ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η απάντηση του ΟΣΕ στην ΡΑΣ: Εγκρίνατε την εκπαιδευτική διαδικασία το 2021

Το πρόγραμμα εκπαίδευσης του προσωπικού κυκλοφορίας ήταν σε γνώση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων από τον Ιούλιο του 2022 υποστηρίζει ο ΟΣΕ, αντικρούοντας τα επιχειρήματα της ΡΑΣ που νωρίτερα σήμερα είχε επικρίνει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, χαρακτηρίζοντας το ανεπαρκές.

 

«Με το από 28.7.2022 έγγραφό περί «Βασικής Εκπαίδευσης Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας», το οποίο κοινοποιήθηκε μεταξύ άλλων και στη ΡΑΣ, εγκρίθηκε από την Διεύθυνση Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Οργανισμού, η υλοποίηση της Βασικής Εκπαίδευσης Προσωπικού Κυκλοφορίας Σταθμαρχών» αναφέρει σε ανακοίνωση του ο ΟΣΕ.

 

Παράλληλα επισημαίνει ότι με έγγραφο από τις 9 Μαρτίου 2023, ο Οργανισμός ενημέρωσε αναλυτικά τη Ρυθμιστική Αρχή για τον τρόπο υλοποίησης του Β κύκλου. Και συγκεκριμένα για τα φύλλα παρουσίας – πρακτικής μαθητείας ανά μήνα από όλες τις Επιθεωρήσεις του Οργανισμού (Αθήνα, Πάτρα, Λάρισα, Λιανοκλάδι, Θεσσαλονίκη) αλλά και για την διδακτέα ύλη της θεωρητικής εκπαίδευσης η οποία έχει διαχωριστεί σε δύο κύκλους.

 

Ουδέποτε, τονίζει, ζητήθηκαν (ούτε κατά τον επιτόπιο έλεγχο, ούτε με το από 9.3.2023 έγγραφο της Αρχής που αφορούσε στη διενέργεια αυτεπάγγελτης έρευνας σχετικά με το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023), βεβαιώσεις περί ολοκλήρωσης της διαδικασίας.

 

 

Ολόκληρη η ανακοίνωση του ΟΣΕ:

 

Είναι εξαιρετικά δυσάρεστο εν μέσω μιας πολύ δύσκολης και οδυνηρής συγκυρίας για την ελληνική κοινωνία και τον ελληνικό σιδηρόδρομο, επίσημοι φορείς να εκφράζουν απόψεις και να λαμβάνουν αποφάσεις χωρίς ενδελεχή διερεύνηση και τεκμηρίωση των αναφερομένων σε αυτές, ειδικά όταν έχουν υπάρξει κοινωνοί σε αυτά επί των οποίων αποφαίνονται.

 

Σε ότι αφορά λοιπόν στο Δελτίο Τύπου της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), σήμερα Παρασκευή 17.3.2023, ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) σημειώνει τα ακόλουθα:

 

  • Με το από 28.7.2022 έγγραφό περί «Βασικής Εκπαίδευσης Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας», το οποίο κοινοποιήθηκε μεταξύ άλλων και στη ΡΑΣ, εγκρίθηκε από την Διεύθυνση Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Οργανισμού, η υλοποίηση της Βασικής Εκπαίδευσης Προσωπικού Κυκλοφορίας Σταθμαρχών. Στο ανωτέρω έγγραφο περιγράφεται η διαδικασία και το αντικείμενο εκπαίδευσης τα οποία είναι απολύτως συμβατά με τον Οδηγό Σπουδών που η ίδια η Ρυθμιστική Αρχή ενέκρινε με την από 29.7.2021 απόφασή της.
  • Σε αυτή δε την εγκύκλιο αναφέρεται ρητώς ο τρόπος με τον οποίο υλοποιείται η εκπαίδευση. Επιπλέον με το από 9.3.2023 έγγραφο ο Οργανισμός ενημέρωσε αναλυτικά τη Ρυθμιστική Αρχή για τον τρόπο υλοποίησης του Β κύκλου, προσκομίζοντας:

 

Α) Τα φύλλα παρουσίας – πρακτικής μαθητείας ανά μήνα από όλες τις Επιθεωρήσεις του Οργανισμού (Αθήνα, Πάτρα, Λάρισα, Λιανοκλάδι, Θεσσαλονίκη) στις οποίες βρέθηκαν οι υπό εκπαίδευση σταθμάρχες με αναφορά ανά θεματική ενότητα στους εκπαιδευτές ανά Επιθεώρηση.

Β) Τη διδακτέα ύλη της θεωρητικής εκπαίδευσης η οποία έχει διαχωριστεί σε δύο κύκλους, ώστε να συμβαδίζει με το στάδιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και να λειτουργεί συν επικουρικά και βοηθητικά με την πρακτική μαθητεία σε πραγματικές συνθήκες.

 

Ουδέποτε ζητήθηκαν (ούτε κατά τον επιτόπιο έλεγχο, ούτε με το από 9.3.2023 έγγραφο της Αρχής που αφορούσε στη διενέργεια αυτεπάγγελτης έρευνας σχετικά με το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023), βεβαιώσεις περί ολοκλήρωσης της διαδικασίας.

Οι βεβαιώσεις ολοκλήρωσης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων πιστοποιούνται με εσωτερική αλληλογραφία των εμπλεκόμενων Διευθύνσεων του Οργανισμού και είναι στη διάθεση κάθε αρμόδιου φορέα εφόσον ζητηθούν. Επομένως ήταν στη διάθεση και της ΡΑΣ η οποία έχει την αρμοδιότητα ελέγχου σε ζητήματα ασφάλειας.

Ο Οργανισμός λειτουργώντας απολύτως μέσα στα θεσμοθετημένα πλαίσια και αντιλαμβανόμενος την ευαισθησία του θέματος απέναντι και στην κοινή γνώμη, θα απαντήσει με απόλυτη ακρίβεια, λεπτομέρεια και τεκμηρίωση σε όλα όσα η Αρχή αναφέρει (βασιζόμενη καταρχάς σε «ισχυρές ενδείξεις»).

Έως τότε καλό είναι να εκφράζονται δημοσίως μόνο οριστικά και τεκμηριωμένα συμπεράσματα. Είναι ώρες ευθύνης για όλους και όχι ώρες διάχυσης ευθυνών.

 

Η ανακοίνωση της ΡΑΣ για το σύστημα εκπαίδευσης των σταθμαρχών του ΟΣΕ

Νωρίτερα, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, στο πλαίσιο της αυτεπάγγελτης έρευνας που διεξάγει για τη μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, ανακοίνωσε ότι διαπίστωσε σοβαρές ενδείξεις παράβασης από τον Διαχειριστή Υποδομής, ήτοι τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ Α.Ε), που σχετίζονται με το Σύστημα Διαχείρισης Ασφάλειάς του.

Ειδικότερα η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων με τα έως σήμερα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει, διαβλέπει ισχυρές ενδείξεις ότι ο θεωρητικός και πρακτικός κύκλος εκπαίδευσης που παρείχε ο Διαχειριστής της Σιδηροδρομικής Υποδομής (ΟΣΕ) σε προσωπικό του ΟΣΕ που επιτελεί κρίσιμα καθήκοντα (σταθμάρχες – κλειδούχους) υπήρξε ελλιπής και ως εκ τούτου ανεπαρκής.

Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, με σειρά ελέγχων που θα αναφερθούν στη συνέχεια, διερεύνησε τον κύκλο της εκπαίδευσης του Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας στον οποίο συμμετείχε ο σταθμάρχης που εμπλέκεται στο δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2022 και διαπίστωσε ότι δεν τεκμηριώνεται η σωστή και ολοκληρωμένη θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση των εκπαιδευόμενων του συγκεκριμένου κύκλου μαθητείας, σύμφωνα με τις απαιτήσεις που καταγράφονται στον Οδηγό Σπουδών.

 

Η απόφαση για λήψη έκτακτων μέτρων

Ως εκ τούτου η Ολομέλεια της ΡΑΣ αποφάσισε ομοφώνως τη λήψη έκτακτων προσωρινών μέτρων, λόγω σοβαρών ενδείξεων παράβασης συγκεκριμένων διατάξεων της σιδηροδρομικής νομοθεσίας, η μη τήρηση των οποίων ενέχουν άμεση, σοβαρή και επικείμενη απειλή για τη δημόσια ασφάλεια. Με τα έκτακτα προσωρινά μέτρα η Αρχή υποχρεώνει μεταξύ άλλων τον Διαχειριστή Υποδομής ΟΣΕ Α.Ε να μην απασχολεί σε θέσεις κρίσιμων καθηκόντων το σύνολο των υποψήφιων σταθμαρχών οι οποίοι μετείχαν στον διερευνούμενο κύκλο εκπαίδευσης. Πρόκειται για το προσωπικό το οποίο σύμφωνα με τη Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού του ΟΣΕ, είχε προσληφθεί με δελτίο Παροχής Υπηρεσιών και μόνο δύο εξ αυτών είχαν μόνιμη υπαλληλική σχέση λόγω μετάταξης.

 

Η ευθύνη της εκπαίδευσης του προσωπικού

Υπογραμμίζεται ότι η κατάρτιση του προσωπικού του διαχειριστή υποδομής και των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα ασφάλειας παρέχεται από τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος ΟΣΕ. Ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος οργανώνει τις υπηρεσίες εκπαίδευσης, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων δεν έχει καμία εμπλοκή στην εκπαίδευση Σταθμαρχών και Κλειδούχων. Οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και ο διαχειριστής υποδομής ευθύνονται για το επίπεδο της κατάρτισης και των προσόντων του προσωπικού τους, που επιτελεί βασική εργασία ασφάλειας. Η ΡΑΣ εγκρίνει στην αρχή κάθε έτους το ετήσιο πρόγραμμα εκπαίδευσης το οποίο καταρτίζεται από τον ΟΣΕ.

Διαβάστε επίσης

Γεραπετρίτης: Την Τετάρτη το πλαίσιο για την εκκίνηση των σιδηρόδρομων –  Η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα λειτουργούσε τη νύχτα του δυστυχήματος Ελλάδα

«Την Τετάρτη θα οριστεί το πλαίσιο για την εκκίνηση του σιδηροδρόμου» ανέφερε ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, μετά την πρώτη συνεδρίαση του Συντονιστικού Κέντρου Ασφαλ...

Η διαλογή στην πηγή, το παρόν και το μέλλον της ανακύκλωσης για τους δήμουςΕλλάδα

Η ορθολογική διαχείριση των απορριμμάτων και η εφαρμογή στην πράξη της κυκλικής οικονομίας, αποτελεί πλέον επιτακτική προτεραιότητα για τους δήμους. Κάθε χρόνο οι ανάγκες γύρω από ...

Κρατούμενος απέδρασε από το κρατητήριο με… τηλεκάρτα - Συνελήφθη αστυνομικόςΕλλάδα

Η σύλληψη ενός αστυνομικού που ήταν σκοπός στο κρατητήριο της Αστυνομικής Διεύθυνσης Μαγνησίας διατάχθηκε από την Εισαγγελία του Βόλου και εις βάρος του σχηματίστηκε δικογραφία, με...

Ο κύβος ερρίφθη: Εκλογές στις 21 Μαϊου- Οι πληροφορίες του libre- Πότε κλείνει η Βουλή- Το τελευταίο νομοσχέδιο-σκούπαΕλλάδα

  Με τον πρώτο κύκλο των δημοσκοπήσεων μετά την τραγωδία στα Τέμπη να έχει κλείσει και τα συμπεράσματα να έχουν ενσωματωθεί στην στρατηγική της κυβέρνησης, ο πρωθυπουργός φέρεται ν...

"Μαρία Τσάλλα": Γιατί βρισκόταν στην Ελλάδα – Αυτός είναι ο κατάσκοπος σύζυγός της που δρούσε στη Βραζιλία (εικόνα)Ελλάδα

Νέα στοιχεία βλέπουν το φως της δημοσιότητας για την κατάσκοπο με το ψεύτικο ελληνικό όνομα “Μαρία Τσάλλα“, που σύμφωνα με την ΕΥΠ, δρούσε ως κατάσκοπος στην χώρα μας. Στο διαμέρισ...

Οικογενειακή τραγωδία στην Κρήτη: Δεν άντεξε τον χαμό του γιου του και αυτοκτόνησε με κυνηγετική καραμπίναΕλλάδα

Συγκλονισμένη είναι η κοινωνία του Ηρακλείου στην Κρήτη από τον θάνατο ενός 65χρονου, που δεν άντεξε τον χαμό του παιδιού του, ο οποίος σκοτώθηκε σε τροχαίο, και αυτοκτόνησε. Σύμφω...

ΚΚΕ: Να αποσυρθεί το νομοσχέδιο που επιταχύνει την εμπορευματοποίηση του νερούΕλλάδα

«Το κυβερνητικό νομοσχέδιο για τη δημιουργία της ρυθμιστικής αρχής νερού, που συζητείται αυτές τις μέρες στο ελληνικό κοινοβούλιο, αποτελεί ένα νέο γύρο προώθησης της πολιτικής της...