ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
image description

Συνέντευξη με τον Κώστα Κατσαφάδο: «Mε ενότητα και συνεργασία, οι λύσεις για τα καθαρά καύσιμα στα πλοία»

Ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Κώστας Κατσαφάδος, μιλάει στο SM για τις σύγχρονες προκλήσεις στην ακτοπλοΐα και τα πιεστικά αιτήματα των νησιωτών του Αργοσαρωνικού.

Του Γιάννη Προβή

 

 

Η στήριξη της ακτοπλοΐας, του τουρισμού και των νησιωτών του Αργοσαρωνικού, σε μία περίοδο μεγάλων προκλήσεων και ενόψει των επερχόμενων προσαρμογών για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, παραμένει υψηλή προτεραιότητα της κυβέρνησης, δηλώνει ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Κώστας Κατσαφάδος, σε μια ενδιαφέρουσα συνέντευξή του στο SM, στο πλαίσιο της οποίας ξεκαθαρίζει ότι θα βρεθούν οι λύσεις για τη «σταδιακή απεξάρτηση της ναυτιλίας από τα ορυκτά καύσιμα στα πλοία, με συλλογικότητα, ενότητα και συνεργασία».

Κύριε υπουργέ, όλοι αναρωτιούνται τι θα «βγάλει» αυτή η πανθομολογούμενη κρίση στη ναυτιλία, από  τη μία με το βαρύ κόστος της πανδημίας και από την  άλλη με την αδήριτη υποχρέωση προσαρμογής στο  νέο περιβαλλοντικό σύστημα καθαρών καυσίμων…

Πρώτα από όλα, με αφορμή την ευκαιρία που μου δίνετε, θέλω και δημόσια να ευχαριστήσω τους ανθρώπους της ναυτιλίας, που όλους αυτούς τους μήνες φρόντισαν να τροφοδοτούν τα νησιά μας και να μεταφέρουν χιλιάδες ανθρώπους και προϊόντα με ασφάλεια.

Όπως γνωρίζετε, η πανδημία έπληξε όλον τον κόσμο, και φυσικά και τη χώρα μας. Επηρέασε τους πάντες και είχε σοβαρές επιπτώσεις και στις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις. Εμείς σε αυτό το θέμα δεν μείναμε θεατές. Η πατρίδα μας, λόγω των πολλών νησιών της, οφείλει και να στηρίζει την ακτοπλοΐα, στην οποία εργάζονται χιλιάδες άνθρωποι, αλλά και να κρατά ανοικτή τη σύνδεση της ηπειρωτικής χώρας με τους νησιώτες.

Το ΥΝΑΝΠ έχει εξασφαλίσει, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, ετησίως το ποσό των 138 εκατ. ευρώ έως το 2023, προκειμένου να καλύπτονται οι δρομολογιακές γραμμές που δεν δύνανται να καλυφθούν από την ελεύθερη επιχειρηματική πρωτοβουλία.

Παράλληλα, η κυβέρνηση στήριξε και τον κλάδο της εργασίας των ναυτικών με δράσεις, όπως η αποζημίωση ειδικού σκοπού, η παράταση ασφαλιστικής ικανότητας, το ειδικό επίδομα ανεργίας κ.λπ. Οι δράσεις αυτές καλύφθηκαν με ποσό άνω των 15 εκατ. ευρώ.

Nα προσθέσουμε ότι ο τουρισμός μας, παρά τις δυσκολίες, ξεπέρασε ακόμη και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις, κράτησε ζωντανή την ακτοπλοΐα, έδωσε οικονομικές ανάσες στα νησιά μας, τα οποία δούλεψαν καλά, δίνοντας και πάλι το χαμόγελο στους νησιώτες μας, που πέρασαν δύσκολα.

Όσον αφορά την προσαρμογή στο νέο περιβαλλοντικό σύστημα καθαρών καυσίμων, σημειώστε ότι οι συζητήσεις έχουν αρχίσει τόσο στο διεθνές επίπεδο (IMO – Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός) όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η Ελλάδα πρωτοστατεί στις προσπάθειες για τη σταδιακή απεξάρτηση της ναυτιλίας από τα ορυκτά καύσιμα, με προτάσεις που επιτυγχάνουν τους κοινούς περιβαλλοντικούς στόχους στην Ε.Ε., χωρίς όμως να θέτουν σε διακινδύνευση τη βιωσιμότητα της «ραχοκοκαλιάς» της ευρωπαϊκής ναυτιλίας.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες, από τη μεριά τους, ως τμήμα της παγκόσμιας ναυτιλίας επηρεάζονται από τις εξελίξεις. Δεδομένων όμως της ισχύος και της τεχνογνωσίας της ελληνόκτητης ναυτιλίας, μπορούν δρώντας συλλογικά και ενωμένα να θέσουν τη σφραγίδα τους στις εξελίξεις, με όπλο τις αρχές και τις αξίες τους, που δεν είναι άλλες από την πίστη τους στον υγιή και θεμιτό ανταγωνισμό και στη διατήρηση των ανοικτών συνόρων για το παγκόσμιο εμπόριο.

Για να πετύχουμε λύσεις, πρέπει να λειτουργούμε με συλλογικότητα, ενότητα και καλή συνεργασία των εμπλεκομένων.

Πιστεύω ότι η ελληνική ναυτιλία –οι Έλληνες και οι Ελληνίδες ναυτικοί και η οικογενειακή ναυτιλιακή επιχείρηση, αυτό το δοκιμασμένο ιστορικά με επιτυχία σε φουρτούνες μοντέλο– θα καταφέρει και θα συνεχίσει να διατηρεί τον ηγετικό της ρόλο στις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές.

Ειδικότερα, στην ακτοπλοΐα του Αργοσαρωνικού, ποιες αλλαγές βλέπετε να έρχονται τα επόμενα 2-3 χρόνια;

Πιστεύω ότι τα νησιά του Αργοσαρωνικού κερδίζουν χρόνο με τον χρόνο το στοίχημα του τουρισμού. Όχι μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες, αλλά όλον τον χρόνο. Θα συνεχίσουμε τη στήριξη και την προβολή τους. Από εκεί και πέρα, με βάση τα παραπάνω, πιστεύω ότι έρχονται καλύτερες ημέρες και για τους νησιώτες, αλλά και για την ακτοπλοΐα μας. Εμείς, ως Υπουργείο, θα είμαστε δίπλα τους υποστηρικτικά και έτοιμοι να συζητήσουμε ιδέες και προτάσεις τους. Παράλληλα, συνεχίζουμε να βελτιώνουμε συνεχώς τις υπηρεσίες που παρέχουν τα πλοία και ελπίζουμε ότι σύντομα θα ακούσουμε ευχάριστα νέα για τη δρομολόγηση νέας τεχνολογίας πλοίων, που θα αντικαταστήσουν παλαιότερα σκάφη.

Πρόσφατα μιλήσατε για τα «έξυπνα» και «πράσινα  λιμάνια». Μιλήστε μας γι’ αυτά…

Τα λιμάνια της χώρας θα παίξουν καταλυτικό ρόλο σε ό,τι έχει να κάνει με την ανάπτυξη και την οικονομία της χώρας, και αυτό το έχει καταλάβει πάρα πολύ καλά η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Στόχος μας είναι δημιουργήσουμε «πράσινα» και «έξυπνα» λιμάνια. Μιλάμε για όρους διασύνδεσης και ανάπτυξης σε υποδομές στα λιμάνια. Προσπαθούμε να εφαρμόσουμε μεθόδους και τεχνολογίες, για να μπορέσουμε να μειώσουμε την εκπομπή των ρύπων, να δημιουργήσουμε λιμάνια εφοδιαστικής αλυσίδας, να ενισχύσουμε τον θαλάσσιο τουρισμό μέσα από τη λειτουργία των λιμανιών μας, όπως φυσικά και την ακτοπλοΐα μας. Μας δίνονται οι δυνατότητες, και μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης και εξαντλώντας όλα τα ευρωπαϊκά εργαλεία κοινοτικών πόρων, να μπορέσουμε να αναβαθμίσουμε τη λειτουργία των λιμανιών μας, να τα κάνουμε πιο «πράσινα», να τα κάνουμε πιο «έξυπνα», να μπορέσουμε να δώσουμε δυνατότητες ψηφιακής μετεξέλιξης. Το Πρόγραμμα «Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία» απαντά στις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής για την επόμενη δεκαετία.

Σε σύμπνοια με αυτό και λαμβάνοντας υπόψη το πλήθος των λιμένων μας, η δημιουργία «έξυπνων» και «πράσινων» λιμένων κρίνεται επιτακτική. Γι’ αυτό εργαζόμαστε για τον σχεδιασμό της νέας Εθνικής Λιμενικής Πολιτικής 2020-2031. Χρήσιμοι σύμμαχοι, το Ταμείο Ανάκαμψης και όλα τα σχετικά ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία. Μέσω ενός εξ αυτών, οι λιμένες Πειραιά, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου υλοποιούν, ολοκληρώνουν ή προετοιμάζονται για συγχρηματοδοτούμενα έργα από ξηράς παροχής ηλεκτρικής ενέργειας και ηλεκτρικής πρόωσης πλοίων. Επίσης, η δημοσίευση προεδρικού διατάγματος για την ασφαλή ηλεκτροδότηση, ηλεκτροφόρτιση, ελλιμενισμό, έλεγχο και πιστοποίηση ηλεκτρικών και υβριδικών πλοίων δρομολογείται από το Υπουργείο μας.

Επιπλέον στόχος στο Υπουργείο μας είναι τα «έξυπνα» συστήματα διαχείρισης, που έχουν αναπτυχθεί, να βρουν εφαρμογή τόσο στη διακίνηση φορτίων και επιβατών, όσο και στην πολυτροπική εφοδιαστική αλυσίδα.

Παραδείγματα αποτελούν οι διαδικτυακές πλατφόρμες που χρησιμοποιούνται στη ναυτιλία και στις λιμενικές αρχές για την αποτύπωση των διατροπικών υπηρεσιών, τη μείωση των χρόνων αναμονής, την εξοικονόμηση της κατανάλωσης καυσίμου, τα Port Community Systems, ακόμη και το σχεδιαζόμενο e-ΝΑΥΛΟΣΥΜΦΩΝΟ.

Ποιες αλλαγές φέρνετε με το ν/σ για τη Ναυτική Εκπαίδευση που πρόκειται να ανακοινώσετε (αν δεν έχει ανακοινωθεί);

Όσον αφορά τη Ναυτική Εκπαίδευση, σας πληροφορώ ότι οι διεργασίες για τη σύνταξη του σχετικού νομοσχεδίου είναι σε πρόωρο στάδιο. Σε κάθε περίπτωση, θα προηγηθεί μια ενδελεχής διαβούλευση με όλους τους ενδιαφερομένους.

Αποτελεί σταθερή προτεραιότητα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής η αναβάθμιση και η ψηφιοποίηση της Ναυτικής Εκπαίδευσης, τόσο της δημόσιας όσο και της ιδιωτικής, και για τα ανώτερα αλλά και για τα κατώτερα πληρώματα.

Οι αναγνώστες μας από τον Πόρο ρωτούν τι θα γίνει τελικά με τις υπό θεσμοθέτηση περιοχές του Σαρωνικού για τις υδατοκαλλιέργειες…

Για τις υδατοκαλλιέργειες έχει εκδοθεί ειδική νομοθεσία για την έγκριση ειδικού πλαισίου χωροταξικού σχεδιασμού και της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Tο θέμα αποτελεί κυρίως αρμοδιότητα των υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας, και Αγροτικής Ανάπτυξης. Σε κάθε περίπτωση, από την πληροφόρηση που έχω, θεωρείται πολύ πρόωρη η συζήτηση για τον χαρακτηρισμό και την οριοθέτηση Περιοχής Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών στον Πόρο, καθώς δεν έχει υποβληθεί καν αίτημα για την έγκριση μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, που είναι το πρώτο και απαραίτητο στάδιο.

Πολλοί νησιώτες διαμαρτύρονται για τις ελλείψεις ιατρών και προσωπικού στα Κέντρα Υγείας.  Τι απαντάτε;

Όπως ξέρετε, και ως βουλευτής της Α΄ Πειραιώς και Νήσων, πολλές φορές ανέδειξα και τα προβλήματα, αλλά και βοήθησα στο να βρεθούν λύσεις.

Η 2η ΥΠΕ Πειραιώς και Αιγαίου είναι μια πολύ δύσκολη υγειονομική περιφέρεια και αντιλαμβάνεστε ότι καλύπτει όλο το Αιγαίο (εκτός Κρήτης και Σποράδων), τον Πειραιά, σχεδόν τη μισή Αττική, τον Αργοσαρωνικό κ.λπ.

Να ξέρετε ότι τα κίνητρα για τους γιατρούς δεν είναι μόνο οικονομικά – θα σας έλεγα ότι αυτό είναι το λιγότερο που κάνει τις θέσεις τις οποίες προκηρύσσουμε για τα νησιά πιο ελκυστικές. Υπάρχει μία σειρά από απαιτήσεις, τις οποίες μπορούμε να θεσμοθετήσουμε (χωρίς να επιβαρύνουμε τον κρατικό προϋπολογισμό), και έτσι θα έχουμε πολύ περισσότερες πιθανότητες να προσελκύσουμε τους γιατρούς να έρθουν και να στελεχώσουν τις δομές υγείας στα νησιά, ακόμη και στα πιο μικρά και απομακρυσμένα.

Θα σας δώσω ένα παράδειγμα: ένας γιατρός που ενδιαφέρεται να πάει σε ένα μικρό νησί δεν κοιτάζει μόνο το οικονομικό θέμα. Τον ενδιαφέρει να μη χάσει την επαφή με την επιστήμη του. Θέλει λοιπόν μετεκπαίδευση και εξειδίκευση σε μεγαλύτερα νοσοκομεία κ.λπ. Αυτό είναι από τα πρώτα αιτήματα που θέτουν οι ίδιοι οι γιατροί.

Εάν καταφέρουμε να τους εξασφαλίσουμε αυτά που ζητούν, θα προχωρήσουμε πλέον σε οριστική λύση, και μάλιστα θεσμοθετημένη στη Βουλή. Να ξέρετε ότι θα εξαντλήσουμε κάθε δυνατότητα.

Και από την Αίγινα ρωτούν αν βρέθηκε χρηματοδότηση για το μετέωρο έργο του Κυματοθραύστη  στο λιμάνι…

Ο σχεδιασμός του βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο. Ως εκ τούτου και η αναζήτηση χρηματοδοτικού εργαλείου για την υλοποίησή του. Είναι καλό ένα τέτοιο έργο να γίνει έπειτα από την κατάρτιση μιας ολοκληρωμένης μελέτης, για να υπάρξει και το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα.

Κύριε υπουργέ, μια τελευταία αλλά πρώτη σε σημασία ερώτηση: Σε λίγες μέρες καταπλέει στην Αίγινα  το πλωτό ασθενοφόρο του Λιμενικού Σώματος,  γεγονός που επιτέλους ικανοποιεί ένα πάγιο αίτημα  των κατοίκων του Σαρωνικού…

… και μια δική μας πάγια δέσμευση, κ. Προβή. Το σκάφος αυτό, εφοδιασμένο με κατάλληλο υγειονομικό εξοπλισμό, θα συνεισφέρει στην εξυπηρέτηση των ασθενούντων του νησιού. Το είπαμε και το κάναμε.

Διαβάστε επίσης

image descriptionΑκτοπλοΐα

Το έργο της δωρεάν μετακίνησης φορτηγών οχημάτων που θα διακινηθούν στη γραμμή Πειραιάς – Ηράκλειο – Πειραιάς, με σκοπό τη μεταφορά αγαθών πρώτης ανάγκης στους πληγέντες από τον φο...

image descriptionΑκτοπλοΐα

    Τα πρόσφατα περιστατικά με τους Tούρκους ψαράδες στο Αιγαίο κλήθηκε να σχολιάσει στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ 100,3 ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιάννης Πλακιωτάκ...

image descriptionΑκτοπλοΐα

  Μετά την μακριά διακοπή των αθλητικών διοργανώσεων λόγω της πανδημίας ξεκίνησαν τα πρωταθλήματα του στρατιωτικού αθλητισμού.   Η Δόκιμος Λ/Φ Γκοριλα Ευαγγελία και ο Κελευστής ΛΣ ...