ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Στρατηγική επένδυση η πώληση του ΟΛΠ στην Κινέζικη Cosco

Εν μέσω εντόνων συζητήσεων η αποτίμηση της οικονομικής προσφοράς και των αναπτυξιακών και εργασιακών όρων της πώλησης.  Μια νέα εποχή ξεκινά για το λιμάνι του Πειραιά, μετά την παραχώρηση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς στην κινεζική Cosco. Αντιδράσεις και συζητήσεις πολλές σε πολιτικό και τοπικό επίπεδο. Στόχος να «πιάσει λιμάνι» η πολυπόθητη ανάπτυξη και να ανοίξουν νέες θέσεις εργασίας. Συζητήσεις έγιναν επίσης και για το ποιος ήταν τελικά κερδισμένος από την απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει στη διάθεση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΠ στην Cosco, έναντι τιμήματος 3?68,5 εκατ. ευρώ και με υποχρεωτικές επενδύσεις από την κινεζική πλευρά για άλλα 3?50 εκατ. ευρώ την επόμενη δεκαετία. Σε συνέντευξή του στην κυριακάτικη «Αυγή» ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι το τίμημα της πώλησης του ΟΛΠ είναι πολύ καλό, παρουσιάζοντας στοιχεία που δείχνουν ότι με τον προηγούμενο ρυθμό εσόδων «το Ελληνικό Δημόσιο θα χρειαζόταν πάνω από 3?00 χρόνια για να εισπράξει το ποσό που εισπράττει τώρα ?τίμημα και επενδύσεις? για τα 4?0 χρόνια παραχώρησης»! «Ο διαγωνισμός έγινε με την τήρηση όλων των προβλεπόμενων διαδικασιών. Βρισκόμαστε στο μέσον της όλης διαδικασίας και έχουμε μπροστά μας αρκετά βήματα για την ολοκλήρωσή της, που ευελπιστώ να συντελεσθεί μέχρι τον Ιούνιο» πρόσθεσε ο κ. Πιτσιόρλας. Παράγοντες της λιμενικής αγοράς εκτιμούν ότι στην Ελλάδα έχει ήδη διαμορφωθεί αλλαγή του επενδυτικού κλίματος, καθώς η κίνηση και το στοίχημα των Κινέζων είναι να καταστήσουν το λιμάνι του Πειραιά πύλη εισόδου της ανατολικής Μεσογείου και ένα από τα μεγαλύτερα διαμετακομιστικά εμπορευματικά κέντρα συνδυασμένων μεταφορών. Επίσης, τονίζουν ότι, πέρα από την αύξηση των εσόδων προς το ελληνικό Δημόσιο, το λιμάνι θα προσελκύσει και μία σειρά ξένων επιχειρήσεων που ενδιαφέρονται για το σιδηροδρομικό δίκτυο, το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο, αλλά και τον τουρισμό. Ενδιαφέρον να συμμετάσχουν στη νέα εποχή του λιμανιού του Πειραιά έχουν εκδηλώσει και ακτοπλοϊκές εταιρείες, με τη δημιουργία πιθανότητας ενός σταθμού εξυπηρέτησης επιβατών. Μία από αυτές η Ηellenic Seaways, ως ένας από τους μεγαλύτερους χρήστες. Μία από τις σκέψεις του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας, κ. Αντώνη Αγαπητού, την οποία είχε εκφράσει πέρυσι το καλοκαίρι, είναι να προτείνει στον νέο κάτοχο των μετοχών τη σύναψη σύμβασης παραχώρησης χώρου όπου σήμερα «δένουν» πλοία της ακτοπλοΐας, για ένα χρονικό διάστημα περίπου 20 ετών με ανταποδοτικά οφέλη. Τι θα γίνει όμως με τα κτίρια που βρίσκονται στο λιμάνι? Το εμβληματικό κτίριο της «Παγόδας» είναι το εγκαταλελειμμένο εκθεσιακό κέντρο του ΟΛΠ δίπλα στις προβλήτες με τα κρουαζιερόπλοια? και η Πολιτιστική Ακτή είναι εντός της σύμβασης παραχώρησης, αλλά διατηρείται η χρήση τους. Αντίθετα, εξαιρούνται χώροι που στεγάζονται δημόσιες υπηρεσίες, όπως το κτίριο του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ.ά. Όπως έλεγαν παράγοντες της αγοράς, ουσιαστικά τακτοποιήθηκε και νοικοκυρεύτηκε η χερσαία ζώνη, κάτι που εκκρεμούσε χρόνια. Πολλή κουβέντα έγινε για το πορθμείο Πέραμα - Σαλαμίνα, καθώς υπήρξαν ενστάσεις για την ενσωμάτωσή του στη σύμβαση παραχώρησης και φόβοι για αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων. Το πορθμείο δεν εξαιρέθηκε, ενώ, όπως αναφέρεται, το τιμολόγιο δεν δύναται να αλλάξει χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του Δημοσίου. Ανησυχία έχει προκαλέσει η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού στους εργάτες του. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν αποκλείεται μέχρι τη σύσταση της Δημόσιας Αρχής Λιμένος να υπάρξει και δεύτερη φάση εθελουσίας εξόδου. Πάντως, τα περιθώρια είναι στενά, καθώς δεν μπορεί να υπάρχει συγκεκριμένη δέσμευση, καθώς αντίκειται στην Ευρωπαϊκή νομοθεσία κρατικών ενισχύσεων. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, στη σύμβαση παραχώρησης έχει μπει η διάταξη ο επενδυτής να διατηρήσει όσο το δυνατόν περισσότερες θέσεις εργασίας. Για τους παραλιμένιους δήμους τονίζεται ότι ένα ποσό θα αποδίδεται με βάση την επιβάρυνσή τους από τις λειτουργίες του λιμανιού, χωρίς ωστόσο να έχει διευκρινιστεί πόσα χρήματα θα παίρνει ο κάθε δήμος. Όπως έλεγαν εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σταματά πλέον η εισφορά δημοτικών τελών. Επίσης, η κρουαζιέρα περιλαμβάνεται στις απολύτως υποχρεωτικές επενδύσεις, ενώ «βάρος» δίνεται και στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής. Όπως αναφέρεται, δεν αλλάζει η χρήση των χώρων, ενώ δεν μπορεί να μεταφερθεί σε άλλο σημείο χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του Δημοσίου. Επιπλέον, υποχρεώνεται ο ΟΛΠ να παρέχει τον χώρο σε «εύλογες τιμές» για αυτούς που δραστηριοποιούνται εκεί. Ακόμη υπάρχει πρόβλεψη, αλλά όχι υποχρέωση, ο ΟΛΠ να δημιουργήσει χώρο ναυπηγοεπισκευής στην Ψυτάλλεια.

Διαβάστε επίσης

Η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας συμμετέχει ενεργά στην αντιμετώπιση του προσφυγικού ζητήματοςΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΣΕΕ, κατά την συνεδρίασή του της 29ης Φεβρουαρίου, αποφάσισε την συμμετοχή της ΕΣΕΕ στην πρωτοβουλία της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Κα...

Πειραιάς, λιμάνι ανθρωπιάςΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Πολίτες καθημερινά βοηθούν με είδη πρώτης ανάγκης τους πρόσφυγες Ένα μεγάλο λιμάνι ανθρωπιάς και αλληλεγγύης είναι ο Πειραιάς που καθημερινά υποδέχεται εκατοντάδες πρόσφυγες που φτ...

To... UFO στον ΠειραιάΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Ένας ιπτάμενος δίσκος... προσγειώθηκε στον προαύλιο χώρο του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. Ήταν στο πλαίσιο καμπάνιας με αφορμή την προβολή του νέου μίνι κύκλου της δημοφιλούς σειράς ...

Εκτός διεκδίκησης της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας ο Πειραιάς και η ΣαλαμίναΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Η Καλαμάτα, η Ρόδος και η Ελευσίνα προσπέρασαν τον Πειραιά και την Σαλαμίνα στην κούρσα διεκδίκησης της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2021. Ο Πειραιάς και  η ιστορική...

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: 80 χρόνια από τον θάνατο του Ελ.ΒενιζέλουΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Εκδήλωση της «Ομόνοιας» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Επετειακή εκδήλωση με αφορμή τη συμπλήρωση 80 ετών από τον θάνατο του Ελευθερίου Βενιζέλου, διοργανώνει η Αδελφότητα Κρητών Πει...