γραμματέας του ΕΟΤ κ. Δήμήτρης Φραγκάκης.

Αναλυτικά τα βασικά συμπεράσματα, που παρουσίασε ο κ. Μέρκενχοφ:

* Η πανδημία Covid-19 οδήγησε σε δραματική απώλεια ανθρώπινων ζωών, επηρέασε σοβαρά την κοινωνική ζωή, τη δημόσια υγεία, την εκπαίδευση, τις επιχειρήσεις, την απασχόληση και τις οικονομίες συνολικά. Οι λέξεις “Lockdown”και «κοινωνική απόσταση» έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας. Η Ελλάδα περιόρισε την εξάπλωση του ιού κατά τη διάρκεια του πρώτου κύματος τον Μάρτιο 2020, λαμβάνοντας σε πρώιμο στάδιο αυστηρά μέτρα. Τα μέτρα προστασίας της υγείας και της ασφάλειας των πολιτών, οδήγησαν στο άνοιγμα από τον Ιούνιο του 2020. Η χώρα ήταν έτοιμη να δεχτεί τουρίστες με ανοιχτά τα εμπορικά καταστήματα και την εστίαση.

*Η Ελλάδα προβλήθηκε ως ασφαλής προορισμός και αυτό φαίνεται από τα στοιχεία που δήλωσαν οι τουρίστες.

* Ο δεύτερος κύριος λόγος μετά τους αρχαιολογικούς χώρους και τον πολιτισμό της πόλης για την επιλογή της Αθήνας ήταν πράγματι η ασφάλεια σε σχέση με το Covid-19: περίπου το 43% των επισκεπτών που ήρθαν στην Αθήνα από ευρωπαϊκές αγορές (όπως Γερμανία, Γαλλία, Αγγλία), δήλωσαν ότι την επέλεξαν συνειδητά, επειδή τη θεώρησαν ασφαλή προορισμό. Μεταξύ των επισκεπτών αναψυχής ηλικίας 18-25 ετών, αυτό το ποσοστό ήταν 60%.  

*Επιπλέον, οι αλλοδαποί αισθάνθηκαν, με βαθμολογία 7,6 στα 10, ότι ήταν αρκετά καλά ενημερωμένοι για τα μέτρα Covid-19 της Ελλάδας. Η ηλικιακή ομάδα άνω των 55 ετών φαίνεται ότι είναι πιο ενημερωμένη για τα μέτρα συγκριτικά με τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες. Αυτό ίσως οφείλεται στο ότι είναι πιο ευάλωτοι στον Covid-19 και επομένως θέλουν να νιώθουν ασφαλείς στον προορισμό που θα ταξιδέψουν.

*Οι ξενοδόχοι κάνοντας συστηματική προσπάθεια εφαρμογής μέτρων ασφαλούς διαμονής είχε ως αποτέλεσμα τόσο οι Έλληνες όσο και οι αλλοδαποί να νιώθουν πολύ ασφαλείς στο ξενοδοχείο βαθμολογώντας με 8,9 και 9,2 αντίστοιχα. 

* Παρόμοια αξιολόγηση έγινε για τα αξιοθέατα, τα εστιατόρια και τα ταξί, όλα με βαθμό υψηλότερο από 8. Μικρότερη βαθμολογία πήραν η ασφάλεια στους δρόμους, στα καταστήματα και στα bar / cafe, ενώ οι αλλοδαποί αξιολόγησαν πολύ χαμηλά, με 6,9 τα ΜΜΜ. Οι Έλληνες δεν ένιωθαν ασφαλείς στις δημόσιες συγκοινωνίες με βαθμολογία 5,6 και επίσης αξιολόγησαν την ασφάλεια στα ταξί σημαντικά χαμηλότερα από τους ξένους με βαθμό 7,2. Από την άλλη πλευρά, οι Έλληνες ένιωθαν ασφαλέστεροι στα εστιατόρια και στους δρόμους.

* Συνολικά, με βαθμό 7,3 οι αλλοδαποί πιστεύουν ότι τα μέτρα Covid-19 δεν επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό την εμπειρία τους στην Αθήνα, ενώ η εμπειρία των Ελλήνων επηρεάστηκε περισσότερο από τα μέτρα βαθμολογώντας με  6,9. 

*Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι η πανδημία δεν είχε αντίκτυπο στις δαπάνες στην πόλη, που κυμάνθηκαν στα ίδια επίπεδα με το 2018 και το 2019, ήτοι € 115 ημερήσια δαπάνη ανά άτομο. Επίσης, η συνολική εμπειρία στην πόλη δεν επηρεάστηκε.

*Στην πραγματικότητα, ο συνολικός βαθμός ικανοποίησης αυξήθηκε από 8,1 το 2019 σε 8,2 το 2020.

Τουλάχιστον 700 εκα. ευρώ οι απώλειες των αθηναϊκών ξενοδοχείων

Παρά την υψηλή ικανοποίηση των τουριστών και την ασφάλεια που ένιωσαν από την εμπειρία τους στην Αθήνα, η τουριστική ζήτηση για τον προορισμό παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα. 

Μετά το Lockdown την περίοδο Ιούλιο - Οκτώβριο η ζήτηση αυξήθηκε, αλλά οι διεθνείς αφίξεις κατοίκων του εξωτερικού στο αεροδρόμιο της Αθήνας κυμάνθηκαν στο 35% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Το Νοέμβριο του 2020, η ζήτηση κατέρρευσε ξανά με νέα μέτρα που λήφθηκαν στην Ελλάδα και τις κύριες αγορές της. Οι Αμερικανοί, που αποτελούν μακράν τη πιο σημαντική αγορά για την Αθήνα, δεν είχαν τη δυνατότητα να ταξιδέψουν στην Ευρώπη από τον Μάρτιο 2020.

Ένας σημαντικός αριθμός ξενοδόχων αποφάσισε να κρατήσει κλειστή τη μονάδα του για όλο το χρόνο παρά τη δυνατότητα ανοίγματος την 1 η Ιούνιου, λόγω της χαμηλής ζήτησης. Τον Σεπτέμβριο καταγράφηκε το υψηλότερο επίπεδο δωματίων σε λειτουργία που ήταν 78%. Τον Δεκέμβριο μόνο το 56% των αθηναϊκών δωματίων ήταν διαθέσιμα.

Συνολικά το 2020 ήταν καταστροφικό έτος για τον ξενοδοχειακό τομέα. Λαμβάνοντας υπόψη τα ξενοδοχεία που δεν ήταν σε λειτουργία λόγω του Covid-19 (μέθοδος TRI - Total Room Inventory), η πληρότητα το 2020 ήταν μόλις 19,7%. Η απώλεια των συνολικών εσόδων για τον ξενοδοχειακό τομέα της Αττικής εκτιμάται σε € 700 εκατ. Τα επίπεδα πληρότητας σε Βαρκελώνη και Ρώμη, ήταν ακόμη χαμηλότερα από αυτά της Αθήνας με βάση τη μέθοδο TRI με 17% και 15% αντίστοιχα, ενώ η Μαδρίτη έφτασε σε παρόμοιο επίπεδο με την Αθήνα.

Από τις πόλεις της Μεσογείου μόνο η Κωνσταντινούπολη παρουσίασε σχετικά καλύτερη απόδοση, αλλά με πληρότητα μόλις 30% 

Οι αλλαγές στο τουριστικό προφίλ της Αθήνας

Τα δυσάρεστα νέα της έρευνας προκύπτουν από τα στοιχεία απόδοσης των αθηναϊκών ξενοδοχείων. Πέραν της "κάθετης  ελεύθερης  πτώσης" σε ζήτηση, πληρότητα και σε όλα τα επί μέρους στοιχεία που εξετάζονται (μέση τιμή δωματίου, έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο κ.λπ.), είναι ορατές πλέον σοβαρές αλλαγές στο τουριστικό προφίλ της Αθήνας, σε αγορές, πελατεία, κ.ά. τομείς, στους οποίους η πόλη και η ξενοδοχία βασίζονταν παραδοσιακά σε μεγάλο βαθμό, όπως:

α. Η απώλεια τουλάχιστον 700 εκ. Ευρώ για τα ξενοδοχεία, κάτι που σίγουρα αναμένεται να επιδράσει στις επιχειρηματικές αποφάσεις και επενδύσεις,

β. Η ‘εξαφάνιση’ στην κυριολεξία των βασικών παραδοσιακών και μεγάλων αγορών της Αθήνας (Αμερική, Ασία κ.λπ. - όπως ήταν λογικό και αναμενόμενο) 

γ. Η ‘εξαφάνιση’ (επίσης) του επαγγελματικού - συνεδριακού Τουρισμού, αλλά και της κρουαζιέρας.

Τα ως άνω φαινόμενα (οικονομικές απώλειες, απώλειες αγορών και θεματικών δραστηριοτήτων), όπως τονίστηκε, εκτιμάται ότι θα έχουν διάρκεια και πολύ σοβαρές συνέπειες, καθώς όχι απλώς επηρεάζονται αλλά και καθορίζονται από τον παράγοντα ‘υγεία’ / covid και τα όποια μέτρα  και κανόνες (lockdown, εμβόλια, υγειονομικά πρωτόκολλα, πιστοποιητικά ελεύθερης διακίνησης κ.ά.) θεσπίζουν όχι μόνο η Ελλάδα, αλλά και όλες οι χώρες από τις οποίες δεχόμαστε επισκέπτες.

Οι δηλώσεις

Η Πρόεδρος της ΕΞΑ-ΑΑ κυρία Λαμπρινή Καρανάσιου Ζούλοβιτς δήλωσε ότι το brandname της Αθήνας είναι ισχυρό, αλλά πρέπει να προβληθούν και στοιχεία, πέρα από τα πολιτιστικά της, που δεν είναι γνωστά, όπως η δυνατότητα να κάνει ο τουρίστας μπάνιο στις ακτές της Αττικής, αλλά και να επισκεφτεί τα νησιά της. Είπε, επίσης:

“Είναι αναγκαίο να μελετήσουμε πολύ προσεκτικά όλα τα νέα δεδομένα και στοιχεία που προκύπτουν, όχι μόνο από την έρευνα της ΕΞΑ-ΑΑ αλλά και από όλες τις έρευνες που διεξήχθησαν από τους φορείς του Τουρισμού κατά την περίοδο της πανδημίας covid με αντικειμενικότητα, καθώς θα χρειαστεί να συνθέσουμε τα συμπεράσματά τους και να λάβουμε υπόψη μας την πραγματική εικόνα, η οποία και θα καθορίσει τις όποιες κινήσεις, επιλογές  και στρατηγικές αποφάσεις μας για το μέλλον.  

Όλοι οι φορείς πρέπει να δουλέψουμε σκληρά και με αισιοδοξία παρά τις αντίξοες συνθήκες με ένα νέο όραμα: Μια νέα Ελλάδα και μια καινούργια Αθήνα, που θα ‘αναδυθεί’ στα μάτια των επισκεπτών μας. Και θα πρέπει να συνεργαστούμε γι’ αυτό, ξεκινώντας από το χτες και από το σήμερα, για το φετινό καλοκαίρι αλλά και για την ‘επόμενη ημέρα’  στον αθηναϊκό, στον ελληνικό και στον  διεθνή Τουρισμό“.

Απαντώντας σε ερώτηση, η πρόεδρος της ΕΞΑ-ΑΑ είπε ότι η Ένωση έχει ζητήσει να γίνει εμβολιασμός στο προσωπικό των ξενοδοχείων, που το επιθυμεί, ώστε να αισθάνεται περισσότερο ασφαλές στο εργασιακό του περιβ΄σλλον.

 Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Γενικός Γραμματέας της ΕΞΑ-ΑΑ κ. Ευγένιος Βασιλικός, τόνισε:

“Ο Δημόσιος και ο Ιδιωτικός τομέας περισσότερο απ’ οποιαδήποτε άλλη φορά καλούνται να συνεργαστούν, να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι και να επιλύσουν τα πολύ σοβαρά προβλήματα που προκύπτουν για το τουριστικό και οικονομικό μέλλον της χώρας και της Αθήνας ειδικά, υποστηρίζοντας ουσιαστικά τις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους στην ξενοδοχία και στον Τουρισμό.  Τυχόν προβλέψεις για την πορεία του 2021 είναι απολύτως παρακινδυνευμένες καθώς τα δεδομένα είναι ευμετάβλητα και οι προβλέψεις μάλλον δυσοίωνες. Θα ήταν ευτυχές γεγονός να διασωθεί το β’ εξάμηνο του 2021 ωστόσο, όλες οι ενδείξεις παραπέμπουν στο αντίθετο.

Ο Τουρισμός ωστόσο, πρέπει να επιδείξει αντοχή, υπομονή, αισιοδοξία και να θωρακιστεί με τη συνεργασία και την βοήθεια των μηχανισμών και των ‘εργαλείων’ της πολιτείας, αξιοποιώντας εποικοδομητικά την γνώση και την εμπειρία των επαγγελματιών του Ελληνικού Τουρισμού”.

Ο Γενικός Γραμματέας του ΕΟΤ κ. Δημήτρης Φραγκάκης ανέφερε ότι η Αττική και τα νησιά της βρίσκονται στο επίκεντρο της καμπάνιας προβολής στο εξωτερικό, καθώς η εικόνα της πρωτεύουσας δρα καθοριστικά για όλον τον ελληνικό τουρισμό. Γι αυτό ο ΕΟΤ θα έχει συνεργασία με την Περιφέρεια και με το This is Athens, με το οποίο θα υπάρξει σύμφωνο συνεργασίας με ένα πλέγμα συγκεκριμένων δραστηριοτήτων.

Ανέφερε ότι ο ΕΟΤ έχει εκπονήσει τριετές σχέδιο προώθησης και προβολής της χώρας, τόνισε ότι η εφετινή χρονιά δεν θα είναι εύκολη και ότι η καμπάνια θα έχει αναπτυχθεί μέχρι το τέλος Μαρτίου.

Χορηγός και χορηγός επικοινωνίας της έρευνας είναι η City Contact. Μέγας χορηγός είναι η Golden Chemicals και υποστηρικτής ο Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων Αθήνας.    

Δείτε ολόκληρη την έρευνα

Δείτε το video με την παρουσίαση

tornosnews.gr

Διαβάστε επίσης

ΥΠΟΙΚ: Σημαντική μείωση των τελών κυκλοφορίας για τα τουριστικά λεωφορείαΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Σημαντική μείωση των τελών κυκλοφορίας του 2021 για τα τουριστικά λεωφορεία ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών με στόχο να στηριχθούν οι ιδιοκτήτες τους που έχουν πληγεί ιδιαίτερα...

 Η Ελλάδα στην κορυφή των προτιμήσεων των Ευρωπαίων για φέτος το καλοκαίριΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Οι αγαπημένοι προορισμοί διακοπών των Ευρωπαίων για το επόμενο καλοκαίρι είναι η Ελλάδα και η Ισπανία, σύμφωνα με την TUI τον μεγαλύτερο ταξιδιωτικό όμιλο στον κόσμο. Πιο συγκεκριμ...

Βρετανία-EasyJet: Οι κρατήσεις για αεροπορικά ταξίδια και διακοπές αυξήθηκαν θεαματικά ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Οι κρατήσεις για πτήσεις αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 300% και για διακοπές άνω του 600% σε εβδομαδιαία βάση, σύμφωνα με την EasyJet, μετά την παρουσίαση των σχεδίων της Βρετανία...

Ιδανική λύση για απολύμανση και αποστείρωση των ξενοδοχείων χωρίς χημικά: Πρόταση του Ομίλου Pleiades-GroupΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Η διαδικασία επαναλειτουργίας των ξενοδοχειακών μονάδων μετά από επανωτά lockdown σε όλη την Ελληνική επικράτεια δεν θα είναι πλέον ίδια καθώς απαιτεί την εφαρμογή και την τήρηση α...

Παραμυθένιο υπερθέαμα με ουράνιο τόξο από τους παγωμένους καταρράκτες (VIDEO)ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Εικόνες που θα μπορούσαν να είναι βγαλμένες από τη «βασίλισσα του χιονιού» ή κάποια ταινία του Χόλιγουντ. Όμως είναι αληθινές. Τις τελευταίες εβδομάδες στο Οντάριο κάνει τέτοιο κρύ...

Η Ελλάδα στην κορυφή των προτιμήσεων των Ευρωπαίων για φέτος το καλοκαίριΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Οι αγαπημένοι προορισμοί διακοπών των Ευρωπαίων για το επόμενο καλοκαίρι είναι η Ελλάδα και η Ισπανία, σύμφωνα με την TUI τον μεγαλύτερο ταξιδιωτικό όμιλο στον κόσμο. Πιο συγκεκριμ...

Ακυρώθηκε το Mediterranean Yacht Show 2021ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Έπειτα από προσεκτική παρακολούθηση και αξιολόγηση των τελευταίων εξελίξεων σχετικά με την πορεία της πανδημίας του κορονοϊού Covid-19, καθώς και εκείνων που αφορούν τους τρέχοντες...

ΕΟΤ: Καμπάνια διαρκείας για τη νέα χρονιά-Προσαρμοστικότητα και ευελιξία για την προβολή του τουρισμούΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Ως επιταχυντής εξελίξεων στο μέτωπο της προβολής και διαφήμισης της Ελλάδας στο εξωτερικό έχει λειτουργήσει μέχρι τώρα η πανδημία, με τον ΕΟΤ, σε πρώτο πλάνο, να απαντά για πρώτη φ...