ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ερμιονίδα: Ο χαμένος κρίκος

Πολύπλευρη και διαχρονική, η σχέση της με τα νησιά του Αργοσαρωνικού στο πέρασμα των αιώνων πρέπει να αποτυπωθεί σε μια νέα τουριστική ταυτότητα της περιοχής. Του Αντώνη Αντωνόπουλου Ξεφυλλίζοντας την ιστορία της Ερμιονίδας, εύκολα διαπιστώνει κανείς την πολύπλευρη σχέση της με τα νησιά του Αργοσαρωνικού στο πέρασμα των αιώνων. Ιδιαίτερα κατά την Τουρκοκρατία, αλλά και τα χρόνια που ακολούθησαν, αναπτύχθηκαν ισχυροί κοινωνικοί και οικονομικοί δεσμοί, που διαμόρφωσαν κοινή συνείδηση στις τοπικές κοινωνίες, και τελικά οδήγησαν σε κοινή πορεία. Η παράλληλη εξέλιξη της ευρύτερης περιοχής αποτυπώνεται στην αρχιτεκτονική των οικισμών του Κρανιδίου και της Ερμιόνης, που είναι πανομοιότυπη με αυτή των Σπετσών, της Ύδρας και των άλλων νησιών του Αργοσαρωνικού. Παράλληλα, η Ερμιονίδα αποτελούσε τον κύριο συνδετικό κρίκο των νησιών με την ενδοχώρα της Πελοποννήσου και τις παραγωγικές της δομές. Μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, το ελληνικό κράτος προχώρησε σε διοικητική αναδιάρθρωση, που σίγουρα δεν έγινε με κριτήρια γεωγραφικά και αναπτυξιακά. Έτσι, τα νησιά του Αργοσαρωνικού υπάγονται έκτοτε διοικητικά στον Πειραιά. Αυτό οδήγησε σε σταδιακό μαρασμό τις σχέσεις της Ερμιονίδας με τον υπόλοιπο Αργοσαρωνικό. Το κάθε νησί, αλλά και η Τροιζηνία και η Ερμιονίδα, απομονώθηκαν, κλείστηκαν στον εαυτό τους και ακολούθησαν ξεχωριστά αναπτυξιακά μονοπάτια. Επειδή όμως καμία από τις μονάδες αυτές δεν συγκέντρωνε μια κρίσιμη αναπτυξιακή μάζα, καθεμία οδηγήθηκε στο δικό της αδιέξοδο. Έτσι, ο τουρισμός και η δεύτερη κατοικία, που αποτελούν σήμερα τη μοναδική ίσως διέξοδο ανάπτυξης στις άγονες και άνυδρες περιοχές του Αργοσαρωνικού, παρουσιάζουν φθίνουσα πορεία στην ευρύτερη περιοχή. Εξαίρεση αποτελούν οι μεγάλες τουριστικές επενδύσεις που γίνονται τελευταία, όπως επίσης και κάποιες αθλητικές και πολιτιστικές πρωτοβουλίες, που γίνονται σε διάφορους δήμους της περιοχής, οι οποίες όμως λειτουργούν μεμονωμένα και δεν αρκούν για να ανατρέψουν τη γενική εικόνα. Είναι λοιπόν απαραίτητο ότι η περιοχή πρέπει να γυρίσει σελίδα. Οι δήμοι της περιοχής, οι φορείς, οι επενδυτές και, τελικά, όλοι οι πολίτες θα πρέπει συντονισμένα να συμφωνήσουν πάνω στις γενικές γραμμές του νέου αναπτυξιακού προτύπου. Παράλληλα, θα πρέπει όλοι μαζί να συνδιαμορφώσουν τη νέα τουριστική ταυτότητα της περιοχής, αυτό που στη γλώσσα των ειδημόνων του τουρισμού λέγεται «brand name» και θεωρείται απαραίτητο για οποιαδήποτε σοβαρή και μακρόπνοη προσπάθεια τουριστικής ανάπτυξης.
Μπορεί να λειτουργήσει ως γέφυρα, που θα ενώνει κάποια από τα νησιά του Αργοσαρωνικού με την Πελοπόννησο
Τα τελευταία χρόνια η Πελοπόννησος προσπαθεί να αναπτύξει τη δική της τουριστική ταυτότητα, το δικό της brand name. Κάθε περιοχή στην Πελοπόννησο προσπαθεί, προβάλλοντας τα δικά της συγκριτικά πλεονεκτήματα, να αναπτύξει τη δική της ταυτότητα μέσα στο ευρύτερο σύνολο. Έτσι, έχει αρχίσει να γίνεται γνωστό και να καθιερώνεται το brand name «Ελλάδα - Πελοπόννησος - Πύλος», με πολύ θετικές επιδράσεις στην ευρύτερη περιοχή της Μεσσήνης. Η Ερμιονίδα, που αποτελεί τον κρίκο μεταξύ της Πελοποννήσου και των νησιών του Αργοσαρωνικού, πρέπει να αναπτύξει το δικό της τοπικό brand name, που θα είναι διττό. Θα είναι «Ελλάδα - Αργοσαρωνικός - Ερμιονίδα», αλλά και «Ελλάδα - Πελοπόννησος - Ερμιονίδα». Παράλληλα, τα νησιά θα αναπτύξουν το δικό τους τοπικό brand name, π.χ. «Ελλάδα - Αργοσαρωνικός - Σπέτσες», πάντα βέβαια κάτω από τη μεγάλη εθνική ομπρέλα και κάτω από την ομπρέλα του Αργοσαρωνικού. Έτσι, οι επιμέρους τόποι θα μπορέσουν να αναπτυχθούν, χρησιμοποιώντας και λίγη από τη λάμψη και την ομορφιά των γειτόνων. Ο ρόλος της Ερμιονίδας στην αναπτυξιακή αυτή προσπάθεια μπορεί να είναι πολύ σημαντικός. Μπορεί να λειτουργήσει ως γέφυρα, που θα ενώνει κάποια από τα νησιά του Αργοσαρωνικού με την Πελοπόννησο. Αρχικά, γέφυρα εμπορική και οικονομική, αφού μπορεί να τροφοδοτεί τα νησιά αυτά με τα εκλεκτά τοπικά προϊόντα της Πελοποννήσου. Αλλά ακόμα και γέφυρα πολιτιστική, που θα ενώνει τον Αργοσαρωνικό με τους σημαντικούς πολιτιστικούς προορισμούς της Πελοποννήσου, και ειδικά την Αργολίδα, τις Μυκήνες, το αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, την παλιά πόλη του Ναυπλίου, την Ολυμπία, αλλά ακόμα και το Σπήλαιο Φράγχθι, που πλέον είναι επισκέψιμο. Ιδού λοιπόν πεδίο δόξης λαμπρό για τους νέους τοπικούς άρχοντες, που θα εκλεγούν στις επικείμενες δημοτικές εκλογές. Αυτοί θα κληθούν να αφήσουν πίσω τους το παρελθόν και να προχωρήσουν στον σχεδιασμό του μέλλοντος του τόπου μας. Οι πολίτες θα πρέπει και αυτοί να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να ψηφίσουν αυτούς που θα μπορέσουν να σηκώσουν αυτό το βάρος. Βιογραφικό Γεννήθηκε το 1957 στους Φούρνους Ερμιονίδας, Πήρε πτυχίο το 1981 από τη Σχολή Αγρονόμων και Τοπογράφων του ΕΜΠ. Το 1985 ολοκλήρωσε το διδακτορικό του στο Πολυτεχνείο Αννοβέρου Γερμανίας. Τελείωσε τη στρατιωτική του θητεία το 1987. Από τότε εργάζεται ως διευθύνων σύμβουλος της μελετητικής εταιρείας ΜΕΤΡΗΣΗ ΕΠΕ και τελευταία της κατασκευαστικής εταιρείας ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ Ο.Ε.

Διαβάστε επίσης

Στον Πόρο πάντα επιστρέφειςΛαθρεπιβάτης

Το μυστικό του βρίσκεται στην ομορφιά της καθημερινότητάς του. Λιμάνι γαλήνιο, φιλόξενο, σου δίνει τη σιγουριά του αγκυροβολίου από τις φουρτούνες όλων των ειδών.Της Βούλας Μποζινέ...

Κυψέλη - ΚυψέληΛαθρεπιβάτης

Η εκδρομή στην Αίγινα, ένα σύντομο γλυκό ταξίδι, κατάστρωμα στο πλοίο... και σε λιγότερο από δέκα ώρες επιστροφή στην Αθήνα. Του Πάβλου Χαμπίδη Αλκυονίζoν πρωινό στην Αθήνα, στην Κ...

Συλλογικότητα, αντίληψη κοινού συμφέροντος, επαγγελματισμός...Λαθρεπιβάτης

Η προσωπική εμπειρία μιας γυναίκας, που ζει, εργάζεται και αγαπά τον Πόρο, για την αναβάθμιση του νησιού. Της Μαρί-Λουίζ Αντωνιάδου Αγαπώ και νοιάζομαι για το νησί αυτό. Κατάγομαι ...

Εμείς οι παρασκευάδες...Λαθρεπιβάτης

Περπατά και είναι στην Αίγινα τα τελευταία είκοσι χρόνια, την αγαπά και τη νοιάζεται, αλλά τι δεν μπορεί να αντέξει… Της Μισέλ Μπαστιά Περπατώ, είμαι στην Αίγινα – Παλιά... Το νησί...

Ένα αλλιώτικο εισιτήριο…Λαθρεπιβάτης

Μια αναδρομή στη βιωματική σχέση που αναπτύσσει κανείς με την Αίγινα, και ιδιαίτερα από τη μαγευτική θέση στην Παχειά Ράχη. Της Βένιας Δημητρακοπούλου Λαθρεπιβάτης λέγεται κάποιος ...

Αίγινα: Μια μικρά ΕλλάςΛαθρεπιβάτης

Με τίτλο εμπνευσμένο από το βιβλίο «Μικρά Αγγλία» της Ιωάννας Καρυστιάνη και την ομότιτλη ταινία του Παντελή Βούλγαρη, μια ενδιαφέρουσα ακτινογραφία του νησιού από έναν κλασικό «Πα...

Αίγινα-μάγισσα… Λαθρεπιβάτης

«Με την Αίγινα να σου... φωνάζει πως θα ξαναγυρίσεις…», επισημαίνει στην περιγραφή του ο εκλεκτός επισκέπτης στο νησί τις ημέρες του 5ου Φεστιβάλ Φιστικιού. Του Ηλία Γεωργάκη Hταν ...

Γελοίο και τραγικόΛαθρεπιβάτης

Μια... μετριοπαθής δημοσιογραφική αποτίμηση των όσων ζούμε εμείς οι Έλληνες τα τελευταία χρόνα. Του Δημήτρη Τσαλίδη Αλλιώς θα ήθελα ν’ αρχίσω, άλλα θα ήθελα να πω, αλλά, δυστυχώς, ...