Σχολείο Ειδικής Αγωγής στην Αίγινα: Για ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση και τη ζωή - Άρθρο του Γιώργου Μπήτρου
Η πρωτοβουλία για την ίδρυση και λειτουργία σχολείου Ειδικής Αγωγής στην Αίγινα αναγνωρίστηκε από όλους ως μια πολύ θετική κίνηση για τα εκπαιδευτικά θέματα του νησιού.
Η μορφή και οι δομές της δημόσιας εκπαίδευσης σήμερα έχουν αλλάξει ακολουθώντας τις περισσότερες φορές τις ανάγκες της κοινωνίας, τα προβλήματα, το σύγχρονο τρόπο ζωής, τα νέα δεδομένα αλλά κυρίως τις μαθησιακές ανάγκες έτσι όπως αυτές ορίζονται από την πρόοδο και την εξέλιξη των παιδαγωγικών επιστημών.
Μέχρι χθες οι ανάγκες φύλαξης και απασχόλησης των μικρών μαθητών πέρα από το σχολικό ωράριο οδήγησε στη δημιουργία και λειτουργία δομών όπως τα ολοήμερα σχολεία σε όλη την Ελλάδα, στην ενίσχυση των Παιδικών Σταθμών. Η παροχή ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες η βελτίωση της παρεχόμενης γνώσης οδήγησε στην εφαρμογή προγραμμάτων ενισχυτικής διδασκαλίας για αδύναμους μαθητές αλλά και στην εισαγωγή προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων.
Τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια σε πολλά σχολεία της Ελλάδας λειτουργούν Τμήματα Ένταξης μαθητών με διαπιστωμένα μαθησιακά προβλήματα, αλλά και προγράμματα «Παράλληλης Στήριξης». Προβλήματα που έχουν διαγνωσθεί από ειδικά παιδοψυχολογικά κέντρα και αφορούν θέματα δυσλεξίας, δυσαναγνωσίας, δυσαριθμησίας, δυσορθρογραφίας, απόσπασης προσοχής την ώρα του μαθήματος καθώς και θέματα συμπεριφοράς και ομαλής ένταξης του παιδιού στο σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον.
Οι καταγεγραμμένες αυτές ανάγκες οδήγησε την Πολιτεία στην Ίδρυση Σχολείων Ειδικής Αγωγής και ΕΝ.Ε.ΓΥ.Λ (Ενιαίο Ειδικό Γυμνάσιο Λύκειο) στα οποία παρέχεται από καταρτισμένους εκπαιδευτικούς μεγάλες υπηρεσίες ώστε οι μαθητές αυτοί να βοηθηθούν πραγματικά και να ενταχθούν ομαλά στη σχολική ζωή. Όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις έδωσαν μεγάλη βαρύτητα και έμφαση στη λειτουργία αυτών των δομών. Τα σχολεία αυτά λειτουργούν με πολύ επιτυχία σε πολλές περιοχές της Ελλάδας καλύπτοντας μεγάλες εκπαιδευτικές ανάγκες. Τα παλιά στερεότυπα που βασάνισαν και χαρακτήρισαν γενιές παιδιών και τα στιγμάτισε ψυχικά και κοινωνικά, όπως «δεν τα παίρνει», « δεν σκαμπάζει τίποτα», «είναι τούβλο» έχουν εκλείψει καθώς ο όρος «μαθησιακές δυσκολίες» ή «ειδικές μαθησιακές δυσκολίες» έχουν αντικαταστήσει τις απαράδεκτες και αναχρονιστικές τακτικές στην αντιμετώπιση αυτών των μαθητών.
Σε καμία περίπτωση οι φοίτηση σε ένα τέτοιο σχολείο δεν σημαίνει και στιγματισμό του παιδιού ή χαρακτηρισμό του ως μαθητή δεύτερης κατηγορίας. Αντιθέτως με σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας αντιμετωπίζονται προβλήματα που παλιά, ενώ υπήρχαν δεν είχαν εντοπιστεί και αντιμετωπιστεί. Μαθητές τέτοιων σχολείων τα τελευταία χρόνια έχουν κατορθώσει να εισαχθούν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και έχουν διακριθεί.
Τη φετινή σχολική χρονιά από το Δήμαρχο Αίγινας κ. Ιωάννη Ζορμπά αναλήφθηκε η πρωτοβουλία για την ίδρυση ενός Σχολείου Ειδικής Αγωγής για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στην Αίγινα. Η σκέψη αυτή είχε θετική αποδοχή από την Επιτροπή Παιδείας του Δήμου και χαιρετίστηκε με πολύ ευμενή σχόλια.
Οι καταγεγραμμένες ανάγκες στην Αίγινα είναι πολλές και παρουσιάζουν αυξητικές τάσεις. Ήδη σε τρία Δημοτικά Σχολεία λειτουργούν Τμήματα Ένταξης και σε πολλά από αυτά τρέχουν προγράμματα Παράλληλης Στήριξης. Οι μαθητές των Τμημάτων Ένταξης στα Δημοτικά συνεχίζουν τη φοίτηση τους στο Γυμνάσιο είτε επιλέγοντας το σχολείο στο οποίο ανήκουν γεωγραφικά είτε επιλέγοντας να φοιτήσουν στο 2ο Γυμνάσιο Αίγινας όπου λειτουργούν τα μοναδικά τμήματα ένταξης για μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Αποτέλεσμα αυτής της επιλογής που συνιστά «μονόδρομο» για πολλούς μαθητές είναι η συγκέντρωση μεγάλου αριθμού μαθητών με μαθησιακές ανάγκες σε ένα σχολείο.
Η πρακτική και η προβληματική των τελευταίων χρόνων επιβάλει τη δημιουργία και άλλων Τμημάτων Ένταξης σε άλλο Γυμνάσιο του νησιού, κάτι που θα αποσυμφορήσει τη μεγάλη συγκέντρωση μαθητών στο 2ο Γυμνάσιο και θα διευκολύνει τη σωστή λειτουργία των ήδη υπαρχόντων Τμημάτων Ένταξης.
Η δημιουργία και η λειτουργία Σχολείου Ειδικής Αγωγής που ψηφίστηκε ήδη από το Δημοτικό Συμβούλιο της Αίγινας είναι ένα πρώτο καλό βήμα για την ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης Δημόσιας Εκπαίδευσης στην Αίγινα.
Απομένουν και άλλα βήματα, και άλλες σημαντικές κινήσεις που θα πρέπει να τύχουν καθολικής αποδοχής και από τους γονείς οι οποίοι δεν πρέπει να φοβηθούν να εντάξουν τα παιδιά τους στις σύγχρονες δομές εκπαίδευσης αφήνοντας πίσω τους αναχρονιστικά στερεότυπα και αντιλήψεις που κόστισαν και στέρησαν από πολλά παιδιά – παλαιότερους μαθητές- ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση και τη ζωή.