ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η ιδιωτική τηλεόραση σε βαθιά κρίση: Κόντρες και εκπομπές κλειδαρότρυπας

Κάνει κύκλους γύρω από τον εαυτό της, αγνοεί τις επιθυμίες του κοινού και βυθίζεται σε δημόσιες αντεγκλήσεις

Όταν ο Κάρολος Κουν έλεγε «κάνουμε θέατρο για την ψυχή μας», μιλούσε για κάτι πολύ υψηλό και όλοι καταλάβαιναν βλέποντας τις παραστάσεις ότι η τέχνη του θεάτρου αφορούσε την αγωγή της ψυχής των δημιουργών του και στη συνέχεια του κοινού. Δεν μπορεί κάποιος να φαταστεί με ποια λέξη θα συμπλήρωνε μία αντίστοιχη φράση «Κάνουμε τηλεόραση για …» ένας σύγχρονος γκουρού. Σίγουρα για τα έσοδα, για την τηλεθέαση, τη ματαιοδοξία και φυσικά τη δημοσιότητα την οποία ουδείς εμίσησε και όλοι λάτρεψαν.

Αντί για πλατό αρένες

Η σεζόν που διανύουμε είναι ίσως η πιο ιδιαίτερη των τελευταίων δέκα ετών. Το είχαν προβλέψει οι περισσότεροι, ερμηνεύοντας σημάδια από την προηγούμενη, ότι ίσως τελικά αντί για πλατό θα έπρεπε να τοποθετηθούν αρένες για να διευκολύνονται οι εμπλεκόμενοι. Στον τομέα της ζωντανής ψυχαγωγίας δυστυχώς… «χαρά αγνοείται». Και αν στην ομώνυμη παλιά σειρά του Mega η εξέλιξη ήταν θετική και η Χαρά εντοπίστηκε, στην κατάσταση των μαγκαζίνο που με αφορμή την ψυχαγωγία οδηγούνται σε μονοπάτια ατέρμονου μίσους και ξεκατινιάσματος, η κατάληξη μόνο καλή δεν φαίνεται να είναι.

 
Αντιπροσωπευτικό της αδιανόητης κατάστασης ένα πλάνο από την εκπομπή των «Ράδιο Αρβύλα» που προβλήθηκε το βράδυ της Τετάρτης και ούτε λίγο ούτε πολύ τέσσερις διαφορετικές πρωινές εκπομπές, η μία χρησιμοποιώντας πλάνο της άλλης, δημιουργούσαν ένα παζλ ανεξήγητο αλλά αντιπροσωπευτικό. Κι αυτό γιατί όλες οι εκπομπές ασχολούνται με το περιεχόμενο, τα πρόσωπα και τις τοποθετήσεις των άλλων. Για να απαντήσουν, για να επιστρέψουν τα βέλη, για να δημιουργήσουν την γνωστή και κουραστική μανιέρα της μανούρας που το πολύ πολύ να καταλήξει σε τίτλους δημοσιευμάτων σε lifestyle ιστοσελίδες με βασικό συστατικό λέξεις όπως «κατακεραύνωσε, αδιανόητος καβγάς, καταπέλτης, έξω φρενών, σκληρή κόντρα, έντονο ξέσπασμα» και άλλα παρόμοια και φαιδρά.


Καβγάδες, κόντρες και αντεγκλήσεις
 
Μόνο τον τελευταίο μήνα, οι αντιπαραθέσεις που φιγουράρουν στην κορυφή των προτιμήσεων των εκπομπών που επιχειρούν να διασκεδάσουν το τηλεοπτικό κοινό είναι τουλάχιστον δέκα. Πρωτοστατεί το ξέσπασμα της Κατερίνας Καινούργιου απέναντι στην Φαίη Σκορδά με αφορμή σχόλια της δεύτερης που αφορούσαν τους συνεργάτες της πρώτης. Η απάντηση δόθηκε φαρδιά πλατιά σε πανελλαδική μετάδοση όπου παράλληλα με τον ασυγκράτητο θυμό ακούστηκαν εκφράσεις όπως «εμείς δεν κάναμε νούμερα με γάμους και περίεργες συνεργασίες». Ακολούθησε φυσικά η διαίρεση του κόσμου σε «καλά τα είπες, Κατερίνα» και «Φαίη, είμαστε μαζί σου» με τους περισσότερους δημοσιογράφους και τηλεκριτικούς, για την ακρίβεια την συντριπτική πλειοψηφία, να παίρνει αποστάσεις από το ατυχές γεγονός το οποίο συνεχίστηκε με άλλους τρόπους…
 
Αγαπημένο πρόσωπο της συγκεκριμένης κατηγορίας, ο Γιώργος Λιάγκας, ο οποίος εσχάτως αναγνωρίζει τον εαυτό του και τα μονοπάτια της ζωής και της καριέρας του σε όλα τα ατυχή και επιθετικά περιστατικά που λαμβάνουν χώρα στον τηλεοπτικό αέρα. Μία τοποθέτηση του Λάκη Λαζόπουλου και της υπογράφουσας για το «ριάλιτι Κασελάκη» που συνιστά μόνιμο συστατικό της σκαλέτας του «Πρωινού», τον έβγαλε από τα ρούχα του. Ακολούθησαν υπαινιγμοί που λόγω της απουσίας του από την παρουσίαση του βιβλίου της Αργυρώς Μπαρμπαρίγου τον χαρακτήριζαν ούτε λίγο ούτε πολύ… ως «γυναικοφάγο» της εκπομπής, με αποτέλεσμα άλλη μία έκρηξη. Την διαδέχτηκε μία επίθεση για τα κιλά του με ανάρτηση στο διαδίκτυο και η αφαίρεση της λέξης «χοντρός» από το τραγούδι του Σταμάτη Κραουνάκη.

Ο ίδιος συγκρούεται, κατά καιρούς απευθύνεται στους πολέμιους του μέσω τηλεοπτικών μονολόγων και για να είμαστε ακριβοδίκαιοι, ο Λιάγκας είναι λίγο «σάκος του μποξ», λίγο αποδιοπομπαίος τράγος, λίγο αδικημένος. Δίπλα στα λάθη του υπάρχει και μία τάση να κρίνεται αυστηρά, για γεγονότα που σε άλλες περιπτώσεις περνάνε και δεν ακουμπάνε. Μόνο που η αυτοναναφορικότητα κάποια στιγμή εξαντλεί και εξαντλείται.

 
Στην κορυφή της κατηγορίας η περίπτωση ή μάλλον το φαινόμενο Ανδρέας Μικρούτσικος. Μετά από έναν αριθμό επεισοδίων ανταλλαγής πυρών με τον τράπερ Light, που λίγο έλειψε να ανταγωνιστεί την «Λάμψη», ο πύρινος λόγος του Ανδρέα είναι το αλατοπίπερο της σκαλέτας της εκπομπής που συμμετέχει. Συγκρούεται με τους συνεργάτες του, με την παρουσιάστρια της εκπομπής, με τους καλεσμένους, με τους επικεφαλής, με τους απέναντι. Δεν ιδρώνει το αυτί του, δεν φρενάρει παρά μόνο με το δικό του πόδι πάνω στο φρένο. Ανεξάντλητος, αυθεντικός, σε τηλεοπτική υπερδιέγερση. Ψυχραιμία.
Οι παίκτες ριάλιτι με κορυφαίους συμμετέχοντες τους Ραμόνα, Μέγκι Ντρίο, Σπύρο Μαρτίκα, Σοφία Χατζηπαντελή, αλληλοβρίζονται ή προσβάλλουν τηλεοπτικά πρόσωπα που δεν συμπαθούν. Δυνατοί στον καυστικό σχολιασμό οι Λάκης Γαβαλάς και Νίκος Αποστολόπουλος…

Στον πυρήνα της συγκεκριμένης κατηγορίας πάντως φιγουράρουν σχεδόν όλες οι ζωντανές εκπομπές. Η μία κάνει ρεπορτάζ για την άλλη. Κάποιοι μάλιστα δεν διστάζουν να κάνουν ρεπορτάζ για κοψίματα εκπομπών και απομακρύνσεις συναδέλφων τους, κάποιοι άλλοι να στοχοποιήσουν αυτό που τους ενοχλεί, ενώ εσχάτως απαντούν στον αέρα αν και τα τηλέφωνά τους δεν κλείνουν ούτε για αναβάθμιση λογισμικού. Σαν να χρειάζονται την λαϊκή οργή να συναινέσει στο παράπονό τους, στον καημό τους. Φυσικά, το βράδυ θα πίνουν ποτά αγκαζέ, θα αλληλοαποθεώνονται ενώ οι δύστυχοι συνεργάτες τους, έχοντας κάνει εκείνοι την «βρώμικη δουλειά» θα ψάχνουν πόρτες «ανοιχτές» για την επόμενη σεζόν.

Η τηλεόραση, της τηλεόρασης, ω! τηλεόραση
Οκτώ στις δέκα συνεντεύξεις γίνονται σε τηλεοπτικά πρόσωπα και οι ερωτήσεις αφορούν την τηλεόραση. Οι ερωτήσεις σε μεγάλο ποσοστό τυποποιημένες και επαναλαμβανόμενες: «Πιστεύετε ότι οι ηθοποιοί μπορούν να γίνουν παρουσιαστές;», «Σας επηρεάζουν τα νούμερα;», «Είπε ο Α κάτι για τον Β. Εσείς, ως Γ, τι γνώμη έχετε».

Όλα αυτά θα μπορούσαν να ανήκουν στην σφαίρα της λογικής εάν και εφόσον δεν προορίζονταν για την σφαίρα της ψυχαγωγίας.
 
Χαρακτηριστικά, το τελευταίο διάστημα απουσιάζουν από τις περισσότερες σκαλέτες τα πολυσυλλεκτικά βίντεο, η ουσία των πολιτιστικών ειδήσεων καθώς οι ηθοποιοί ερωτώνται για την προσωπική ζωή τους και όχι για τις παραστάσεις και την δουλειά τους. Σε έξοδό της από την τελετή απονομής θεατρικών βραβείων η Ταμίλα Κουλίεβα ρωτήθηκε για τα μυστικά ομορφιάς της και η Ελένη Γερασιμίδου για την σύλληψη του συζύγου και της κόρης της με αφορμή διαμαρτυρία για τον πόλεμο στην Γάζα. Κυριολεκτικά «ό,τι του φανεί» και κάτι παραπάνω.

Πεσίματα στα παρμπρίζ

Η νέα τάση θέλει νεαρότερους συνήθως δημοσιογράφους να καραδοκούν στις εισόδους και τις εξόδους των πλατό καραδοκώντας την εμφάνιση των τηλεοπτικών προσώπων πριν την έναρξη και μετά την λήξη των εκπομπών. Επειδή η επιθυμία αποφυγής του τηλεοπτικού πεσίματος είναι ευρεία, οι αρμόδιοι για την φύλαξη των κτιρίων έχουν πλέον ελευθερώσει πόρτες ασφαλείας και κρυφές εξόδους προκειμένου να διευκολύνουν όλους όσοι δεν επιθυμούν να μιλήσουν, να δραπετεύσουν. Όταν συναινούν εμφανίζονται από την θέση του οδηγού, στην μέση του δρόμου και συνήθως φορώντας γυαλιά ηλίου να απαντούν σε ερωτήσεις που αφορούν από την επαγγελματική τους εξέλιξη ως την ένταξη του μαθήματος της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία. Και δεν είναι χαριτολόγημα. Τις φορές που απέφυγαν να σταματήσουν και απλώς χαιρέτησαν και έφυγαν, κρίθηκαν από κάποιες εκπομπές ως σνομπ ή ακόμη και καταδικάστηκαν για αντισυναδελφική συμπεριφορά… Το γεγονός ότι όλο αυτό θυμίζει την τηλεθέαση των εκπομπών σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες, δε φαίνεται να ανησυχεί όσους διαμορφώνουν τηλεοπτικό περιεχόμενο. Γι αυτό και για λίγο καιρό ξαποσταίνουν και ξανά προ της δόξα τραβούν…

Μόνο που την περασμένη Κυριακή, ένα πρόγραμμα καθαρόαιμης και καθαρής από οποιαδήποτε τοξικότητα πρόγραμμα έδειξε ότι τελικά, η πτώση συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την επιλογή του κόσμου. Το «Secret Song» του Alpha, έσπασε το φράγμα του 21% στο δυναμικό κοινό αποδεικνύοντας πως όταν το συναίσθημα, με την καλή παραγωγή, τις τίμιες προθέσεις και το περιεχόμενο που ακουμπά σε τρυφερές πλευρές της ζωής και της μνήμης έχει καλύτερη τύχη από το συνεχές και κουραστικό πλέον γδάρσιμο στις αιχμηρές γωνίες του τηλεοπτικού ξεκατινιάσματος.
protothema.gr

Διαβάστε επίσης

Σταμάτης Κραουνάκης: Αποκαλύψεις και χιούμορ στην παρουσίαση του δίσκου "Ο Τίγρης’"Πολιτισμός

Ο νέος δίσκος του Σταμάτη Κραουνάκη "Ο Τίγρης" παρουσιάστηκε εχθές στο Αρχοντικό Μπενιζέλων, με την ποριώτισσα ζωγράφο Τζίνα Παπαδοπούλου να είναι ένα από τα τιμώμενα πρόσωπα, καθώ...

Η θρυλική Εντίθ Πιάφ «ξαναζωντανεύει» στη μεγάλη οθόνη χάρη στην τεχνητή νοημοσύνηΠολιτισμός

Εξήντα χρόνια μετά τον θάνατό της, η θρυλική Εντίθ Πιάφ θα «ζωντανέψει» στη μεγάλη οθόνη, με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης. Η νέα ταινία, διάρκειας 90 λεπτών, φέρει τον τίτλο ...

 Η Ελευθερία Ντεκώ στο συνέδριο Greece Talks: Η έμπνευση πίσω από τον φωτισμό της ΑκρόποληςΠολιτισμός

ΤΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΣ ΚΩΤΣΙΟΠΟΥΛΟΥ/newsmoney.gr Η καταξιωμένη lighting designer συμμετέχει στο καινοτόμο συνέδριο που διοργανώνεται από το Travel.gr και το Πρώτο Θέμα στον Φάρο του Κέντρου ...

64ο ΦΚΘ: Μόνικα Μπελούτσι "Το σημαντικότερο στη ζωή είναι το να δίνεις και να παίρνεις αγάπη..."Πολιτισμός

Χολυγουντιανός αέρας φύσηξε σήμερα στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, καθώς η Μόνικα Μπελούτσι βρέθηκε στους χώρους του 64ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου για να παραχωρήσει συνέντευξη Τύπου. ...

"Διάβαση": Διήμερο Πολιτισμού και Εκπαίδευσης - Σύμπραξη του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος με το Ίδρυμα ΕυγενίδουΠολιτισμός

Η συνεργασία του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) με το Ίδρυμα Ευγενίδου εγκαινιάζεται με τη διοργάνωση της δράσης «Διάβαση», ένα διήμερο -στις 23 και 24 Νοεμβρίου...

Λίνα Νικολακοπούλου: «Στη ζωή μου δεν περίμενα τίποτα, αλλά ο δρόμος με πήγε εκεί που η καρδιά μου ήθελε»Πολιτισμός

Με μια σεμνή τελετή, όμοια του βίου και της διαδρομής της, το Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας αναγόρευσε σε Επίτιμη Διδάκτορα τη στιχουργό και ποιήτρια Λίνα Ν...

Επεμβάσεις προστασίας του Πεισιστράτειου Τείχους στον αρχαιολογικό χώρο της ΕλευσίναςΠολιτισμός

Στην προστασία και ανάδειξη του Πεισιστράτειου Τείχους στον αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας με την τοποθέτηση νέων στεγάστρων επί των σωζόμενων τμημάτων ωμοπλινθοδομών του τείχους,...