Η ισχυρή άνοδος του τουριστικού ρεύματος στη χώρα εξελίσσεται σε κινητήρια δύναμη για το λιανεμπόριο την ώρα που οι Έλληνες καταναλωτές πατάνε φρένο στις αγορές τους παρά τις προσφορές των φετινών θερινών εκπτώσεων. Οι τελευταίες φτάνουν κατά περίπτωση έως το 70%, αν και η ΕΛΣΤΑΤ στα στοιχεία που κοινοποίησε την περασμένη εβδομάδα προσδιορίζει τη μείωση των τιμών στον κλάδο ένδυσης και υπόδησης σε σχέση με τον Ιούνιο στο 23,3%.

Όπως εξηγούν στο «business stories» επαγγελματίες του κλάδου, η φετινή θερινή σεζόν για τα καταστήματα λιανικής εξελίσσεται θετικά μόνο στις αγορές με εισερχόμενη τουριστική κίνηση, είτε σε αστικά κέντρα είτε σε νησιά, παραθαλάσσιους προορισμούς κ.ο.κ., ενώ στις μη τουριστικές καταγράφεται σαφής πτώση της αγοραστικής κίνησης σε σχέση με την περσινή περίοδο, παρά τις γενναίες προσφορές. Διαφοροποίηση η οποία φαίνεται ακόμα και στις αγορές της Αττικής με βάση το «προφίλ» κάθε δήμου και κάθε εμπορικού δρόμου.

«Στις τουριστικές περιοχές αναμφισβήτητα η κίνηση είναι καλή. Κι αυτό δεν έχει να κάνει με την περίοδο των εκπτώσεων, αλλά με τη διάθεση των επισκεπτών μας να προβούν σε αγορές. Ιδιαίτερα στην περίπτωση τουριστών από τις ΗΠΑ ή τη δυτική Ευρώπη που το διαθέσιμο εισόδημά τους είναι μεγαλύτερο και οι τιμές μας σε αρκετά προϊόντα χαμηλότερα απ’ ό,τι στις δικές τους», λέει στο «b.s.» ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕΓιώργος Καρανίκας.

Σύμφωνα με τον υπουργό Τουρισμού Βασίλη Κικίλια, οι αφίξεις στη χώρα μας εντός του Αυγούστου θα ξεπερνούν το 1 εκατομμύριο. «Φέτος ο τουρισμός φανέρωσε ότι αποτελεί όντως τη βαριά βιομηχανία της Ελλάδας και μπορεί όχι απλώς να ενισχύει την εθνική οικονομία, αλλά και να της προσφέρει σημαντική στήριξη σε συνθήκες πολύ δύσκολες», σημείωνε την περασμένη εβδομάδα.

Βγάζοντας ωστόσο τις τουριστικές περιοχές από το κάδρο, η εικόνα για το λιανεμπόριο μάλλον είναι γκρίζα. Μάλιστα η πλειοψηφία των περίπου 230.000 εμπόρων της χώρας ανησυχούν για τις νέες προκλήσεις που βρίσκονται μπροστά, δεδομένου ότι αναμένεται νέα προσαρμογή της αγοράς το φθινόπωρο υπό το βάρος των πληθωριστικών πιέσεων και της συρρίκνωσης του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών.

«Βλέποντας τη γενική εικόνα και τι γίνεται στις περιοχές που δεν έχουν τουρισμό, και είναι οι περισσότερες στη χώρα, δυστυχώς τα μηνύματα δεν είναι ενθαρρυντικά», λέει στο «b.s.» ο κ. Καρανίκας. Και προσθέτει: «Ένας μήνας έχει περάσει από την έναρξη των θερινών εκπτώσεων, οι προσφορές είναι γενναίες, όμως δεν έχουν καταφέρει να προσελκύσουν το αγοραστικό ενδιαφέρον που περιμέναμε, ιδίως στον κλάδο της ένδυσης και της υπόδησης που είναι ο παραδοσιακός τομέας που δουλεύει αυτή την περίοδο. Όταν λοιπόν με τόσο δελεαστικές εκπτώσεις δεν μπορεί να αλλάξει το κλίμα, τότε όλοι αντιλαμβάνονται ότι ο χειμώνας που θα ακολουθήσει θα είναι ιδιαίτερα σκληρός. Είτε γιατί τα διαθέσιμα των νοικοκυριών θα είναι μείον, είτε γιατί όσοι αντέχουν, θα περιορίσουν κι άλλο τις αγορές τους λόγω της αβεβαιότητας. Σε κάθε περίπτωση, οι ανελαστικές δαπάνες, που είναι αυξημένες, θα εξακολουθήσουν να περιορίζουν την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών».

Περικοπές

Πρόσφατη έρευνα της Opinion Poll για το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών επιχείρησε να προσδιορίσει το φρένο που έχουν πατήσει οι καταναλωτές λόγω της ακρίβειας. Σύμφωνα με αυτήν, το 83,7% των συμμετεχόντων στην έρευνα απάντησε ότι επιχειρεί να περιορίσει όσο μπορεί τη χρήση ενέργειας. Το 83,2% δήλωσε ότι έχει μειώσει τις αγορές καταναλωτικών προϊόντων, το 66,4% τις μετακινήσεις με το προσωπικό αυτοκίνητο και το 66% τις ημέρες των διακοπών. Επίσης, ένα 18,7% κάνει κάποιες περικοπές σε ό,τι αφορά τη φροντιστηριακή προετοιμασία των παιδιών τους για την είσοδο στα ΑΕΙ!

Παράλληλα φαίνεται ότι οι αυξήσεις δυσκολεύουν πολύ και αρκετά το 53,3% στην ανταπόκρισή του σε υποχρεώσεις όπως αποπληρωμή δανείων, καρτών κ.λπ. Το 26,8% απαντά ότι δυσκολεύεται λίγο και καθόλου.

Τέλος, το 66,5% δηλώνει μάλλον και σίγουρα απαισιόδοξο για την προσωπική του οικονομική κατάσταση, ενώ το 32,1% δηλώνει σίγουρα και μάλλον αισιόδοξο.

Όλα τα παραπάνω σκιαγραφούν μια δυσχερή κατάσταση, στην οποία θα πρέπει να προστεθεί και ο παράγοντας αύξησης του λειτουργικού κόστους για τις επιχειρήσεις μέσα από τα πάγια και τις ακριβότερες προμήθειες.

Σύμφωνα με τον κ. Καρανίκα, οι εμπορικές επιχειρήσεις προσπαθούν, συμπιέζοντας τα δικά τους περιθώρια, να συγκρατήσουν όσο το δυνατόν γίνεται τις τιμές, κάτι που τουλάχιστον στην κατηγορία ένδυση – υπόδηση έχει επιτευχθεί με δεδομένο ότι η ΕΛΣΤΑΤ καταγράφει αύξηση τιμών 3,4% στην κατηγορία σε σχέση με πέρυσι το καλοκαίρι, όπως φάνηκε στην τελευταία έρευνά της.

Αν και το ποσοστό είναι μεγάλο σε σχέση με την κατάσταση που επικρατούσε πέρυσι, εντούτοις δεν πλησιάζει καν το +11,6% που έγραψε ο δείκτης τιμών καταναλωτή τον Ιούλιο. Σε κάθε περίπτωση, όμως, ο καταναλωτής είναι αυτός που στο τέλος ζυγίζει το βάρος…

newmoney.gr