Μετρό Πειραιά: Μέτρα για την εισιτηριοδιαφυγή στα ΜΜΜ προανήγγειλε από τα εγκαίνια ο πρωθυπουργός
Πιο αποτελεσματική αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ζήτησε από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης στο τέλος της ομιλίας του για την παράδοση του συνόλου της επέκτασης του μετρό στον Πειραιά και της έναρξης λειτουργίας των τριων τελευταίων σταθμών «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο», ανοίγοντας ουσιαστικά το δρόμο για εντατικοποίηση των ελέγχων κομίστρου στις αστικές συγκοινωνίες.
Ο κ. Μητσοτάκης αφού επεσήμανε ότι τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς πρωτίστως εξυπηρετούν εκείνους τους πολίτες που δεν έχουν δυνατότητα να μετακινηθούν με άλλο τρόπο, με φτηνό εισιτήριο και με ασφάλεια, υπογράμμισε: «Και μιας και μιλάμε για εισιτήριο, κ. Υπουργέ, θα πρέπει να εξετάσουμε λίγο πιο συστηματικά και το ζήτημα της πιο αποτελεσματικής αντιμετώπισης της «εισιτηριοδιαφυγής», γιατί δε νοείται κάποιοι να πληρώνουν και κάποιοι να χρησιμοποιούν τα Μέσα χωρίς να καταβάλλουν το αντίστοιχο τίμημα. Θα αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά και αυτό το πρόβλημα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Πρωθυπουργός.
Σε ό,τι αφορά την ολοκλήρωση της Γραμμής Χαιδάρι - Πειραιάς, ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε τη σημερινή ημέρα «μέρα γιορτής για τον Πειραιά» καθώς «το πρώτο λιμάνι της χώρας αποκτά τη θέση που του αξίζει, μια θέση αντάξια της πλούσιας ιστορίας του».
Δεν θα υπάρχουν μπάρες στην αρχή
Παρά τις επισημάνσεις για την εισιτηριοδιαφυγή όμως θα πρέπει να σημειωθεί ότι και οι τρεις νέοι σταθμοί της επέκτασης του μετρό στον Πειραιά που παραδόθηκαν τη Δευτέρα στην κυκλοφορία θα λειτουργήσουν με προσωρινό εξοπλισμό ηλεκτρονικού εισιτηρίου, όπως και οι τρεις προηγούμενοι. Αυτό σημαίνει ότι λειτουργούν κανονικά τα επικυρωτικά μηχανήματα των εισιτηρίων, αλλά χωρίς να υπάρχουν μπάρες εισόδου – εξόδου για την πιο αποτελεσματική αποτροπή της εισιτηριοδιαφυγής.
Ο σχετικός διαγωνισμός από τον ΟΑΣΑ προυπολογισμού 6.642.900 ευρώ χωρίς ΦΠΑ είχε επαναπροκηρυχθεί τον περασμένο Απρίλιο για δεύτερη φορά - καθώς ο πρώτος είχε κηρυχθεί άγονος - χωρίς ακόμα να έχει αποφέρει καρπούς.
Σήμερα η εισιτηριοδιαφυγή στα μέσα σταθερής τροχιάς υπολογίζεται ότι κινείται σε μονοψήφια ποσοστά κυρίως επειδή πρόκειται για ένα κλειστό σύστημα με συχνότερους ελέγχους κομίστρου. Ωστόσο, όσο προστίθενται σταθμοί χωρίς πύλες, τόσο διευκολύνεται και η εισιτηριοδιαφυγή. Αυτή τη στιγμή κανένας από τους έξι σταθμούς της επέκτασης της Γραμμής 3 στον Πειραιά δε διαθέτει πύλες, ούτε οι πρώτοι τρεις, οι οποίοι λειτουργούν από το καλοκαίρι του 2020.
Αντίθετα στα οδικά μέσα τα ποσοστά της εισιτηριοδιαφυγής είναι πολύ μεγαλύτερα χωρίς ωστόσο να μπορεί να εκτιμηθεί με ακρίβεια το μέγεθος του προβλήματος. Ζήτημα υπάρχει όμως και με τη χαμηλή εισπραξιμότητα των προστίμων με πηγές των συγκοινωνιακών εταιριών να σημειώνουν ότι κάθε χρόνο «κόβονται» περίπου 50.000 πρόστιμα εκ των οποίων όμως πληρώνονται λιγότερα από τα μισά καθώς τα ποσοστά εισπραξιμότητας είναι πολύ χαμηλότερα του 50%.