Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου «ανοίγεται» στην Ασία
Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου διευρύνει τους ορίζοντες εξωστρέφειάς του κοιτάζοντας προς την Ασία, μία ήπειρο όπου η Ελλάδα δεν έχει μέχρι στιγμής ισχυρές πολιτιστικές ανταλλαγές στο κομμάτι του σύγχρονου πολιτισμού. Στο πλαίσιο αυτό, η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Κατερίνα Ευαγγελάτου και ο γενικός διευθυντής Ιωάννης Καπλάνης συμμετείχαν τον Οκτώβριο ως προσκεκλημένοι ομιλητές σε σημαντικές διοργανώσεις για τις παραστατικές τέχνες στην Κορέα και την Κίνα, όπου είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν την ιστορία και τις δράσεις του φεστιβάλ, καθώς και τις προτάσεις τους για συνεργασία με τις δύο αυτές χώρες.
Προσκεκλημένη του 2024 Performing Arts Market Seoul, της μεγαλύτερης διεθνούς αγοράς για τις παραστατικές τέχνες της Κορέας, η Κατερίνα Ευαγγελάτου απηύθυνε τον εναρκτήριο χαιρετισμό μαζί με τον υφυπουργό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Τουρισμού της Κορέας Yong Ho Sung. Η Κ. Ευαγγελάτου παρουσίασε το grape - Greek Agora of Performance, την ελληνική «Αγορά» για την προώθηση και προβολή των ελληνικών παραστατικών τεχνών στο εξωτερικό. «Η Αγορά κατά την αρχαιότητα ήταν σημαντικός τόπος συνάντησης, διαλόγου και ελεύθερης ανταλλαγής απόψεων. Για εμάς είναι σημαντικό τέτοιου είδους πλατφόρμες να διατηρούν κάτι από την ουσία της αρχαίας Αγοράς και να μην είναι τόποι εμπορικών συναλλαγών», ανέφερε.
Στη Σεούλ η κ. Ευαγγελάτου είχε σημαντικές συναντήσεις εργασίας με εκπροσώπους πολιτιστικών φορέων από την Ασία, την Αυστραλία, τη Βόρεια και τη Νότια Αμερική, τον Καναδά και την Ευρώπη. Στη συνέχεια, επισκέφθηκε τη Σαγκάη, προσκεκλημένη του China Shanghai International Performing Arts Festival, στο πλαίσιο του οποίου πραγματοποιήθηκε το International Urban Culture Dialogue 2024, όπου ήταν μεταξύ των κεντρικών ομιλητών της εναρκτήριας εκδήλωσης.
«Αποστολή μας», επεσήμανε, «είναι να φέρουμε το κοινό του φεστιβάλ σε επαφή με κορυφαίους καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο και ταυτόχρονα να εξοικειώσουμε τους θεατές με νέες, τολμηρές προσεγγίσεις του αρχαίου δράματος, που αποτελεί την κλασική μας παράδοση». Αναφέρθηκε επίσης στους πολιτιστικούς δεσμούς Ελλάδας-Κίνας και στους τρόπους με τους οποίους οι δεσμοί αυτοί μπορούν να αναπτυχθούν περισσότερο με τη δημιουργία κοινών καλλιτεχνικών παραγωγών, residencies και masterclasses, δραστηριότητες που εξάλλου προάγουν και την πολιτιστική διπλωματία.
Ακόμη, πρόσθεσε πως η τέχνη συμβάλλει και στην αστική ανάπτυξη, φέρνοντας ως παράδειγμα την Πειραιώς 260, όπου το φεστιβάλ δημιούργησε έναν ζωντανό πόλο καλλιτεχνικής έκφρασης που αναβάθμισε όλη την περιοχή. Τελευταίος σταθμός της επίσκεψης της Κατερίνας Ευαγγελάτου στην Ασία ήταν το Wuzhen Theatre Festival 2024.
Ο γενικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Ιωάννης Καπλάνης επισκέφθηκε την Κίνα ως προσκεκλημένος ομιλητής στην τελετή έναρξης του 23ου China Shanghai International Arts Festival. Ο κ. Καπλάνης εστίασε στον ρόλο που μπορούν να έχουν οι τέχνες και τα φεστιβάλ στο να δημιουργούν γέφυρες, σε έναν κόσμο που δοκιμάζεται συνεχώς από τους πολέμους, τις ανισότητες και την κλιματική αλλαγή, ενώ παρουσίασε το αναπτυξιακό αποτύπωμα του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από την αξιοποίηση του τρίπτυχου «Νέες Τεχνολογίες-Βιωσιμότητα-Προσβασιμότητα».
Αναφερόμενος στην εξωστρέφεια του φεστιβάλ μέσα από διεθνείς συνεργασίες και τη συμμετοχή σε πρωτοποριακά ερευνητικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως το Erasmus + και το Horizon Europe, ο κ. Καπλάνης είπε: «Συνεργαζόμαστε με θέατρα, πολιτιστικούς και επιστημονικούς φορείς από όλη την Ευρώπη. Στόχος μας είναι η δημιουργία ενός δυναμικού δικτύου που προάγει την πολιτισμική ανταλλαγή, και γεφυρώνει τις τέχνες με την πρωτοπορία, την τεχνολογία, την προσβασιμότητα και τη βιωσιμότητα. Αυτές οι πρωτοβουλίες παρέχουν πρόσβαση σε πηγές χρηματοδότησης και συμβάλλουν στην προβολή του φεστιβάλ σε διεθνές επίπεδο, ενισχύοντας την ακτινοβολία του».
Επίσης, ο γενικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου παρουσίασε τους άξονες της πράσινης πολιτικής του Φεστιβάλ για τη μείωση του περιβαλλοντικού του «αποτυπώματος», όπως η ενίσχυση της ανακύκλωσης, η επαναχρησιμοποίηση υλικών με δημιουργικούς τρόπους, αλλά και η ευαισθητοποίηση του κοινού στα θέματα αυτά. Επιπλέον, υπογράμμισε τους τρόπους με τους οποίους το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου στοχεύει στην ενδυνάμωση κοινοτήτων και μεμονωμένων ευάλωτων ατόμων, φέρνοντας παραδείγματα συνεργασιών και εφαρμογής πρακτικών για την εξυπηρέτηση ατόμων με αναπηρία και την αύξηση της προσβασιμότητας στους χώρους και τις παραστάσεις του.
«Με το βλέμμα στραμμένο στην ερχόμενη επετειακή μας χρονιά για τα 70 χρόνια, κύριο μέλημά μας», είπε κλείνοντας την ομιλία του ο κ. Καπλάνης, «είναι το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου να συνεχίσει την προσφορά του στον τόπο μας ως ένα φεστιβάλ ανοιχτό, συμπεριληπτικό, πράσινο, προσβάσιμο για όλες και όλους».
Στο πλαίσιο των επίσημων συναντήσεών τους στη Σαγκάη, οι κ.κ. Ευαγγελάτου και Καπλάνης είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν ιδέες και απόψεις με τον πρόεδρο του China Shanghai International Performing Arts Festival, Li Ming και την αντιπρόεδρο, Tang Yingqi, προάγοντας έμπρακτα την πολιτισμική ανταλλαγή και την ενίσχυση του δικτύου σχέσεων Ελλάδας - Κίνας.