Συγκεκριμένα, ως μια κίνηση «άμυνας» απέναντι στην κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, πολλοί εμπορικοί όμιλοι θέλησαν να αναπληρώσουν νωρίτερα του συνηθισμένου τα αποθέματά τους, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να αυξηθούν κατά 113% από τις αρχές του έτους, σε συνδυασμό βέβαια με τον μεγαλύτερο χρόνο των ταξιδιών (λόγω της παράκαμψης της Διώρυγας του Σουέζ), που επίσης αύξησε το κόστος και μείωσε την προσφορά πλοίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο δείκτης Chinese Containerized Freight Index (CCFI), που καταγράφει τις εξαγωγές της Κίνας μέσω πλοίων, κατέγραψε αύξηση κατά 90% το πρώτο εξάμηνο, συγκριτικά με το τέλος του 2023.
Έτσι, η BIMCΟ, που εκπροσωπεί το 80% των πλοιοκτητών παγκοσμίως, προβλέπει υποχώρηση της ζήτησης κατά το δεύτερο μισό του έτους, που θα έχει αντίκτυπο και στους ναύλους, προσφέροντας έτσι μια «ανάσα» στην αγορά. Ασφαλώς, συνολικά το 2024 η ζήτηση για μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων προβλέπεται να αυξηθεί κατά 5%-6% συνολικά το 2024, προτού υποχωρήσει σε 3%-4% το 2025.
Ασφαλώς, η ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης θα παραμείνει ισχυρή, ιδίως φέτος, καθώς το 2025 θα είναι μια εντελώς διαφορετική περίπτωση. Με βάση τις σχετικές εκτιμήσεις, φέτος η ζήτηση πλοίων θα καταγράψει συνολική αύξηση κατά 14,5%-15,5%, αλλά το 2025 θα μειωθεί σε 4,5%-5,5%, καθώς η BIMCO προβλέπει ότι θα έχει αποκατασταθεί η ροή πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ.
Σημαντικό ρόλο στην υποχώρηση των ναύλων τους επόμενους μήνες προβλέπεται να διαδραματίσει η επικείμενη αύξηση της προσφοράς νέων πλοίων. Μόνο φέτος, ο παγκόσμιος στόλος πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα αυξηθεί κατά 9,6%, αλλά και κατά 5,5% το 2025. Υπολογίζεται ότι φέτος θα πέσουν στο νερό πλοία μεταφορικής ικανότητας 2,8 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων. Συνολικά, την περίοδο 2023-2025 ο στόλος θα σημειώσει συνολική αύξηση κατά 25%, που αποτελεί τον ταχύτερο ρυθμό από την περίοδο 2011-2013. Σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, το βιβλίο παραγγελιών έχει μειωθεί κατά 1,8 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, αλλά παραμένει υψηλό σε σχέση με τον υφιστάμενο στόλο, αγγίζοντας το 20%. Το 50% των πλοίων που ναυπηγείται σήμερα, είναι μεταφορικής ικανότητας μεταξύ 12.000 και 17.000 εμπορευματοκιβωτίων.
Συνολικά, η BIMCO εκτιμά ότι αν επιλυθούν τα προβλήματα και οι στρεβλώσεις που έχουν δημιουργηθεί λόγω των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, το κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα καταγράψει πτωτική πορεία, ιδίως από το 2025 και μετά, μειώνοντας έτσι και τις νέες πληθωριστικές πιέσεις που έχουν δημιουργηθεί στο διεθνές εμπόριο και κατά συνέπεια στην παγκόσμια οικονομία.
powergame.gr