Σφαγή στις τιμές: Η Ελλάδα πρωταθλήτρια στην ακρίβεια των επώνυμων προϊόντων
Η Ελλάδα βρίσκεται στην κορυφή της λίστας των χωρών με τις υψηλότερες τιμές σε τυποποιημένα προϊόντα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Τράπεζας της Ελλάδος και μια ανεξάρτητη μελέτη. Ακόμα και επώνυμα προϊόντα που βρίσκουμε στα ράφια των σούπερ μάρκετ σε όλη την Ευρώπη, κοστίζουν σημαντικά περισσότερο στη χώρα μας. Αλλά γιατί; Ας ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά στα στοιχεία και ας αναζητήσουμε τις αιτίες αυτής της δυσάρεστης πραγματικότητας.
Η έρευνα του in.gr
Μια πρόσφατη έρευνα του in.gr αποκάλυψε εντυπωσιακές διαφορές στις τιμές των ίδιων προϊόντων σε Ελλάδα, Γερμανία και Ολλανδία. Σε πολλά προϊόντα, όπως το κέτσαπ, η μαγιονέζα και τα δημητριακά, η Ελλάδα ήταν σημαντικά ακριβότερη, με διαφορές που ξεπερνούσαν ακόμη και το 100%. Ακόμα και σε προϊόντα που θεωρούμε βασικά, όπως το γάλα και το αναψυκτικό, οι τιμές ήταν αισθητά υψηλότερες στη χώρα μας.
Αν βέβαια λάβουμε υπ’όψιν ένα τυπικό καλάθι νοικοκυριού – που περιλαμβάνει π.χ. και νωπά προϊοντα – η διαφορά θα είναι πολύ μικρότερη. Σε κάθε περίπτωση η χαώδης διαφορά στα επώνυμα – εισαγόμενα brands επιβεβαιώνει πανηγυρικά τα ευρήματα της ΤτΕ, και αποδεικνύει ότι η Ελλάδα παραμένει πρωταθλήτρια στην ακρίβεια, σε τυποποιημένα τρόφιμα και καταναλωτικά αγαθά.
1)Κέτσαπ:
Γερμανία: 2,56 ευρώ το λίτρο (2,99 ευρώ η συσκευασία του 1,17 lt), Ολλανδία: 4,69 το λίτρο, Ελλάδα: 5,36 το λίτρο (με προσφορά -35%)
Βρήκαμε την ίδια μάρκα, σε παρόμοιες συσκευασίες. Η Ελλάδα ειναι 79,25% ακριβότερη από τη Γερμανία
2)Αναψυκτικό τύπου Cola:
Γερμανία: 0,79 ευρώ (προσφορά πολυσυσκευασία), Ολλανδία: 1,40 λίτρο (προσφορά πολυσυσκευασία), Ελλάδα: 1,30 λίτρο (1+1)
Η Ελλάδα είναι 64,5% ακριβότερη από την Γερμανία, αλλά -12,5 φθηνότερη από τν Ολλανδία
3) Καφές φίλτρου:
Γερμανία 14,98 ευρώ το κιλό (7,49 ευρώ η συσκευασία 500γρ), Ολλανδία: 14,18 ευρώ το κιλό – 7,09 τα 500 γρ Ελλάδα: 19,50 ευρώ το κιλό (9,75 τα 500 γρ).
Η Ελλάδα είναι 30% ακριβότερη στον καφέ από τη Γερμανία
4) Μαγιονέζα:
Γερμανία: 3,74 ευρώ το λίτρο (χωρίς προσφορά), Ελλάδα: 6,52 το λίτρο στην Ελλάδα (με προσφορά -35%). Στην Ολλανδία δεν βρήκαμε τον ίδιο τύπο, αλλά σε παραλλαγή της ίδιας μάρκας έκανε 7,20 ευρώ το λίτρο
Η Ελλάδα είναι 74% ακριβότερη από τη Γερμανία
5) Δημητριακά πρωϊνού με κακάο
Γερμανία: 9,50 ευρώ το κιλό, Ολλανδία: 10,27 το κιλό , Ελλάδα: 14,67 το κιλό στην Ελλάδα. Αλλά με έκπτωση 1+1 πέφτει στα 7,30 ευρώ το κιλό.
Στα δημητριακά η Ελλάδα είναι ως και -0,23% φθηνότερη από τη Γερμανία (όταν έχει προσφορά). Χωρίς προσφορά ειναι ως και 54% ακριβότερη
6) Cottage cheese (συσκευασμένο)
Γερμανία: 4,95 ευρώ το κιλό (σε πολυσυσκευασία), Ελλάδα: 10,71 το κιλό (με έκπτωση, από 12,60 το κιλό)
Δεν καταφέραμε να βρούμε τo ίδιο brand στην Ολλανδία. Η Ελλάδα είναι ως και 154% ακριβότερη από τη Γερμανία. Με την έκπτωση η διαφορά πέφτει στο 116%
7) Aναψυκτικό γκαζόζα
Γερμανία: 0,65 ευρώ το λίτρο (προσφορά), Ολλανδία: 1,63 Ελλλαδα: 1,15 λίτρο
Η Ελλάδα είναι ως 77% ακριβότερη από τη Γερμανία. Ομως επειδή πρόκειται για ένα προϊόν που γίνοναι συχνά εποχικές προσφορές, η διαφορά μπορεί ως και να μηδενιστεί
8) Πάνες για μωρά ως ενός έτους
Γερμανία: 0,15 ευρώ η πάνα, Ολλανδία: 0,45 η πάνα, Ελλάδα: 0,23 ευρώ η πάνα
Δεν μπορέσαμε να βρούμε συσκευασίες με τον ίδιο ακριβώς αριθμό τεμαχίων. Η Ελλάδα είναι 53% ακριβότερη από τη Γερμανία
9) Υγρό απορρυπαντικό
Γερμανία: 0,19 ευρώ η μεζούρα, Ολλανδία: 0,66 λεπτά η μεζούρα, Ελλάδα: 0,23 λεπτά η μεζούρα
Η Ελλάδα είναι αισθητά φθηνότερη από την Ολλανδία (-65%). Αλλά 21% ακριβότερη από τη Γερμανία (σε επίπεδο μεζούρας, αλλά με διαφορετικό μέγεθος συσκευασίας)
10) Οδοντόκρεμα
Γερμανία: 22,90 λίτρο (προσφορά 1+1), Oλλανδία: 33,20 ευρώ το λίτρο (χωρίς προσφορά), Ελλάδα: 37,07 το λίτρο – με έκπτωση 22,24 το λίτρο (πολυσυσκευασία)
Η Ελλάδα είναι φθηνότερη ως -3% από τη Γερμανία, όταν το συγκεκριμένο προϊόν είναι σε προσφορά.
Γιατί οι τιμές είναι τόσο υψηλές στην Ελλάδα;
Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που συμβάλλουν στις υψηλές τιμές των προϊόντων στην Ελλάδα:
- Φορολογία: Οι υψηλοί φόροι στα τρόφιμα και τα ποτά αυξάνουν σημαντικά το τελικό κόστος για τον καταναλωτή.
- Μάρκες: Οι μεγάλες εταιρείες συχνά εφαρμόζουν διαφορετικές τιμολογιακές πολιτικές σε κάθε χώρα, εκμεταλλευόμενες την χαμηλότερη αγοραστική δύναμη των Ελλήνων.
- Συσκευασίες: Οι διαφορές στις συσκευασίες και τα μεγέθη των προϊόντων καθιστούν δύσκολη την άμεση σύγκριση των τιμών.
- Καταναλωτική συμπεριφορά: Η προτίμηση των Ελλήνων καταναλωτών σε επώνυμα προϊόντα και η χαμηλή διαπραγματευτική δύναμη των καταναλωτών συμβάλλουν στην διατήρηση των υψηλών τιμών.
- Εφοδιαστική αλυσίδα: Αποτελεσματικότητα και διαφάνεια στην εφοδιαστική αλυσίδα είναι κρίσιμα για τη διαμόρφωση των τελικών τιμών. Πιθανές α inefficiencies και αδιαφανείς πρακτικές μπορούν να οδηγήσουν σε αυξήσεις τιμών.
Ποιες είναι οι συνέπειες για τους καταναλωτές;
Οι υψηλές τιμές των προϊόντων έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην καθημερινή ζωή των καταναλωτών:
- Μειωμένη αγοραστική δύναμη: Οι καταναλωτές αναγκάζονται να ξοδεύουν μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματός τους για την κάλυψη των βασικών αναγκών.
- Αύξηση του κόστους ζωής: Το υψηλό κόστος των τροφίμων συμβάλλει στην αύξηση του συνολικού κόστους ζωής.
- Ανισότητες: Οι υψηλές τιμές επηρεάζουν δυσανάλογα τα νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα.
Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των υψηλών τιμών, απαιτούνται συντονισμένες προσπάθειες από όλους τους εμπλεκόμενους:
- Καταναλωτές: Να είναι πιο ενημερωμένοι για τις τιμές, να συγκρίνουν προϊόντα και να επιλέγουν πιο οικονομικές εναλλακτικές.
- Επιχειρήσεις: Να αυξήσουν τον ανταγωνισμό και να προσφέρουν πιο προσιτές τιμές.
- Κυβέρνηση: Να εφαρμόσει πολιτικές που θα ενθαρρύνουν τον ανταγωνισμό, θα μειώσουν τους φόρους στα βασικά αγαθά και θα προστατεύσουν τους καταναλωτές από αθέμιτες πρακτικές.