Αυξημένη κατά 5% σε σχέση με το 2019 -χρονιά που δεν υπήρχαν τα περιοριστικά μέτρα για την πανδημία του κορωνοϊού- αναμένουν το 2024 την επιβατική κίνηση οι ακτοπλόοι, η οποία αναμένεται να κορυφωθεί κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το 2019 διακινήθηκαν συνολικά 19 εκατ. επιβάτες στα βασικότερα λιμάνια της χώρας, ενώ άλλα 16 εκατ. μεταξύ των πορθμείων.

Στοιχεία που μοιράστηκαν ναυτιλιακοί πράκτορες με τη «Ν», δείχνουν ότι το 2023 από το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, τον Πειραιά, διακινήθηκαν συνολικά 16.158.000 εκατ. επιβάτες στην ακτοπλοΐα, έναντι 14.976.000 το 2022 και 11.846.000 το 2021, αύξηση 8% και 35% αντίστοιχα.

Πάντως, εν όψει της θερινής περιόδου και των θετικών μηνυμάτων για υψηλές επιδόσεις στο τουρισμό το 2024, ο ανταγωνισμός των ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι ήδη έντονος στις ελεύθερες γραμμές, όπου συμμετέχουν περίπου 200 πλοία ακτοπλοϊκών εταιρειών, ενώ αυξημένο ενδιαφέρον παρουσιάζεται και στις 73 άγονες γραμμές, όπου χθες στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ολοκληρώθηκε η διαδικασία κατάθεσης των φακέλων του διαγωνισμού.

Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός ήταν να διεξαχθεί έως τις 31/10/2023, αλλά ακυρώθηκε ύστερα από προδικαστική προσφυγή ακτοπλοϊκής εταιρείας στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων.

Πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν ότι για πρώτη φορά στο κομμάτι που αφορά τις άγονες γραμμές υπάρχει έντονο ενδιαφέρον των πλοιοκτητών για τη γραμμή των Κυθήρων, των δυτικών Κυκλάδων και της Λήμνου, αλλά και σε μικρότερες που αφορούν τοπικά δρομολόγια όπως Αγ. Κυριακή – Τρίκερι – Βόλος.

Η διαδικασία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί σε περίπου 20 ημέρες, όπου θα δημοσιευτεί το πρακτικό με τα ονόματα των εταιρειών, ενώ θα υπάρξει μια παύση πέντε ημερών για ενστάσεις που θα μπορούν να υποβάλλουν όσες εταιρείες διαφωνούν με την απόφαση και στη συνέχεια θα ανοιχτούν οι οικονομικές προσφορές.

Σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός για τις άγονες γραμμές αφορά πλοία τριών κατηγοριών, οι οποίες ορίζονται με βάση την ηλικία τους. Όσο μικρότερη είναι η ηλικία τόσο υψηλότερο είναι το μίσθωμα που προϋπολογίζει το υπουργείο Ναυτιλίας.

Με αυτόν τον τρόπο επιχειρείται η προσέλκυση νεότερων και πιο σύγχρονων πλοίων στην εξυπηρέτηση γραμμών που δεν έχουν εμπορικό ενδιαφέρον για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Επισημαίνεται ότι ο προϋπολογισμός για τις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές κυμαίνεται από 106.566.515,70 ευρώ μέχρι 124.421.929,53 ευρώ μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24% και από 132.060.817,59 ευρώ μέχρι 154.172.949,09 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%, ανάλογα με την κατηγορία των προσφερόμενων πλοίων.

Έλεγχοι και ασφάλεια

Στην ασφάλεια των επιβατών στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες εν όψει της θερινής περιόδου και των θετικών μηνυμάτων για υψηλές επιδόσεις στον τουρισμό αναφέρθηκε την Παρασκευή ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης, μετά τη συνάντησή του με τον ομοσπονδιακό υπουργό Μεταφορών της Γερμανίας Φόλκερ Βίσινγκ.

Ο κ. Στυλιανίδης είπε ότι «το θέμα της ασφάλειας αποτελεί μόνιμη πρόκληση για τις χώρες με θάλασσα και ακτοπλοΐα», ενώ διαβεβαίωσε ότι θα διενεργούνται όλοι οι απαραίτητοι έλεγχοι.

«Στόχος μας είναι να αυξήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο την ασφάλεια» στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, συνέχισε ο κ. Στυλιανίδης και ανέφερε ενδεικτικά ότι έχει ήδη ξεκινήσει πρόγραμμα αναβάθμισης λιμένων. Διευκρίνισε ταυτόχρονα ότι η κυβέρνηση επιμένει στη νησιωτική πολιτική, η οποία δεν έχει ως γνώμονα το οικονομικό συμφέρον, ενώ ανέδειξε το γεγονός ότι η Ελλάδα συγκέντρωσε τις περισσότερες ψήφους για την εκλογή της στον ΙΜΟ, όπου εκτιμώνται αφενός οι επιδόσεις της στην ασφάλεια και αφετέρου η ικανότητα της ελληνικής ναυτιλίας να περιλαμβάνει όλα τα είδη πλοίων.