ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Νέα παραγγελία Ντογιάκου: Ζητά την δικογραφία για τον εκτροχιασμό τρένου στο Άδενδρο το 2017

Ραγδαίες είναι οι εισαγγελικές εξελίξεις για το τραγικό συμβάν στα Τέμπη εν αναμονή της σύγκλησης της Ολομέλειας Εφετών που ζητήθηκε χθες από τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Εφετών Σταμάτη Δασκαλόπουλο, προκειμένου η υπόθεση να ανατεθεί σε εφέτη ανακριτή.

 

Ειδικότερα, η ανακρίτρια της υπόθεσης εξετάζει ως μάρτυρες σταθμάρχες που υπηρετούν στη Λάρισα και άλλους εργαζόμενους του ΟΣΕ, ενώ αναμένονται οι πραγματογνωμοσύνες που ήδη έχουν διαταχθεί από εισαγγελικής πλευράς και διενεργούνται ήδη για τα αίτια του πολύνεκρου δυστυχήματος.

 

Την ίδια στιγμή, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Ισίδωρος Ντογιάκος, με παραγγελία του προς την Εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης ζήτησε τη δικογραφία που είχε σχηματιστεί για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο το 2017, προκειμένου να διαπιστώσει αν είχαν διαπραχθεί αδικήματα από υπηρεσιακούς ή άλλους παράγοντες, σχετικά με την τότε κατάσταση του δικτύου, οι οποίες περιγράφηκαν ως τραγικές.

 

adendro__1_
adendro__2_

 

Παράλληλα, ο κ. Ντογιάκος θα εξετάσει, αν κριθεί αναγκαίο, να ανοίξει νέα έρευνα για το τραγικό συμβάν του 2017 μετά τα νέα δεδομένα της τραγωδίας στα Τέμπη. Ακόμη, ο ανώτατος εισαγγελικός λειτουργός, ζήτησε τη δικογραφία για να μελετήσει το σκέλος εκείνο που αφορά τη διάπραξη τυχόν άλλων αδικημάτων από υπηρεσιακούς ή άλλους παράγοντες. Κι αυτό γιατί, οι καταγγελίες τότε μιλούσαν για άθλια συνθήκες στον σιδηροδρομικό δίκτυο, οι οποίες τότε το 2017 δεν ερευνήθηκαν και ίσως κριθεί σκόπιμο κάτι τέτοιο να γίνει τώρα.

 

Το δυστύχημα είχε γίνει στις 13 Μαΐου 2017, όταν το απογευματινό Intercity από Αθήνα εκτροχιάστηκε έξω από το Άδενδρο, ένα χωριό κοντά στη Θεσσαλονίκη. Τρεις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους ανάμεσα τους και ο ένας μηχανοδηγός του τρένου και άλλοι δέκα τραυματίστηκαν. Παράλληλα, ένας μηχανοδηγός παραπέμφθηκε σε δίκη ως υπεύθυνος του δυστυχήματος αλλά τελικά αθωώθηκε. Η υπόθεση με ένα πόρισμα που ο πρόεδρος των μηχανοδηγών Κώστας Γενιδούνιας είχε πει ότι «βγήκε πολύ εύκολα», έφτασε στο ακροατήριο για ανθρωποκτονία εξ αμελείας.

 

Όμως, στις 10.10.2022 το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης αθώωσε τον μηχανοδηγό, ενώ το μοναδικό αδίκημα που ερευνήθηκε ήταν η ανθρωποκτονία εξ αμελείας.

Το τρένο σύρθηκε για περίπου 250 μέτρα, ενώ η μηχανή αποκόπηκε και προσέκρουσε με δύναμη πάνω σε παρακείμενο κτίσμα. Μετά το δυστύχημα έξω από το Άδενδρο τρία υπηρεσιακά στελέχη του σιδηροδρόμου παρέδωσαν σε οκτώ σελίδες μια «προκαταρκτική έκθεση εκτίμησης». Το βασικό συμπέρασμα ήταν ότι έφταιγε ο μηχανοδηγός, που είχε αναπτύξει πολύ μεγάλη ταχύτητα. Συγκεκριμένα, ανέφεραν ότι το δυστύχημα οφειλόταν σε ανθρώπινο λάθος: «Η επιτροπή, λαμβάνοντας υπόψη τα διαθέσιμα στοιχεία και με την επιφύλαξη των επιπλέον στοιχείων που ενδεχομένως να προκύψουν όσον αφορά στην έκταση και το μέγεθος των ζημιών, εκτιμά ότι το αίτιο εκτροχίασης της αμαξοστοιχίας 58 είναι η ταχύτητα που είχε αναπτύξει». Από την ανάλυση του ταχογράφου του τρένου, που έκανε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προέκυψε ότι την ώρα του εκτροχιασμού η ταχύτητα του τρένου ήταν 144 χλμ/ώρα, ενώ στο συγκεκριμένο σημείο το επιτρεπόμενο όριο είναι τα 60 χλμ/ώρα».

 

Και συνεχίζει το πόρισμα: «Με την προσωρινή, ορθή μεν κανονιστικά, αλλά επιβαρυμένη λειτουργικά, κατάσταση του δικτύου, θα πρέπει να εξεταστούν μέτρα που θα απέτρεπαν ή θα μείωναν δραστικά την υπέρβαση του εκάστοτε ορίου ταχύτητας». Οι συντάκτες του πορίσματος ζητούσαν, επιπλέον, να εξεταστεί η αντοχή της σιδηροτροχιάς από πιστοποιημένο πανεπιστημιακό εργαστήριο, το ίδιο και τα χαρακτηριστικά της θραύσης της.

 

Τότε τα μέλη της επιτροπής, είχαν επισκεφτεί και τραυματίες σιδηροδρομικούς στο Νοσοκομείο «Παπανικολάου», παίρνοντας άτυπες καταθέσεις. «Μηχανοδήγησα από Αθήνα μέχρι Λάρισα. Το τροχαίο υλικό εμφάνισε κάποιες μικρές ανωμαλίες και είχε μειωμένη έλξη. Πριν από το Πλατύ πήγα στον πίσω θάλαμο για να φέρω το Επισκευολόγιο, προκειμένου να καταγράψω τις τεχνικές παρατηρήσεις μου», είπε ένας εξ αυτών. «Την ώρα του συμβάντος ήμουν στις θέσεις των επιβατών. Κατάλαβα πως το τρένο έφυγε στο κλειδί (αλλαγή)», είπε μια συνάδερφος του.

 

Οικονομική Εισαγγελία

Ακόμη, ο οικονομικός εισαγγελέας Χρήστος Μπαρδάκης μετά τη χθεσινή παραγγελία του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου για κατά απόλυτη προτεραιότητα διερεύνηση όλων των συμβάσεων που καθυστέρησαν ή δεν υλοποιήθηκαν, για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, ανέθεσε τις έρευνες για τα έργα σε τρεις εισαγγελείς.

Τον εισαγγελέα εφετών Μιχάλη Μιχαλόπουλο που θα είναι και ο επικεφαλής του εισαγγελικού κλιμακίου και τους εισαγγελείς Δημήτρη Αποστολά και Αθανασίου Βλάχου η οποία στο παρελθόν είχε χειριστεί τις έρευνες για τη σύμβαση 717 του 2014, σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, η οποία δεν υλοποιήθηκε και υπήρξε σύμβαση που την συμπλήρωσε (συμπληρωματική), ενώ το σύνολο του έργου μέχρι σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί πλήρως.

Η έρευνα της εισαγγελέως Αθανασίας Βλάχου για τη σύμβαση 717 οδήγησε σε αρχειοθέτηση των καταγγελιών που προκάλεσαν την εισαγγελική παρέμβαση και αφορούσαν σε ζημιά του δημοσίου ύψους 3 εκατομμυρίων ευρώ από τις καθυστερήσεις των έργων.

Από τις έρευνες που έκανε και η Αρχή Διαφάνειας, το πόρισμα της οποίας διαβιβάστηκε στην Οικονομική Εισαγγελία, δεν προέκυψε ότι το δημόσιο υπέστη ζημιά και έτσι η υπόθεση μπήκε στο αρχείο το 2021.

Στη συνέχεια, ανασύρθηκε το 2022, καθώς προέκυψαν νεότερα στοιχεία τα οποία έθεσε υπόψη της Οικονομικής Εισαγγελίας η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία,η οποία και ως σήμερα έχει αναλάβει έρευνα σε σκέλος της υπόθεσης αυτής σχετικά με την διαχείριση κοινοτικών κονδυλίων.

Πέρα όμως από την έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, η Οικονομική Εισαγγελία, διερευνώντας για αδικήματα απιστίας σε βάρος του δημοσίου (δηλαδή την πρόκληση οικονομικής ζημιάς στο Δημόσιο) από την μη υλοποίηση των συμβάσεων για τα τρένα, διερευνά ήδη:

– Σύμβαση του 2005 για εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου στο κομμάτι Αθήνα, Αχαρνές, Λιόσια, Κόρινθος.

– Σύμβαση του 2013 για το κομμάτι Αχαρνές -Τιθορέα.
– Σύμβαση του 2013 επίσης για το κομμάτι Τιθορέα- Δομοκός.
– Σύμβαση του 2015 για το κομμάτι Πειραιάς- Αθήνα.

Οι έρευνες της Οικονομικής Εισαγγελίας, σύμφωνα με πληροφορίες αφορούν μόνον στη διαπίστωση αν υπήρξε αδίκημα απιστίας σε βάρος του Δημοσίου και όχι άλλα αδικήματα.

Διαβάστε επίσης

Άμεση έρευνα για ενέργειες αστυνομικών στην πορεία διαμαρτυρίας στην Αθήνα για την τραγωδία στα ΤέμπηΕλλάδα

Με εντολή που έδωσε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Τάκης Θεοδωρικάκος, θα διενεργηθεί άμεσα έρευνα σχετικά με ενέργειες αστυνομικών -που απεικονίζονται σε βίντεο, τα οποία αναρτ...

Τραγωδία στα Τέμπη: Αυτεπάγγελτη έρευνα της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων σε ΟΣΕ και Hellenic TrainΕλλάδα

Φάνης Ζώης*   Σε αυτεπάγγελτο έλεγχο για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη , προχώρησε η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, ζητώντας έως αύριο να κατατεθούν όλα τα τεκμήρια, τα οποία αφορο...

Υπουργείο Εργασίας: Ξεκινά το πρόγραμμα «Κάλυψη» για τη στέγαση ευάλωτων νέων σε ιδιωτικές κατοικίες, με καταβολή του ενοικίου από το ΔημόσιοΕλλάδα

Ξεκινά η εφαρμογή του προγράμματος «Κάλυψη» για τη στέγαση ευάλωτων νέων, ηλικίας 25-39 ετών, που είναι δικαιούχοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, σε ιδιωτικές κατοικίες, με ...

Βαρουφάκης: Ο κόσμος έχει σιχαθεί με τη συγκάλυψη συμφερόντων για το έγκλημα στα Τέμπη και το κυνήγι εξιλαστήριων θυμάτωνΕλλάδα

Ο κόσμος και ειδικά οι νέοι έχουν σιχαθεί με τη συγκάλυψη συμφερόντων για το έγκλημα στα Τέμπη και το κυνήγι εξιλαστήριων θυμάτων, εργαζόμενων, σταθμαρχών, περαστικών και τελικά οπ...

Οικονομική βοήθεια 10.000 ευρώ στους συγγενείς θυμάτων στα Τέμπη από το Φιλανθρωπικό Ιδρυμα Στέλιος ΧατζηιωάννουΕλλάδα

Εφάπαξ οικονομική βοήθεια ύψους 10.000 ευρώ με τραπεζική κατάθεση στο λογαριασμό του κοντινότερου, μέχρι δευτέρου βαθμού εν ζωή, συγγενή του κάθε θανόντα στο σιδηροδρομικό δυστύχημ...

Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Το τελευταίο αντίο στον μηχανοδηγό της εμπορικής αμαξοστοιχίας – Στην κηδεία ο Κ. ΜητσοτάκηςΕλλάδα

Σε κλίμα οδύνης τελείται σήμερα (07.03.2023) η  κηδεία  του 35χρονου μηχανοδηγού της εμπορικής αμαξοστοιχίας Σπύρου Βούλγαρη στο νεκροταφείο Καισσαριανής, μετά τη τραγική  σύγκρουσ...

Αποσωληνώθηκε ο 22χρονος εγκαυματίας από το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα ΤέμπηΕλλάδα

Αποσωληνώθηκε αλλά εξακολουθεί να νοσηλεύεται σε Μονάδα Εντατικής Θεραπείας στο νοσοκομείο Παπαγεωργίου ο 22χρονος εγκαυματίας από το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη ενώ η κατάστ...