ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Εξετάσεις για την πολιτογράφηση: Μια διαδικασία που αποθαρρύνει και αποτρέπει

Σήμερα Κυριακή 16 Μαΐου διεξάγονται οι  κρατικές εξετάσεις με το νέο σύστημα (τράπεζα θεμάτων) για την πολιτογράφηση ξένων που ζουν χρόνια στην Ελλάδα και θέλουν να αποκτήσουν την ελληνική ιθαγένεια.  Το νέο σύστημα έχει δεχθεί έντονη κριτική από ειδικούς, οργανώσεις δικαιωμάτων, κοινότητες μεταναστών προσφύγων.

Πέντε εκπαιδευτικοί, που  διδάσκουν τα ελληνικά  ως δεύτερη/ξένη γλώσσα, καταθέτουν την άποψή τους για το ζήτημα. Άποψη που έχει ιδιαίτερη αξία, καθώς προκύπτει από την εμπειρία και την ενασχόλησή τους με το θέμα...

 

«Στις 12 Οκτωβρίου 2020, στο φύλλο 197 της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Τεύχος Πρώτο) δημοσιεύεται ο νόμος 4735 που μεταξύ άλλων ορίζει την τροποποίηση του Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας (Ν. 3284/2004). Μέσα σε 19 Άρθρα περιγράφεται ο ανασχεδιασμός με στόχο την απλούστευση της όλης διαδικασίας, ανάγκη που είχε εκφραστεί ρητά εδώ και αρκετό καιρό. Στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Ιθαγένειας, στο μήνυμα του Γενικού Γραμματέα κ. Αθανάσιου Κ. Μπαλέρμπα, σημειώνεται ότι με τον νέο νόμο θεσμοθετείται μια "ουσιαστική και καίρια μεταρρύθμιση στη διαδικασία πολιτογράφησης των αλλογενών αλλοδαπών", ενώ με το Πιστοποιητικό Επάρκειας Γνώσεων για Πολιτογράφηση (Π.Ε.Γ.Π) που θα αποκτούν οι ενδιαφερόμενοι και ενδιαφερόμενες θα διαπιστώνεται η γνώση της ελληνικής γλώσσας αλλά και γνώσεις που θα τους επιτρέπουν «να ασκήσουν τα δικαιώματα και να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις του Έλληνα πολίτη».

Γιατί, ωστόσο, προέκυψε η ανάγκη για τροποποίηση του συγκεκριμένου Κώδικα και πώς ακριβώς διαφοροποιείται η νέα διαδικασία πολιτογράφησης;

Στην ουσία, επρόκειτο για μια τρομερά χρονοβόρα διαδικασία, με μεγάλη καθυστέρηση στη σύσταση των Επιτροπών και στη διεξαγωγή της διαδικασίας. Η ίδια η εξέταση επικεντρωνόταν σε μια προφορική συνέντευξη σχετική με θέματα ελληνικής ιστορίας και γεωγραφίας, ελληνικού πολιτισμού και θεσμών του πολιτεύματος της χώρας. Η εκάστοτε Επιτροπή εστίαζε στο κατά πόσο ο συμμετέχων ήταν ενεργός πολίτης και γνώστης της ελληνικής πραγματικότητας, θέτοντας σε πρωταρχική θέση τον ανθρώπινο παράγοντα. Υλικό οι ενδιαφερόμενοι μπορούσαν να αντλήσουν από το αρχείο «ΕΛΛΑΔΑ. Η δεύτερη πατρίδα» (Σεπτέμβριος 2001) το οποίο διέθετε ηλεκτρονικά και δωρεάν το Υπουργείο Εσωτερικών αλλά, όπως με σαφήνεια διευκρινιζόταν, δεν εξαντλούσε τα ζητήματα που μπορεί να θίγονταν κατά τη διάρκεια της εξέτασης και για τον λόγο αυτό ενθαρρυνόταν η χρήση και άλλων πηγών ενημέρωσης.

 

Τώρα η διαδικασία διαμορφώνεται ως εξής. Σύμφωνα με το Άρθρο 7 του ν. 4735/2020 τα άτομα που ενδιαφέρονται να πολιτογραφηθούν ως Έλληνες πολίτες καλούνται να συμμετάσχουν σε γραπτή δοκιμασία και να ανταποκριθούν επιτυχώς σε εξετάσεις ελληνικής γλώσσας επιπέδου ανάλογου του Β1 (κατανόηση και παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου), καθώς και σε εξέταση γνώσεων ελληνικής ιστορίας και γεωγραφίας, ελληνικού πολιτισμού και θεσμών του πολιτεύματος της χώρας. Οι ανωτέρω θεματικές ενότητες εξετάζονται μέσω τυχαίας επιλογής από τράπεζα θεμάτων τουλάχιστον εκατό (100) κειμένων με τις ασκήσεις τους ως προς την κατανόηση και παραγωγή λόγου και τριακοσίων (300) ερωτήσεων-θεμάτων για τα υπόλοιπα γνωστικά αντικείμενα. Μετά τη γραπτή εξέταση, ο αιτών καλείται σε προφορική συνέντευξη, προκειμένου να διαπιστωθούν «η επαρκής ένταξή του στην οικονομική και κοινωνική ζωή της χώρας και η δυνατότητα συμμετοχής του ως πολίτη σε αυτήν».

 

Έχοντας έντονο προσωπικό ενδιαφέρον και άμεση εμπλοκή με τις συγκεκριμένες εξετάσεις, πέντε συνεργάτες, διδάσκουσες και διδάσκοντες την ελληνική ως δεύτερη/ ξένη γλώσσα, αποφασίσαμε να συλλέξουμε τις τριακόσιες (300) ερωτήσεις-θέματα και να επιχειρήσουμε να απαντήσουμε σε αυτές, καθώς η αρχική ανάρτηση των θεμάτων στον ιστότοπο του Υπουργείου Εσωτερικών δεν περιελάμβανε τις απαντήσεις. Στην προσπάθειά μας αυτή αρωγός στάθηκε η Μη Κυβερνητική Οργάνωση «Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες».

Αναφερόμαστε σε ανησυχίες και προβληματισμούς, γιατί από πολύ νωρίς αντιληφθήκαμε ότι η διαδικασία ήταν δυσκολότερη απ’ όσο περιμέναμε ή προσδοκούσαμε. Πολλές από τις ερωτήσεις-θέματα ήταν ιδιαίτερα εξεζητημένες, οι διατυπώσεις ελλιπείς ή ασαφείς, ενώ κάποιες απαντήσεις από θέματα πολλαπλής επιλογής αμφιλεγόμενες και σχετικές με ζητήματα για τα οποία υπάρχουν αντικρουόμενες ιστορικές απόψεις. Για να απαντήσουμε στα συγκεκριμένα ερωτήματα, συμβουλευτήκαμε έγκυρες πηγές κι απευθυνθήκαμε σε ενεργούς ειδικευμένους επαγγελματίες κι επιστήμονες διαφόρων πεδίων, οι οποίοι σε αρκετές περιπτώσεις δυσκολεύτηκαν να μας δώσουν σαφή απάντηση, όσο κι αν προσπαθούσαν να την τεκμηριώσουν.

Λαμβάνοντας όλα τα παραπάνω υπόψη, εύκολα απορεί κανείς για το κατά πόσο η γνώση τέτοιου είδους ζητημάτων επιτρέπει στους ενδιαφερόμενους να ασκήσουν τα δικαιώματα και να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους ως Ελλήνων πολιτών. Στην πραγματικότητα, αυτό που ζητείται από όσους κι όσες επιλέξουν να πάρουν μέρος σε αυτή τη διαδικασία είναι η απομνημόνευση (τις περισσότερες φορές τελείως στείρα) ενός μεγάλου όγκου πληροφοριών, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου δεν έχει να τους προσφέρει απολύτως τίποτα. Αντιθέτως, αφορά γνώσεις που ακόμα και φυσικοί ομιλητές και γηγενείς Έλληνες πολίτες δεν διαθέτουν και δυσκολεύονται να αποκτήσουν.

 
 
 

 

Ο τρόπος με τον οποίο έχει δομηθεί η όλη διαδικασία αποθαρρύνει τους ανθρώπους που το επιθυμούν να αξιοποιήσουν αυτού του είδους την ευκαιρία ή ακόμα κι εκείνους που επιλέγουν να δοκιμάσουν, τους εμπλέκει σε μια ψυχοφθόρα και απαιτητική πνευματικά διαδικασία, χωρίς καμία εγγύηση για το αποτέλεσμα.

Ως εκπαιδευτικοί οι οποίοι συναναστρεφόμαστε με  τους ανθρώπους αυτούς καθημερινά και συμμεριζόμαστε τις ανησυχίες και τα άγχη τους, δεν μπορούσαμε παρά να πάρουμε θέση για το συγκεκριμένο ζήτημα. Θέλουμε να εκφράσουμε για ακόμη μία φορά τον προβληματισμό μας για τη νέα διαδικασία πολιτογράφησης, μεταφέροντας ταυτόχρονα τη δυσκολία και τον προβληματισμό των ίδιων των μαθητών και των μαθητριών μας.

Βασιλική Αλικάρη
Μαρίνα Κατσάνου
Hλίας Κιάμα Τζογόνας
Γεωργία Μουζακίτη
Δάφνη-Καλλιόπη Παπαστυλιανού

YΓ. Τα θέματα της τράπεζας είναι αναρτημένα στο σάιτ της Γενικής Γραμματείας Ιθαγένειας (https://exetaseis-ithageneia.ypes.gr/#topics). Όποιος τα δει μπορεί να διαπιστώσει ότι υπάρχουν πολλές ερωτήσεις εξαιρετικά εξειδικευμένες ή εξεζητημένες,  που απαιτούν ειδικές γνώσεις και, κυρίως, δεν ανταποκρίνονται στον στόχο:  να διαπιστωθεί δηλαδή κατά πόσον ο υποψήφιος έχει τις αναγκαίες γνώσεις για να θεωρηθεί ενταγμένος στην ελληνική κοινωνία και να γίνει Έλληνας πολίτης. Ενδεικτικά, τέσσερις από αυτές τις ερωτήσεις – και δυστυχώς υπάρχουν  αρκετές παρόμοιες:

Επιλέξτε τη σωστή απάντηση:

Πνευματικό ίδρυμα που άρχισε να λειτουργεί τον 17ο αι. και επηρέασε τη συνείδηση του Ποντιακού Ελληνισμού.

α. Λύκειον της Κερασούντος
β. Γυμνάσιον της Αμισού
γ. Φροντιστήριον της Τραπεζούντος
δ. Πανεπιστήμιον της Σαμψούντος
(Ενότητα Ιστορία, Θέμα 11)

Επιλέξτε τη σωστή απάντηση:

Μετά την προσάρτηση της Θεσσαλίας στο ελληνικό κράτος, τα μεγάλα αγροκτήματα (τσιφλίκια) της περιοχής

α. διανεμήθηκαν δωρεάν στους επαναστάτες.
β. έμειναν ακαλλιέργητα.
γ. αγοράστηκαν από πλούσιους Έλληνες του εξωτερικού.
δ. συνέχισαν να τα εκμεταλλεύονται οι Οθωμανοί ιδιοκτήτες τους.
(Ενότητα Ιστορία, Θέμα 25)

Ποια είναι η πιο γνωστή παλαιολιθική θέση της Ελλάδας, όπου βρέθηκε το παλαιότερο ανθρώπινο λείψανο;

α. Ακρόπολη Αθηνών
β. Μαντείο των Δελφών
γ. Δήλος
δ. Σπήλαιο των Πετραλώνων
(Ενότητα Πολιτισμός, Θέμα 7)

Αντιστοιχίστε τους Διεθνείς Οργανισμούς της αριστερής στήλης με τις χρονολογίες κατά τις οποίες προσχώρησε η Ελλάδα σε αυτούς.

 

tvxs.gr

Διαβάστε επίσης

Μελέτη ΕΚΠΑ: Τι έδειξε για την αποτελεσματικότητα των εμβολίων της Pfizer και της AstraZenecaΕλλάδα

  Μετά από πόσες μέρες μετά τη χορήγηση των εμβολίων αναπτύσσει αντισώματα ο οργανισμός μας Τα  εμβόλια  εναντίον του SARS-CoV-2  είναι τα βασικά όπλα προστασίας μας έναντι του  κο...

«Απειλείται» η χωριάτικη σαλάτα; Δείτε τι σημαίνει ο συνδυασμός ντομάτας και αγγουριούΕλλάδα

Αγγουράκι, ντοματούλα, κρεμμύδι, φέτα και λάδι. Αυτά είναι τα βασικά υλικά για την αγαπημένη χωριάτικη σαλάτα. Υπάρχουν όμως κίνδυνοι; Ρώσος επιστήμονας εξηγεί.   Αγγούρια και ντομ...

Η νέα μεγάλη κατολίσθηση στον Ισθμό της Κορίνθου - Δείτε το εντυπωσιακό βίντεοΕλλάδα

Συγκλονιστικές εικόνες κατέγραψε το drone της ομάδας  Up Stories  από την πρόσφατη μεγάλη κατολίσθηση στον  Ισθμό της Κορίνθου .   Μπορεί η αρχική  κατολίσθηση  να συνέβη πριν από ...

Διάρρηξη «μαμούθ» σε σπίτι επιχειρηματία στην Εκάλη -«Άρπαξαν» 120.000 ευρώ και κοσμήματα αξίας 30.000 ευρώ Ελλάδα

Μια διάρρηξη-μαμούθ σημειώθηκε το βράδυ της Παρασκευής σε μεζονέτα επιχειρηματία στην περιοχή της Εκάλης. Συγκεκριμένα, άγνωστοι παραβίασαν την πόρτα του γκαράζ της οικίας με λοστό...

Δείτε τον αριθμό των κρουσμάτων στην Π.Ε. Νήσων, τον Πειραιά και την Αργολίδα - Η γεωγραφική κατανομήΕλλάδα

Σχεδόν τα μισά κρούσματα κορονοϊού που εντοπίστηκαν στην Επικράτεια και ανακοινώθηκαν την Κυριακή από τον ΕΟΔΥ, καταγράφονται στην Αττική.   Στην Περιφερειακή Ενότητα Νήσων εντοπίσ...

"Ελευθέρας" και σε εσωτερικούς χώρους για τους εμβολιασμένους εξετάζει η κυβέρνησηΕλλάδα

Μπόνους για τους εμβολιασμένους, που θα συνιστά και ένα μέτρο για την περαιτέρω προώθηση των εμβολιασμών εξετάζει η κυβέρνηση. Όπως αναφέρει η “Καθημερινή της Κυριακής”, κομβικής σ...

Γλυκά Νερά: Νέα τροπή στις έρευνες! Στο μικροσκόπιο Γεωργιανός που προσπάθησε να φύγει από τη χώραΕλλάδα

Τρέχουν οι εξελίξεις στην υπόθεση της δολοφονίας της 20χρονης Καρολάιν μέσα στο σπίτι της στα  Γλυκά Νερά , που συγκλόνισε το πανελλήνιο. Όπως αναφέρουν Το Βήμα και ο Βασίλης Λαμπρ...

Διάρρηξη-«μαμούθ» στην Εκάλη: «Όλα έγιναν μέσα σε έξι λεπτά» λέει ο επιχειρηματίαςΕλλάδα

  Ο ιδιοκτήτης του σπιτιού μιλάει στο protothema.gr - Δύο με τρία άτομα με κουκούλες και γάντια εισέβαλαν στο σπίτι του - Έχει πέσει ξανά θύμα ληστείας το 2017 «Μπήκαν 2 με 3 άτομα...