ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πανευρωπαϊκός έλεγχος σε 576 influencers για τυχόν παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές – 20 Έλληνες στη λίστα

 

Συνολικά 576 influencers, μεταξύ αυτών και 20 Έλληνες, που ασκούν εμπορικές δραστηριότητες, προωθούν και διαφημίζουν προϊόντα και υπηρεσίες επώνυμων εταιρειών, υπέστησαν έλεγχο με τη μέθοδο των «σαρώσεων» (sweep) σε όλες τις πλατφόρμες των social media για τυχόν παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές.

Ο έλεγχος, στον οποίο συμμετείχε και το Υπουργείο Ανάπτυξης έγινε σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, από τις 27/10/2023 έως και 30/11/2023 και συμμετείχαν 22 αρμόδιες αρχές των κρατών μελών της Ένωσης. Ο συντονισμός των ελέγχων έγινε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω του Δικτύου συνεργασίας των αρμόδιων εθνικών αρχών των κρατών μελών για την επιβολή της καταναλωτικής νομοθεσίας (Consumer Protection Cooperation Network).

Το αμέσως προσεχές διάστημα οι influencers θα λάβουν επιστολή από το Υπουργείο Ανάπτυξης με την οποία θα ενημερώνονται επισταμένως και θα καλούνται να προβούν άμεσα στις απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις ώστε οι δραστηριότητές τους να είναι προσαρμοσμένες σε όσα προβλέπει η ευρωπαϊκή καταναλωτική νομοθεσία.

Ειδικότερα, στην επιστολή που θα λάβουν οι 20 Έλληνες influencers από το Υπουργείο Ανάπτυξης:

(α) επισημαίνονται η νομοθεσία της Ε.Ε. καθώς και το δίκαιο για την προστασία του καταναλωτή στην Ελλάδα που ισχύουν στις περιπτώσεις των εμπορικών επικοινωνιών όλων των «influencers»

(β) υπογραμμίζονται τα σημεία στις αναρτήσεις των «influencers», όπου χρήζουν βελτίωσης, ιδίως όσον αφορά τις περιπτώσεις γνωστοποίησης (disclosure) της εμπορικής επικοινωνίας με σκοπό την προώθηση προϊόντων/υπηρεσιών, ώστε να συμβάλλουν με αυτό τον τρόπο στην διαμόρφωση μιας σωστής εμπορικής επικοινωνίας με το καταναλωτικό κοινό, που θα διέπεται από διαφάνεια και

(γ) προτείνονται συστάσεις για την χρήση της κατάλληλης επισήμανσης, με δεδομένο ότι η εμπορική επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας θα πρέπει να προβάλλεται με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι άμεσα ξεκάθαρο στο καταναλωτικό κοινό ότι πρόκειται για διαφημιστική ενέργεια. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει οι «influencers» να χρησιμοποιούν τα hashtag #διαφήμιση ή #advertisement ή #advertising, καθώς τα ειδικά εργαλεία γνωστοποίησης που διατίθενται από τις ίδιες τις πλατφόρμες: «συνεργασία επί πληρωμή», «συνεργασία επί αμοιβή», «paid partnership», ώστε να διασφαλίζεται ότι το καταναλωτικό κοινό γνωρίζει ότι η επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας έχει διαφημιστικό περιεχόμενο.

Τα αποτελέσματα των ελέγχων στους Έλληνες «influencers»

Από τον έλεγχο στους Έλληνες «influencers», διαπιστώθηκε, μεταξύ άλλων, ότι ενώ το 100% ασκεί εμπορική δραστηριότητα, μόνο το 25% – και όχι πάντα με απόλυτα ξεκάθαρο τρόπο – γνωστοποιεί στον καταναλωτή ότι το περιεχόμενο των αναρτήσεων έχει εμπορικό σκοπό (π.χ. περιλαμβάνει διαφημίσεις).

Σε ποσοστό 50% δεν παρέχουν σαφή ενημέρωση στον καταναλωτή σχετικά με την εμπορική τους ταυτότητα, ενώ από αυτούς που διατηρούν δικές τους ιστοσελίδες πώλησης το 50% δηλώνει ότι είναι εγγεγραμμένοι στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.).

Έρευνα για παραβάσεις

Όλα τα στοιχεία των ελέγχων που πραγματοποιήθηκαν θα διαβιβαστούν και στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για εντοπισμό πιθανών φορολογικών παραβάσεων.

Για τις περιπτώσεις εκείνες των «influencers» που έχουν τις δικές τους ιστοσελίδες πώλησης και συνάπτουν συμβάσεις από απόσταση με τους καταναλωτές και για τις οποίες έχουν διαπιστωθεί παραβάσεις θα επιβληθούν οι διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται από την καταναλωτική νομοθεσία.

Οι έρευνες στην Ευρώπη

-Από το 97% των ελεγχόμενων «influencers» των οποίων το περιεχόμενο των αναρτήσεων είναι εμπορικό, μόνο το 20% γνωστοποιεί με ξεκάθαρες φράσεις στον

καταναλωτή ότι πρόκειται για ανακοινώσεις διαφημιστικού ή εμπορικού χαρακτήρα.

-To 78% των «influencers» ασκούν εμπορική δραστηριότητα, ωστόσο μόνο το 36% αυτών είναι εγγεγραμμένοι σε εμπορικό μητρώο στη χώρα τους, στο βαθμό που αυτό προβλέπεται από την εθνική νομοθεσία του κράτους μέλους.

-Σε ποσοστό 30% οι «influencers» δεν παρέχουν πλήρη στοιχεία σχετικά με την εταιρεία τους, όπως εμπορική επωνυμία, γεωγραφική διεύθυνση, διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ή και αριθμό εγγραφής.

-Σε ποσοστό 38% δεν χρησιμοποιούν στις αναρτήσεις τους τα ειδικά εργαλεία γνωστοποίησης που διατίθενται από τις πλατφόρμες, όπως την ένδειξη «paid partnership (συνεργασία επί πληρωμή)» στο Instagram. Αντιθέτως, επιλέγουν διαφορετική διατύπωση, όπως «collaboration (συνεργασία)» (16%), «partnership» (15%) ή λοιπές, γενικές ευχαριστίες προς τις εταιρείες (brands) με τις οποίες συνεργάζονταν (11%).

-Το 40% των «influencers» διατηρεί ορατή τη γνωστοποίηση του εμπορικού χαρακτήρα καθ’ όλη τη διάρκεια της εμπορικής επικοινωνίας.

-Το 34% των «influencers» παραθέτει τις γνωστοποιήσεις με τρόπο ώστε να είναι άμεσα εμφανείς, χωρίς να χρειάζονται επιπρόσθετα βήματα από τον καταναλωτή, όπως κάποιο κλικ στην ένδειξη «read more (διαβάστε περισσότερα)» ή μετάβαση στο κάτω μέρος της σελίδας.

-Το 40% των «influencers» προβάλλει και προωθεί δικά τους προϊόντα και υπηρεσίες. Ωστόσο το 60% αυτών δεν παρέχουν ξεκάθαρη και με σαφήνεια ενημέρωση ότι πρόκειται για εμπορική δραστηριότητα και προβολή των δικών τους προϊόντων.

Ως αποτέλεσμα του EU Sweep 2023, από τους 576 «influencers» που ελέγχθηκαν σε 1η φάση, για τους 358 «influencers» προβλέπεται περαιτέρω έρευνα από τις αρμόδιες αρχές για την επιβολή της καταναλωτικής νομοθεσίας σε εθνικό επίπεδο.

Οι «influencers» και οι καταναλωτές μπορούν να ενημερώνονται από τον ιστότοπο/βιβλιοθήκη πληροφοριών (Influencer Legal Hub) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο οποίος περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μια σειρά από εκπαιδευτικά βίντεο και πληροφορίες από διάφορες πηγές που παρουσιάζουν τις νομικές υποχρεώσεις, τις θεμιτές εμπορικές πρακτικές και τα ισχύοντα Ευρωπαϊκά πρότυπα για την προστασία των καταναλωτών.

Διαβάστε επίσης

Μαζική συμμετοχή στις απεργιακές διαδηλώσεις — Άνοιξε το κέντρο της Αθήνας, πώς κινούνται τα ΜΜΜΕλλάδα

  Σε απεργιακό κλοιό βρίσκεται σήμερα η χώρα, λόγω της 24ωρης πανελλαδικής απεργίας που κήρυξε η ΓΣΕΕ . Στην απεργία συμμετέχουν οι εργαζόμενοι στα μέσα μεταφοράς , οι  εργαζόμενοι...

O Δήμος Αστυπάλαιας εναντιώνεται στη μεγάλη επένδυση για κατασκευή βιλών στο νησίΕλλάδα

Ο δήμος Αστυπάλαιας εξέδωσε ψήφισμα κατά μεγάλης επένδυσης για κατασκευή βιλών στο νησί.   Το Ψήφισμα έχει ως εξής: "Το νησί της Αστυπάλαιας είναι ένα από τα νησιά εκείνα όπου προω...

Καιρός: Μεταβολή τις επόμενες ώρες – Έρχονται βροχές και πτώση θερμοκρασίαςΕλλάδα

Μεταβολή πρόκειται να παρουσιάσει ο καιρός τις επόμενες ώρες, με τη θερμοκρασία να υποχωρεί από τα υψηλά για την εποχή επίπεδα των τελευταίων ημερών.   Πού θα βρέξει Σύμφωνα με το ...

ΑΑΔΕ: Σαρωτικοί έλεγχοι για τα POSΕλλάδα

Σε εξέλιξη είναι σε όλη την Ελλάδα οι σαρωτικοί έλεγχοι της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων στην αγορά, προκειμένου να διαπιστωθεί αν επαγγελματίες, που υποχρεούνται στη χρήση PO...

Στις 25 Απριλίου ξεκινά το εορταστικό ωράριο λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων - Tην Κυριακή 28 Απριλίου θα είναι ανοικτά τα μαγαζιάΕλλάδα

Στις 25 Απριλίου ξεκινά το εορταστικό ωράριο λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων στην Αθήνα και την Κυριακή 28 Απριλίου θα είναι ανοικτά τα μαγαζιά. Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών ...

Με ίντερνετ που "σέρνεται" δεν προσελκύεις "ψηφιακούς νομάδες" - Στον πάτο της ευρωπαϊκής κατάταξης η ΕλλάδαΕλλάδα

Μία χώρα που βασίζεται (κατά το 1/3 του ΑΕΠ) στον τουρισμό και φιλοδοξεί, όπως έχει εξαγγελθεί, στην εγκατάσταση των λεγόμενων “ψηφιακών νομάδων”, ή ακόμα και να επαναπατρίσει (bra...

Τα αντιβιοτικά δεν είναι αποτελεσματικά για τις περισσότερες λοιμώξεις του κατώτερου αναπνευστικού συστήματοςΕλλάδα

Σε μεγάλη μελέτη ατόμων που ζήτησαν θεραπεία στις ΗΠΑ για λοιμώξεις του κατώτερου αναπνευστικού συστήματος διαπιστώθηκε ότι η χρήση αντιβιοτικών δεν είχε μετρήσιμο αντίκτυπο στη σο...

Κυρ. Μητσοτάκης: Νέο ταμείο 2 δισ. για την απανθρακοποίηση των ελληνικών νησιώνΕλλάδα

  Τη συγκρότηση ενός νέου ειδικού ταμείου για την απεξάρτηση των ελληνικών νησιών από τα ορυκτά καύσιμα και την ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για την κάλυψη των αναγκών τους...

Ευρωβαρόμετρο: Μόλις το 56% των Ελλήνων ενδιαφέρεται να ψηφίσει στις ΕυρωεκλογέςΕλλάδα

Το 60% των Ευρωπαίων δηλώνει ότι ενδιαφέρεται να ψηφίσει στις Ευρωεκλογές του Ιουνίου,  ποσοστό αυξημένο κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το φθινόπωρο του 2023 και κατά 11...

ΠΟΕ ΟΤΑ 24ωρη Απεργία στις 21 ΜαΐουΕλλάδα

Η Εκτελεστική Επιτροπή της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. αποφάσισε νέα 24ωρη Πανελλαδική απεργιακή κινητοποίηση, την ΤΡΙΤΗ 21 ΜΑΪΟΥ 2024, ενάντια στην ακρίβεια και στην οικονομική εξαθλίωση των ερ...