Ο μηχανισμός θα λειτουργήσεις πιλοτικά την επόμενη σεζόν*
Το πρώτο βήμα, που θα γίνει για τη Μύκονο και τη Σαντορίνη, αρχής γενομένης το 2022, σύμφωνα με τον προγραμματισμό που αξιολογεί το υπουργείο Τουρισμού σε συνεργασία με το Μαξίμου με βάση τη μελέτη του ανεξάρτητου διεθνούς οίκου, είναι η ανάπτυξη και ενεργοποίηση μηχανισμού προγραμματισμού αφίξεων επισκεπτών κρουαζιέρας, ο οποίος αναμένεται να λειτουργήσει προοπτικά σε εθνικό επίπεδο και όχι μόνο για τα δύο αυτά νησιά.
Ο μηχανισμός αυτός θα αναπτυχθεί σε συνεργασία και με το υπουργείο Ναυτιλίας και σε διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους τοπικούς αυτοδιοικητικούς και άλλους εμπλεκόμενους φορείς και κοινωνικούς εταίρους. Υπενθυμίζεται πως το πρόβλημα της κρουαζιέρας για τα δύο αυτά νησιά είναι μεγάλο και συνίσταται στη συγκέντρωση πάρα πολύ μεγάλου αριθμού επισκεπτών ταυτόχρονα σε λιγοστά συγκεκριμένα σημεία των νησιών, και μάλιστα σε περιορισμένο εποχικά χρονικό διάστημα, με αποτέλεσμα την καταστροφή της εμπειρίας τόσο για τους επισκέπτες όσο βέβαια και για τους κατοίκους, αλλά και τις άλλες μορφές τουρισμού όπως τα ξενοδοχεία.
Σύμφωνα με τη μελέτη που παρουσιάζει σήμερα αποκλειστικά η «Κ», οι παρεμβάσεις που αναμένεται να γίνουν στο διάστημα των επόμενων μηνών περιλαμβάνουν:
• Την εισαγωγή ενός κεντρικού μοντέλου διακυβέρνησης που θα εφαρμόζεται για τον κλάδο στους προορισμούς με τη συνδρομή εμπλεκόμενων φορέων.
• Τον προσδιορισμό κριτηρίων, τόσο σε εθνικό όσο και σε τοπικό επίπεδο, για τον αριθμό και τον χρόνο των επισκεπτών που μπορούν να δέχονται τα νησιά.
• Την ανάπτυξη συστήματος παρακολούθησης και προγραμματισμού και
• Τη στελέχωση της ομάδας προγραμματισμού αφίξεων κρουαζιέρας, η οποία θα διαχειρίζεται το πληροφοριακό σύστημα βάσει του οποίου θα μπορούν οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας να προγραμματίζουν τις αφίξεις τους, γνωρίζοντας αν υπάρχει διαθέσιμος χώρος και χρόνος και ποιος είναι αυτός.
Μεταξύ των μέτρων που συζητούνται, πέραν του μηχανισμού προγραμματισμού αφίξεων, είναι και η ανάδειξη εναλλακτικών προορισμών κρουαζιέρας και ειδικά ημερήσιων εκδρομών στα συγκεκριμένα νησιά. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Τουρισμού, η πιλοτική εφαρμογή του μηχανισμού αλλά και των παρεμβάσεων θα ξεκινήσει την επόμενη σεζόν και θα αναπροσαρμόζεται διαρκώς, ώστε να τελειοποιηθεί και να λάβει την οριστική μορφή του σε ορίζοντα δύο ετών.
Ιδίως για τη διαχείριση της τουριστικής ζήτησης στη Μύκονο και στη Σαντορίνη προτείνεται η ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού για επέκταση της τουριστικής περιόδου, αλλά και η ρύθμιση της οικονομίας διαμοιρασμού στα τουριστικά καταλύματα, αρχικά με τον εντοπισμό και την καταγραφή τους και κατόπιν την εφαρμογή περιοριστικών μέτρων στα διαθέσιμα μέσω αυτών των ηλεκτρονικών πλατφορμών ακίνητα.
Ακόμη, για τη Σαντορίνη προβλέπονται κατασκευή νέου λιμένα στον Μονόλιθο, δεύτερο τελεφερίκ, κυκλοφοριακή μελέτη για το σύνολο του οδικού δικτύου της Σαντορίνης, επέκταση του δικτύου ύδρευσης και ολοκλήρωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης με το δίκτυο της ηπειρωτικής χώρας.
Αντίστοιχα στη Μύκονο για τη διασφάλιση της βιώσιμης ανάπτυξης προτείνονται παρόμοιες δράσεις με αυτές της Σαντορίνης, όπως και για τη διαχείριση της τουριστικής ζήτησης. Επίσης προτείνονται μελέτες για την ανάπτυξη νέων χωρών στάθμευσης στη Μύκονο αλλά και στη Σαντορίνη.
*του Ηλία Μπέλλου από την kathimerini.gr