ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ρομπέρτο Καραχαννάς (ΕΛΠΕ): Συρρικνώθηκε η αγορά ναυτιλιακού καυσίμου στην Ελλάδα

Σε 800.000 τόνους, από 2,7 εκατ. τόνους σε 1,9 εκατ. τόνο, υπολογίζεται η συρρίκνωση της αγοράς ναυτιλιακού καυσίμου στην Ελλάδα, ως αποτέλεσμα της υποχρεωτικής εφαρμογής του κανονισμού από το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) το 2016, βάσει του οποίου καθορίστηκε η υιοθέτηση παγκοσμίως, του ορίου του 0,5% στην περίπτωση των ναυτιλιακών καυσίμων σε θείο από την 1η Ιανουαρίου του 2020, έναντι του 3,5% σήμερα, με σκοπό τον δραστικό περιορισμό της αέριας ρύπανσης.

Αυτό τόνισε ο γενικός διευθυντής εγχώριας και διεθνούς εμπορίας του ομίλου των ΕΛΠΕ, Ρομπέρτο Καραχαννάς και διευθύνων σύμβουλος της ΕΚΟ ΑΒΕΕ, μιλώντας από το βήμα του 7ου Export Summit που διοργάνωσε στη Θεσσαλονίκη ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βόρειας Ελλάδας (ΣΕΒΕ), με θέμα "Fostering Maritime Economy" .

Περιγράφοντας τις προκλήσεις που θα κληθεί να αντιμετωπίσει σύντομα η αγορά του ναυτιλιακού καυσίμου στην Ελλάδα, που συνολικά ανέρχεται σε 2.700.000 τόνους (2.150.000 τόνους σε μαζούτ και 600.000 ντίζελ), με τη Θεσσαλονίκη να συνεισφέρει με μόλις 5.000 τόνους, ο ίδιος επισήμανε ότι σήμερα τα προϊόντα καυσίμου που υπάρχουν είναι τα μαζούτ που έχουν 3,5% θείο, τα χαμηλού μαζούτ με 1,5% θείο, το ντίζελ που χρησιμοποιείται στην ναυτιλία με 1% θείο "και μετά πάμε στα κανονικά ντίζελ που χρησιμοποιούν τα γιωτ", σημείωσε.

Με την κατάργηση των μαζούτ, όπως είπε ο κ. Καραχαννάς που επιτάσσει ο κανονισμός του IMO, και τη χρησιμοποίηση καυσίμου που θα περιέχει μόνο 0,5% θείο "που είναι πιο ακριβό, οδηγείται η ναυτιλία στην αναγκαστική προμήθεια πιο ακριβού καυσίμου".

Λέγοντας, ότι με δεδομένο ότι η χώρα μας δεν παράγει χαμηλού θείου ναυτιλιακό καύσιμο, οι πλοιοκτήτες θα μπορούσαν να τοποθετήσουν scrubbers στα πλοία τους (ειδικά εξαρτήματα που μετατρέπουν το καύσιμο υψηλού θείου σε χαμηλού), "κάτι που όμως θα απαιτούσε επένδυση 2-4 εκατ. ευρώ ανά πλοίο", ενώ "δεν υπάρχουν εναλλακτικά καύσιμα, ούτε όμως και σταθμοί φόρτωσης", όπως συμπλήρωσε.

Στο πλαίσιο αυτό, εξήγησε ο ίδιος "η επόμενη ημέρα λέει ότι η αγορά μας στην Ελλάδα θα μειωθεί κατά 800.000 τόνους καύσιμα, γιατί τα ελληνικά διυλιστήρια δεν μπορούν να παράξουν χαμηλού θείου αρκετό να ικανοποιήσει το 0,5%, γιατί δεν προλαβαίνουν οι πλοιοκτήτες να βάλουν scrubbers, γιατί δεν μπορούν να αγοράσουν lg carriers και να ξεχάσουν τις επενδύσεις που έχουν κάνει και γιατί δεν υπάρχουν σταθμοί φόρτωσης για το Lg".

Αυτό που έχει σημασία, όπως διευκρίνισε, "είναι ότι επειδή δεν θα υπάρχει προϊόν να αγοράσουν στην Ελλάδα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες και επειδή δεν προλαβαίνουν να βάλουν scrubbers και επειδή θα αναγκαστούν να αγοράσουν ντίζελ, τότε θα πρέπει να πληρώνουν 230 δολάρια/τόνο ναυτιλιακό καύσιμο και υπό την προϋπόθεση μάλιστα ότι θα βρουν χαμηλού θείου ή 355 δολάρια/τόνο παραπάνω εάν δεν βρουν και πάρουν ντίζελ κανονικό".

Ο κ. Καραχαννάς, επισήμανε επίσης ότι πέραν όλων των προαναφερομένων "υπάρχουν αρκετές πιθανότητες στο άμεσο μέλλον, υπό την πίεση περιβαλλοντικών οργανώσεων να επεκταθεί ο χάρτης Emmision Controlled Areas, περιοχές όπου η επιτρεπόμενη περιεκτικότητα σε θείο θα είναι στο 0,1%, γεγονός που θα επιφέρει περαιτέρω αλλαγές στην αγορά, αυξάνοντας σημαντικά το κόστος κίνησης". Εξέφρασε την εκτίμησή του μάλιστα ότι "στα επόμενα πέντε χρόνια η Μεσόγειος θα ενταχθεί στο 0,1%, δηλαδή θα καίνε τα πλοία μας το ντίζελ που χρησιμοποιούμε στα αμάξια μας".

Τονίζεται ότι η ναυτιλία εφοδιάζεται με καύσιμα και λιπαντικά ως απαραίτητη προϋπόθεση λειτουργίας, ενώ το κόστος του καυσίμου αντιπροσωπεύει περίπου το 50% του κόστους λειτουργίας ενός ακτοπλοϊκού πλοίου.

Έχει επισημανθεί δε παγκοσμίως, ότι καταγράφονται σημαντικά κόστη που θα πρέπει να αναλάβει η ναυτιλιακή βιομηχανία λόγω της προαναφερόμενης αλλαγής. Με συντηρητικούς υπολογισμούς οι 195 Mil MT/year HSFO 3,5% θείου, που είναι η παγκόσμια κατανάλωση στην ναυτιλία και που θα πρέπει να μετατραπούν σε 0,5% FO X +230, "υποθέτοντας ότι θα υπάρχει πρόσβαση σε προμήθεια του προϊόντος αυτού, θα τους κοστίσει 44,8 δισ. δολάρια/χρόνο".

Ο ίδιος πάντως κατέληξε, ότι με τις επερχόμενες αλλαγές, η Θεσσαλονίκη παρουσιάζει μεγάλες ευκαιρίες. "Η Θεσσαλονίκη δεν έχει να αλλάξει κάτι, αρχίζει ένα έργο από το μηδέν, έτσι ας προβληματιστούν αυτοί που σχεδιάζουν το μέλλον και ας κάνουν τις κατάλληλες υποδομές, για να πάρει η πόλη την κρουαζιέρα, την ποντοπόρο και την ακτοπλοία", επισήμανε.

Διαβάστε επίσης

 Η κρίση στη μέση Ανατολή έβαλε φωτιά στο κόστος ασφάλισης των τάνκερΝαυτιλία

Την ανηφόρα έχει τραβήξει το κόστος ασφάλισης των πετρελαιοφόρων πλοίων, λίγα 24ώρα μετά τον νέο γύρο επιθέσεων σε τάνκερ, στην Κόλπο του Ομάν. Σύμφωνα με δημοσίευμα του πρακτορείο...

Intertanko: Ανησυχία για τις επιθέσεις σε δεξαμενόπλοια στον κόλπο του Ομάν - Το 30% του αργού πετρελαίου διέρχεται από τα ΣτενάΝαυτιλία

Την ανησυχία του για τις σημερινές επιθέσεις σε δύο δεξαμενόπλοια με αθώα διέλευση σε διεθνή ύδατα στον κόλπο του Ομάν εξέφρασε ο πρόεδρος της Διεθνής Ένωσης Δεξαμενόπλοιων INTERTA...

Transport Logistic: Λιμενικές συνέργειες με «κλειδί» τη σιδηροδρομική κάλυψη - Η περίπτωση του ΠειραιάΝαυτιλία

Άκρως ενδιαφέροντα είναι τα απολογιστικά νέα που «κατέπλευσαν» από την Transport Logistic του Μονάχου όπου κορυφαία στελέχη του λιμενικού τομέα και των logistics συζήτησαν για τον ...

ΟΛΘ: Ρεκόρ πενταετίας το 2018 στη διακίνηση containers - Ανάδοχος για την επέκταση της 6ης προβλήτας Ναυτιλία

Εντός του τέταρτου τριμήνου του 2019 εκτιμάται ότι θα έχει εγκατασταθεί ο ανάδοχος, που θα αναλάβει την επέκταση της 6ης προβλήτας στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης, με προοπτική...

Απαγόρευση θαλάσσιας κυκλοφορίας σε περιοχές αρμοδιότητας Λιμεναρχείου ΣαρωνικούΝαυτιλία

Από το Λιμεναρχείο Σαρωνικού ανακοινώνεται η απαγόρευση κυκλοφορίας των ιδιωτικής χρήσης ή εκμισθούμενων ατομικών σκαφών - θαλάσσιων μοτοποδηλάτων, καθώς και των προσομοιάζοντων πρ...

Πανηγυρική εκδήλωση για τα 20 χρόνια του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών ΥπηρεσιώνΝαυτιλία

Επίτιμος Διδάκτορας του Τμήματος ο Καθηγητής Κώστας Θ. Γραμμένος (City, University of London) Στους διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες και Ελληνίδες, στις διεθνείς διακρίσεις της χώρα...

Med Tugs: Θα ρυμουλκεί πλοία τριών μεγάλων ναυτιλιακών τακτικών γραμμώνΝαυτιλία

Συμβόλαιο με τρεις από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών στο κόσμο, έκλεισεη ελληνική κοινοπραξία ρυμουλκών ναυαγοσωστικών, Med Tugs, στην οποία συμμετέχουν η ...

5ο Posidonia Sea Tourism Forum: Θετικές οι προοπτικές για την κρουαζιέρα στη Ελλάδα     Ναυτιλία

Οι προοπτικές για την ανάπτυξη της βιομηχανίας κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο είναι θετικές, ωστόσο χρειάζεται ακόμη να γίνουν πολλά, ιδιαίτερα στον τομέα της ασφάλειας , προκ...