ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Economist: Στα πρόθυρα ένας από τους χειρότερους εμπορικούς πολέμους από τη δεκαετία του 1930

Ο κ. Trump επιστρέφει στην εξουσία με την εντολή να επιβάλει αυξήσεις φόρων στο εμπόριο, και μάλιστα ιστορικής κλίμακας. Ο νόμος Smoot-Hawley του 1930 αύξησε τον μέσο δασμό επί των δασμολογήσιμων εισαγωγών κατά έξι ποσοστιαίες μονάδες. Οι προστατευτικές κινήσεις και οι αντιδράσεις που ακολούθησαν συρρίκνωσαν το συνολικό παγκόσμιο εμπόριο για χρόνια. Ο κ. Trump κάνει λόγο για ακόμα μεγαλύτερα ποσοστά στην προεκλογική εκστρατεία, απειλώντας την Κίνα με οριζόντιο δασμό 60%, μιλώντας για φορολόγηση των μεξικανικών αυτοκινήτων με ποσοστό έως και 500% και για ενιαίο δασμό σε άλλες εισαγωγές της τάξης του 10-20%. Αυτοί οι αριθμοί πρέπει να ληφθούν σοβαρά, αλλά όχι κυριολεκτικά υπόψη. Οι δασμοί έρχονται, αλλά ο Robert Lighthizer, ο εμπορικός αντιπρόσωπος στην πρώτη κυβέρνηση Trump, είπε στους συνεργάτες του να μην περιμένουν αμέσως δασμούς 60% στην Κίνα. Οι εμπορικοί στόχοι του κ. Trump αφορούν « τη μόχλευση» και τη σύναψη συμφωνιών, λέει ένας πρώην αξιωματούχος. Άλλοι στον κόσμο του Trump προβλέπουν μια προσέγγιση διπλής κατεύθυνσης: χρήση των δασμών για διαπραγματεύσεις με φιλικές χώρες και για άσκηση πίεσης στις «κακές».

Το άνοιγμα στις συμφωνίες δεν πρέπει να αποσπά την προσοχή από το μέγεθος των φιλοδοξιών του κ. Trump. Σε προεκλογικές συζητήσεις στην Ουάσινγκτον, τα γεράκια  του εμπορίου των Ρεπουμπλικάνων μιλούσαν για τον τερματισμό αυτού που αποκαλούν γκάφα επτά δεκαετιών, το άνοιγμα των αμερικανικών αγορών στον παγκόσμιο ανταγωνισμό. Όπως το έθεσε ένα γεράκι, οι άλλες χώρες δεν μπορούν να κατηγορηθούν για το γεγονός ότι δημιούργησαν τεράστιους εξαγωγικούς τομείς και αντιμετωπίζουν τους Αμερικανούς καταναλωτές ως «λύση έσχατης ανάγκης». Ούτε οι αμερικανικές εταιρείες που αναζητούν φθηνά μέρη για να κατασκευάσουν πράγματα μπορούν να κατηγορηθούν. Ωστόσο το κόστος της παγκοσμιοποίησης αποδείχθηκε απαράδεκτα υψηλό, οπότε απαιτείται μια επανεκκίνηση. Το ιδανικό του κ. Trump λέγεται ότι είναι το ισορροπημένο εμπόριο, αν και η ανοικοδόμηση βασικών βιομηχανιών έχει μεγαλύτερη σημασία από το μέγεθος αυτού ή εκείνου του διμερούς εμπορικού ελλείμματος.

Η Αμερική θα εξακολουθήσει να συναλλάσσεται με την Κίνα και στη δεύτερη θητεία του Trump, παραδέχονται, αλλά η κυβέρνηση θα επιδιώξει να επιτρέψει μόνο το εμπόριο μη απειλητικών καταναλωτικών αγαθών και εμπορευμάτων. Μπορεί να υπάρξουν ποσοστώσεις αγορών που θα συμφωνηθούν από τις δύο κυβερνήσεις, ενώ οι δασμοί θα παράγουν νέα έσοδα. Έδώ υπάρχει μια ασυνέπεια: τα γεράκια του εμπορίου υποστηρίζουν ότι οι δασμοί δεν προκαλούν πληθωρισμό επειδή, στην πρώτη θητεία, οι Κινέζοι εξαγωγείς μείωσαν τις τιμές και απορρόφησαν τη διαφορά για να διατηρήσουν το μερίδιο τους στην αγορά της Αμερικής. Τα ίδια γεράκια προβλέπουν στη συνέχεια ότι οι νέοι δασμοί θα αυξήσουν τις «τεχνητά χαμηλές τιμές» για τα κινεζικά προϊόντα, δημιουργώντας έτσι οικονομικά κίνητρα αρκετά μεγάλα ώστε να μεταβάλουν τις εμπορικές ροές, βοηθώντας τις εγχώριες επιχειρήσεις να απασχολήσουν περισσότερους Αμερικανούς.

Όσον αφορά τα στρατηγικά αγαθά και τις τεχνολογίες από την Κίνα, ο κ. Trump μπορεί να αυξήσει ορισμένους δασμούς από την πρώτη ημέρα, προσαρμόζοντας τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν κατά την πρώτη θητεία του βάσει του Άρθρου 301 της αμερικανικής εμπορικής νομοθεσίας, τιμωρώντας την Κίνα για υποτιθέμενες καταχρήσεις, συμπεριλαμβανομένων των αναγκαστικών μεταβιβάσεων τεχνολογίας. Στη συνέχεια θα μπορούσε να ανακοινώσει μια αναψηλάφηση του Άρθρου301 για την αντιμετώπιση των  «νέων κινεζικών ατασθαλιών», όπως το θέτει ένα γεράκι. Οι δασμοί θα μπορούσαν επίσης να συμπεριληφθούν στο ομοσπονδιακό φορολογικό νομοσχέδιο που αναμένεται να κατατεθεί το 2025, αντισταθμίζοντας τις εγχώριες φορολογικές περικοπές. Όσον αφορά τον υπόλοιπο κόσμο, ο κ. Trump θα μπορούσε να εκδώσει εκτελεστικό διάταγμα με το οποίο θα διέταζε τους εμπορικούς του αντιπροσώπους να εξετάσουν όλα τα εμπορικά ελλείμματα της Αμερικής.

Η κυβέρνηση Biden ανέστειλε τους δασμούς που είχε επιβάλει ο κ. Trump στον ευρωπαϊκό χάλυβα και το αλουμίνιο, ενώ επεδίωξε τη σύναψη συμφωνίας για τη φιλική προς το κλίμα «βιώσιμη» μεταλλουργία. Ανέστειλε επίσης τους δασμούς της εποχής Trump στην Airbus. Σε περίπτωση που ο κ. Trump επιβάλει εκ νέου αυτούς τους δασμούς και άλλους, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα βρεθεί αντιμέτωπη με δύσκολες επιλογές. Έχει τη δική της εμπορική διαμάχη με την Κίνα, επιβάλλοντας πρόσφατα δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινεζικής κατασκευής, παρά τις απειλές της Κίνας ότι θα προβεί σε αντίποινα κατά του ευρωπαϊκού χοιρινού κρέατος και άλλων αγαθών. Αυτή η πρόκληση για την Κίνα περιπλέκεται από την επανεκλογή του κ. Trump, καθώς η Ευρώπη δεν μπορεί να αντέξει έναν εμπορικό πόλεμο σε δύο μέτωπα. Πίσω από κλειστές πόρτες, οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι παραδέχονται ότι τα κίνητρά τους για την αντιμετώπιση της Κίνας είναι πολύ διαφορετικά. Η Ευρώπη γίνεται σκληρή προκειμένου να πείσει την Κίνα ότι η έντονα επιδοτούμενη, καθοδηγούμενη από τις εξαγωγές ανάπτυξή της δεν είναι πολιτικά βιώσιμη, λένε. Όμως ο στόχος τους είναι να εξισορροπήσουν τις εμπορικές ροές, όχι να τις αποκόψουν. Οι κυβερνήσεις δεν θα ανεχθούν πλέον «έναν κόσμο στον οποίο η Ευρώπη είναι ανοιχτή και η Κίνα κλειστή», λέει ένας από αυτούς.

Στην Ουάσινγκτον, τα γεράκια  του εμπορίου δεν ελπίζουν να αλλάξουν τη συμπεριφορά της Κίνας. Κατά την άποψή τους, ο κ. Trump θέλει να επαναβιομηχανοποιήσει την Αμερική. Δεν μπορεί να σπάσει ή να σταματήσει την Κίνα, αλλά μπορεί να υπερασπιστεί την οικονομία από ένα «China shock 2.0».

Οι Κινέζοι ηγέτες λένε καλά λόγια για την υπεράσπιση του ελεύθερου εμπορίου, ενώ ακολουθούν αποφασιστικά ιδιοτελείς εμπορικές και βιομηχανικές πολιτικές. Η Κίνα θα μπορούσε να επιλύσει τις εντάσεις αφήνοντας τους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων και άλλους βιομηχανικούς πρωταθλητές της να ανοίξουν εργοστάσια στο εξωτερικό και να μοιραστούν προηγμένες τεχνολογίες με ξένους εταίρους – ακολουθώντας το ίδιο μοντέλο που η Κίνα επέβαλε στις ξένες επιχειρήσεις ως τίμημα για την πρόσβαση στις κινεζικές αγορές. Μέχρι σήμερα, ωστόσο, οι Κινέζοι αξιωματούχοι αποθαρρύνουν τέτοιες μεταφορές. Ρωτήσαμε έναν Ευρωπαίο διπλωμάτη στο Πεκίνο αν ένας εμπορικός πόλεμος είναι αναπόφευκτος. Οι επόμενοι μήνες θα δείξουν αν η Κίνα καταλαβαίνει ότι πρέπει να αλλάξει τους τρόπους της, ήταν η απάντησή του. «Δεν ξέρω αν θα το πετύχουμε εγκαίρως», παραδέχτηκε. Η νίκη του κ. Trump επιταχύνει τα πάντα.

© 2024 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved. Άρθρο από τον Economist, το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr. Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά, βρίσκεται στο www.economist.com

powergame.gr

Διαβάστε επίσης

Στέφανος Γκίκας: «Σημαντική η διάκριση για το “Πρόγραμμα υποστήριξης εγκύων και νέων γονέων κατοίκων μικρών νησιών”»Ναυτιλία

Μία σημαντική διάκριση για το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και ειδικά για τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, περιλάμβανε ο θεσμός των βραβείων “...

Στέφανος Γκίκας από Νάξο: «Η ολοκληρωμένη πρόταση για την από-ανθρακοποίηση των νησιών που υπογράφηκε σήμερα, θα αλλάξει την εικόνα τους σε όλα τα επίπεδα»Ναυτιλία

Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας, παραβρέθηκε σήμερα στην Νάξο στην τελετή υπογραφής της σύμβασης δημιουργίας του Ταμείου Απανθρακοποίησης, παρουσία ...

Βράβευση Αρχηγού Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής στην εκδήλωση «ΗΜΕΡΕΣ ΠΕΡΙΚΛΕΟΥΣ» του Δήμου Παπάγου – ΧολαργούΝαυτιλία

Το Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2024, ο Αρχηγός Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής Αντιναύαρχος Λ.Σ. Γεώργιος ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗΣ, παρέστη στην ετήσια εκδήλωση «ΗΜΕΡΕΣ ΠΕΡΙΚΛΕΟΥΣ» που διορ...

Χρήστος Στυλιανίδης: «Η Ελλάδα καταλύτης στήριξης της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας και διαφύλαξης της ασφάλειας της ναυτιλίας»Ναυτιλία

Επίσκεψη του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στο Νέο Δελχί και συμμετοχή στο "Διάλογο για τους Μεγάλους Ωκεανούς"   Τον ηγετικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας ως καταλύτη...

Τα σχέδια του Υπουργείου Ναυτιλίας για ακτοπλοΐα, λιμάνια και ναυπηγοεπισκευαστική ζώνηΝαυτιλία

Έξι βασικές στρατηγικές πρωτοβουλίες που σκοπεύουν να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ακτοπλοΐας, αλλά και να προωθήσουν τη στροφή της προς πιο πράσινες και ασφαλείς...

Χούθι: Yποστηρίζουν ότι έπληξαν «ζωτικής σημασίας στόχο» στο ισραηλινό λιμάνι ΕϊλάτΝαυτιλία

  Δυνάμεις των Χούθι της Υεμένης επιτέθηκαν με drones ενάντια σε ένα «ζωτικής σημασίας στόχο» στο λιμάνι Εϊλάτ του Ισραήλ στην Ερυθρά Θάλασσα , ανακοίνωσε σήμερα ο στρατιωτικός εκπ...

Προκήρυξη διαγωνισμού απευθείας κατάταξης Αξιωματικών Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. ειδικότητας Οικονομικού έτους 2024Ναυτιλία

Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής/Γενική Γραμματεία Ναυτιλίας και Λιμένων/Αρχηγείο Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής προκηρύσσει διαγωνισμό για την απευθείας κα...

Χρήστος Στυλιανίδης: «Δεσμευόμαστε να συνεχίσουμε με τόλμη και να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο πλαίσιο του τρίπτυχου ασφάλεια – εκσυγχρονισμός – αναδιάρθρωση»Ναυτιλία

Η χθεσινή ενημερωτική συνάντηση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστου Στυλιανίδη με τους δημοσιογράφους και οι δηλώσεις του για τις πρωτοβουλίες του Υπουργείου γι...