ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Απελπιστική η κατάσταση με τους εγκαταλελειμμένους ναυτικούς το 2023- Ραγδαία αύξηση των περιπτώσεων

Μόλις μία ημέρα αφότου τέσσερις ναυτικοί αναγκάστηκαν να καταλάβουν ένα φορτηγό πλοίο στα ανοικτά του λιμανιού του Ντακάρ στη Σενεγάλη μετά από μήνες χωρίς αμοιβή και αυξανόμενο κίνδυνο για τη ζωή τους, η RightShip αναφέρει ότι το 2022 καταγράφηκε ο υψηλότερος αριθμός εγκατάλειψης ναυτικών με 103 περιπτώσεις που αναφέρθηκαν και αφορούσαν 1.682 ναυτικούς. Εξίσου ανησυχητικό είναι ότι η αύξηση αυτή αποτελεί μέρος μιας συνεχιζόμενης τάσης κατά τα τελευταία πέντε χρόνια. Το 2021, ο αριθμός των αναφορών ανήλθε σε 94, από 77 το 2020, 51 το 2019 και 50 το 2018. Πρόκειται για πέντε συνεχή έτη αύξησης που έρχονται από το χαμηλό επίπεδο που ήταν κυρίως κάτω από 20 περιπτώσεις ετησίως μεταξύ 2000 και 2016.

Η RightShip αναφέρει ότι τα ποσοστά εγκατάλειψης παρέμειναν υψηλά το 2022, παρά την αποκατάσταση της πρόσβασης στα λιμάνια και την ομαλότερη διακίνηση φορτίων, καθώς οι διαταραχές που δημιουργήθηκαν από το COVID-19 υποχώρησαν. Ωστόσο, το γεγονός ότι ειδικά οι μικρότερες ναυτιλιακές εταιρείες εξακολουθούν να ανακάμπτουν από τις επιπτώσεις της πανδημίας, καθώς και η κατάρρευση των ναύλων σε ορισμένα τμήματα, ενώ το κόστος εκτοξεύτηκε στα ύψη, σημαίνει ότι οι μικρότεροι πλοιοκτήτες και διαχειριστές εξακολουθούν να αγωνίζονται μη μπορώντας να ανταποκριθούν στις οικονομικές και κοινωνικές υποχρεώσεις τους προς τους ναυτικούς.

Σύμφωνα με την RightShip, το οικονομικό κόστος αυξάνεται εκτιμώντας ότι τα τελευταία 20 χρόνια οι απλήρωτοι μισθοί των ναυτικών ανέρχονται σε σχεδόν 40 εκατομμύρια δολάρια. Σημείωσαν ότι η τρέχουσα ανοδική τάση είναι παρόμοια με το 2009, αμέσως μετά το παγκόσμιο οικονομικό κραχ, όταν λόγω των μεγάλων οικονομικών προβλημάτων στις ναυτιλιακές αγορές, όταν οι τιμές των πλοίων και των ναύλων έπεσαν κατακόρυφα οι υποθέσεις αυξήθηκαν σε 65 μέσα σε ένα χρόνο.

Υποστηρίζουν επίσης ότι οι κανόνες της Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας (MLC) του 2017, οι οποίοι δίνουν τη δυνατότητα στους ναυτικούς που εγκαταλείπονται και παραμένουν απλήρωτοι για δύο μήνες να διεκδικήσουν τους μισθούς τους μέσω υποχρεωτικής ασφάλισης, έχουν επίσης συμβάλει στην αύξηση των περιπτώσεων. Οι κανόνες υποχρεώνουν τους πλοιοκτήτες να διαθέτουν ασφάλιση για να συνδράμουν τους ναυτικούς σε περίπτωση εγκατάλειψης.

«Όταν η εγκατάλειψη των ναυτικών εξακολουθεί να συμβαίνει, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αδίστακτη συμπεριφορά του καπιταλισμού. Το να θέλεις να εξαλείψεις το ζήτημα σημαίνει να θέτεις σε εφαρμογή τις βέλτιστες πρακτικές διαχείρισης για να το σταματήσεις. Μπορείτε να το κάνετε αυτό», δήλωσε ο Steen Lund, διευθύνων σύμβουλος της RightShip.

Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) ορίζει ως εγκατάλειψη την περίπτωση που ένας πλοιοκτήτης δεν μπορεί να καλύψει το κόστος επαναπατρισμού ενός ναυτικού ή δεν καταβάλλει μισθούς και δεν παρέχει υποστήριξη για τουλάχιστον δύο μήνες. Η RightShip, ωστόσο, τονίζει ότι οι συνέπειες μπορεί να είναι πολύ πιο σοβαρές. Η πραγματικότητα που αναφέρουν είναι ότι τα μέλη του πληρώματος αφήνονται χωρίς φαγητό, νερό, προμήθειες ή φάρμακα και συχνά αποκόπτονται από τον έξω κόσμο με ελάχιστη δυνατότητα επικοινωνίας.

Σύμφωνα με την έκθεση, συνολικά 106 χώρες σε όλο τον κόσμο και 85 κράτη σημαίας έχουν εμπλακεί σε περιπτώσεις εγκατάλειψης, με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα να είναι η π΄ρωτη χώρα σε παραβάσεις με 89 περιπτώσεις. Ακολουθεί η Ισπανία με 45, η Τουρκία με 37, το Ιράν με 34 και η Ιταλία με 25. Τα στοιχεία της RightShip δείχνουν επίσης ότι οι περισσότεροι εγκαταλελειμμένοι ναυτικοί ανά εθνικότητα προέρχονται από την Ινδία, με 1.491 ναυτικούς. Η Ουκρανία και η Ρωσία καταγράφουν επίσης αύξηση του αριθμού των εγκαταλείψεων λόγω της τρέχουσας κατάστασης του πολέμου.

Τα πλοία γενικού φορτίου σε ποσοστό 31,2%, τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου σε ποσοστό 8,2% και τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών προϊόντων σε ποσοστό 7,2% έχουν εντοπιστεί ως οι τύποι των πλοίων που βρίσκονται στην κορυφή του καταλόγου των 60 πλοίων που αναφέρονται ως εμπλεκόμενα με εγκατάλειψη. Όσον αφορά την ηλικία, τα πλοία ηλικίας μεταξύ 26 και 30 ετών αποτελούν το 16,7% του συνόλου των 703 εγκαταλελειμμένων πλοίων.

Η RightShip υποστηρίζει ότι με τις περιπτώσεις εγκατάλειψης να αυξάνονται κάθε χρόνο, αυξάνεται η πίεση προς τον ΙΜΟ να βρει λύσεις που να ευθυγραμμίζονται με την MLC και να προχωρήσουν περισσότερο για να βοηθήσουν τους ναυτικούς. Σημειώνουν ότι ο αυξανόμενος αριθμός υποθέσεων έχει οδηγήσει σε συσσώρευση υποθέσεων ενώπιον του ΙΜΟ. Αναφέρουν ότι συνολικά 247 υποθέσεις αναμένουν επίλυση. Για το 2022, 34 παραμένουν ανοικτές, 17 είναι υπό αμφισβήτηση και 41 επιλύθηκαν.

Η RightShip θέλει να προωθήσει ουσιαστική αλλαγή ζητώντας καλύτερη ανταλλαγή δεδομένων, ενώ αναφέρεται και στις νέες προσπάθειες της κοινής τριμερούς ομάδας εργασίας Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας- IMO. Η RightShip έχει επίσης ξεκινήσει την αυτοαξιολόγηση της ευημερίας του πληρώματος ως εργαλείο για τις εταιρείες για την πρόσβαση και τη βελτίωση των προτύπων ευημερίας του πληρώματος, ενώ καλεί επίσης τους ναυλωτές να εξετάσουν τα αρχεία ενός πλοίου και του πλοιοκτήτη και να τα συνυπολογίσουν στα επιχειρηματικά τους σχέδια.

e-nautilia.gr

Διαβάστε επίσης

Γεωργιάδης: Η Ελληνική Ναυπηγική Βιομηχανία γίνεται πρωτοπόρος ως προς την ηλεκτροκίνηση των πλοίωνΝαυτιλία

«Η Ελληνική Ναυπηγική Βιομηχανία γίνεται πρωτοπόρος ως προς την ηλεκτροκίνηση των πλοίων» σημείωσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων 'Αδωνις Γεωργιάδης κατά την επίσκεψή του, πρι...

Λιμενικό: Νέα ειδικά οχήματα μεταφοράς σκύλων Κ-9 ανίχνευσης ναρκωτικώνΝαυτιλία

ΥΝΑΝΠ Γιάννης Πλακιωτάκης : Ξεπερνά τα 600 εκατ. Ευρώ το πρόγραμμα ενίσχυσης του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής   Πραγματοποιήθηκε σήμερα, παρουσία του Υπουργού Ναυτιλία...

Φωτιά σε δεξαμενόπλοιο στη Σάμο: Καλά στην υγεία τους τα 17 μέλη του πληρώματοςΝαυτιλία

Το τάνκερ ξεφόρτωνε μαζούτ σε εγκαταστάσεις πετρελαιοειδών   Σε εξέλιξη είναι πυρκαγιά που εκδηλώθηκε υπό αδιευκρίνιστη αιτία,  στην πλώρη δεξαμενόπλοιου νηολογίου Πειραιά στο αγκυ...

 Ιστορία ξεχασμένη στον βυθό του Αιγαίου: To δραματικό ναυάγιο του ατμόπλοιου PentchoΝαυτιλία

  Το ιστορικό ναυάγιο του τροχήλατου ατμόπλοιου PENTCHO, το οποίο  χρησιμοποιήθηκε για τη μεταφορά Εβραίων προσφύγων το 1940, εντοπίστηκε και ταυτοποιήθηκε στον βυθό του Αιγαίου κα...

ΠΝΟ: 48ωρη πανελλαδική απεργία Τετάρτη και Πέμπτη - Δεμένα τα πλοία στα λιμάνιαΝαυτιλία

  Δεμένα θα παραμείνουν τα πλοία  από την Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου σε όλα τα λιμάνια της χώρας, λόγω της 48ωρης πανελλαδικής απεργίας,  που έχει εξαγγείλει η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπο...

Νέα εποχή στις σχέσεις Πολιτείας και Ναυτιλίας φέρνει μετά από 65 χρόνια ο νέος Κώδικας Ιδιωτικού Ναυτικού ΔικαίουΝαυτιλία

Μια νέα εποχή στην εθνική ναυτική νομοθεσία φέρνει ο νέος Κώδικας Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου (ΚΙΝΔ), ο οποίος εκσυγχρονίζεται εκ βάθρων μετά από 65 χρόνια από την αρχική του ψήφιση...