ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Μια κακή παράσταση στο «Εμπρός» - Άρθρο του Κώστα Γιαννακίδη

Η Αστυνομία σφράγισε με τσιμεντόλιθους τον αυτοδιαχειριζόμενο χώρο πολιτισμού «Εμπρός», ο οποίος ανακαταλήφθηκε εκ νέου. Σε ένα πιο ανοιχτόμυαλο περιβάλλον, οι αρμόδιοι φορείς θα διευκόλυναν τη λειτουργία του «Εμπρός» προτείνοντας, ενδεχομένως, τη μεταστέγασή του και την ανάπτυξη συνεργειών με θεσμικούς φορείς χωρίς να υπονομεύεται ο αυτοδιαχειριζόμενος χαρακτήρας.

 

Την περασμένη Τετάρτη, η αστυνομία παρενέβη στο αυτοδιαχειριζόμενο θέατρο «Εμπρός» και απέκλεισε την πρόσβαση τοποθετώντας τσιμεντόλιθους. Η αστυνομική επιχείρηση, στο κτίριο που ανήκει στο Δημόσιο, αντιμετωπίστηκε επιχειρησιακά και υπηρεσιακά ως εκκένωση κατάληψης. Το βράδυ του Σαββάτου, όταν η χώρα έβλεπε Eurovision, πλήθος κόσμου αφαίρεσε τους τσιμεντόλιθους και κατέλαβε εκ νέου το κτίριο.

 

Το κτίριο του 1933, που βρίσκεται στην περιοχή του Ψυρρή, λειτουργεί από το 2011 ως αυτοδιαχειριζόμενος χώρος πολιτισμού. Έχει φιλοξενήσει εκατοντάδες εκδηλώσεις, θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες, προσφέροντας καλλιτεχνικό βήμα σε ανθρώπους και σχήματα που δεν επρόκειτο ποτέ να αποκτήσουν πρόσβαση στον χώρο του εμπορικού θεάματος. Και εξ όσων θυμάμαι, δεν έχει καταγραφεί ποτέ ως εργαστήριο παρασκευής μολότοφ, ορμητήριο μπαχαλάκηδων κ.λπ. Αντίστοιχοι χώροι καλλιτεχνικής έκφρασης υπό αυτοδιαχειριζόμενα σχήματα λειτουργούν σε όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες ως ψηφίδες ενός μωσαϊκού πολιτιστικής ποικιλομορφίας. Οταν τσιμεντώνεις ένα χώρο αυτής της μορφής, το μήνυμα που στέλνεις είναι, το λιγότερο, αποκρουστικό. Οχι επειδή «τα κτίρια ανήκουν σε αυτούς που βρίσκονται μέσα», όπως βλακωδώς υποστήριξε ένα πανό. Αλλά επειδή οι τσιμεντόλιθοι σε έναν χώρο πολιτισμού, πέρα από δηλωτικοί της αντίληψης από την οποία εκπορεύτηκε η απόφαση, μας προσβάλλουν όλους. 

 

Ασφαλώς και υπάρχουν επιχειρήματα υπέρ της της εκκένωσης. Κάποιος θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι το Δημόσιο, μέσω της Εταιρείας Ακινήτων του Δημοσίου, οφείλει να υπερασπίζεται την περιουσία του, ενώ και το κτίριο δεν ικανοποιεί απαιτήσεις ασφάλειας, η χρήση του εγκυμονεί κινδύνους για όσους εισέρχονται κ.λπ. 

 

Ομως εδώ μιλάμε για μία ιδιαίτερη περίπτωση, στην οποία οφείλουν να εγκύψουν το υπουργείο Πολιτισμού και ο Δήμος Αθηναίων. Διότι δεν είναι και απολύτως βέβαιο ότι η ενδεχόμενη χρήση του κτιρίου από το Δημόσιο θα δημιουργήσει κοινωνικό όφελος αντίστοιχο αυτού που παράγει τώρα το «Εμπρός». Τι είναι, στα αλήθεια, περισσότερο ωφέλιμο για την πόλη; Ενα ακόμα δημόσιο κτίριο ή ένας χώρος που παράγει πολιτισμό και επιτρέπει σε καλλιτέχνες του εμπορικού περιθωρίου να εκφραστούν; 

 

Σε ένα πιο ανοιχτόμυαλο περιβάλλον, οι αρμόδιοι φορείς θα διευκόλυναν τη λειτουργία του «Εμπρός» προτείνοντας, ενδεχομένως, τη μεταστέγασή του και την ανάπτυξη συνεργειών με θεσμικούς φορείς χωρίς να υπονομεύεται ο αυτοδιαχειριζόμενος χαρακτήρας. Ας πάρουν, για παράδειγμα, καμιά ιδέα από το Βερολίνο. Οταν βάζεις το «νόμος και τάξη» απέναντι από την τέχνη, αυτό που προκύπτει είναι είτε τραγωδία είτε φαρσοκωμωδία.

 

 

Πηγή: Protagon.gr

Διαβάστε επίσης

Ο ναύαρχος και το ναυάγιο - Άρθρο του Κώστα ΓιαννακίδηΚώστας Γιαννακίδης

Τα τραγελαφικά με τον ναύαρχο που θα αναλάμβανε τη διαχείριση κρίσεων ενώ δεν μπορούσε να διαχειριστεί την προσωπική του κρίση, ασφαλώς επισκιάζουν επικοινωνιακά τον ανασχηματισμό ...

Και τι κάνουν οι ελίτ για το εμβόλιο; - Άρθρο του Κώστα ΓιαννακίδηΚώστας Γιαννακίδης

Επιχειρηματικοί όμιλοι, τράπεζες, ιδρύματα και γνωστοί καλλιτέχνες έχουν λουφάξει, επιλέγοντας να μην πάρουν θέση ή να μη χρηματοδοτήσουν καμπάνιες υπέρ του εμβολιασμού. Κατά τα λο...

ΠΑΣΟΚ ή ΚΙΝΑΛ; Τι θα διαλέγατε; - Άρθρο του Κώστα Γιαννακίδη Κώστας Γιαννακίδης

Αν η Φώφη Γεννηματά δεν διατηρήσει την προεδρία του Κινήματος Αλλαγής, οι επίδοξοι διάδοχοί της φέρονται διατεθειμένοι να ανασύρουν το ΠΑΣΟΚ από το χρονοντούλαπο. Είναι, άλλωστε, έ...

Η πολυτέλεια του Τζέιμς - Άρθρο του Κώστα Γιαννακίδη Κώστας Γιαννακίδης

Δεν είναι δα και τραγικό μερικές χιλιάδες νέοι να θεωρούν λαϊκό ήρωα τον Τζέιμς. Είναι σημείο των καιρών και βεβαιωτικό της ευζωίας μας. Αν τραβήξεις από τη Ρόδο μία ευθεία γραμμή ...

Αντιπολίτευση με φούντες - Άρθρο του Κώστα ΓιαννακίδηΚώστας Γιαννακίδης

  Ο Aδωνις Γεωργιάδης παραδέχθηκε ότι η ΝΔ, ως αντιπολίτευση, έκανε λάθος για τη φαρμακευτική κάνναβη. Είναι μία παραδοχή που μας δείχνει πώς ακριβώς ασκείται στη χώρα μας η αντιπο...

Τι άνθρωποι είναι αυτοί; - Άρθρο του Κώστα ΓιαννακίδηΚώστας Γιαννακίδης

Τι είναι αυτοί που μακέλεψαν μία οικογένεια και πήραν, μαζί με τα λεφτά, τη ζωή μιας εικοσάχρονης μάνας; Το πρόβλημα με αυτό το ερώτημα είναι ότι σπάνια παίρνουμε την απάντηση που ...

Η κοροϊδία με τα SMS - Άρθρο του Κώστα ΓιαννακίδηΚώστας Γιαννακίδης

Διατηρείται ένα μέτρο που σέβονται όλο και λιγότεροι και αγνοούν όλο και περισσότεροι. Αυτή είναι μία ενδιαφέρουσα συνθήκη. Κράτος και πολίτες προσερχόμαστε σε μία σιωπηρή συμφωνία...

Πάσχα στη Χώρα των Θαυμάτων - Άρθρο του Κώστα ΓιαννακίδηΚώστας Γιαννακίδης

Τα πασχαλινά λαγουδάκια του Πατούλη δεν είναι διάκοσμος· εικαστική εγκατάσταση είναι. Διότι τη στιγμή που λες «δεν μπορεί ρε παιδί μου να υπάρχει αυτό το πράγμα», πας και το αγγίζε...