Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΛΠ, από τις 10 Δεκεμβρίου έως τις 10 Ιανουαρίου το λιμάνι έμεινε πρακτικά κλειστό λόγω της πλοηγικής υπηρεσίας για 10 ολόκληρες ημέρες. Οι πλοηγοί, επικαλούμενοι άλλοτε έντονο κυματισμό και άλλοτε ισχυρό άνεμο, απείχαν από τη δραστηριότητά τους, ισχυρίζονται πηγές του ΟΛΠ. Δραστηριότητα κρίσιμης σημασίας αν αναλογιστεί κανείς ότι χωρίς τις υπηρεσίες των πλοηγών τα πολύ μεγάλα πλοία που προσεγγίζουν τους σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων, και όχι μόνον, και δεν μπορούν και δεν επιτρέπεται να δέσουν.
Η πρακτική αυτή των πλοηγών φέρεται να συνδέεται με χρόνια αιτήματά τους, όπως η πρόσληψη περισσότερων πλοηγών από μόλις 36 σήμερα για ολόκληρη την Ελλάδα, αλλά και ο εκσυγχρονισμός των πλοηγίδων, των σκαφών δηλαδή που χρησιμοποιούν για να πάνε έως τα καράβια, όπως και των αμοιβών τους. Συνδέεται ακόμα, όπως εξηγούν από το υπουργείο αλλά και την αγορά, και με θέματα που σχετίζονται με τις συνθήκες εργασίας τους. Ορισμένες άλλες πηγές ισχυρίζονται ακόμα πως οι κινητοποιήσεις των πλοηγών συνδέονται και με την αναστάτωση και την πίεση που υφίσταται ο κλάδος την τελευταία περίοδο εξαιτίας ερευνών που έχει ξεκινήσει η Δικαιοσύνη μετά την αποκάλυψη αμφιλεγόμενων πρακτικών στη Θεσσαλονίκη πριν από λίγα χρόνια.
Σε κάθε περίπτωση, η ανάπτυξη της χώρας ως ευρωπαϊκής πύλης τού εκ της Ασίας προερχόμενου εμπορίου εμφανίζεται «όμηρος» μιας υποστελεχωμένης και με παρωχημένο εξοπλισμό υπηρεσίας.Το υπουργείο Ναυτιλίας προκειμένου να αντιμετωπίσει το πρόβλημα εισήγαγε στο νομοσχέδιο που έφερε στη Βουλή προβλέψεις για τη δυνατότητα κάποιων πλοίων να μπαίνουν χωρίς πλοηγούς στα λιμάνια εφόσον οι καπετάνιοι τους γνωρίζουν αποδεδειγμένα καλά το λιμάνι. Παράλληλα έχει δρομολογήσει την πρόσληψη έκτακτων πλοηγών και τον εκσυγχρονισμό των μέσων της υπηρεσίας. Ομως η διαδικασία στελέχωσης και εκπαίδευσης, όπως και αυτή της προμήθειας νέων πλωτών και άλλων μέσων, εκτιμάται ότι θα χρειαστεί κατ’ ελάχιστον έξι με εννέα μήνες η πρώτη και ακόμα περισσότερο η δεύτερη.
Ο υπό τη διαχείριση της Cosco Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς ζητάει εδώ και χρόνια να δοθεί η δυνατότητα να λειτουργεί και ιδιωτική πλοηγική υπηρεσία ή να ιδιωτικοποιηθεί η υπάρχουσα. Κάτι στο οποίο εμφανίζονται διαχρονικά αντίθετες οι ελληνικές κυβερνήσεις, ενώ επαμφοτερίζουσα στάση φαίνεται να τηρούν οι ίδιοι οι πλοηγοί, αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές της ελληνικής λιμενικής βιομηχανίας. Να σημειωθεί ότι αντίστοιχο πρόβλημα με αυτό του Πειραιά έχουν κι άλλα μεγάλα ελληνικά λιμάνια, αλλά στην περίπτωση του ΟΛΠ το θέμα είναι εμφανέστατο εξαιτίας του πολύ μεγάλου αριθμού μεγάλων εμπορικών πλοίων που τον προσεγγίζουν καθημερινά. Στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας προβλέπεται στο άρθρο 21 έκτακτο προσωπικό πλοηγικών σταθμών και στο άρθρο 22 διαδικασία εξαίρεσης πλοίων από την πλοήγηση σε λιμένες και χορήγηση πιστοποιητικού εξαίρεσης (Pilot Exemption Certificate) προκειμένου να «θεραπευτούν» τα προβλήματα. Αλλά κατά τον ΟΛΠ αυτό δεν καλύπτει παρά κάποια μικρότερα πλοία και κρουαζιερόπλοια και όχι αυτά που μεταφέρουν μαζικά εμπορευματοκιβώτια.
Προσπάθεια επικοινωνίας της «Κ» με εκπροσώπους της πλοηγικής υπηρεσίας δεν έτυχε ανταπόκρισης χθες. Πάντως, η Πανελλήνια Ενωση Πλοηγών δηλώνει πως αντιτίθεται στη ρύθμιση εξαίρεσης και ζητάει την απόσυρσή της διότι «δεν ανταποκρίνεται στις σύγχρονες προκλήσεις ασφαλούς διαχείρισης των λιμένων με δεδομένη την αύξηση της κυκλοφορίας των πλοίων και το συνεχώς αυξανόμενο μέγεθος αυτών».
Αντιδράσεις ναυπηγοεπισκευαστών
Αντιδράσεις από εργοδοτικές ενώσεις ναυπηγών και ναυπηγοεπισκευαστών αλλά και των λιμενεργατών προκάλεσαν οι προβλέψεις του νομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας με τις οποίες επιχειρείται, σύμφωνα με τον υπουργό Γιάννη Πλακιωτάκη, να απαλειφθούν φαινόμενα αλληλοεπικάλυψης αρμοδιοτήτων μεταξύ της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ) και των υπηρεσιών του υπουργείου και του Λιμενικού Σώματος και να γίνει πιο λειτουργικός ο ελεγκτικός μηχανισμός της λιμενικής βιομηχανίας της χώρας. Υπενθυμίζεται πως η ΡΑΛ νομοθετήθηκε κατόπιν απαιτήσεως των θεσμών, πλην όμως ενσωματώθηκαν σε αυτή από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ πολλαπλές αρμοδιότητες, για τις οποίες η αγορά τότε είχε προειδοποιήσει ότι αυξάνουν το γραφειοκρατικό φορτίο και προκαλούν, αντί να επιλύουν, στρεβλώσεις.
Η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ) δηλώνει πως «η κυβέρνηση συρρικνώνει τις αρμοδιότητες της ΡΑΛ, αποδυναμώνει τον ρυθμιστικό ρόλο της και δημιουργεί ένα χειρότερο καθεστώς στον χώρο των λιμανιών». Πολύ πιο επιθετική ήταν όμως η τοποθέτηση ορισμένων εργοδοτικών ενώσεων που βρίσκονται τα τελευταία χρόνια σε διαρκή σχεδόν αντιπαράθεση με τον ΟΛΠ και συγκεκριμένα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ), του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ναυπηγείων Περάματος και της Ενωσης Βιοτεχνών Εργοδοτών Μηχανουργών Πειραιά. Οι συγκεκριμένες ενώσεις έχουν συχνά πρωταγωνιστήσει και εναντίον της προσπάθειας του ΟΛΠ να αποκτήσει άδεια ναυπηγείου, καθώς ανησυχούν για την είσοδο ενός μεγάλου «παίκτη» στην αγορά αυτή.
Πηγή: kathimerini.gr