ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Το πάνω χέρι και το 2021 έχει η ελληνική ναυτιλία

Μηνάς Τσαμόπουλος/newmoney.gr

Ως κυρίαρχος στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία για μία ακόμη χρονιά εισέρχεται  το 2021  η ελληνική ναυτιλία με τον ελληνόκτητο στόλο.

Απαρτίζεται από 3.968 πλοία με μέσω όρο ηλικίας τα 11,7 έτη έναντι 14,1 που είναι ο μέσος όρος του παγκόσμιου στόλου. Η χωρητικότητα είναι 340,8 εκατομμύρια τόνους dw και 199,6 εκατ. gross tonnage.

Υπό ναυπήγηση βρίσκονται 158 πλοία  συνολικής χωρητικότητας 18,4 εκ. τόνους dw και 13,01 gross tonnage.

Από το 2000 ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε κατά 12%  όσο αφορά τον αριθμό πλοίων και κατά 126% όσο αφορά  τη χωρητικότητα από 151 εκ. τόνους dw στους 340,8.
  • Τα τελευταία 20 χρόνια ο μέσος όρος ηλικίας  του στόλου μειώθηκε κατά 46,3% από τα 21,8 έτη στα 11,7.
  • Ο μέσος όρος για τα ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια  είναι τα 9,6 έτη για τα φορτηγά τα 10,3 και για τα υγραεριοφόρα τα 7,5.
  • Ο ελληνόκτητος στόλος αποτελεί το 54,3% τους ευρωπαϊκού-ΕΕ και το 19,7% του παγκόσμιου.

Παγκοσμίως την Ελλάδα ακολουθεί η Ιαπωνία με 11,47% η Κίνα με 10,51%  η Σιγκαπούρη με 6,19% το Χονγκ Κονγκ με 5% η Γερμανία με 4,92% η Κορέα με 3,91% η Νορβηγία με 3,11%.

  • Ο στόλος αναπτύσσεται συνεχώς. Αυτή την εποχή μέσω αγοράς σύγχρονων second hand πλοίων και όχι μέσω νεότευκτων αφού οι ναυπηγήσεις έχουν παγώσει λόγω της πανδημίας αλλά και της αβεβαιότητας για το μέλλον της ναυτιλίας λόγω των περιβαλλοντικών κανονισμών που δεν είναι  ξεκάθαροι ακόμη.
  • Κάθε χρόνο  το 20%-25% των αγορών πλοίων είναι από ελληνικά συμφέροντα.
  • Το εισερχόμενο συνάλλαγμα για το 2019 έφθασε τα 17,3 δισεκατομμύρια ευρώ.
  • Η ελληνόκτητη ναυτιλία απασχολεί 192.000 εργαζομένους.
  • Ελληνικών συμφερόντων είναι: – το 11,5%  των χημικών και product δεξαμενόπλοιων
  • Το 16,4%  της φορτηγού ναυτιλίας
  • Το  26,6% των crude oil δεξαμενόπλοιων
  • Το 12,2% των LNG
  • To 7%  των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται περισσότερα από 200 ναυλομεσιτικά γραφεία εκ των οποίων το 75% ασχολείται με τις ναυλώσεις και 25% με αγοραπωλησίες πλοίων.

Ο  στόλος που είναι εγγεγραμμένος στο ελληνικό νηολόγιο μειώθηκε από τα 671 πλοία  στα 636  και από 68,2 εκ. τόνους dw στους  65,6 εκατ.

Το ποσοστό  των ελληνόκτητων πλοίων στις βασικές κατηγορίες πλοίων του παγκοσμίου στόλου κατά το 2019 και 2020 μέχρι τις αρχές Μαρτίου  έχουν ως εξής:

Δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαίου

  • Ποσοστό πλοίων το 2019: 26,9%
  • Ποσοστό πλοίων το 2020: 26,6%
  • Ποσοστό σε DW το 2019: 26,2%
  • Ποσοστό σε DW το 2020: 26,6%

Η Ελλάδα παραμένει κυρίαρχη δύναμη  στα δεξαμενόπλοια αφού μεταφέρει πάνω από το ? του μαύρου χρυσού παγκοσμίως, με αυτό το στατιστικό να έχει τη δική του σημασία.

Δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών

  • Ποσοστό πλοίων το 2019: 6,9%
  • Ποσοστό πλοίων το 2020: 6,4%
  • Ποσοστό σε DW το 2019: 11,9%
  • Ποσοστό σε DW το 2020: 11,5%

Πλοία μεταφοράς υγροποιημένων αερίων

  • Ποσοστό πλοίων το 2019: 10,5%
  • Ποσοστό πλοίων το 2020: 10,4%
  • Ποσοστό σε DW το 2019: 12%
  • Ποσοστό σε DW το 2020: 12,2%

Πλοία μεταφοράς ξηρού και υγρού φορτίου (OBO)

  • Ποσοστό πλοίων το 2019: 15,5%
  • Ποσοστό πλοίων το 2020: 14,7%
  • Ποσοστό σε DW το 2019: 17,4%
  • Ποσοστό σε DW το 2020: 16,4%

Πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων

  • Ποσοστό πλοίων το 2019: 6,3%
  • Ποσοστό πλοίων το 2020: 7%
  • Ποσοστό σε DW το 2019: 6,7%
  • Ποσοστό σε DW το 2020: 7%

Επιβατηγά πλοία

  • Ποσοστό πλοίων το 2019: 3,8%
  • Ποσοστό πλοίων το 2020: 3,6%
  • Ποσοστό σε DW το 2019: 3,1%
  • Ποσοστό σε DW το 2020: 3%

Συνολικά ο ελληνόκτητος στόλος είναι μοιρασμένος σε 32 νηολόγια.

Το 22% του ελληνόκτητου στόλου έχει σημαία Λιβερίας, το 21% Νήσων Μάρσαλ, το 17% σημαία Μάλτας και το 16% ελληνική σημαία. Την πρώτη 5άδα ολοκληρώνει η σημαία του Παναμά με 10%.

Ο Παναμάς κέρδισε 38 πλοία σε σύγκριση με πέρσι, η Λιβερία 26, τα Νησιά Μάρσαλ 12 και το Χονγκ Κόνγκ επτά.

Ελληνόκτητα πλοία έχασαν από το νηολόγιό τους, η Κύρος 22, οι Μπαχάμες 19 και η Μάλτα 14.

Η Λιβερία έχει 866 ελληνόκτητα πλοία, τα Μάρσαλ 850. Με βάση τη χωρητικότητα στο νηολόγιο της Λιβερίας είναι εγγεγραμμένο το 22% του ελληνόκτητου στόλου ήτοι 77,3 εκατ. τόνους. Τα Νησιά Μάρσαλ έχουν το 20,3% ήτοι 62,08 εκατ. τόνους.

Στη Μάλτα 673 χωρητικότητας 62,08 εκ τόνων και η Ελλάδα με 636 πλοία 65,6 εκατ. τόνων. Την πρώτη 5πάδα συμπληρώνει ο  Παναμάς με 375 πλοία και 22,2 εκατ. τόνων.

Ακολουθεί η Κύπρος με 226 πλοία χωρητικότητας 17 εκατ. τόνων και οι Μπαχάμες με 203 πλοία 18,2 εκτ. τόνων.

Το ελληνικό νηολόγιο είναι το 8ο μεγαλύτερο στον κόσμο.  Πρώτη δύναμη  στην παγκόσμια κατάταξη είναι ο Παναμάς και ακολουθούν τα Νησιά Μάρσαλ, η Λιβερία, το Χονγκ Κόνγκ  και η  Σιγκαπούρη.

Ο στόλος με ελληνική σημαία είναι  δεύτερος στην ΕΕ (σε όρους χωρητικότητας  dwt)  με πρώτη τη Μάλτα και τρίτη την Κύπρο.

Στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών μελετούν  το πλαίσιο μέσω του οποίου θα μπορέσει το ελληνικό νηολόγιο να προσελκύσει περισσότερα πλοία. Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης  δήλωσε πρόσφατα για το θέμα:

«Σε εθνικό επίπεδο, η ελληνόκτητη ναυτιλία αυταπόδεικτα έχει αναγορευθεί σε εθνικό κεφάλαιο υπερκομματικού χαρακτήρα για τη χώρα μας και παραμένει κοινός στόχος Πολιτείας και εφοπλισμού να διατηρηθούν οι στενοί δεσμοί της με τον τόπο. Η προϋπόθεση είναι μία: πρέπει να παραμείνει διεθνώς ανταγωνιστική και άρα βιώσιμη. Επιπλέον, η Πολιτεία δύναται να εκμεταλλευτεί τη δυναμική της ποντοπόρου ναυτιλίας και του ευρύτερου ναυτιλιακού πλέγματος καθώς και τις οικονομικές και πολιτικές συγκυρίες στην Ευρώπη για να δημιουργήσει μία ευρύτερη, αναπτυξιακή πλατφόρμα, επιχειρηματικά ελκυστική, η οποία θα ισχυροποιήσει σημαντικά τη θέση της Ελλάδας ως διεθνούς ναυτιλιακού κόμβου, με δυνατές προοπτικές ενίσχυσης της προστιθέμενης αξίας για την οικονομία».

Διαβάστε επίσης

ΥΝΑ: Δέσμη μέτρων για την ανταγωνιστικότητα της Ελληνικής Ποντοπόρου ΝαυτιλίαςΝαυτιλία

Στόχος η ενίσχυση του οικονομικού οφέλους και της απασχόλησης των Ελλήνων ναυτικών. Δέσμη νέων μέτρων που έχουν ως στόχο τους τόσο την ανάσχεση της διαρροής των πλοίων από το Εθνικ...

«Η επιβατηγός ναυτιλία στην Ελλάδα την περίοδο 2016-2020: Επιδόσεις, συμβολή στην οικονομία και προοπτικές»Ναυτιλία

Διαδικτυακή Συνέντευξη Τύπου από το ΙΟΒΕ Το  Ίδρυμα Οικονομικών Βιομηχανικών Ερευνών  (ΙΟΒΕ) διοργανώνει Διαδικτυακή Συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση της μελέτης: «Η επιβατηγός ...

Ποίες αρμοδιότητες θα έχει στον έλεγχο του Κλάδου Πλοίων ο Υφυπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Κώστας ΚατσαφάδοςΝαυτιλία

  Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Κωνσταντίνο Κατσαφάδο.   Ο  ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ ΚΑΙ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ   Έχοντας  υπόψ...

Ξεκίνησε η διάλυση και απομάκρυνση του «Ελίζαμπεθ» από το λιμάνι των Ν. ΜουδανιώνΝαυτιλία

Ξεκίνησαν σήμερα, όπως είχε ήδη ανακοινωθεί, οι εργασίες ανάρτησης, διάλυσης και απομάκρυνσης του Φ/Γ «Ελίζαμπεθ», που παρέμενε δεμένο στο λιμάνι των Ν. Μουδανιών από το 2011. Στην...