ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Άπαντες ίσοι - Άρθρο του Μιχάλη Κοττάκη

Τα μέτρα οφείλουμε να τα τηρούμε άπαντες, για το καλό μας. Εξάλλου, αυτό είναι και επιδημιολογικά ένα υλικό της συνταγής της επιτυχίας. Αυτό λέει και η επιστημονική κοινότητα την οποία επικαλείται συνεχώς και μας καλεί να ακούσουμε η ελληνική κυβέρνησις ασταμάτητα από την αρχή της πανδημίας. Τα μέτρα για να αποκτήσουν ισχύ στην ελληνική επικράτεια πρέπει πρώτα να περάσουν από το ΦΕΚ και να γίνουν νόμοι του ελληνικού κράτους. Αφού τεθούν εν ισχύ ισχύουν για άπαντες και άπαντες είναι ίσοι απέναντι στους νόμους που τα εισάγουν. Και επιδημιολογικά ισχύουν για άπαντες, διότι άπαντες αντιμετωπιζόμεθα ως μονάδες και ως πιθανά κρούσματα και άπαντες καθιστάμεθα απλές μονάδες και αριθμοί απέναντι σε έναν θανατηφόρο ιό. Συνεχιζοντας επί της ισοτητάς, το πολύπαθό μας Σύνταγμα στο Άρθρο 4 κατοχυρώνει ισότητα των Ελλήνων πολιτών ενώπιον του νόμου, ίσα δικαιώματα και υποχρεώσεις. Υπό αυτή τη διεπιστημονική θεώρηση άπαντες είμαστε ίσοι υπό αυτές τις συνθήκες.

 

Παρ' όλα αυτά, ενώ η ουσιαστική ισχύς του νόμου συνεπάγεται με την καθολοική εφαρμογή του σε όλη την επικράτειά, κάτι τέτοιο δεν μας εγγυάται κανείς εσχάτως. Ο λόγος για το νομοθετικο πλαισίο των μέτρων υγειονομικής προστασίας. Αυτά εφαρμόζονται μεν επί της συντριπτικής πλειοψηφίας των πολιτών καθ' ότι επικρατεί σε μεγάλο βαθμό φόβος της ενδεχόμενης συνάντησης με την αστυνομία και της επαρκούς δικαιολόγησης της εξόδου, ώστε να μην "πέσει" το τριακοσάρι. Τα ίδια μέτρα ισχύουν και για τον πρωθυπουργό ο οποίος στη συνέντευξή του στον Αντώνη Σρόιτερ παρεδέχθη δημοσίως το λάθος του. Προς
τιμήν του είναι αυτό. Σπάνιο φαινόμενο στο χώρο της πολιτικής.

 

Ωστόσο, ενα μείζον ερώτημα πρέπει να απαντηθεί. Μόνον έτσι θα εξασφαλιστεί η ισότητα απάντων των Ελλήνων ενώπιον του παρόντος νόμου. Το ερώτημα είναι το εξής: Ποιος θα ελέγξει αν η αρμόδια αρχή που ελέγχει τους πολίτες τηρεί η ίδια τα μέτρα υγειονομικής προστασίας; Σε περίπτωση που ένας πολίτης καταγγείλει στην αστυνομία παραβίαση των μέτρων από τις αστυνομικες κατά πόσο αυτες θα δράσει ενάντια σε μέλη τους. Το παρόν σενάριο αποτελεί μια μορφή οιονεί ενδοδιοικητικού ελέγχου. Στον ενδοδιοικητικό έλεγχο και ιδίως στην περίπτωση μιας ιεραρχικής προσφυγής υπάρχει το εμπόδιο της συναδελφικής αλληλεγγύης (esprit de corp). Και διερωτάται κανείς, εμποδίζει τίποτα την δράση του παράγοντος της συναδελφικής αλληλεγγύης στο σενάριό μας;

Σημειωτέον, η αναφορά σ' αυτό γίνεται επειδή συνιστά υπαρκτό ενδεχόμενο.

Το έλασσον ερώτημα είναι κατά πόσο ένας απλός πολίτης μη κάτεχων εξουσία και διασυνδέσεις σε αρμόδιες ελεγκτικές αρχές δύνανται να αποφύγει την επιβολή προστίμου στο ενδεχόμενο που τυγχάνει να σταματηθεί για έλεγχο από την αστυνομία, δίνοντας μια επεξήγηση που τοποθετείται στο ίδιο μήκος κύματος με αυτή του πρωθυπουργού (στο κάτω-κάτω και ο κ. Μητσοτάκης πολίτης είναι).

Παράδειγμα, ενας κάτοικος Γλυφάδας θέλει να ασκηθεί εντός περιφερειακής ενότητας Αττικής. Επιλέγει ως προορισμό για τη σωματική του άσκηση Πάρνηθα. Στον δρόμο για τον προορισμό του συναντά μπλόκο της αστυνομίας στην Πάρνηθος(στις Αχαρνές) το οποίο προβαίνει στον απαιτούμενο έλεγχο. Ο αστυνομικός βλέπει τον κωδικό 6 σε sms. Κατά πόσον όμως θα μπορούσε να κρίνει ως άσκοπη τη μετακίνηση επιβάλλοντας πρόστιμο; Μην ξεχνάμε, ότι οι δήμοι απ τη Γλυφάδα μέχρι τις Αχαρνές ευτυχώς έχουν μεριμνήσει επαρκώς για την ύπαρξη πάρκων, αλσυλίων και χωρών πρασίνου που να προσφέρονται για σωματική άσκηση.

Υπάρχουν δηλαδή και πλησιέστερες επιλογές για σωματική άσκηση. Μπορεί η επικαιρότητα να προχωράει με ιλιγγιώδεις ρυθμούς και οι εναλλαγές των προτεραιοτήτων της ημερήσιας διάταξης να επικαλύπτουν τη
σημασία ορισμένων συνθηκών για την ελληνική κοινωνία, αλλά επι του πλαισίου των μέτρων υγειονομικής προστασίας καμία ουσιαστική αλλαγή δεν έχει σημειωθεί. Ως εκ τούτου, καμία από τις παραπάνω προβληματικές δεν πρέπει να περάσει στη λήθη.

 

Αναμφίβολα, μπορεί να έχει επιβληθεί στη δύσκολη αυτή συγκυρία ένας σκληρός νόμος, αλλά παραμένει νόμος. Το γράμμα του είναι για άπαντες το ίδιο. Αυτή είναι εξάλλου η πεμπτουσία της δημιουργίας του. Αλλιώς δεν έχει λόγο ύπαρξης σε μια δημοκρατική πολιτεία. Διά της τήρησης του γράμματος του θα συνεισφερουμε άπαντες στα δημόσια βάρη, χωρίς διακρίσεις και ανάλογα με της δυνάμεις μας, σύμφωνα πάντα με την παράγραφο 5 του Άρθρου 4 του Συντάγματος.
Στην προκειμένη περίπτωση αυτές είναι και οι δυνάμεις μας στην καταπολέμηση του ιού, η εφαρμογή του νόμου. Αναγκαίον όμως είναι να υπάρχουν δικλείδες ασφαλείας που καλύπτουν τις λίγες περιπτώσεις που η ισότητα απάντων υπό όρους δύναται να τεθεί εν αμφιβόλω. Πολλώ δε μάλλον σε μια κοινωνία κουρασμένη
πνευματικά, ρημαγμένη οικονομικά και στερημενή αναψυχής τε και χαλάρωσης τους τελευταίους μήνες, δεν χωράνε τέτοια ενδεχόμενα.

Διαβάστε επίσης

Ο διχαστικός Μεγάλος Αδελφός της νέας εποχής - Άρθρο του Μιχάλη Κοττάκη Μιχάλης Κοττάκης

Μετά από 10 χρόνια απουσίας το “Big Brother” επέστρεψε στην ελληνική τηλεόραση. Το Σάββατο 29 Αυγούστου στις 9 το βράδυ έκανε την πρεμιέρα του στον Σκάι.   17 παίκτες καλούνται να ...

Κυρία Υπουργέ, με το υπόλοιπο νομοθετικό πλαίσιο τι κάνουμε; - Άρθρο του Μιχάλη ΚοττάκηΜιχάλης Κοττάκης

Τα μελήματα του χαρτοφυλακίου της Παιδείας κάθε χρόνο στα τέλη του Ιουλίου είναι συγκεκριμένα. Μερικά από αυτά είναι η έκδοση των βάσεων των σχολών, η δημοσίευση της εξεταστέας ύλη...

Οι αφανείς ήρωες της δημοκρατικής ενημέρωσης - Άρθρο του Μιχάλη ΚοττάκηΜιχάλης Κοττάκης

Ο τύπος ως μέσο μαζικής Ενημέρωσης αλλά και επικοινωνίας κατέχει μια δεσπόζουσα θέση στο πολιτικό σύστημα της νεώτερης Ελλάδας. Ο ρόλος που έχουν διαδραματίσει οι ημερήσιες πολιτικ...