ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Γιώργος Προκοπίου: Ο Έλληνας πλοιοκτήτης που λύνει το ενεργειακό πρόβλημα της Γερμανίας

 

Του Μιχάλη Ψύλου
psilosm@naftemporiki.gr

Η Lloyd's List τον κατατάσσει στη 12η θέση στη λίστα με τα πρόσωπα με τη μεγαλύτερη επιρροή στον κόσμο, στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Η Γερμανία «πίνει πλέον νερό στο όνομά του»: Ο λόγος για τον 76χρονο Ελληνα πλοιοκτήτη Γιώργο Προκοπίου, τον ιδρυτή και πρόεδρο των εταιρειών Dynacom Tankers, Sea Traders και Dynagas, στον οποίο η εφημερίδα Handelsblatt, κάνει εκτενές αφιέρωμα. «Από τον ερχόμενο χειμώνα και μετά ο Γιώργος Προκοπίου σκοπεύει να κάνει τη Γερμανία πιο ανεξάρτητη από τις ρωσικές προμήθειες φυσικού αερίου», γράφει η γερμανική εφημερίδα και εξηγεί: «Η γερμανική κυβέρνηση ναύλωσε δύο «Πλωτές Μονάδες Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης (FSRU), του κ. Προκοπίου, που θα προμηθεύουν τη χώρα».

«Πρόκειται για το LNG carrier – FSRU «Transgas Power», που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στον Ειρηνικό, κατευθυνόμενο από το Σεντάι της Ιαπωνίας προς το Φρίπορτ στην πολιτεία του Τέξας, στις Ηνωμένες Πολιτείες. Και το αδελφό πλοίο "Transgas Force" , που πλέει από το Τρινιντάντ και Τομπάγκο με κατεύθυνση τον Βόρειο Ατλαντικό. Τα πλοία ανήκουν στην ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία «Dynagas», του Ελληνα πλοιοκτήτη Γιώργου Προκοπίου. Το δεύτερο εξάμηνο του έτους ,θα χαράξουν πορεία για τη Γερμανία, σημειώνει η Handelsblatt.

«Είμαστε πολύ χαρούμενοι που αυτά τα FSRU θα εγκατασταθούν στη Γερμανία και θα παρέχουν στη χώρα φυσικό αέριο, το οποίο τελικά θα επιτρέψει επίσης τη μετάβαση σε ένα μέλλον με χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα», λέει ο Γιώργος Προκοπίου.

Από την σχεδία, στα δεξαμενόπλοια

Ο Ελληνας εφοπλιστής αφηγείται την ιστορία του, στην Handelsblatt. Για το πώς σε ηλικία έξι ετών, έφτιαξε μια σχεδία από παλιές σανίδες στην παραλία της Γλυφάδας, και την οδήγησε στον Σαρωνικό. «Όταν ένιωσα τα κύματα, ήξερα τι ήθελα να γίνω», θυμάται ο Προκοπίου. Αγόρασε το πρώτο του πραγματικό πλοίο το 1972: με δύο συνεργάτες, αγόρασε το δεξαμενόπλοιο 55.000 τόνων «Pennsylvania» από την Getty Oil. Σήμερα, ο Προκοπίου, μέσω των εταιρειών του, διοικεί έναν στόλο με περισσότερα από 120 πλοία αξίας περίπου 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Όταν το 2016, ο Ελληνας εφοπλιστής παρήγγειλε τα δύο πλοία από το κινεζικό κρατικό ναυπηγείο Hudong-Zhonghua, ουδείς είχε σκεφτεί ότι θα μπορούσε να ξεσπάσει πόλεμος στην Ουκρανία έξι χρόνια μετά. Ούτε τέτοιας έκτασης,  ενεργειακή κρίση. 

«Η παράδοση των δύο πλοίων το φθινόπωρο του 2021 έδειξε ότι ο Έλληνας είχε τη σωστή “μύτη” και γνώριζε το καλό timing: Με τις τιμές του φυσικού αερίου να απογειώνονται, αυξήθηκαν και οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων  μεταφοράς LNG. Μέσα σε λίγους μήνες, οι ημερήσιες τιμές στην αγορά spot αυξήθηκαν από 50.000 σε περισσότερα από 300.000 δολάρια. Αυτά τα  δύο πλοία, σαν τα οποία υπάρχουν μόνο 48 στον κόσμο, κοστίζουν περίπου 300 εκατομμύρια δολάρια. Σύμφωνα με εκτιμήσεις από κύκλους του κλάδου, οι τιμές ναύλωσης είναι περίπου 200.000 δολάρια την ημέρα.

Μαζί με άλλες δύο πλωτές μονάδες FSRU που η Γερμανία μισθώνει από τη νορβηγική ναυτιλιακή εταιρεία Hoegh LNG, τα πλοία του Προκοπίου μπορούν να τροφοδοτούν κάθε χρόνο έως και 30 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου στο γερμανικό δίκτυο. Αυτό ισοδυναμεί με σχεδόν τα δύο τρίτα της ποσότητας που εισήγαγε πέρυσι η Γερμανία από τη Ρωσία.

Ελληνική κυριαρχία στην μεταφορά LNG

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατάλαβαν πολύ νωρίτερα από τους ανταγωνιστές τους από άλλες χώρες, την αυξανόμενη σημασία του LNG στην αγορά φυσικού αερίου. Από τα 640 δεξαμενόπλοια LNG που πλέουν αυτή τη στιγμή στις θάλασσες του κόσμου, τα 135 ανήκουν σε Έλληνες πλοιοκτήτες. Ο Προκοπίου ελέγχει 17 από αυτά. Αλλα εννιά ,έχουν ήδη παραγγελθεί στα ναυπηγεία της Κορέας.

Ο Γιώργος Προκοπίου θεωρείται ένας από τους πιο καινοτόμους Έλληνες εφοπλιστές. Κατέχει έναν από τους μεγαλύτερους στόλους πλοίων μεταφοράς LNG κατηγορίας 1A στον κόσμο. Μπορούν να σπάσουν πάγο πάχους έως και 80 εκατοστών. 

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, ο Γιώργος Προκοπίου κατέχει περισσότερα από 2.000 ακίνητα στη Μεσόγειο, τις ΗΠΑ και τη Μεγάλη Βρετανία. Ένα από τα «μαργαριτάρια» του, είναι η Βίλα Χριστίνα, στο Πορτοφίνο.

Ωστόσο, ο Ελληνας εφοπλιστής προτιμά να ζει στη θάλασσα: στη θαλαμηγό του μήκους 106 μέτρων «Dream», που είναι συνήθως αγκυροβολημένη στις ακτές της Γλυφάδας. Στον όμιλο εργάζονται οι τέσσερις κόρες του Ιωάννα, Μαριλένα, Μαρίνα και Μαρία-Ελένη.

Διαβάστε επίσης

Σε επίπεδα ρεκόρ η χρήση της Ρεβυθούσας: Μετατρέπεται σε περιφερειακό κόμβο της αγοράς φυσικού αερίουΝαυτιλία

  Πρόσβαση στον σταθμό της Ρεβυθούσας απέκτησαν Βουλγαρία και Ρουμανία, προχωρά η νέα δεξαμενή.  Φυσικό αέριο στη Βόρεια Μακεδονία μέσω Ελλάδας: Υπογράφεται η σύμβαση του αγωγού Σε...

Ποσειδώνια 2022: Η μεγαλύτερη ναυτιλιακή έκθεση επιστρέφει φέτος - Δήλωση της Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων ΕφοπλιστώνΝαυτιλία

              Δήλωση της Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνας Τραυλού   Η καθιερωμένη παγκοσμίως εδώ και δεκαετίες ναυτιλιακή έκθεση των Ποσειδωνίων επιστρέφει φέτος, με...

Ασφάλεια στη θάλασσα: Περισσότεροι από 25.000 ψηφιακοί έλεγχοι σε δυο χρόνιαΝαυτιλία

Δήλωση του υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη «Η προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, ήταν, είναι και θα είναι, πρώτη προτεραιότητά μας»,  δήλωσε ο  Υπουργός Ναυτιλίας και ...

Πρακτικά, ρεαλιστικά και υλοποιήσιμα μέτρα στον δρόμο για την απανθρακοποίηση της ΝαυτιλίαςΝαυτιλία

O Γ. Πλακιωτάκης στο Greece – Cyprus Business Summit Την ανάγκη να περάσει σταδιακά η Ναυτιλία, «από την τρέχουσα αβεβαιότητα, σε ένα προβλέψιμο περιβάλλον που θα καθοδηγεί τις μελ...

Αποσύρεται η απαγόρευση μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου με ελληνικά τάνκερΝαυτιλία

Η Ελλάδα πίεσε την ΕΕ, ώστε να αποσυρθεί η διάταξη που απαγόρευε σε ευρωπαϊκά τάνκερ να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο. Μέσω εμποδίων στην ασφάλιση επιχειρείται να ασκηθεί πίεση στη Μ...

Ναυτική τραγωδία στο νότιο ΜαρόκοΝαυτιλία

Ναυάγιο με πάνω από 40 νεκρούς μετανάστες Τουλάχιστον 44 μετανάστες πνίγηκαν όταν ναυάγησε το πλεούμενο στο οποίο επέβαιναν την Κυριακή στα ανοικτά της Δυτικής Σαχάρας, στο νότιο Μ...

Ο καπετάνιος διασώθηκε 66 ώρες μετά την πτώση του Bulker στη Θάλασσα της ΙάβαςΝαυτιλία

Οι αρχές της Τουρκίας και της Ινδονησίας αναφέρουν την αξιοσημείωτη διάσωση ενός καπετάνιου 66 ώρες αφότου πέρασε στη θάλασσα από ένα μεγάλο πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου στη Θάλασ...

Αλεξανδρούπολη: Πώς θα λειτουργεί ο «Ορφέας» ως πλωτός τερματικός σταθμόςΝαυτιλία

Τον Νοέμβριο του 2023 στα ανοιχτά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης θα «πιάσει» ένα καράβι που όμοιό του δεν έχει αγκυροβολήσει έως τώρα σε ελληνικές θάλασσες. Σταύρος Τζίμας/kathim...