Κλοπή-μυστήριο: Ριφιφί για έργα τέχνης στην Ύδρα
Βασίλης Γούλας
Η κυρία Γιάννα Μαυροΐδη, με ανάρτησή της στις 19 Ιουλίου, ανέφερε ότι τρία έργα του πατέρα της κλάπηκαν από το σπίτι του στην Υδρα. «Παρακαλώ όποιος αντιληφθεί οτιδήποτε σχετικά να ειδοποιήσει την Αστυνομία.
Επίσης, οποιοσδήποτε έχει τα έργα στην κατοχή του θεωρείται κλεπταποδόχος», έγραψε χαρακτηριστικά στα social media συνοδεύοντας την έκκλησή της με φωτογραφίες από τα τρία σπουδαία έργα του πατέρα της. Πρόκειται για τα «Αννα Σαράντη» (1960), «Κοιτάει μέσα» (1991) και «Αριστούργημα» (1985), τα οποία δεν έχουν βρεθεί ακόμα.
Σύμφωνα με κατοίκους του νησιού, εκείνος -ή εκείνοι- που το έκανε σίγουρα ήξερε και πού να τους βρει, αλλά και την αξία τους. Οι έρευνες μάλιστα της Αστυνομίας στρέφονται σε ανθρώπους που γνώριζαν το σπίτι, αλλά και σε άτομα του περιβάλλοντός τους.
Όπως μάλιστα είχε επισημάνει, εκεί δεν εργαζόταν γιατί πήγαινε τα καλοκαίρια, αλλά έργα του κοσμούσαν το σπίτι. «Στην Υδρα πηγαίνω τα καλοκαίρια και το καλοκαίρι μ’ επηρεάζουν άσχημα ο καιρός, η ζέστη, με αποτέλεσμα να μην μπορώ να εργαστώ. Δεν φταίει η Υδρα. Ωστόσο οι εικόνες, οι σκέψεις, οι σχέσεις, οι άνθρωποι επηρεάζουν τη δουλειά μου», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά.
«Ζωγραφίζω από μικρό παιδί και τα έργα μου πιστεύω πως γίνονται για να μιλούν για τη ζωή ζωγραφικά. Τα περιστατικά και οι περιπέτειες μιας μακράς ζωής πρέπει να γίνουν ένα με τη ζωγραφική μου προσπάθεια, όπως και λίγα πρόσωπα, άντρες και γυναίκες, που τα θυμάμαι πάντα με αγάπη σαν όνειρα απραγματοποίητα γιατί έτσι είναι η ζωή».
Με αυτόν τον τρόπο περιέγραφε μια πτυχή της σχέσης του με τη ζωγραφική ο ευπατρίδης Γιώργος Μαυροΐδης. Η καταγωγή του ζωγράφου και ακαδημαϊκού αγκαλιάζει τα άκρα του Ελληνισμού. Ο πατέρας του Γκαστόν Μαυροΐδης ήταν Κύπριος και η μητέρα του Ζωή Θεοχάρη από τη Λευκάδα.
Κατά τη διάρκεια των σπουδών του στα Νομικά και στις Πολιτικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, γνώρισε τον Γιάννη Τσαρούχη με τον οποίο διατηρούσε φιλικές σχέσεις. Το πτυχίο της Νομικής λειτούργησε ως στυλοβάτης στα πρώτα χρόνια της καλλιτεχνικής του σταδιοδρομίας.
Το 1946 εισήλθε στο Διπλωματικό Σώμα. Την ίδια χρονιά ταξίδεψε στην Αίγυπτο, όπου παντρεύτηκε την Αλεξάνδρα Θωμαΐδη, με την οποία απέκτησαν μία κόρη, τη Γιάννα Μαυροΐδη. Η δημόσια θέση που εξασφάλισε από το Σώμα τού έδωσε την ευκαιρία να ταξιδέψει αρκετά, με αποτέλεσμα να έρθει σε επαφή με ανθρώπους της υψηλής τέχνης που καθόριζαν την εποχή του.
Απ’ όλα τα ταξίδια του ρουφούσε σαν σφουγγάρι όλα εκείνα τα υλικά που ήταν χρήσιμα για την καλλιτεχνική του ανάπλαση. «Η ζωγραφική δεν μαθαίνεται, αντιθέτως μαθαίνονται όσα έχουν σχέση με τη ζωγραφική», έλεγε ο ίδιος.
Το 1959 αποχώρησε από το Διπλωματικό Σώμα, εκλέχτηκε τακτικός καθηγητής Ζωγραφικής στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών και η σχέση του με την τέχνη ισχυροποιήθηκε με την παρουσίαση της δουλειάς του σε αρκετές εκθέσεις εντός και εκτός ελληνικών συνόρων. Την περίοδο 1975-1977 διατέλεσε διευθυντής και αργότερα ο πρώτος πρύτανης της σχολής.