Θριάσιο: Λευκός καπνός για το μεγάλο logistics hub

Όλγα Κλώντζα*

 

Η πρώτη φάση του διαγωνισμού ολοκληρώθηκε μετά από τέσσερα χρόνια

Αίσια έκβαση είχε η χθεσινή τρίτη απόπειρα για την παραχώρηση του μεγάλου εμπορευματικού κέντρου των 1.450 στρεμμάτων στο Θριάσιο. Η πρώτη φάση του διαγωνισμού για την 30ετή λειτουργία και συντήρηση του ακινήτου του ΟΣΕ, γνωστού ως Θριάσιο II, ολοκληρώθηκε μετά από τέσσερα χρόνια και δύο άκαρπες προσπάθειες, με την κατάθεση δεσμευτικής προσφοράς από τη Hellenic Train μαζί με τη DAMCO.

 

Η αξιοποίηση του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) του Θριασίου Πεδίου θα ολοκληρώσει τον επενδυτικό χάρτη που θα οδηγήσει στη δημιουργία του μεγαλύτερου εμπορευματικού hub της χώρας, βάζοντας επιτέλους τις βάσεις για να εξελιχθεί πραγματικά η Ελλάδα σε κόμβο logistics για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

 

Όπως διαφαινόταν στη σιδηροδρομική αγορά, το σύντομο διάστημα που μεσολάβησε για την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού από τα μέσα Σεπτεμβρίου, οπότε ο προηγούμενος κηρύχθηκε άγονος, το ενδιαφέρον είχε παγιωθεί και δεν αναμένονταν εκπλήξεις. Η κοινοπραξία εξάλλου της Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) με τη DAMCO του ομίλου Κοπελούζου είχε δώσει το «παρών» και στον δεύτερο διαγωνισμό, όμως ήταν εκπρόθεσμη.

 

 

Το θολό τοπίο

Τα προηγούμενα χρόνια, οι φήμες περί μεγάλου επενδυτικού ενδιαφέροντος, κυρίως από εταιρείες του σιδηροδρομικού κλάδου, δεδομένου ότι το ακίνητο έχει καταρχάς τουλάχιστον δεσμευτική σιδηροδρομική χρήση, δεν επιβεβαιώθηκαν. Κι αυτό οφειλόταν αρχικά στο θολό τοπίο σχετικά με το όμορο ακίνητο της ΓΑΙΑΟΣΕ όπου θα αναπτυχθεί από την κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair εμπορευματικό κέντρο. Μόλις στις αρχές Νοεμβρίου, τροχοδρόμησε επιτέλους η επένδυση στο Θριάσιο Ι, με την τροποποίησης της σύμβασης παραχώρησης με τη βούλα του Κοινοβουλίου. Δεύτερο και σημαντικό αγκάθι ήταν η ελκυστικότητα του διαγωνισμού. Οι εταιρείες έκριναν δηλαδή πως ήταν ασύμφορο.

 

Το έργο του Θριασίου ΙΙ αφορά στην ανάθεση σύμβασης παραχώρησης διάρκειας 30 ετών για τη λειτουργία, συντήρηση, εκμετάλλευση, ολοκλήρωση μελετών, κατασκευής έργων και προμήθειας εξοπλισμού του ΕΣΣΣΔΙ. Εντός της τεράστιας έκτασης των 1.450 στρ. έχουν ήδη κατασκευασθεί σιδηροδρομικές υποδομές, οδοί πρόσβασης, σιδηροδρομικός σταθμός διαλογής, χώροι εναπόθεσης φορτίων, χώροι τελωνείου και γραφείων, καθώς και χώροι αποθήκευσης και άλλα κτήρια υποστηρικτικών υπηρεσιών.

Στο πλαίσιο της επένδυσης, εκκρεμούν εργασίες κατασκευής κτηρίων και προμήθειας και εγκατάστασης ειδικού εξοπλισμού τις οποίες θα αναλάβει να εκτελέσει ο Παραχωρησιούχος στο πλαίσιο εκτέλεσης του Τεχνικού Έργου.

 

Η ιστορία κι ο ρόλος της Κομισιόν

Το ακίνητο του ΟΣΕ που έχει γίνει ακόμα και σημείο αναφοράς των Θεσμών στα διάφορα reportsγια την πορεία της ελληνικής οικονομίας, μαζί με την όμορη έκταση των 588 στρ., ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ, βρίσκεται εδώ και χρόνια στο μικροσκόπιο της Ευρώπης. Ο προηγούμενος διαγωνισμός για την αξιοποίηση του Θριασίου ΙΙ ξεκίνησε υπό τη δαμόκλειο σπάθη της Κομισιόν, λίγες μόλις ημέρες προτού εκπνεύσει το ορόσημο (31.3.19) που είχε ορισθεί για την ολοκλήρωση και συμβασιοποίηση του διαγωνισμού, προκειμένου να μην εκκινήσουν οι διαδικασίες επιστροφής κοινοτικών κονδυλίων. Ακόμα δηλαδή και η πρώτη διαγωνιστική διαδικασία ξεκίνησε στο «και 5».

Παρά την αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος από τέσσερα σχήματα, εκ των οποίων παρέμειναν στην κούρσα τα τρία (Pearl, Goldair, Damco), καθώς η κοινοπραξία ΤΡΑΙΝΟΣΕ-Sarmed είχε αποκλειστεί, τελικά ο διαγωνισμός παρήλθε άγονος. Ο πρώτης διαγωνισμός έριξε αυλαία τον Ιανουάριο του 2020.

Η δυστοκία της ολοκλήρωσης της παραχώρησης του διπλανού ακινήτου, που είναι γνωστό ως Θριάσιο Ι, η οποία φαίνεται πως ξεπερνιέται πια σήμερα δυόμιση χρόνια μετά, συμπαρέσυρε και τη διαδικασία για το Θριάσιο ΙΙ. Η μοίρα εξάλλου των δύο εμπορευματικών κέντρων είναι άρρηκτα συνδεδεμένη, καθώς λειτουργούν συμπληρωματικά, προκειμένου να δημιουργηθεί το μεγαλύτερο logistics park της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, μια ανάσα από το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας στον Πειραιά.

 

Οι όροι

Σημειώνεται ότι η είσοδος ιδιώτη επενδυτή στο Θριάσιο Ι αποτελούσε όρο για τη χρηματοδότηση με περίπου 180 εκατ. ευρώ από την Ε.Ε. των σιδηροδρομικών και αποθηκευτικών έργων που έχουν υλοποιηθεί στην έκταση του ΕΣΣΣΔΙ του ΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο.

Μέρος εκείνου του πρώτου διαγωνισμού ήταν ένα πακέτο συμπληρωματικών επενδύσεων, ύψους περίπου 20 εκατ. ευρώ, για την ολοκλήρωση των εγκαταστάσεων που έχουν ήδη κατασκευαστεί, με την υλοποίηση χώρων εναπόθεσης φορτίων, χώρων τελωνείου και γραφείων, επιπλέον αποθηκευτικών χώρων, καθώς και την προμήθεια γερανογεφυρών.

Υπενθυμίζεται ότι με νομοθετική ρύθμιση το 2018 προβλέφθηκε ότι η αποκλειστική διαχείριση, αξιοποίηση και εμπορική εκμετάλλευση του ΕΣΣΣΔΙ και του ακινήτου ιδιοκτησίας του ΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο, εμβαδού 1.758.240 τ.μ. πλέον ή έλαττον, καθώς και όλων των κτισμάτων και εγκαταστάσεων που βρίσκονται επί αυτού, ανήκει στην ΟΣΕ, ο οποίος και μπορεί να ενεργεί κάθε πράξη διαχείρισης και διάθεσης για δικό του λογαριασμό και στο όνομά του, κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης διάταξης.

 

*Πηγή: ot.gr

Διαβάστε επίσης

ΣτΕ: Απέρριψε το αίτημα κατά της μεταβίβασης των Ναυπηγείων ΣκαραμαγκάΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Η  Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας  δημοσίευσε σήμερα τις υπ΄ αριθμ. 2375 και 2376/2022 αποφάσεις της, με τις οποίες έκρινε ότι είναι αναρμόδιο το ΣτΕ να επιλύσει τη  διέν...

Συνελήφθη στον Άλιμο 36χρονη που λήστευε γυναίκες τα τελευταία έξι χρόνιαΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Στα χέρια της αστυνομίας έπεσε  μια 36χρονη Ελληνίδα  η οποία είχε γίνει ο φόβος και ο τρόμος των γυναικών  στο κέντρο της Αθήνας  τα τελευταία ούτε ένα, ούτε δύο αλλά  έξι χρόνια ...

Εγκρίθηκε η επένδυση για το νέο ξενοδοχείο Hilton στον Πειραιά - Ποιο γνωστό ξενοδοχείο θα μεταμορφωθείΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

  Εγκρίθηκε η επένδυση για το νέο ξενοδοχείο Hilton στον Πειραιά . Αφορά το νέο Hampton by Hilton Piraeus Mikrolimano το οποίο θα αναπτυχθεί και λειτουργήσει μέσα από τη συμφωνία τ...

Η "Λαϊκή Συσπείρωση Πειραιά" για το χθεσινό ατύχημα στο Δημοτικό ΘέατροΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

ΔΕΛΤΙΟ  ΤΥΠΟΥ Για τη χθεσινή «κατάρρευση» της σκηνής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά Η «Λαϊκή Συσπείρωση Πειραιά» εύχεται ταχεία ανάρρωση στους μαθητές που τραυματίστηκαν χθες κατά τ...

Ημερίδα του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά σε συνεργασία με την IDECΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

«Η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση ως μοχλός ανάπτυξης των ελληνικών επιχειρήσεων»   Ημερίδα , με θέμα  «Η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση ως μοχλός ανάπτυξης των ελληνικών επιχειρήσεων»...

Κατέρρευσε μέρος της σκηνής στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά – Τραυματίστηκαν μαθητέςΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

  Μέρος της σκηνής στην κεντρική αίθουσα του  Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά  κατέρρευσε το μεσημέρι της Δευτέρας (28/11), με αποτέλεσμα να τραυματιστούν μαθητές. Σύμφωνα με την ΕΡΤ, ο ...

Μνημόνιο Συνεργασίας υπέγραψαν ο Δήμος Πειραιά και η Διεθνής Ναυτική και Βιομηχανική Ένωση WIMAΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Ο Δήμος Πειραιά και η WIMA προχώρησαν στην υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας, την Πέμπτη 24/11/2022, με κύριο στόχο την ενίσχυση και την στήριξη της καινοτόμου ανάπτυξης της επιχειρημ...

Αναβίωσε ο ιστορικός Κολυμβητικός Όμιλος του Πειραιά μετά από 80 χρόνια!ΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Μετά από ογδόντα χρόνια ζωντανεύει ένα από τα πιο ιστορικά σωματεία της πόλης   Χρειάστηκε να περάσουν  περισσότερα από ογδόντα χρόνια  για να αναβιώσει ένα από τα πιο ιστορικά σωμ...

Πα.Πει.: Ορκωμοσία αποφοίτων Π.Μ.Σ. "Διαχείριση Λιμένων και Παράκτια Οικονομία"ΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Ολοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος του μεταπτυχιακού προγράμματος του Πανεπιστημίου Πειραιά   Την  Πέμπτη 24 Νοεμβρίου 2022 στις 5 το απόγευμα , στην αίθουσα τελετών του Πανεπιστημίου Πε...