ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Συζήτηση για τα ρέματα Σκοτεινής και Λεύκης στο Δημοτικό Συμβούλιο Αίγινας

Θετική ήταν η διατύπωση γνώμης επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου: «Μελέτη αντιπλημμυρικών έργων στα ρέματα Μεγάλο Ποτάμι Καλλονής Τροιζήνας, Λάκκα και Αγ. Τριάδα Λουτρόπολης Μεθάνων, Μεγάλο Ποτάμι στο Βαθύ Μεθάνων, Σκοτεινή και Λεύκη Δήμου Αίγινας» με φορέα εκτέλεσης του έργου την Περιφέρεια Αττικής. Το θέμα συζητήθηκε διεξοδικά στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου με τηλεδιάσκεψη της 7ης  Ιουλίου 2021 και υπήρχαν αρκετές ενστάσεις από τους Δημοτικούς Συμβούλους.

Εισηγητής του θέματος που ήταν και το πρώτο της ημερήσιας διάταξης ήταν ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών κ. Καραγιάννης Δημήτριος.

Το θέμα συζητήθηκε πριν ακόμα από τα θέματα της προ ημερησίας διάταξης διότι υπήρχε καλεσμένος ομιλητής ο μελετητής κος Κωνσταντίνος Καλδαρίδης.

Στην αρχή η Γραμματέας του Δημοτικού Συμβουλίου κα Μαίρη Κουκούλη διάβασε τρεις επιστολές συμπολιτών μας που ήταν σχετικές με το θέμα και διατύπωναν αρκετές ενστάσεις.

Η παρουσίαση της μελέτης ξεκίνησε με τον κο Καλδαρίδη να εξηγεί πως πρόκειται στην ουσία για μία προμελέτη για διευθέτηση των ρεμάτων (το ρέμα Λεύκης με μήκος 3.5 χιλιόμετρα και το ρέμα της Σκοτεινής με μήκος 4.3 χιλιόμετρα). Τα έργα διευθέτησης έχουν πρωταρχικό σκοπό να προσφέρουν αντιπλημμυρική προστασία στις παραρεμάτιες περιοχές και συγχρόνως να προστατεύσουν το ρέμα με την οριοθέτηση. Ο κανόνας σύμφωνα με τον κο Καλδαρίδη είναι να είναι τα ρέματα ανοιχτά παρόλα αυτά στο ρέμα της Λεύκης θα υπάρχει ένα κομμάτι αναγκαστικά κλειστό με υλικά φιλικά προς το περιβάλλον και σκυρόδεμα όπου είναι απολύτως απαραίτητο. Οι διατομές είναι τέτοιες ώστε να διασφαλιστεί ότι θα έχουμε το μικρότερο δυνατό χώρο κατάληψης χωρίς όμως να δημιουργηθεί πρόβλημα με την αντιπλημμυρική προστασία. Θα υπάρχει μία ζώνη ελεύθερη έτσι ώστε οι αρμόδιοι να έχουν πρόσβαση για λόγους συντήρησης του έργου.

Για αυτή την ελεύθερη ζώνη έγινε μεγάλη συζήτηση κατά τη διάρκεια του Δημοτικού Συμβουλίου με τους συμμετέχοντες να εκφράζουν τον προβληματισμό τους όπως οι κ.κ Γιώργος Μούρτζης και Σταμάτης Μαρμαρινός που ψήφισαν αρνητικά.

Αρνητικά ψήφισε και ο πρώην Δήμαρχος κος Δημήτρης Μούρτζης και η Δημοτική Σύμβουλος κα Καίτη Σαλπέα.

Θετική ήταν η ψήφος από τους Δημοτικούς Συμβούλους κ.κ Σκαλτσιώτη Γεώργιο, Καραγιάννη Δημήτριο, Πτερούδη Νικόλαο, Θεριανό Στυλιανό, Βατικιώτη Δημήτριο,   Κουκούλη Παναγιώτη, Πούντο Ιωάννη, Λογοθέτη Εμμανουήλ και Κασιμάκη Παναγιώτη.

Παρούσα δήλωσε η κα Μαίρη Κουκούλη καθώς επίσης παρόντες δήλωσαν οι  κ.κ Μεθενίτης Παντελής, Ντελής Αντώνιος και Ηλίας Παναγιώτης.

Παρουσιάζουμε κάποια χαρακτηριστικά αποσπάσματα από τις τοποθετήσεις των Δημοτικών Συμβούλων με τη σειρά που μίλησαν:

 Ο πρώην Δήμαρχος κος Δημήτρης Μούρτζης:  «H λέξη διατύπωση γνώμης είναι για μένα πραγματικά προσβλητική και υποτιμητική για το Δημοτικό Συμβούλιο. Υπάρχει διοίκηση, υπάρχει Δήμαρχος, υπάρχει δημοτικό συμβούλιο που έχουν ιδία αντίληψη των ιδιαιτεροτήτων της κάθε περιοχής που διοικούν. Δε μπορεί να ξέρει καμία περιφέρεια τις ιδιαιτερότητες αυτές.». Πρόσθεσε πως έχει διαβάσει ολόκληρη την μελέτη των 207 σελίδων και αναρωτήθηκε γιατί δεν έγινε μία μελέτη ξεχωριστή για την Αίγινα; Γιατί δεν έγινε μια μελέτη για όλα τα ρέματα που εκβάλλουν στη θάλασσα όπως είναι το ρέμα της Κυψέλης;

 Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο πρώην Δήμαρχος κος Παναγιώτης Κουκούλης ο οποίος έκανε αρκετές ερωτήσεις στον κο Καλδαρίδη σχετικά με την εταιρία που έχει αναλάβει την μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Προσπάθησε να διασαφηνίσει την διαδικασία που πρόκειται να ακολουθηθεί από την εταιρία, για την οριστική μελέτη που πρόκειται να ακολουθήσει και τα τεύχη δημοπράτησης. Ο κος Κουκούλης ζήτησε να μάθει αν η αρμοδιότητα για τα ρέματα ανήκει στις Περιφέρειες και ζήτησε διευκρινήσεις για τη μπλε γραμμή που υπάρχει στο σχέδιο της μελέτης εκατέρωθεν της κοίτης των χειμάρρων. Ρώτησε αν μεταξύ των μπλε γραμμών του ρέματος μπορεί να υπάρχει ιδιοκτησία. Ο μελετητής αρκέστηκε να πει πως αυτό θα φανεί από την κτηματογράφηση η οποία είναι σε άλλο στάδιο, ενδέχεται να υπάρχουν σημεία μέσα σε ιδιοκτησίες και θα πρέπει να γίνει η σχετική απαλλοτρίωση.

Αφού τελείωσε τις ερωτήσεις ο κος Κουκούλης έκανε την εξής τοποθέτηση: «Τα αντιπλημμυρικά έργα τα χρειάζεται η Αίγινα, είναι κάτι θετικό. Μακάρι να επεκταθούν και στους άλλους χείμαρρους όπως επεσήμανε ο πρώην Δήμαρχος Δημήτρης Μούρτζης. Μπαίνει το θέμα όπου μία ομάδα συμπολιτών μας ανησυχούν  για την ύπαρξη μιας οδού σε ένα κομμάτι του ρέματος. Καταρχάς όπως μας διευκρίνισε ο μελετητής τα έργα τα οποία γίνονται δεν είναι οδοποιία, ούτε επισημοποιούν την ύπαρξη αυτής της οδού. Η επισημοποίηση γίνεται ότι είναι μέσα στα όρια του ρέματος ένας χώρος που έχει αφεθεί έτσι ούτως ώστε να διευκολύνει την πρόσβαση του ρέματος. Οι ανησυχίες των συμπολιτών θα πρέπει να αντιμετωπιστούν και ίσως η τεχνική υπηρεσία του Δήμου θα μπορούσε  να τους εξηγήσει όλες αυτές τις τυχόν επιπλοκές που μπορεί να έχει η ύπαρξη αυτών των χώρων για τη διέλευση. Το έργο αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό για την Αίγινα και η δική μου θέση είναι μία θετική γνωμοδότηση έτσι ώστε να προχωρήσει το ταχύτερο δυνατό».

Ακολούθησε ο Δημοτικός Σύμβουλος  κος Φίλιππός Τζίτζης ο οποίος επικαλέσθηκε από τον κανονισμό του Δημοτικού Συμβουλίου το άρθρο 10, παράγραφος 6. Σύμφωνα με το άρθρο αυτό ένας Δημοτικός Σύμβουλος δε μπορεί να μετάσχει στη συζήτηση ενός θέματος εφόσον ο ίδιος ή η σύζυγός του ή συγγενής έως β βαθμού εξ αίματος ή εξ αγχιστείας έχει υλικό, ηθικό συμφέρον. Ο Δημοτικός Σύμβουλος στην περίπτωση αυτή έχει υποχρέωση να ενημερώσει το σώμα για το κώλυμα αυτό και να απέχει τόσο κατά τη συζήτηση του συγκεκριμένου θέματος όσο και για τη λήψη της απόφασης.

Ο Δημοτικός Σύμβουλος κος Παντελής Μεθενίτης ψήφισε παρών γιατί είχε τον ίδιο προβληματισμό με τους προλαλήσαντες σχετικά με την οδό από την οποία θα έχουν πρόσβαση τα μηχανήματα για τον καθαρισμό των ρεμάτων και αν και κατά πόσο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από οικίες, ιδιοκτησίες για νομιμοποίηση για παράδειγμα αυθαίρετων κτισμάτων ή για έκδοση πολεοδομικής άδειας. Πρόσθεσε πως «ανησυχώ για αυτές τις αντιδράσεις και αυτούς τους φόβους που εκφράζουν οι συμπολίτες μας και ανησυχώ πάρα πολύ για τον τρόπο που κάποιοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτή την οδό… και είναι ένα έργο που πρέπει να γίνει για την ασφάλεια και των ιδιοκτησιών αλλά και της ανθρώπινης ζωής. Απλά αυτό το κομμάτι της οδού - μάλιστα υπήρχε πρόταση από έναν κοινοτικό σύμβουλο αυτή η μελέτη να γίνει δεκτή χωρίς αυτό το κομμάτι - με προβληματίζει».

Ο Δημοτικός Σύμβουλος κος Παναγιώτης Ηλίας ψήφισε παρών. Επεσήμανε πως δεν προβλέπονται να φτιαχτούν φράγματα για την ενίσχυση του υδροφόρου ορίζοντα στο έργο αυτό για να λάβει την απάντηση από τον κο Καλδαρίδη πως η μελέτη δεν είναι επάνω σε αυτό το θέμα, Κυρίως είναι για να προστατευθούν από τα φερτά και να γίνει κάποια ανάσχεση της ροής. Ο κος Ηλίας ρώτησε εάν θα πάψουν να υπάρχουν πλημμυρικά φαινόμενα στα σχολεία εάν συνεχιστεί αυτό το έργο και ο μελετητής απάντησε πως πρακτικά ναι, ποτέ δεν είμαστε σίγουροι με τη φύση, αλλά μπορούμε να καλύψουμε πολύ πιο  σπάνια γεγονότα από αυτά που υπάρχουν. Ο Δημοτικός Σύμβουλος τόνισε την επιφυλακτικότητα του πάνω σε αυτό το θέμα και ρώτησε εάν χρησιμοποιηθούν αυτές οι οδοί δίπλα στα ρέματα από τους πολίτες θα ενέχουν κινδύνους.

Η Δημοτική Σύμβουλος κα Καίτη Σαλπέα ψήφισε αρνητικά. Αφού άκουσε με προσοχή τον μελετητή και τους συναδέλφους της είπε πως συμφώνησε σε πολλά με τον κο Μεθενίτη γιατί έκανε μια πολύ σοβαρή τοποθέτηση και στις ερωτήσεις που έκανε πήρε μια απάντηση αόριστη και πρόσθεσε «Δεν είναι δυνατόν το Περιφερειακό Συμβούλιο να παίρνει αποφάσεις για  εμάς. Λυπάμαι που ο κάθε Περιφερειάρχης και κάθε Περιφερειακός Σύμβουλος που δε γνωρίζει το νησί μας να αποφασίζει και να αγνοεί, να μηδενίζει την εκάστοτε Δημοτική Αρχή…εγώ δεν το ψηφίζω και στον Εισαγγελέα δεν πάω και δεν θα στηρίξω τυχών παρανομίες».

Ο Δημοτικός Σύμβουλος κος Γεώργιος Μούρτζης ψήφισε και αυτός αρνητικά και τόνισε πως είμαστε από τα λίγα νησιά που δεν εκμεταλλευόμαστε τους υδάτινους όγκους που καταλήγουν στη θάλασσα ενώ ξέρουμε για την κλιματική αλλαγή και τον κίνδυνο λειψυδρίας. Τόνισε και αυτός το θέμα για το χώρο που φαίνεται στη μελέτη να υπάρχει για τη συντήρηση του ρέματος και εξέφρασε τους φόβους του πως μπορεί να υπάρχουν κάποιοι που θα το εκμεταλλευτούν. Μίλησε επίσης για το διάστημα που έχουν δικαίωμα οι πολίτες να κάνουν ενστάσεις (μέχρι τις 29 Ιουλίου) γιατί όπως είπε μιλάμε για ένα πλάτος συγκεκριμένο που δε το γνωρίζουν όλοι οι εμπλεκόμενοι ιδιοκτήτες. Επίσης θα έπρεπε να υπάρχει μία μελέτη για όλα τα ρέματα της Αίγινας.

Ο Δημοτικός Σύμβουλος κος Σταμάτης Μαρμαρινός ψήφισε όχι επίσης. Ζήτησε να μάθει εάν το γραφικό 851 είναι εναλλακτική πρόταση και γιατί εκεί δεν υπάρχει δρόμος. Αναρωτήθηκε πως «εάν εμείς προωθούσαμε αυτή την εναλλακτική πρόταση πως θα καθαρίζονταν τα ρέματα; Mήπως κάποιος έβαλε το γραφείο σας να βάλει δρόμο στη μελέτη αυτή;». Ο κύριος Καλδαρίδης απάντησε πως δεν έχει κάτι υπόψη του και τόνισε πως το να προβλέπεται μία ζώνη για τη συντήρηση του ρέματος είναι μία κοινή πρακτική.

Ο Αντιδήμαρχος Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών κος Γεώργιος Σκαλτσιώτης ψήφισε θετικά για την αναγκαιότητα του έργου αλλά προβληματίστηκε για το αν η Περιφέρεια έχει λάβει υπόψη της το κονδύλι που υπάρχει για τη λιμνοδεξαμενή. Πρόσθεσε πως « το ερώτημα και για μας που μένει λιγάκι αίολο και ο μελετητής δικαίως και τίμια απάντησε για το δρόμο, τι σημαίνει αυτός ο δρόμος πολεοδομικά; Tέτοιοι δρόμοι δεν υπάρχουν στα άλλα ρέματα, θα μπορούσε να υπάρχει υποψία για πολεοδομική επίπτωση σε αυτό. Ίσως να γινόταν ένας δρόμος 3 μ. γιατί νομίζω για να έχεις πρόσωπο σε δημοτικό δρόμο πρέπει να έχεις τουλάχιστον 4μ. αν θυμάμαι καλά. Μήπως θα ήταν μία λύση που θα διασφάλιζε οποιαδήποτε  τέτοια περίπτωση ή υπόνοια ότι μπορεί κάποιος αποκτήσει δικαίωμα γιατί ξέρουμε πως γίνεται , υπάρχει τρόπος αν κάποιοι επιθυμούνε να ανοιχτεί δρόμος εκεί, υπάρχουν διαδικασίες, έχουν γίνει σε πολλές περιοχές».

Ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών κος Καραγιάννης Δημήτριος ψήφισε θετικά επίσης. «Περνάμε όλοι από την Καποδιστρίου με κάθε βροχή. Η κάθε Διοίκηση περνάει δέκα φορές είτε είναι βράδυ είτε είναι μέρα για να δει αν έχει ξεχειλίσει το ποτάμι της Λεύκης και χτυπαει στον τοίχο του ιδιοκτήτη ή έχει πάει μέσα στο σχολείο, βάζουμε τσουβαλάκια για να προστατεύσουμε το σχολείο και τα παιδιά μας και το πρωί να μη μπορούν να μπουν τα παιδιά μας στο σχολείο. Πιστεύω ότι είναι ένα πολύ σοβαρό έργο το οποίο πρέπει να προχωρήσει».

Μέρος από το ρέμα της Λεύκης. Φωτογραφια Ντίνα Χατζίνα 

 

Ο Δημοτικός Σύμβουλος κος Ιωάννης Πούντος ψήφισε θετικά λέγοντας πως «έχω αλλάξει δέκα φορές άποψη εκφράζοντας πολλούς συναδέλφους που διατύπωσαν επιφυλάξεις, νομίζω ότι το κυρίαρχο στην επιφύλαξη είναι το θέμα του δρόμου. Εγώ θα ψηφίσω ναι διατυπώνοντας όμως ταυτόχρονα ότι εγώ παρότι ψηφίζω ναι δε θα ήθελα όταν θα γίνει η μελέτη να υπάρχει δρόμος γιατί ζούμε στο ελληνικό κράτος».

Η Δημοτική Σύμβουλος και Γραμματέας του Δημοτικού Συμβουλίου κα Μαίρη Κουκούλη ψήφισε παρούσα λέγοντας «αφενός κατανοώ τη σημαντικότητα του έργου, αφετέρου δεν γνωρίζω τις ιδιαιτερότητες της συγκεκριμένης περιοχής».

Ο Δήμαρχος Αίγινας κος Γιάννης Ζορμπάς ευχαρίστησε τον κο Καλδαρίδη για την παρουσίαση της μελέτης και απάντησε συνοπτικά στα ερωτήματα που είχαν θέσει κατά τη διάρκεια της συζήτησης οι Δημοτικοί Σύμβουλοι. Για το επίμαχο θέμα της δημιουργίας της ελεύθερης ζώνης είπε χαρακτηριστικά: « Στο ερώτημα σχετικά με το αν δημιουργούνται έννομα συμφέροντα όσον αφορά για πολεοδομικά ζητήματα να πούμε ότι χαρακτηρισμός οδών ή δρόμων δεν έχει γίνει από τη μελέτη και όπως είπε και ο κος Σκαλτσιώτης μία παράμετρος είναι το πλάτος του δρόμου ότι πρέπει να είναι τουλάχιστον 4 μέτρα, να έχει χαρακτηρισθεί ως δημοτική οδός έτσι ώστε να γεννά πολεοδομικά δικαιώματα όσον αφορά τη δόμηση ή την νομιμοποίηση αυθαιρέτων. Συνεπώς στην παρούσα περίπτωση δε δημιουργούνται τέτοια δικαιώματα».

 

 

                                                                                                                                      

Διαβάστε επίσης

Προσφυγή του τέως Αντιδημάρχου Αίγινας κ. Κωνσταντίνου Μωρόγιαννη στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση ΑττικήςΑίγινα

Προς: Δημοτικό Συμβούλιο Αίγινας Κοινοποίηση: κον Πρόεδρο Δημοτικού Συμβουλίου Αίγινας Θέμα: Προσφυγή Κώστα Μωρόγιαννη Κωνσταντίνου ενώπιον της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής. Αγ...

Αίγινα: Η Οργάνωση Μελών ΣΥΡΙΖΑ - Π.Σ Αίγινας στην ετήσια Γ.Σ του Επαγγελματικού Αλιευτικού Συλλόγου Παράκτιας Αλιείας Αίγινας «Ο Σωτήρας» Αίγινα

Την Κυριακή 11 Ιουλίου και ώρα 12.00 πραγματοποιήθηκε η Ετήσια Γενική Συνέλευση του Επαγγελματικού Αλιευτικού Συλλόγου Παράκτιας Αλιείας Αίγινας "Ο Σωτήρας" στο καφέ «Θερμοπώλιον» ...

Αίγινα: Επιστολή στον Υπουργό Υγείας για να μην κλείσει  το Κέντρο Αιμοκάθαρσης Σαρωνικού.Αίγινα

Τη  δυναμική παρέμβαση του Υπουργείου Υγείας και όλων των εμπλεκόμενων φορέων ζητούν κάτοικοι  της Αίγινας που αιμοκαθαίρονται  στο μοναδικό Κέντρο Αιμοκάθαρσης που υπάρχει στο νησ...

Η Ρένα Δούρου στην ΑίγιναΑίγινα

Επίσκεψη στο νησί μας θα κάνει η επικεφαλής της παράταξης «Δύναμη Ζωής» Ρένα Δούρου (πρώην Περιφερειάρχης Αττικής) . Ακολουθεί το δελτίο τύπου από την  Οργάνωση Μελών ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ Αί...

Αίγινα: Φεύγει για  Σποράδες ο "Άγιος Νεκτάριος" Χωρίς δρομολόγια προς Αίγινα από 12 έως 21/7Αίγινα

Μεταδρομολογείται εκτάκτως το πλοίο "Άγιος Νεκτάριος" στις Βόρειες Σποράδες προκειμένου να καλύψει τα δρομολόγια  του πλοίου "ΣΥΜΗ" λόγω μηχανικής βλάβης του δεύτερου. Από  τη Δευτ...

Συνέντευξη Τύπου Ζορμπά - Κοττάκη - Κουκούλη για τη μουσική σκυταλοδρομία των 3 πόλεων Αίγινα

Με τη συμμετοχή των Αιγινητών και των φίλων και επισκεπτών της Αίγινας που θα βρίσκονται στο νησί στις την Παρασκευή 23 Ιουλίου 2021, θα δώσει η Αίγινα ένα ηχηρό παρών στην μεγάλη ...

Διακομιδή ανηλίκων από το λιμάνι της Αίγινας στη μαρίνα Ζέας με περιπολικό σκάφος του Λιμενικού ΣώματοςΑίγινα

Με μέριμνα του Κέντρου Επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής διακομίσθηκαν, πρώτες πρωινές ώρες σήμερα, από το λιμένα ν. Αίγινας στη μαρίνα Ζέας, με περιπολικό...

Διακομιδή 70χρονου από την Αίγινα  προς το λιμένα Πειραιά με περιπολικό σκάφος του Λιμενικού ΣώματοςΑίγινα

Με μέριμνα του Κέντρου Επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής διεκομίσθη, πρώτες πρωινές ώρες σήμερα, από τον λιμένα ν. Αίγινας προς τον λιμένα Πειραιά, με περι...