ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Οι "Γαμπροί της Ευτυχίας" επιστρέφουν: Ο Πόρος στον ελληνικό κινηματογράφο

Ολόκληρος ο Πόρος είναι ένα σκηνικό βγαλμένο από ταινία. Με αφορμή τα γυρίσματα της νέας ταινίας του Στράτου Μαρκίδη στον Πόρο, το Saronic Magazine, αναπολεί την κινηματογραφική ιστορία του νησιού και ένα ριμεικ από τη χρυσή εποχή... Γράφει ο Μπάμπης ΚανατσίδηςΣκηνικό βγαλμένο από ταινία. Αυτό είναι ο Πόρος. Τα στενά σοκάκια, τα επιβλητικά νεοκλασικά κτίρια, οι πευκόφυτοι λόφοι, η γαλήνια θάλασσα, το πέρασμα, η κορυφογραμμή της Τροιζηνίας.Όλα τα παραπάνω αποτελούν εδώ και 75 χρόνια πηγή έμπνευσης για τους συγγραφείς, τους ποιητές, τους ζωγράφους και φυσικά... τους κινηματογραφιστές. Η τουριστική ανάπτυξη του Πόρου, τις τελευταίες δεκαετίες, έχει συνδεθεί άρρηκτα με την προβολή του νησιού, μέσα από τις αγαπημένες ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου. Από τα τέλη της δεκαετίας του ’50 μέχρι και σήμερα, ο Πόρος αποτελεί δημοφιλή προορισμό για τους κινηματογραφιστές, καθώς είναι ένα νησί κοντινό, γραφικό, ειδυλλιακό και καταπράσινο.Αναζητώντας πληροφορίες για την κινηματογραφική ιστορία του Πόρου, μιλήσαμε με έναν άνθρωπο που, μέσα από την επαγγελματική του σταδιοδρομία, ήρθε αναπόφευκτα κοντά σε αυτή την ιστορία.Ο Ποριώτης Νάσος Αργυρόπουλος εργάστηκε για 30 χρόνια στην ΕΡΤ. Διατέλεσε ραδιοφωνικός παραγωγός, υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων και εργάστηκε στη διεύθυνση προγράμματος. Από το 2002 μέχρι το 2012 ο Νάσος Αργυρόπουλος συνεργάστηκε με τον –κατ’ επιλογή «Ποριώτη»– σκηνοθέτη Στράτο Μαρκίδη, ο οποίος έχει σκηνοθετήσει πολλές παραγωγές στο νησί, όπως θα δούμε και πιο κάτω.Ο... Ποριώτης Στράτος ΜαρκίδηςΤο κινηματογραφικό... λιμάνι του βρήκε στον Πόρο ο σκηνοθέτης Στράτος Μαρκίδης. Η προσφορά του Μαρκίδη στην προβολή του Πόρου μπορεί να συγκριθεί μόνο με αυτήν του Λάσκου. Ο Μαρκίδης «μετέφερε» τον Πόρο σε πολλά ελληνικά νοικοκυριά, μέσα από δημοφιλείς τηλεοπτικές σειρές. Οι σειρές: «Τρικυμία», «Φιλί της ζωής», «Χωρίς όρια», «Αρχιπέλαγος» και «Της αγάπης μαχαιριά» είχαν, λίγο ως πολύ, τον Πόρο ως φόντο.Ο Στράτος Μαρκίδης αγάπησε και εκτίμησε τις ομορφιές του νησιού. Τη φύση και τον χαρακτήρα του. Μάλιστα, σε κάποιες από τις σειρές που δημιούργησε, εμφανίζονται και πολλοί ντόπιοι ως κομπάρσοι. Ο Πόρος εμφανίζεται και στη μεγάλη μήκους ταινία του Στράτου Μαρκίδη «I love Karditsa».[caption id="attachment_26132" align="alignnone" width="628"] Οι συντελεστές της σειράς "της Αγάπης μαχαιριά" με τον Σ. Μαρκίδη και τον Ν. Αργυρόπουλο[/caption]Οι "Γαμπροί της Ευτυχίας" από την Ύδρα στον ΠόροΗ τελευταία σκηνοθετική προσπάθεια του Στράτου Μαρκίδη είναι το ριμέικ της ταινίας «Οι γαμπροί της Ευτυχίας», παραγωγής 1962 σε σενάριο Τσιφόρου και Βασιλειάδη. Η παραγωγή του ’62 είχε γυριστεί στην Ύδρα, με λίγες σκηνές και από τον Πόρο. Το σημερινό ριμέικ γυρίστηκε στο καταπράσινο νησί του Σαρωνικού. Τα γυρίσματα έγιναν στα ξενοδοχεία «Xenia Poros Image» και «New Aegli», στο ουζερί «Τα κακια» στην Πούντα, στον Σταυρό, στο Μικρό Νεώριο και στον δρόμο κάτω από τη Βίλα Γαλήνη, στο λιμάνι του Πόρου και στα σοκάκια του νησιού, και διήρκεσαν μόλις τρεις ημέρες.Στην ταινία γίνεται αναφορά στα «ιερά τέρατα» που έπαιξαν στην πρώτη παραγωγή του ’62 (Γεωργία Βασιλειάδου, Βασίλης Αυλωνίτης, Νίκος Ρίζος, Πόπη Λάζου, Γιώργος Τσιτσόπουλος, Έλσα Ρίζου, Βαγγέλης Σάκαινας κ.ά.). Στη σημερινή διασκευή τους σπαρταριστούς ρόλους ενσαρκώνουν οι: Χρύσα Ρώπα, Κώστας Αποστολάκης, Κώστας Ευρυπιώτης, Μπέσυ Μάλφα,  Γιάννης Τσιμιτσέλης, Κατερίνα Γερονικολού και Τάσος Παλαντζίδης. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στις θρυλικές... βουτιές στο λιμάνι του Πόρου (βλ. Βέγγο, Πάντζα,  Γκουσγκούνη κ.ά.). Στη σημερινή διασκευή ο Τάσος Παλαντζίδης... φουντάρει με ένα ποδήλατο.Το μοντάζ της ταινίας αναμένεται να ολοκληρωθεί τους επόμενους μήνες και η ταινία δεν αποκλείεται να κάνει πρεμιέρα τον Δεκέμβριο στους κινηματογράφους. Η παραγωγή ανήκει στους «Σπέντζος – Μανιάτης» και η μουσική της ταινίας έχει γραφτεί από τον Χρήστο Παπαδόπουλο («Παιδιά της Πάτρας»). Όσο για τον Στράτο Μαρκίδη, θα συνεχίσει να οραματίζεται σκηνές ταινιών στον Πόρο.Δεκαετία '50: Ο "Έρωτας" του Χορν και της Σανσόν στο ΝεώριοΤα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του ’50 δεν καταναλώθηκε φιλμ για γυρίσματα στο νησί, παρά μόνο για λίγα πλάνα στο αριστούργημα του Μιχάλη Κακογιάννη «Το κορίτσι με τα μαύρα» το 1955. Η πολυβραβευμένη ταινία, με τη μοναδική Έλλη Λαμπέτη και τον Δημήτρη Χορν, γυρίστηκε στην Ύδρα, ωστόσο στους τίτλους αρχής κινηματογραφείται το πέρασμα του πλοίου από τον Πόρο.Μια χαρακτηριστική λεπτομέρεια αυτών των πλάνων μάς περιέγραψε ο κ. Αργυρόπουλος: «Η ταινία ξεκινάει με την αναχώρηση του ΠΙΝΔΟΣ από το λιμάνι του Πειραιά.Μάλιστα, διακρίνεται ο Ποριώτης καπετάν Γιάννης Τρύπος. Ωστόσο, αν και έφυγε το ΠΙΝΔΟΣ από τον Πειραιά, στον Πόρο φτάνει το ΝΕΡΑΪΔΑ. Αυτό έγινε γιατί προφανώς το κινηματογραφικό συνεργείο ταξίδεψε με το ΠΙΝΔΟΣ και ο Κακογιάννης χρειάστηκε να τραβήξει μια άφιξη στο νησί. Αυτή ήταν η άφιξη του ΝΕΡΑΪΔΑ».Το 1957 κινηματογραφείται ξανά ο Πόρος για τις ανάγκες των τίτλων αρχής, για ταινία που γυρίστηκε και πάλι στην Ύδρα. Αυτή τη φορά πρόκειται για τη διεθνή παραγωγή «Το παιδί και το δελφίνι», με την εντυπωσιακή Σοφία Λόρεν. Η ταινία ξεκινάει με τον Πόρο να φιγουράρει ανάμεσα σε πέντε ελληνικά νησιά. Τα υπόλοιπα τέσσερα νησιά ήταν η Ρόδος, η Δήλος, η Μύκονος και φυσικά η Ύδρα. Η Σοφία Λόρεν, εκείνη την εποχή, πέρασε αρκετές μέρες στον Πόρο, κάνοντας διακοπές. Γύρω από τη διαμονή της στο νησί έχει «χτιστεί» αστικός μύθος, ενώ ο αείμνηστος Λουκάς Κληροδοτάκος ονόμασε τη θρυλική βάρκα του «Σοφία Λόρεν», τιμής ένεκεν.Το 1958 πραγματοποιείται «οργασμός» γυρισμάτων στο νησί. Ο Ορέστης Λάσκος κινηματογραφεί (για πρώτη φορά στον Πόρο) την ταινία «Μακριά απ’ τον κόσμο». Πρόκειται για την κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου της Κικής Δεκουλάκου «Στο Μοναστήρι». Στην ταινία πρωταγωνιστούν οι: Α. Μπάρκουλης, Χ. Σύλβα, Μ. Ασημακοπούλου, Χ. Νέζερ και πολλοί άλλοι πασίγνωστοι Έλληνες ηθοποιοί.Η τρίτη ταινία εκείνης της χρονιάς με πλάνα από τον Πόρο ήταν η κομεντί «Μια ζωή την έχουμε», του Γιώργου Τζαβέλα.Η ταινία που έμεινε στην ιστορία για το κινηματογραφικό ειδύλλιο του Δημήτρη Χορν με την πληθωρική Yvonne Sanson, στο Νεώριο. «Ο Χορν με τη Σανσόν δεν είχαν και τις καλύτερες σχέσεις όταν έσβηναν οι κάμερες» μας αποκαλύπτει ο Νάσος Αργυρόπουλος. «Ο Χορν ήταν ένας μπον βιβέρ που έπληττε με τη Σανσόν, ενώ η Σανσόν ένιωθε ανασφάλεια με την εμφάνισή της και έπαιζε με υπερβολικό μακιγιάζ».Παρά τις παραπάνω «δυσκολίες», η κινηματογραφική χημεία των δύο ηθοποιών έμεινε στην ιστορία από τις ρομαντικές σκηνές που γυρίστηκαν στο Λιμανάκι της Αγάπης και στο Νεώριο μπροστά από του Τουρλακάκη, με την ιστορική άγκυρα να φιγουράρει μισοθαμμένη στην άμμο. Τη φωτογραφία της ταινίας επιμελήθηκε ο «μετρ» του είδους Ντίνος Κατσουρίδης. Ο Κατσουρίδης επέστρεψε στον Πόρο 40 χρόνια μετά, με τον Νάσο Αργυρόπουλο να τον ξεναγεί στα σημεία που μεγαλούργησε με τον φακό του. «Ρε συ Νάσο, που με έφερες;» μας μετέφερε ο κ. Αργυρόπουλος ότι του είπε, συγκινημένος, ο αείμνηστος Ντίνος Κατσουρίδης.[caption id="attachment_26138" align="alignnone" width="628"] Ο Ντίνος Κατσουρίδης και ο Νάσος Αργυρόπουλος στο Ρώσικο Ναύσταθμό[/caption]Το 1959 ο Ανδρέας Λαμπρινός σκηνοθέτησε την ταινία «Ταξίδι με τον Έρωτα», η οποία γυρίστηκε στα τέσσερα νησιά του Σαρωνικού (Αίγινα, Πόρο, Ύδρα, Σπέτσες), με πρωταγωνιστές τους: Τζένη Καρέζη, Δημήτρη Μυράτ, Λάμπρο Κωνσταντάρα, Αλέκα Κατσέλη, Ρίτα Μουσούρη, Κώστα Κακκαβά κ.ά.

1939: Το πρώτο κινηματογραφικό πλάνο του ΠόρουΗ μοναδική σκηνοθετική προσπάθεια του μεγάλου Έλληνα κινηματογραφικού παραγωγού Φιλοποίμενος Φίνου ήταν το «Τραγούδι του χωρισμού», με πρωταγωνιστή τον 27χρονο, τότε, Λάμπρο Κωνσταντάρα. Η ταινία αυτή γυρίστηκε λίγους μήνες πριν τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και είναι η πρώτη σύγχρονη ομιλούσα ταινία της οποίας ολόκληρη η επεξεργασία έγινε σε ελληνικά εργαστήρια.Στην ταινία αυτή συμπεριλαμβάνονται τα πρώτα κινηματογραφικά πλάνα του Πόρου. Σύμφωνα με τον Νάσο Αργυρόπουλο, που έχει δει αυτά τα πλάνα, σε κάποιο σημείο της ταινίας καταγράφεται το λιμάνι του νησιού από πλοίο που περνάει από το «πέρασμα» και κατευθύνεται προς την Ύδρα. «Βλέποντας εκείνα τα πλάνα, μου προκάλεσε εντύπωση το γεγονός ότι το λιμάνι του Πόρου είχε πολλά... κότερα!» μας λέει ο Νάσος Αργυρόπουλος. «Με δεδομένο το γεγονός ότι η χώρα βρισκόταν προ των πυλών ενός παγκοσμίου πολέμου, το μόνο που μπορώ να υποθέσω είναι ότι τα κότερα εκείνα φιλοξενούσαν Άγγλους πράκτορες της Ιντέλιτζενς». 

Δεκαετία '60: Ο Βέγγος γόης και η Αλίκη στο Ναυτικό... Η χρυσή δεκαετία του ’60 ξεκίνησε επί... δημαρχίας της Γεωργίας Βασιλειάδου. «Η κυρία δήμαρχος», του Ροβήρου Μανθούλη, γυρίστηκε το 1960 και προβάλλει τον Πόρο από τον Μύλο, ενώ για πρώτη φορά γίνονται γυρίσματα και στο μοναδικό Δασκαλειό.Το 1961 η Αλίκη Βουγιουκλάκη, ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ, ο Αλέκος Σακελλάριος και ο Μάνος Χατζιδάκις κάνουν τον Πόρο διάσημο.Η παράδοση του Πολεμικού Ναυτικού βάζει και την «Αλίκη στο Ναυτικό».Η τρυφερή κομεντί σημείωσε τεράστια εμπορική επιτυχία, κόβοντας 213.409 εισιτήρια εκείνη τη χρονιά. Ήρθε στην πρώτη θέση ανάμεσα σε συνολικά 58 ταινίες. «Η Αλίκη στο Ναυτικό», που ήταν η πρώτη έγχρωμη ταινία της «Φίνος Φιλμ», διαφήμισε τον Πόρο και εκτός συνόρων, καθώς συμμετείχε ανεπίσημα στο Φεστιβάλ Καννών. Γυρίσματα της ταινίας πραγματοποιήθηκαν στη Βίλα Διαμαντοπούλου, η οποία φιλοξένησε για πρώτη φορά κινηματογραφικό συνεργείο.Μια ξεχωριστή σκηνή της ταινίας ήταν εκείνη που η Βουγιουκλάκη κατηφορίζει επάνω σε γαϊδουράκι, από την καμάρα προς την Πλατεία Κορυζή. Εκεί διακρίνονται πολλοί Ποριώτες σε παιδική ηλικία. Τα επόμενα χρόνια ακολουθούν τρεις ταινίες του Ορέστη Λάσκου με τον Πόρο σημείο αναφοράς. Ο μεγάλος Έλληνας ποιητής, σεναριογράφος και σκηνοθέτης ήταν ο άνθρωπος που γύρισε τις περισσότερες ταινίες μεγάλου μήκους στον Πόρο. Συνολικά ο Λάσκος γύρισε τέσσερις ταινίες στο νησί.Στις 16 Σεπτεμβρίου του 1963, έκανε πρεμιέρα μία από τις πιο σπαρταριστές κωμωδίες του ελληνικού σινεμά. Ο μοναδικός Θανάσης Βέγγος ξετρέλανε σε τέτοιο σημείο τον γυναικείο πληθυσμό που... «τύφλα να ‘χει ο Μάρλον Μπράντο».Τα γυρίσματα της ταινίας έγιναν σε πολλά σημεία του Πόρου. Στο λιμάνι, στη Βίλα Γαλήνη αλλά κυρίως στο Ασκέλι, στο ξενοδοχείο «Χρυσή Αυγή» («Golden View» σήμερα).Στην ταινία αυτή εμφανίζονται πολλοί Ποριώτες.Απίστευτο γέλιο προκαλεί η σκηνή όπου μια ομάδα γυναικών εφορμά στον Θανάση Βέγγο και αυτός φωνάζει: «Βοηθάτε, χριστιανοί! Σιγά, λυσσάρες! Φευγάτε, για θα πάρω πέτρα! Πίσω, τρελές!» και τρέχοντας βουτάει στη θάλασσα, μπροστά στην Πλατεία Καραμάνου (Δημαρχείου). Η ταινία έκοψε 230.117 εισιτήρια.Το 1963 ο Ορέστης Λάσκος γυρίζει την κωμωδία «Μικροί και με- γάλοι εν δράσει», με τον Λάμπρο Κωνσταντάρα και τη Μαίρη Αρώνη.Αρκετά γυρίσματα γίνονται στον Πόρο. Η ταινία ήταν διασκευή της θεατρικής κωμωδίας «Τα παιδιά μας οι Κέρβεροι» των Ασημάκη Γιαλαμά και Κώστα Πρετεντέρη, και έκοψε 327.419 εισιτήρια. Ήρθε στην 7η θέση ανάμεσα σε 92 ταινίες.Ο Ορέστης Λάσκος συνέχισε να κινηματογραφεί στον Πόρο, και το 1964 γυρίζει την ταινία «Κόσμος και κοσμάκης», με τους Σταυρίδη, Γκιωνάκη, Παράβα και Ασημακοπούλου, σε σενάριο Τσιφόρου και Βασιλειάδη.Ακολούθησε το μελό του 1965 «Γιατί γεννήθηκα φτωχή», του Κώστα Στράντζαλη, με την Άντζελα Ζήλεια στον ρόλο μιας φτωχής Ποριώτισσας και τον Θανάση Μυλωνά ως πλούσιο Αθηναίο. Το 1967 ο Βαγγέλης Σειληνός σκηνοθετεί και γυρίζει πλάνα στο νησί, για την ταινία «Ο γαμπρός μου ο προικοθήρας», με Πάντζα, Γκιωνάκη, Παπαγιαννόπουλο κ.ά.Η χρυσή δεκαετία του ’60 ολοκληρώνεται με τον Αλέκο Σακελλάριο να γράφει και να σκηνοθετεί μια πολύ καλή κωμωδία με στοιχεία ηθογραφίας. Ο «Καπετάν φάντης μπαστούνι» περιλαμβάνει πολλές σκηνές από διάφορα σημεία του νησιού, ενώ παράλληλα σκιαγραφεί την κοινωνία του Πόρου (και εν μέρει ολόκληρης της επαρχίας), με στοιχεία που δεν απείχαν και πολύ από την πραγματικότητα.Δεκαετίες '70 & '80: Ερωτικές ταινίες και καλτ κωμωδίεςΟι κινηματογραφικές παραγωγές της δεκαετίας του ’70 δεν θύμιζαν σε καμία περίπτωση τις παραγωγές των προηγουμένων ετών. Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’80, ο Πόρος φιλοξένησε κάποιες soft αλλά και... hard core ερωτικές ταινίες. Οι «Ανήλικες αμαρτωλές», του Όμηρου Ευστρατιάδη, ήταν μία από τις soft ερωτικές παραγωγές με σκηνές από τον Πόρο.Τη δεκαετία του ’80, με τα ξακουστά «καμάκια» στα φόρτε τους, ο Όμηρος Ευστρατιάδης επιστρέφει το 1982 στον Πόρο με τον Κώστα Γκουσγκούνη, στην καλτ κωμωδία «Ήταν άξιος», ενώ δύο χρόνια αργότερα το νησί εμφανίζεται σε σκηνές της ταινίας του Γιάννη Δαλιανίδη «Έλα να... γυμνωθούμε, ντάρλινγκ».

Διαβάστε επίσης

Συνάντηση του Τ. Χατζηπέρου με τον Αστυνομικό Διευθυντή Πειραιώς και ΝήσωνΑίγινα

Σε πολύ καλό κλίμα πραγματοποιήθηκε σύσκεψη με τον Διευθυντή Αστυνομικό Πειραιώς και Νήσων κο Τσαρδινάκη Κωνσταντίνο στο γραφείο του Αντιπεριφερειάρχη Νήσων.Συζητήθηκαν θέματα κοιν...

Ο ΣΥΡΙΖΑ για τη νομιμότητα του διαγωνισμού προσλήψεων στο Λιμενικό ΣώμαΕλλάδα

Το θέμα της πρόσληψης Δοκίμων Σημαιοφόρων στο Λιμενικό Σώμα, θίγει με ερώτηση προς τους Υπουργούς Εθνικής Άμυνας και Ναυτιλίας και Αιγαίου ο ΣΥΡΙΖΑ. Το κείμενο της ερώτησης των τεσ...

Άγγελος Δρούλιας: Μια ζωή φίλος... Αίγινα

Η ζωή του "Άγγελου της Αίγινας", σε ένα συγκινητικό αφιέρωμα - λεύκωμα, με φωτογραφικά στιγμιότυπα και κείμενα γραμμένα από την οικογένεια και τους αμέτρητους φίλους του αείμνηστου...

ΣΕΤΕ: Καμία δικαιολογία για τη μη επαρκή χρηματοδότηση των τουριστικών επιχειρήσεωνΕλλάδα

Οι εξαιρετικές επιδόσεις και προοπτικές του τουριστικού τομέα -η συμβολή του οποίου πλέον ανέρχεται συνολικά σε 17 δισ. ευρώ άμεσα έσοδα, η συμμετοχή του στο ΑΕΠ έχει αυξηθεί σε επ...

Κρύο, καιρός για... σκάφοςΑΓΚΙΣΤΡΙ

Μηχανοκίνητο ή ιστιοπλοϊκό, η ζωή στο σκάφος μπορεί να είναι απολαυστική. Αρκεί να ξέρεις να έχεις τουλάχιστον μια καμπίνα, σαλόνι ή ντινέντα, κουζίνα και μπάνιο.  Επιμέλεια Άρης Π...

Απάντηση του Γ. Σγουρού στη Ρ. Δούρου για τη διαχείριση των απορριμάτωνΕλλάδα

Η παράταξη του Γιάννη Σγουρού εξέδωσε το ακόλουθο δελτίο τύπου, απαντώντας στην επιστολή της Ρένας Δούρου προς τους δημάρχους της Αττικής:   Ραντεβού στα τυφλά για τη διαχείριση τω...