Πέτυχαν τα κοινόχρηστα ποδήλατα στον Πόρο - «Κλειδί» για το μέλλον η μικροκινητικότητα
Ανάρπαστα έχουν γίνει τα κοινόχρηστα ποδήλατα που έχει εγκαταστήσει ο Δήμος Πόρου, και η κουβέντα για τις λύσεις της μικροκινητικότητας στο κυκλοφοριακό πρόβλημα, έχει ξεκινήσει.
Αποτελεί η μικροκινητικότητα την απάντηση στο έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα των μεγάλων πόλεων; Η ολοένα και αυξανόμενη διείσδυση της μικροκινητικότητας μπορεί να μας φέρει πιο κοντά στις έξυπνες πόλεις; Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια στροφή προς τα ποδήλατα και τα ηλεκτρικά πατίνια. Πρόκειται απλώς για μόδα της εποχής ή αποτελεί τάση που απαντά στο ζητούμενο της σύγχρονης καθημερινότητας, που είναι η εύκολη, γρήγορη, οικονομική και οικολογική μετακίνηση; Εδώ και περίπου ένα χρόνο οι δήμοι όλης της χώρας έχουν τη δυνατότητα να συντάξουν σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας (ΣΒΑΚ) και να χρηματοδοτήσουν μια σειρά από δράσεις και έργα που προάγουν τη βιώσιμη κινητικότητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι νέοι σταθμοί ποδηλάτων και τα συστήματα ενοικίασης ποδηλάτων –ηλεκτρικών και μη– στα οποία προχωρούν αρκετοί δήμοι της χώρας, με πρωταρχικό εργαλείο τα ΣΒΑΚ.
Ηδη ο Δήμος Ηγουμενίτσας προχωρεί σε επέκταση του δικτύου κοινόχρηστων ποδηλάτων που διαθέτει, με επιπλέον τέσσερα ηλεκτρικά και έξι συμβατικά κοινόχρηστα ποδήλατα, ενώ δημιούργησε και δύο νέους σταθμούς κοινόχρηστων ποδηλάτων. Οσοι γοητεύονται από τις ορθοπεταλιές θα μπορούν να εγγραφούν στο σύστημα ενοικίασης μέσω της ιστοσελίδας igoumenitsabikes.cyclopolis.gr ή μέσω της εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα m.cyclopolis.gr. Ο χρήστης της υπηρεσίας μπορεί να πάρει και να επιστρέψει το ποδήλατο σε έναν από τους πέντε, πλέον, σταθμούς του συστήματος. Αντίστοιχη δυνατότητα θα έχουν σε λίγο καιρό οι κάτοικοι και επισκέπτες του Δήμου Πεντέλης, ο οποίος επίσης εισέρχεται στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Ηδη εγκρίθηκε η χρηματοδότηση για την προμήθεια και εγκατάσταση συστήματος 38 ηλεκτροκίνητων ποδηλάτων και έξι σταθμών φόρτισης και στάθμευσης. Το έργο (προϋπολογισμού 318.000 ευρώ) αφορά την αγορά ηλεκτροκίνητων ποδηλάτων και την ανάπτυξη κοινόχρηστων και δημόσια προσβάσιμων υποδομών για την προώθηση των μετακινήσεων. Η χρηματοδότηση αντίστοιχων προγραμμάτων μέσω ΕΣΠΑ περιλαμβάνει τον εξοπλισμό των ποδηλάτων, τη δημιουργία λογισμικού και όλων των υπηρεσιών που απαιτούνται για τη διαχείριση της υπηρεσίας και τα συστήματα παρακολούθησης του συστήματος.
Μια σειρά από δήμους της χώρας επενδύουν σταδιακά στην πράσινη κινητικότητα, με στόχο τη μείωση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων, τη διευκόλυνση των υπόλοιπων μέσων μαζικής μεταφοράς, τον περιορισμό του κυκλοφοριακού φόρτου στους δρόμους και τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των μεταφορών.
Τα κοινόχρηστα ποδήλατα του Πόρου
Στον Αργοσαρωνικό, ο Δήμος Πόρου, προσφάτως απόκτησε τον πρώτο Σταθμό Κοινόχρηστων Ποδηλάτων με 11 ποδήλατα να είναι διαθέσιμα στους χρήστες που θέλουν να μεταβούν από το «Νέο Δυτικό Λιμάνι» στο κέντρο του Πόρου.
Ήδη στις πρώτες μέρες λειτουργίας του, το σύστημα δείχνει να κινείται μια χαρά καθώς τα ποδήλατα είναι ανάρπαστα τις μέρες αιχμής και όχι μόνο.
Ανάγκη υποστήριξης
Παρά το γεγονός ότι τα εν λόγω προγράμματα χρηματοδοτούνται σε μεγάλο βαθμό από κρατικούς ή ευρωπαϊκούς (π.χ. Πράσινο Ταμείο) πόρους, μόλις το 1/3 των δήμων όλης της χώρας βρίσκεται σε διαδικασία εκπόνησης ή ολοκλήρωσης των σχεδίων βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι στην πλειονότητα των περιπτώσεων οι δήμοι που ξεκίνησαν ΣΒΑΚ εξέφρασαν την ανάγκη υποστήριξης για την κατάρτιση των σχετικών σχεδίων. Συγκοινωνιολόγοι μάλιστα εξηγούν ότι τα ΣΒΑΚ απαιτούν εξειδικευμένη γνώση για την εκπόνησή τους και οι δήμοι σπάνια διαθέτουν το αντίστοιχο προσωπικό. Ενδεικτικό του μεγέθους των πόρων που απαιτούνται είναι ότι το συνολικό κόστος των έργων ΣΒΑΚ, που έχει ήδη εκτιμηθεί για τα επόμενα χρόνια από 37 δήμους, περιλαμβάνει κονδύλια συνολικού ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
Οι συγκοινωνιολόγοι υποστηρίζουν ότι η διεύρυνση χρήσης ποδηλάτων και ηλεκτρικών πατινιών φέρνει τις μεγάλες πόλεις ένα βήμα πιο κοντά στη δημιουργία έξυπνων πόλεων, στις οποίες οι προβλέψεις θέλουν την κατάργηση της ιδιοκτησίας Ι.Χ., όσο και αν φαντάζει ουτοπικό για τα ελληνικά δεδομένα. Η ιδιοκτησία ηλεκτρικών πατινιών, που αποτελούν τη ναυαρχίδα της μικροκινητικότητας, διαγράφει σταθερά ανοδική πορεία, με τον συνολικό αριθμό τους να ξεπερνά τις 60.000 στη χώρα. Επίσημη καταγραφή πατινιών δεν πραγματοποιείται στη χώρα, καθώς δεν ταξινομούνται. Στις σκέψεις του υπουργείου Υποδομών – Μεταφορών είναι η δημιουργία ενός μητρώου το οποίο θα περιλαμβάνει σε αρχικό στάδιο τα στοιχεία πωλήσεών τους.
Πληροφορίες από την kathimerini.gr